Jump to content

Import av färdig kitcar


Recommended Posts

Hej!

En fundering som konstigt nog kom upp under semestern i England....

Kan man importera en begagnad, i England godkänd, kitcar och regga den i Sverige?

Går den in som vilken annan nyare bil som helst eller måste man plocka ner den och besiktiga den som en amatörbyggd?

Får inte riktigt ihop vad som gäller i detta fallet med den info som finns spridd här på forumet.

Någon som kan skapa lite ljus i mörkret?

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Ja du...bra fråga

Fabrikstillverkade bilar är typade efter en standard och krocktestade.

Finns säkert någon här som kan svara bättre på denna fråga ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Som sagt, skillnaden är att BMWn är *typbesiktad* i England, en kit-car är (i bästa fall) *registreringsbesiktad*. Undantagen för "EU-import" som gör det möjligt att ta in bilar utan krångliga intyg bygger på att det är standardbilar som är *typbesiktade* i respektive land. Alla "enstycksgodkännanden" eller liknande omfattas inte av lättnaderna.

Det är i och för sig teoretiskt möjligt att ta in en kitcar utan att regga den som amatörbygge, men då måste man kunna visa intyg på att den uppfyller alla lagkrav. Det är i praktiken omöjligt.

Vill man köpa en beggad kitcar i England är det hur man än gör en stark rekommendation att man plockar ned hela bilen och inspekterar allt. Kvaliteten på det som byggs (även av så kallade "proffs") i England varierar kraftigt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
anars kan du ju flytta till englan köpa bilen bo där i 2 år sen flytta hem och ta med bilen som flyttgods. :D

Jag väcker liv i en gammal tråd. Måste man ha bott och ägt bilen i england eller räcker det om man bott där i två år och sedan flyttar hem? Om man t ex känner en polare som bott i UK ett par år och ska flytta hem, kan han då köpa en bil en månad innan och ta in den som flyttgods?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte koll på EU regler om detta.

Men det som gällt när t.ex farsan flyttat hem från jobb utomlands och han tagit med sig bilar, mc och annat dyrt så ska du personligen ägt grejen i 1 år.

Det måste finnas ett daterat kvitto på inköpet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte koll på EU regler om detta.

Men det som gällt när t.ex farsan flyttat hem från jobb utomlands och han tagit med sig bilar, mc och annat dyrt så ska du personligen ägt grejen i 1 år.

Det måste finnas ett daterat kvitto på inköpet.

Hmm..tack för svaret, vet dock inte om jag blev så mycket klokare. Om man köper begagnat kan man ju skriva vad som helst på kvittot. Vilken myndighet sitter inne med facit? Det känns ju enklast att kontakta t ex bilprovningen för att få svaren. Om de säger att en person som bott i England minst 1 år kan ta hem i princip vilken bil som helst så kommer jag att bli glad :D Det är ju halva priset om man importerar från England. Visst, det blir kanske högerstyrt men det är bara en vanesak.

Link to comment
Share on other sites

T.o.m. engelsmännen har registreringsbevis, tveksamt om du får någon att skriva annat datum för ägarbyte på ett sådant.

Jo, det är nog svårt. Det var nog det Jonte syftade på när han skrev kvitto. Ja ja, man kan inte få allt här i livet. Då kanske det blir en Elise eller TVR istället :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bumpar en gammal tråd då jag har funderingar kring detta och är osäker på vad som gäller. Eftersom svaren är några år gamla samt bara handlar att importera från england så ställer jag samma frågor igen.

Är det i praktiken omöjligt att importera en färdigbyggd kitcar till Sverige? I mitt fall handar det om en bil byggd av ett customföretag i USA som jag gärna vill ta hem.

Vad säger reglerna? Finns det något sätt att komma runt dem?

Mycket tacksam för svar.

/kalleb

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ändras detta på något sätt med de nya reglerna som är på gång? Tittade lite kort på dem, men språkbruket är ju inte så att en normal människa begriper. Tyckte dock att det såg ut som att enskilda bilar kan gå att importera. EU-godkända bilar (typ Caterham) skall ju definitivt fungera. Eller ......

Link to comment
Share on other sites

Caterham säljs väl som färdiga bilar även i sverige och borde vara ok att importera som vilken bil som helst. Där har vi kanske en av orsakerna till att dom är svettigt dyra. Köpa en färdig bil utomland, plocka ner den för SFRO och sätta ihop den igen känns inte så svårt. Har bilen ett par år på nacken så behöver den kanske en översyn hursomhelst. Min erfarenhet från kitcar-mässor i england är också att engelsmännen har en lägre nivå på finish än vad vi tycker är acceptabelt. Förvånande mycket grejor lyfts direkt från donatorn utan att kanppt rengöras först.

Link to comment
Share on other sites

Säljs verkligen Caterham som en vanlig bil. Är det inte bara så att Gunnar skruvar ihop dom åt kunderna i deras namn och har en bra relation med någon SFRO/SBP snubbe?

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha forskat allt för mycket så tolkar jag det som att Caterham kommer ha ett antal bilar som är godkända enligt småbilserie i EU. Det är nog dessa som Bosse redan idag säljer på det sättet och enligt de krav som komma skall. Om jag tolkat saker rätt så kommer åtminstone nyckelfärdiga Caterham bli godkända i princip som en vanlig bil idag. Om det måste vara från england eller om det är ok att Bosse sätter ihop dem, vet jag ej.

En nyckelfärdig bil från tex Westfield är inte (så vitt jag vet) godkänd på samma sätt utan är fortfarande ett "hemmabygge".

Jag tyckte dock det såg ut som att även hemmabyggda bilar skulle kunna säljas i annat land om reglerna var likartade. Fast det blir nog ingen rolig pappersexercis ....

Link to comment
Share on other sites

??..kan man köpa färdiga bilar av Bosse???...menar du Bosse på Roadster?..Det var ett tag sen nu,men ja frågade bosse om dom kunde bygga en westfield åt mig ...men han sa att det inte va möjligt då det inte skulle bli ett amatörbyggt fordon,vilket i sin tur skulle innebära stora problem...så det rekomenderade han inte...

Link to comment
Share on other sites

De nya reglerna kan göra det möjligt för (eller kanske snarare tvinga...) Sverige att acceptera import från andra EU-länder, även av lågseriefordon. Men hur en sådan procedur eventuellt kommer se ut är långt ifrån klart.

Grejen med lågseriefordon (som kan vara nationell lågserie eller EU-lågserie) är att godkännandelandet då ges möjlighet att ge undantag från en mängd EU-regler och det "mottagande" landet vill förstås veta vilka undantag som gjorts och då även ställa upp på de undantagen. Sveriges Vägverk måste alltså lita på att bilar godkända i exempelvis England som lågserie fortfarande är tillräckligt säkra för svenska vägar.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

??..kan man köpa färdiga bilar av Bosse???...menar du Bosse på Roadster?..Det var ett tag sen nu,men ja frågade bosse om dom kunde bygga en westfield åt mig ...men han sa att det inte va möjligt då det inte skulle bli ett amatörbyggt fordon,vilket i sin tur skulle innebära stora problem...så det rekomenderade han inte...

Oops Gunnar menade jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Någon som har koll på vart "alla" Caterham bilar blir besiktigade?

Jag menar - går de via SFRO och isåfall vem?? Rent nyfiken bara.

Det har trotts allt rullat in ett antal bilar i registret.

/atorp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Är det någon av de större som går att importera dvs Westfield eller Caterham. Hade samma idé som en av de tidigare trådskrivarna att låta en bekant ta in en bil då de är på G att flytta hem efter en längre vistelse i England. Men om det krävs att de ägt bilen minst 1 år är inte det möjligt. Så frågan måste bli, är någon av seven tillverkarna helfordonsgodkännda. Finns kanske någon annan tillverkare inom EU.

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag vet finns det ingen tillverkare som har fullt ut helfordonsgodkända bilar. Jag tror att Caterham och Westfield har eller jobbar på typgodkännande för små serier i England men hittills har svenska Transportstyrelsen inte per automatik accepterat de typgodkännandena.

Vill man veta vad som gäller är det smart att kolla med tillverkarna vilka godkännanden bilarna har, och sedan skicka frågan till Transportstyrelsen, om de skulle acceptera dem vid import.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...