Jump to content

Packaléns Crossplane 7


Recommended Posts

Hej,

Efter att har hängt här på forumet ett tag och inspirerats av alla byggen som pågår så bestämde jag mig för att göra ett försök själv. Jag kommer från hoj racingen och har inte någon speciell kunskap om bilbygge. Men vad fan, varje dag man inte lär sig något nytt är en bortkastad dag.

Hur som helst så är ett grund kit beställt och ska hämtas i Kingswinford nästa vecka. Motorn dök upp igår, så nu kliar det bra i fingrarna.

Tänkte försöka hålla tråden levande genom bygget, både för att visa hur jag gör och för att få tips och ställa frågor.

post-5021-0-12573700-1342598655_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Välkommen och lycka till!

Det du inte kan lär du dig på vägen, jag vet... Tar man det bara lugnt och frågar om man inte vet så ordnar det sig alltid. Skall bli kula att följa detta bygge!

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Roligt att du är igång på allvar. Hoppas det funkar bra när du hämtar kitet, det är ju inte alltid perfekt leverans från den ön.....

Lycka till! vi hörs.

/ Arne

Link to comment
Share on other sites

Tack för lyckönskningarna, det ska bli spännade.

Det blir ett Westfied MegaBusa kit som jag får modda för att få ner R1 motorn. Beställde Ram, plast, plåtar, pedalställ, hjulupphängningar, vissa styrdelar, frambromsar o lite annat smått o gott som är lika bra att få hem när man ändå är över.

Jag kommer att vara på Westfileld i Kingswinford fredag den 27:e om det är någon som vill få hem något därifrån.

//Patrick

Edited by Packalen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nu är byggvagnen klar i alla fall. Ja, lite överdimensionerad men grannen var på väg att köra materialet till tippen. Då var det ju bättre att svetsa en vagn.

Till helgen, får jag med lite tur kardaner och backlåda. Då blir det inpassning av drivlina.

post-5021-0-14808100-1346787753_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått hem kardanaxlar och backlåda. Tack fege.

Då kommer jag till frågan hur jag ska fästa lådan. Westfield hänger ju upp sin låda i fyra busningar. Jag lurar på om jag ska göra fästen så jag kan använda det som sitter där eller om jag ska skära bort allt svetsa dit en platta som jag skruvar dit quife lådan på, stumt. Om jag använder westfield upphängningen, räcker det med de två nedre eller borde jag använda även övre?

post-5021-0-91360000-1347252848_thumb.jpgpost-5021-0-73012000-1347252858_thumb.jpg

Nästa fråga är. Hur mycket växer krymper normalt en kardan under körning? Hur mycket justermån bör man minst lämna?

En fråga till. Är det någon som låter oljetråget på motorn sticka ner lite under bottenplattan eller är det ett big NO-NO? Vad finns det för regler ang markfrigång?

// Patrick

Edited by Packalen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Varsågod!

Du kommer säkert att få bra svar angående monteringen och det funkar säkert med både och. På MNR:en satt lådan i alla fall stumt monterad på en platta i kardantunneln.

Jag tror det finns en hel del byggen där sumpen sticker ned under chassiet utan problem. Kan dock vara bra att ha något som tar smällen om olyckan skulle vara framme.

post-621-0-39601400-1347257525_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har börjat göra nya motorfästen så att R1 moton ska passa. Westfield har ju bussnings upphängd busa och blade motor. Men alla andra BEC byggen jag sett bilder på har motorerna stumt bultade. Är det overkill att hänga motorn i gummi, eller kanske är det aldrig fel att kunna bli av med de vibrationer som finns?!?

post-5021-0-81887800-1347779123_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vibrationer är ju sällan bra men det är inget jag tänkt på i mitt bygge. Jag har ALLT stumt monterat och stolar utan stoppning. Vid vissa varvtal kan man känna ett lätt surr men när det rullar på och körningen är "inspirerad" är vibrationer det sista man tänker på.... :)

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade. Det har inte hänt jätte mycket men lite har jag fått gjort.

Tröttnade efter ett tag på att fundera över hur motorn ska sitta så jag fick fixa med lite motivations höjande saker istället.

post-5021-0-23940800-1358843848_thumb.jpg post-5021-0-80413300-1358843886_thumb.jpg

post-5021-0-27805500-1358843923_thumb.jpg

Självklart fattades det lite prylar

post-5021-0-23583600-1358843965_thumb.jpg

post-5021-0-44238500-1358844476_thumb.jpgpost-5021-0-15966200-1358844053_thumb.jpg

Edited by Packalen
Link to comment
Share on other sites

Efter ett tag var det då dags att börja med motor vaggan igen. Så här blev det. Svetsarna är inte så snygga men jag ska få hjälp med att värma om dom med TIG.

Undre fäste. Moddat busa fäste

post-5021-0-02714100-1358844243_thumb.jpg

Övre fäste.

post-5021-0-80877600-1358844314_thumb.jpgpost-5021-0-50504800-1358844334_thumb.jpg

post-5021-0-12926100-1358844368_thumb.jpgpost-5021-0-10022000-1358844384_thumb.jpg

Edited by Packalen
Link to comment
Share on other sites

Kommer inte riktigt ihåg, men har för mig att Sierrans kan du bara montera i en position, dvs inte ett "vanligt" splines-förband.

Om jag kommer ihåg rätt är Sierran en sexkantig konad historia så jag tror inte ett Sierranav passar på din axel.

Då får jag väl räkna splines och mäta och sedan försöka leta rätt på något som passar...

Någon som har tips om vart man ska leta?

Link to comment
Share on other sites

Då får jag väl räkna splines och mäta och sedan försöka leta rätt på något som passar...

Någon som har tips om vart man ska leta?

Å andra sidan ser ju delen svetsad ut, så varför inte svetsa dit en splinesaxel som passar istället?

Offtopic så gjorde det jag på min traktor, så nu har den Saabsplines och en Momo träratt :)/>

Verkar vara Landrover Defender. 19mm med 48 splines

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det går inte så fort men det gå långsamt :unsure:

Lite händer det i alla fall plus att det dyker upp nya prylar lite då o då.

Igår kom min Trigger Flat Floor.

post-5021-0-93814400-1362553925_thumb.jpg

Det börjar likna bil eller :blink:

post-5021-0-32553300-1362553993_thumb.jpg

Kommer en 90 graders böj få plats eller behöver jag flytta ut kylet lite?

post-5021-0-79521200-1362554050_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ, om det får plats, är ju att ställa upp kylaren så anslutningarna hamnar ovanför övre ramröret. Så sätter jag min då det även passar fint med min motors anslutningar.

Link to comment
Share on other sites

jag skulle rekommendera att kylaren sätts med avvibrerade gummin så det inte spricker.

Jag var oxå inne på det. Feltema har ju en vibb dämpare som bygger 20mm har jag för mig. Då blir det ju två flugor på smällen. Kylet vibrerar inte sönder o jag får plats med en slang.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Det går ju inte jätte fort med bygget men lite händer då o då. Nu är det så att jag har plockat isär min sierra diff för att stoppa i en lsd i den. I min iver att få isär den tänkte jag inte på att hålla isär lagerhållarna/kronmuttrarna. Fick tag på en manual som säger att man måste hålla isär dom med tanke på vilken sida dom satt på? Varför? Är det bara för att lagerbanorna ska vara med sitt inslitna lager eller finns det någon annan anledning? Jag ska använda nya lager.

Link to comment
Share on other sites

Fin cylinder och konstruktion. Kul att bygget kört igång igen.

Var har du köpt den från? England? Prisbild? Frakt?

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=4080

Det verkar fungera bra när man torrkör. Ska bli intressant att se på riktigt. Har en 0.7 master. Det är lite lång pedalrörelse för få kopplingsarmen att vrida sig hela vägen men o andra sidan så släpper ju kopplingen på hojar vid minsta rörelse.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kul med en R1 till med insprutning, vilken årsmodell är din?

Tänk på att du kanske måste göra moddet på ventilkåpan om du skall köra bana med den då den tenderar att häva ur sig olja ur växelhusventilationen. Jag har gjort det och det funkar bra om man sätter slangarna rätt, inte som jag gjorde.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kul med en R1 till med insprutning, vilken årsmodell är din?

Tänk på att du kanske måste göra moddet på ventilkåpan om du skall köra bana med den då den tenderar att häva ur sig olja ur växelhusventilationen. Jag har gjort det och det funkar bra om man sätter slangarna rätt, inte som jag gjorde.

/Fredrik

Det är en 09:a. Vet bara en som byggt med den motorn o det var MK sportscars. Enligt dom så gjorde dom inget med oljesystemet, vare sig ventilation eller någon baffelplåt men jag lär väl göra både och för att vara på den säkra sidan.

// Patrick

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...