Jump to content

Krympa plåt på ett enkelt sätt


AndersK

Recommended Posts

Satt igårkväll och skrev ihop några rader om hur man med enkla verktyg kan skapa tex skärmar.

Läste om Kilkennys turer med sina skärmar och tänkte att någon här kanske vore intresserad hur man kan göra grunden till detta.

Det går faktiskt att göra allt jag visar i dokumentet med hemmagjorda verktyg men med ett engelskt hjul går det mycket fortare att fixa släta och fina ytor. Förutom klubba och hjul är verktygen hemmagjorda som visas.

Hoppas någon får nytta av detta eller tycker det är intressant.

/Anders

Krympa på en stubbe .pdf

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat, mer sånt. :)

Jag har sett att man använder lädersäckar med sand också. Vad skulle du säga är fördelar och nackdelar jämfört med stubben?

Link to comment
Share on other sites

Jobbigt sätt! Här är ett enklare:

laugh.gif

Skämt åsido, det finns en massa inlägg om det tidigare och även riktigt bra instruktionsfilmer på tuben.

Här är några bilder på vad jag lyckades åstadkomma med det jag hittade i verkstaden.

http://www.locostswe...indpost&p=69831

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Sen kan man ju mjuka upp plåten innan man börjar banka genom att sota på ett tunt lager med acetylensvetsen. (enbart acetylen alltså)

Sedan slår man på syret och fixar till en riktig låga, och värmer försiktigt plåten tills dess sotet är borteldat, då skall aluminiumet hålla sig extra mjukt i något dygn eller så.

Inte lika sprickbenäget då har jag märkt. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat, mer sånt. :)

Vad skulle du säga är fördelar och nackdelar jämfört med stubben?

Sandsäcken använder man framförallt till att sträcka plåten i. Det går att krympa i den också men stubben håller emot bättre.

Sen finns det ett sätt att forma tex flänsar i säcken som skulle kräva krympning. Tänk att du skall forma en fläns i båge (konvex) tex en skärmkant (som dessutom skall vikas två gånger. Genom att knacka utmed mitten på bågens radie i säcken, tätt och inte för hårt, kommer man att skapa en bula runt bågen samtidigt som kanten viks upp lite. När man sedan knackar ner bulan mot ett mothåll har det extra materialet ingenstans att ta vägen utom att flyttas utåt. Det gör att kanten viks upp mer. Knackar man istället två bågar kommer plåten vikas två gånger och man får en typisk skärmkant. På detta sättet kan man forma en hel skärm utan att behöva svetsa dit lösa skärmkanter. "Shrinking by stretching" kallar han som lärde mig det.

Drake, snyggt jobb med sprutskydden. Liggunderlag fungerar precis som sandsäcken. Enda nackdelen är att det är lite mjukare och inte håller så länge men det köper man ju på metern ;)

Inte dåligt att göra det med rostfritt i ett liggunderlag. Hur höga var flänsarna? Såg en autraliensare göra de bitarna i sandsäck och han fick kämpa en hel del.

Björn, du har så rätt så. Nu vet jag inte vilken alu sort du jobbade med men om man är för generös med acetylenet blir sotet för fett och plåten kan smälta innan det brinner bort (typiskt 1050A, 5052 klarar det)Ställer man ner det så att lågan inte sotar i luften blir det precis lagom för 1050A.

Andra sätt att anlöpa alu på om man inte har gassvets är att svärta med en tuschpenna och bränna bort det med gasol.

Går att gnida in med tvål också och bränna tills det blir svart. finns säkert mer trix där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...