Jump to content

Diameter på grenrör?


JonasJonson

Recommended Posts

Enligt min beräkningsmall borde ett 4-1 system på en 1300 motor med maxvarv 11000 hamna på (ungefär) primärrör 39,5mm och ca 594mm långa (från ventiltallrik).

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Enligt min beräkningsmall borde ett 4-1 system på en 1300 motor med maxvarv 11000 hamna på (ungefär) primärrör 39,5mm och ca 594mm långa (från ventiltallrik).

Stämmer ganska bra överens med mitt senaste grenrör från westfield ! om de är bättre än de jag lånade av bjarne .

(samma nicklas har på sin gen 1 hayabusa längre primär rör samt lite större diameter på rören) eller mitt hemma byggda som nu sitter på veddes bec ? dom har jag testat i bänk

Dax att åka o bromsa en gg till ! kanske bryter man 200hk med de nya eller ??

/micke

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Då kör jag 1 3/4 tum.. har en massa helsystem annars liggande för mc i 1 1/2 tum.

Min erfarenhet av div bromsningar är att när jag gick från mitt hemmabygge som va 39,5 i dia

Till de lånade westfield grenröret som va 41,5 var att de mindre röret gjorde dem mer känslig på insugssidan.

39 röret gav i stort sätt lika utan lufburk,medans 41 röret inte gav nåt mer utan luftburk så

jag slog till på ett fabriks byggt fast de egentiligen inte gav nåt mer såg en fördel i att slippa bygga om luftburken.

Men när röret kommer från uk så !!! har Westfield bytt lev eller bara ändrat på röret som numer har kortare primär rör samt

mindre diameter :prop:

Så jag fick bygga en ny luftburk mm mm iaf för jag misstänkte att ett smalare rör påverkar mer på en "strypt" insugs sida.

Eller så har de med primärrörs längden att göra ??

Hoppas att du fattar mitt svammel :prop:

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet av div bromsningar är att när jag gick från mitt hemmabygge som va 39,5 i dia

Till de lånade westfield grenröret som va 41,5 var att de mindre röret gjorde dem mer känslig på insugssidan.

39 röret gav i stort sätt lika utan lufburk,medans 41 röret inte gav nåt mer utan luftburk så

jag slog till på ett fabriks byggt fast de egentiligen inte gav nåt mer såg en fördel i att slippa bygga om luftburken.

Men när röret kommer från uk så !!! har Westfield bytt lev eller bara ändrat på röret som numer har kortare primär rör samt

mindre diameter :prop:

Så jag fick bygga en ny luftburk mm mm iaf för jag misstänkte att ett smalare rör påverkar mer på en "strypt" insugs sida.

Eller så har de med primärrörs längden att göra ??

Hoppas att du fattar mitt svammel :prop:

Jag gör mitt bästa för att hänga med i svängarna ;-))

Ska jag tolka detta att jag borde gå ner i diametern då 44,45 borde kräva längre primär än vad jag behöver?

Var köper man i så fall 39 mm rör?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...