Jump to content

Söker råd gällande Pinto EFi uppgradering


Elken

Recommended Posts

Hej!

En std. Pinto EFI är ju egentligen inte jättespännande. Den blir iofs ganska rapp i en liten sjua, men vill man att bilen ska börja kännas riktigt snabb ska man nog upp närmare 150Hk eller lite till kanske.

Så, sitter man med en Pintomotor och inte vill göra ett motorbyte eller turbokonvertering med omreggning som följd så blir det till att se över maskineriet och göra vad som göras kan.

Jag funderar vad som är möjligt på en bil med original insprutning. Vad kommer det ge mig att montera en lite vassare kamaxel (Kent FR34K), samt montera ett vettigt extraktorrör? 10Hk? 20Hk? Kommer det ge mer effekt att höja kompressionen något, och går det att göra med original insprutning utan att det börjar knasa? Kan man köra runt 130Hk utan att mappa efter de nya förutsättningarna?

Nästa steg blir väl förmodligen att få en någorlunda vettig mappningsmöjlighet. Nån piggybackhistoria kanske? Kan man då nå 150Hk ur en Pinto EFI utan att röra topp/insug?

Sen blir det värre, och kanske knappast vettigt (ur ekonomisk synpunkt, för mig). Att porta toppen, sätta i större ventiler, byta stakar för att kuna varva, öka volym till 2,1-2,3l med nya kolvar som följd, byta sprut och insug... låter som runt 80.000:- och då kanske man kan nå typ...180-200Hk om man vill ha kvar lite lågvarvsegenskaper? En extrem pinto kan säkert nå 230Hk+ men då undrar jag om den inte är ganska död under 3000 rpm.

Vad anser ni är vettigast att göra på en pinto. Att bygga en ren racemotor som blir väldigt spetsig är defenitivt inget alternativ, dels på grund av kostnaden men även på grund av att karaktären inte kommer passa mig. Jag vill defenitivt inte ha en motor som är "död" under 2500-3000rpm

Så, runt 150Hk är målsättningen. Prismässigt tycker jag 15.000-20.000 är OK om jag når 150Hk.

Jag vill helst ha kvar insprutningen, men det är definitivt inte ogörbart att byta ut mot förgasare.

Är det görbart? Eller ska jag helt enkelt släppa iden?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

för 15000-20000 köper du en Zetec black top och en megasquirt och där har du 140-150 hk och med resten av pengarna har du råd till att göra en omreggning.

Link to comment
Share on other sites

Kort och gott: lägg inga pengar på Pintomotorn. Jag har Pinto och nu är sista kronan kastad på den.

Zetec 2.0 med box typ Megasquirt eller liknande plus bättre insug och avgas ger mer effekt för små pengar. Och lägre vikt. Och trevligare karaktär.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Okej, jag hör vad ni säger =) Underskatta inte värdet av att Pintomotorn redan sitter monterad i bilen med allt vad det innebär. Ett motorbyte kommer otvivelaktigt att bli mer jobb, sålänge jag inte åker på värre saker än att byta sprut, kamaxel, plana topp samt extraktor.

En "Black top" är det den senare varianten med ventilkåpa i svart plast. Satt typ i första gen. focus?

Någon annan som har någon input? Någon som förespråkar att massera Pintomotorn?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

En FR34 och lite mer kompression kan du köra med standardsprut, det kommer funka helt okej och ger framförallt lite roligare karaktär.

Nästa steg tycker jag är ett programmerbart sprut, ett Megasquirt är prisvärt och funkar även om du väljer att byta motor senare. Med MS, kammen ovan, ett bra grenrör, kompression runt 9.5-9.8:1 och en bra mappning bör du ha dina 150 hk.

Hittar du en begagnad topp med större ventiler etc. så kan det vara en bra deal.

Lägger du totalt sett 15-20 kkr kan du få en riktigt trevlig Pinto. Trevligare än Zetec? Det är en fråga om tycke och smak...

Jag kör just nu själv FR34, extraktorrör, tunnare FelPro-packning (=lite högre komp) och ombestyckad 32/36DGAV i en substitut-Capri. Den är inte tråkig...men det är ju ingen monstereffekt heller.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Detta känns som det helt klart mest intressanta spåret. ett motorbyte med allt vad det innebär får bli sista utväg. Går det att nå 150Hk för 15-20kkr så är det helt enkelt inte aktuellt med motorbyte.

Hur mycket är det lämpligt att varva med den kammen och med i övrigt original motor (stakar/vev)?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det finns lite olika åsikter om maxvarv men jag skulle säga att man kan dra den till 7000-7200 när man busar, om man inte busar jämt. Då kommer den hålla länge. Det stämmer rätt bra med kammen också.

Men, observera att effekten sitter i att få till en bra mappning med väl anpassad tändkurva.

Jag skulle också rekommendera att försöka få dit separata spjäll, och tänk också på att ett lätt svänghjul/koppling gör en sådan motor enormt mycket roligare i en lätt bil som en Locost. Det påverkar inte effekten så mycket men karaktären blir mycket mer sportbil.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag antar att man lättar ett svänghjul för att få en rappare respons. Ger såklart ingen direkt extra effekt men en motor som "känns" varvilligare och rappare?

Gör man en snabb överslagsräkning på föreslaget "recept" för 150Hk från Gustaf så blir det ca:

Grenrör: allt från några hundringar om man svetsar själv, till ca 10.000:- för ett skräddarsytt väldesignat grenrör(ferrita?) Kanske inte viktigaste punkten om man inte jagar dom sista 2-3Hk? Säg 5000:- för ett grenrör i hyfsad design som "någon som kan" har gjort. Alt. så köper man ett grenrör från MK för ca 5000:-

Sprut: ett Beg. MS brukar gå för ca 3000:-

Mappning: Allt från gratis till ca 10.000:- Jag kan tänka mig att de flesta tar ca 1000:- timme och det är ett par tre timmars jobb? Om man budgeterar ca 5000:- för mappning tror jag man klarar det.

Kamaxel: 2500:-

Oförutsedda utgifter: 3000:-

Planing av topp kan jag få gjort "gratis" (nåja, för ett par öl kanske). Då slutar vi på ca 5000+3000+5000+2000 vilket då blir 15000:- plus kostnaden för att lätta svänghjulet och oförutsedda utgifter då. 20.000 KAN alltså räcka, men det är inte säkert...

Skulle man hitta separata spjällhus eller en välportad topp billigt kanske det kan slinka med i budgeten också, om man spräcker den liiiite...=)

Om man förutsätter en bra mappning så bör man alltså oavsett om man hitter topp/spjällhus hamna på "den säkra sidan" av 150Hk?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Här är några kammar. men byt släpor samtidigt för de sliter in sig med resp. nock.

FR32 är nog inte heller tokig men på ebay finns massa kul grejor

toppar trim o std

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=pinto+head&_sacat=0&_odkw=pinto+camshaft&gbr=1&_fcid=192&_osacat=0&_from=R40&_clu=2

lite grenrör

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=pinto+manifold&_sacat=0&_odkw=pinto+head&gbr=1&_fcid=192&_osacat=0&_from=R40&_clu=2

Link to comment
Share on other sites

Separata spjäll gör det lättare att nå din måleffekt, original EFI-insug börjar vara "trångt" uppåt 150 hk, framförallt är det lite för långt för att fungera bra på höga varv. Men spjällhusen är ju en sådan sak som är enkel att uppgradera till senare också.

FR32 har betydligt mer överlapp än FR34, men FR34 har mer lyft. Det gör att FR34 är lättare att få att fungera utan separata spjäll och den får också bättre lågvarvsegenskaper. Jag skulle inte rekommendera FR32 till annat än separata spjäll. FR34K är ju ett kit med kam, vippor, fjädrar etc. dvs allt man behöver.

Grenrör i Locost blir lite speciellt men jag skulle bara försöka kopiera rörlängderna på ett "känt" Pintorör, jag har mätt upp det jag har i Caprin nån gång, åt någon som ville bygga.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

framförallt är det lite för långt för att fungera bra på höga varv.

Hej!

Är det någon skillnad på ett originalinsug och det jag har? Det är ju vänt (spjället/luftmängdmätare pekar bakåt) och kortat en del för att få plats under huven på en sjua.

Så, rören är inte lika långa, men är det för trångt så blir det inte mycket bättre för att det blir kortare kan jag gissa.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jag hittar inga bilder på det så det är svårt att säga. Men de flesta kortade/modifierade EFI-insug jag sett har nog sämre flöde än original. Oftast blir det tvära(re) radier på böjarna vilket inte är någon fördel.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ett tips till på en riktigt bra engelsk motorbyggare som specialiserat sig på Pinto: JEM Engines. Jag körde en av deras 2,1l big valve maskiner med yamaha R1 förgasare och lättat svänghjul(5,5 kilo) i min super cat.

Det var en riktigt rapp och rolig kombination. :D

Just det där med R1-förgasare på en bilmotor är ingen dum idé alls med tanke på effektspannet du söker. Man når 150Bhp med en DGAV, men responsen blir något helt annat när man får ett spjäll per cylinder.

Jag tog både förgasare och insug från Boggs Brothers i england. De är riktigt bra att ha att göra med och snorbilliga jämfört med om man skall gå på Weber DCOE!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ett locost allternativ är att göra som jag har gjort.

jag köpte två spjällhus från Fords V6a (2,9an) på skroten för 150kr.

på det sättet fick jag separata spjällhus. :)

post-2488-0-72175600-1342122882_thumb.jpg

Edited by Jögge
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Ett locost allternativ är att göra som jag har gjort.

jag köpte två spjällhus från Fords V6a (2,9an) på skroten för 150kr.

på det sättet fick jag separata spjällhus. :)

post-2488-0-72175600-1342122882_thumb.jpg

Hej!

Bra lösning! Hur mycket jobb blev det att montera dit dessa?

2,9 har väl ca 45mm spjäll och bör räcka långt över vad jag egentligen behöver. Har kollat runt lite och på Bildelsbasen ligger 2,9 spjällen på 500:- st så det blir 1000:- för två stycken.

Detgår ju att hitta GSXR1000 eller R1 för 1500-3000:- också. Kanske blir mer jobb att få dit?

Hur gjorde du med fläns mot topp, spridarfäste, luftfilter mm?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag skall försöka beskriva hur jag gjorde.

först kapade jag lös flänsen från 2,9ans insugsrör.

post-2488-0-53908000-1343336062_thumb.jpg

sedan kapade jag lös flänsen med spridarfästena från pintons insug.

post-2488-0-63335100-1343336081_thumb.jpg

kapade till lämpliga rör och tigade sedan ihop flänsarna.

jag pressade ut rören i ena änden med hjälp av en kona för att få bättre passform.

post-2488-0-91411000-1343336096_thumb.jpg

post-2488-0-83365200-1343336117_thumb.jpg

MVH Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ett hett alternativ nu eftersom mitt gasreglage ändå gått sönder, är att helt enkelt uppdatera till GSXR1000 spjäll. Då behåller jag original spridare och pluggar spridarhålen på spjällhuset. Jag fräser av så det bara blir fläns+spridare kvar på gamla insuger, och sätter på stos för slang mellan insugsfläns och spjäll.

GSXR är väl rätt bra att jobba med va, dom ligger väl på ca 43-45mm samt det går ganska enkelt att modifiera cc så dom passar utan onödiga böjar på insugskanalen?

Problemet som jag ser det är att jag måste bygga ett plenum och sätta dit mängdmätaren sålänge, men det ska ju bort så småningom...

någon som har dylik installation som man kan få se någon bild på?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Så här gjorde Pete med sin Tiger S6 Duratec: http://viatron.websitetoolbox.com/post/show_single_post?pid=41787453&postcount=30

Han använde de bultade insugsrören från R1'an på en aluminiumfläns till sin motor och sedan spacade han trottelhusen med en gängstång. Det verkar ha blivit både billigt och bra.

Så här gjorde jag med R1-förgasare till min Pinto: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8981&view=findpost&p=95311

Bogs Brothers i GBR gjorde det insuget.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ett hett alternativ nu eftersom mitt gasreglage ändå gått sönder, är att helt enkelt uppdatera till GSXR1000 spjäll. Då behåller jag original spridare och pluggar spridarhålen på spjällhuset. Jag fräser av så det bara blir fläns+spridare kvar på gamla insuger, och sätter på stos för slang mellan insugsfläns och spjäll.

GSXR är väl rätt bra att jobba med va, dom ligger väl på ca 43-45mm samt det går ganska enkelt att modifiera cc så dom passar utan onödiga böjar på insugskanalen?

Problemet som jag ser det är att jag måste bygga ett plenum och sätta dit mängdmätaren sålänge, men det ska ju bort så småningom...

någon som har dylik installation som man kan få se någon bild på?

Mvh

Thomas

Jag kör 1300 Hayabusa spjällhus på min.... funkar helt kanon.

Finns allt om hur jag gjorde i min tråd som börjar här: http://www.locostswe...pic=8556&st=450

Link to comment
Share on other sites

Hej

jag ber om ursäkt för att jag inte svarat tidigare

men jag har haft fult upp med att köpa en mustang.

nu till dina frågor.

synkningen löste jag med en justerskruv och en stopp klack mellan spjällhusen.

luftfiltret blev Pipercross.

det var ganska mycket jobb innan jag fik motor att fungera som jag ville.

jag började med att köra med Alpa-N men fick aldrig motorn att gå riktigt bra vid låga varv.

så jag bytte till Speed-density och efter det var det mycket lättare att få motorn att gå bra på alla varv.

mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...