Jump to content

Biltemas bromsbelägg i jämförelse med Ferodo.


Antas

Recommended Posts

Nu har jag bytt bromsbelägg på framhjulen.

Hade Biltemas belägg men tyckte att de gav låg retardation.

Har nu bytt till Ferodo (hmm... kommer inte ihåg typnr.).

Erfarenheter:

-mycket bättre bromseffekt.

-Ferodo har större friktionsyta jämfört med Biltemas.

Antas

Bromsar sällan men ofta.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Prova Biltemas belägg på bana så får du vara med om en rolig upplevelse! För finåka på stan tycker jag att dom är helt ok, om man har starka ben vill säga.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör biltema och de funkade på de 2 bandagar jag var på förra året, retardationen var gott över 0,8 enligt SFRO och jag tycker att jag kan stanna på en femöring. Men med andra kanske man kan stanna på en ettöring :prop:

Får se vad som händer i år med en lättare men starkare bil. Finns det Biltema nära Kinnekulle? om de skulle brinna upp!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det är ju så att dom köper in olika grejor hela tiden, om du är nöjd med dom du har nu så ska du inte vara så säker på att du får likadana nästa gång. Kvaliten varierar något otroligt mellen deras delar. I bland kan man ha tur och hitta märkesdelar i deras askar, medans andra gånger är det bara skräp. Vilda chansningar. Har sett batterier som hållit i 6-7 år, styrleder som varit glapppa från början. Men eftersom jag står ansvarig för vad jag monterar på bilarna, så monterar jag aldrig delar därifrån. Däremot använder jag många verktyg därifrån, gör inte lika mycket om man skulle misshandla något, men inte ½" dragskaftet.... Där är det Snapon som gäller, efter att nästan knockat en kompis vid en vinkeldragning av en topp.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Har kört Ferodo DS3000 på mina senaste bilar. Sjukt nöjd med dom...... och samtliga har rullat i daglig trafik. Retardationen har med kalla belägg aldrig varit sämre än med originalbeläggen. Biter i ruskigt bra med värme och sliter knapp nånting....

Testade även 2500-serien på Bertonekupén, men dom var obetydligt bättre än originalen.....

Link to comment
Share on other sites

Krolleg: Köpt mina på Bil-Allt vid Örslösarondellen...... du är ju lokalt förankrad, så du vet nog var det ligger ;) Och FMK-rabatt har dom också!!

Kommer inte ihåg vad dom kostar, men jag har för mej runt 1000-lappen till Lådbilen...... till Alfa 166an skulle dom gå loss på 3000, så den fick klara sej utan ;) :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...