Jump to content

vilken modell är detta ? vad ska jag välja ?


Tuna

Recommended Posts

Hej.

Har nyligen fått super seven feber :) Jag har surfat x antal timmar och funderat över hur jag skulle

vilja ha "min" framtida "sjua". Med tanke på att jag inte har några djupare kunskaper om bilbyggen så

tänkte jag köpa ett kitt eller en färdig bil.Roligast skulle dock vara ett färdigt kitt så man får skruva lite

själv i alla fall :)

Har hittat två bilder på hur jag vill att den ska se ut, inte exakt lika men med dessa som utgångspunkt.

Har förstått att det finns en rad olika modeller så nu skulle jag vilja få lite hjälp med att definiera

vilken modell det är som jag är ute efter utifrån bilderna ?.

f57201222917A2462.jpg

0e7201223045A0f87.jpg

Har även en liten tanke om att det skulle vara roligt att ha en Saab motor i den, en 204E, Hur

löser man detta på smidigast sätt ?

Som sagt vilket kitt passar mig bäst utifrån det som jag beskrivet ?

Tacksam för svar.

Mvh

Johan

Link to comment
Share on other sites

Man får tacka så hjärtligt för svaren :)

Då är det alltså ett Dax Rush kit som jag är ute efter,finns det någon återförsäljare av dessa i Sverige ?

En annan liten fråga, vad menas egentligen med ett kit ? är ett kit allt utom motor,låda och fram samt bak vagn eller finns

det olika kit som kallas olika saker ?

Har läst mig till att det finns en del kit som man kan köpa där man i princip skaffar en donator bil tex en ford och sen "bara"

flyttar över de delar som inte är med i kitet.

Skulle behöva få lite ordning i det här med kit så jag vet var jag kan beställa och vad jag ska beställa :)

Link to comment
Share on other sites

Beror ju på budget, men du kan i princip köpa ett komplett kit med allt. Bara din tid och lite verktyg som behövs. Var inne på det själv ett tag, men valde den längsta vägen. Alltså att börja med att rita ramen och renovera beg delar.

Link to comment
Share on other sites

Man får tacka så hjärtligt för svaren :)

Då är det alltså ett Dax Rush kit som jag är ute efter,finns det någon återförsäljare av dessa i Sverige ?

Autofab sålde Dax tidigare, men vet inte om dom gör det mer.

http://www.cobra.nu/

Link to comment
Share on other sites

Hej igen !

För mig är det tyvärr uteslutet att bygga allt från grunden då jag helt enkelt inte har den kompetensen som krävs.

så en byggsatts skulle vara klockrent för min del. Nu till nästa problem :) även budgeten är något begränsad så

ett kit med allt utom motor och låda m.m. skulle vara klockrent med möjlighet att ta dessa från någon "billigare"

donator bil.

Finns det några bra sådana kit för vettiga pengar ? Någon som vet på rak arm om autofab har något sådant kit ?

Får dra i väg ett mail till autofab och höra.

Mvh

Johan

Link to comment
Share on other sites

Kolla på http://www.daxcars.co.uk/

Tex:

NON - ASSEMBLED ROLLING CHASSIS (IRS) £7530 + VAT = ca 105000:- inkl m

Tyvärr så är 105000kr betydligt mer än vad min budget klarar för tillfället. Hade kanske tänkt att

slutnotan skulle hamna runt 120 men då får det vara utspritt på ett par år.

Det är alltså ett rullande chassi dvs med fram och bakvagn ? ska kolla lite mer på den sidan om de

kanske har några "mindre" kit att börja med. Min budget så här till att börja med ligger runt 30-35

sen får man lägga in mer pengar efter hand.

såg ett kit här http://www.greatbritishsportscars.co.uk/Custom/index.cfm som ligger på ca 30 skulle

det kunna vara något ?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Kan detta kanske vara nåt åt dej ?

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10342

ring om du kanske kan vara intresserad, priset är diskutabelt till en sugen 7:a kille

PeÅ

Hej.

Får tacka så mycket för erbjudandet men tyvärr så har jag inte de pengarna, hade jag haft de pengarna hade det helt klart varit

intressant. Men får som sagt tacka för visat intresse.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Får tacka så mycket för erbjudandet men tyvärr så har jag inte de pengarna, hade jag haft de pengarna hade det helt klart varit

intressant. Men får som sagt tacka för visat intresse.

Jag rekomenderar http://www.greatbritishsportscars.co.uk/

Den skulle jag bygga om jag bygde nu

Tycker Michael W

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till forumet Tuna. Hoppas du hittar en bra ingång till "egen bil". Jag har läst tråden och noterar några saker som du kanske kan utveckla lite. Jag ser att du skriver:

- Med tanke på att jag inte har några djupare kunskaper om bilbyggen så tänkte jag köpa ett kitt eller en färdig bil

samt

- uteslutet att bygga allt från grunden då jag helt enkelt inte har den kompetensen som krävs. så en byggsatts skulle vara klockrent för min del.

Självklart tycker jag att du skall bygga / färdigställa / eller köpa en bil. Det viktiga är att du väljer rätt väg, helst från början. Samtidigt kan man säga att oavsett de tre ovannämnda förslagen så är det inte alltid bara att fylla bensin och kolla luften och eventuellt tvätta en Sevenbil. I trådarna finns det ofta diverse olika jobb presenterade på "att-göra-listan". En del är reparationen men mycket är rena förbättringar i nivå från tex att byta en strömbrytare till att svetsa om bilen.

Så, djupare kunskaper om bilbyggen, nja vem hade det innan bygget började? Den strecksatsen kommer du fixa, du lär dig, kan nästan lova det.

Kompetensen, hur menar du med kompetensen, menar du att du inte har svetskompetens eller tillgång till kamrater med svetskompetens eller motorkompetens eller målningskompetens eller någon annan kompetens?

Jag är av den bestämda uppfattningen att om intresset finns och det är viktigast så brukar det övriga ordna sig. Du kan säkert bygga eller färdigställa ett projekt. Intresset driver på kompetensen. Det är som det fungerar i bilbyggarbranschen. Det är så forumet fungerar med alla trådar och dess innehåll i frågor, svar och påståenden och sist men inte minst BILDER!

När du tittar på bilbyggets delar så även om du väljer ett kit så finns det goda chanser att få svetsa en del trots "att allt är klart". Om du inte kan eller vill göra det själv kanske en kompis finns i närheten, då är inte det ett problem längre. På motsvarande sätt kan du gå igenom bilens delar med vad du själv vet att du klarar nu eller kan lära dig samt alternativet "kompis-hjälp".

--- Min budget så här till att börja med ligger runt 30-35 sen får man lägga in mer pengar efter hand. ----

--- slutnotan skulle hamna runt 120 men då får det vara utspritt på ett par år. ----

Med ovanstående i åtanke så bör du kunna få din bil till inte bara en dröm utan till en verklighet med registreringsskyltar. Tolkar jag texterna rätt så kanske det är inom planperioden 3 till 4 år.

Lycka till, du har startat bra med att öppna den här tråden.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Michael Får tacka för tipset, har sett att fler har rekomenderat det där märket ser bra ut men

för en novis som jag får du gärna förklara lite kort vilak fördelarna är med just det kittet ?

Cealm Får tacka så hjärtligt ! Jag håller med dig om att visst kan man lära sig om man vill men ju mindre man kan från början ju mer lär man ju lära sig och det tar tid och det är väl kanske främst där som det felar. Jag har fler andra intressen som tar en hel del tid.

Jag har haft ett annat bilprojekt som jag pysslat med som jag nu säljer för att det blev för omfattande för att kunna bli klar med på överskådlig tid, Var för mycket att löra sig och att göra för att tiden skulle räcka till.

Så en byggsatts som man kan pyssla med lite då och då när man får lite tid över skulle passa mig perfekt,(vill inte släppa bilskruvandet helt :) ) sen blir det som du säger nog alltid lite fix även med en byggsats men det ska man nog få in i tidsbudgeten :)

så nu gäller det bara att hitta ett bra och prisvärt kit, är det ett starter kitt från http://www.greatbrit...ortscars.co.uk/ för 2345£ som gäller ?

Vill även säga att jag är glad och tacksam för all hjälp jag får här på forumet, mycket uppskattat :)

Link to comment
Share on other sites

Michael Får tacka för tipset, har sett att fler har rekomenderat det där märket ser bra ut men

för en novis som jag får du gärna förklara lite kort vilak fördelarna är med just det kittet ?

Snygg bil, Klasisk ram, Mycket bra pris Enkel att bygga, Förhålandevis stabilt företag som tillverkar densamma, Full reserdelshållning, Är du novis så bygger du en bil där du kan köpa varenda pinal till bilen från en firma(men gör inte det då kan besikningen säga att det är en monteringsats brukar vara ok om donatordelarna kommer från någon annan stans) En stor och mycket aktiv märkesklubb i uk. Bygger på ford som donator lite motsägelsefult i swerige men en trilion prisvärda delar i UK.

Om jag inte valde GBS så skulle jag titta på en bil med donator från mazda. Du kan kika här för att hitta dem http://www.totalkitcar.com/uk/uk-donor/

Åk och titta på massa 7or Kolla på forumet och fråga personer som har de bilar du är intreserad av om du får komma och kika. De flesta pratar och visar gärna sin bil.

Lev väl Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

Michael Får tacka för tipset, har sett att fler har rekomenderat det där märket ser bra ut men

för en novis som jag får du gärna förklara lite kort vilak fördelarna är med just det kittet ?

Snygg bil, Klasisk ram, Mycket bra pris Enkel att bygga, Förhålandevis stabilt företag som tillverkar densamma, Full reserdelshållning, Är du novis så bygger du en bil där du kan köpa varenda pinal till bilen från en firma(men gör inte det då kan besikningen säga att det är en monteringsats brukar vara ok om donatordelarna kommer från någon annan stans) En stor och mycket aktiv märkesklubb i uk. Bygger på ford som donator lite motsägelsefult i swerige men en trilion prisvärda delar i UK.

Om jag inte valde GBS så skulle jag titta på en bil med donator från mazda. Du kan kika här för att hitta dem http://www.totalkitcar.com/uk/uk-donor/

Åk och titta på massa 7or Kolla på forumet och fråga personer som har de bilar du är intreserad av om du får komma och kika. De flesta pratar och visar gärna sin bil.

Lev väl Michael W

Tack så mycket för infon, låter riktigt bra. Priset ser ut att vara riktigt bra, finns det andra märken som ligger likvärdigt vad det gäller pris eller är de i en prisklass för sig ?.

Om man skulle välja GBS är det då vettigt att börja med deras starte kit ?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag mailat med Kitcarsweden så nu har jag bestämt att jag ska köpa ett starterkit från dem.

Sen blir det en Ford Sierra donatorbil, en Opel Omega B V6 (R25-R28) växellåda och en Saab 9-3 motor en 204E.

Har nu bara några sista frågor innan det börjar klarna och jag kan köra igång.

1.Går det att få en typ 9 växellåda från sierra att passa på en saab motor utan större problem ?

I så fall vore det smidigt att ta lådan också från donatorbilen, eller är opel lådan "bättre" ?

2.Finns det olika Modeller av sierran, någon speciell modell eller årgång som är att föredra ?

3.Jag tänkte använda "elektronik" från saab, funkar det att köra hastighetsmätare från nyare 9-3 typ

från 08 tex ett sådant http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=23172264 eller är det för olika styrsystem ?

Mvh

Johan

Link to comment
Share on other sites

Låter som en bra kombination.

Lupus har ju rätt mycket effekt/vrid (B204E+Omega) i sin (och han drar sig inte för att nyttja den :D :prop: ) så det är en stryktålig kombination. Sen att det är bolt-on är ju inte tokigt. Kanske jag har sett en sprängkåpa till Typ9 och SAAB men kommer inte ihåg var....Google har nog svaret ;)

3:an kan säkert Christer J svara på men som vanligt så brukar det mesta gå....bara man är tillräckligt envis :)

EDIT: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8843

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Får bli omega lådan:)

Får PM:a Christer J på fråga 3

Nu är det bara ett svar på fråga 2 som saknas ;) skulle vara riktigt bra om någon ville

vara snäll och bidraga med den :)

Tack för de övriga svaren.

Link to comment
Share on other sites

På fråga 3.. Ja allt kanske går, men det är busskommunikation mellan 9-3 instrumentet och styrdonen, så det är nog inte nån enkel lösning. Men använd instrumentet som följer med bilen. Snarlikt i alla fall. Jag jorde om instrumenthust på mitt 9000 instrument och det blir ganska bra. Skar ur 3 hål i instumentplåten och har huvudinstumentet monterat bakom med en lätt röktonad polystyrenskiva framför. (Inspirerad av just 9-3 ss)

Mitt instrument tidigt utf

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

På fråga 3.. Ja allt kanske går, men det är busskommunikation mellan 9-3 instrumentet och styrdonen, så det är nog inte nån enkel lösning. Men använd instrumentet som följer med bilen. Snarlikt i alla fall. Jag jorde om instrumenthust på mitt 9000 instrument och det blir ganska bra. Skar ur 3 hål i instumentplåten och har huvudinstumentet monterat bakom med en lätt röktonad polystyrenskiva framför. (Inspirerad av just 9-3 ss)

Mitt instrument tidigt utf

Hej! Tack för svaret !

Såg riktigt snyggt ut ! går det att dela på instrumenten ? tänkte att man kanske kunde göra någon egen setup på mätarna

vill inte göra exakt lika som dig utan det kan vara kul med någon egen lösning fast med saab instrumenten.

mvh

Johan

Link to comment
Share on other sites

På 900 och 9-3 sitter instrumenten ihop mer pga kretskortet, medans 9000 är mer separata, sitter ihop bak med en plastfilm med kretsarna, men ändå lättare att separera. Kan kolla bättre i morgon, her ett 900 instrument liggande. Personligen tycke jag att 9000 är en bättre donator pga vattenpumpen går åt andra hållet på 900 och gör remdragningen mycket enkel och sen passar insuget bättre. men hade jag köpt en 900 kanske det löst sig bra ändå, Kan prova att lägga in fler bilder på mitt instrument, då jag gjort om det ganska mycket med varningslamor i tripmätaruttaget bla.

Link to comment
Share on other sites

På 900 och 9-3 sitter instrumenten ihop mer pga kretskortet, medans 9000 är mer separata, sitter ihop bak med en plastfilm med kretsarna, men ändå lättare att separera. Kan kolla bättre i morgon, her ett 900 instrument liggande. Personligen tycke jag att 9000 är en bättre donator pga vattenpumpen går åt andra hållet på 900 och gör remdragningen mycket enkel och sen passar insuget bättre. men hade jag köpt en 900 kanske det löst sig bra ändå, Kan prova att lägga in fler bilder på mitt instrument, då jag gjort om det ganska mycket med varningslamor i tripmätaruttaget bla.

Kul att du tar dig tid att svara och hjälpa till , uppskattas mycket.

Jag har inte köpt någon donator än utan jag har mer eller mindre bara bestämt att jag ska köra med saabmotor då jag gillar saab :)

Jag var inne på en 9-3 som donator eftersom att jag tänkte att det var en "nyare" bilmodell än 9000 och därför hade nyare (bättre)

delar men där kanske jag var ute och cyklade ? du skulle alltså rekommendera att köra på en 9000 istället ?

Link to comment
Share on other sites

Ska du ta en motor från en 9-3 så borde du iallafall välja en 99 eller äldre, för 2000 började oil-sludge problemen. Så nyare är inte alltid bättre ;)

Du nämnde att köpa en Sierra som donator... med motor från Saab och låda från Opel kanske du bör tänka över hur mycket delar du har nytta av från en Sierra. Det kanske går på ett ut att skaffa de delar du behöver separat istället för att härja med att dra hem en hel bil och slakta?

Link to comment
Share on other sites

Ska du ta en motor från en 9-3 så borde du iallafall välja en 99 eller äldre, för 2000 började oil-sludge problemen. Så nyare är inte alltid bättre ;)

Du nämnde att köpa en Sierra som donator... med motor från Saab och låda från Opel kanske du bör tänka över hur mycket delar du har nytta av från en Sierra. Det kanske går på ett ut att skaffa de delar du behöver separat istället för att härja med att dra hem en hel bil och slakta?

Hej !

Tack för tipsen har också tänkt tanken att det kanske skulle vara lättare att köpa ford delarna lösa problemet är bara att jag inte har någon aning om vilka delar exakt det är som man behöver för att färdigställa fram och bakvagn på ett Zero bygge från GBS . Men om någon här vet på rak arm vad man behöver så skulle det vara klockrent ? :)

Link to comment
Share on other sites

9000 motorn T5 är väl lösningen på problemen som fanns på 9-5, man byter helt enkelt motor alt underdel, till en 9000. Säger inget till SBP om det och kör glatt vidare utan oljeförbrukning tills bilen rostar sönder. Farsans -99 9-5 bytte vi kolvringar på eftersom det var ca 2,5 mm gap i snitt efter 13000 mil. Täta oljebyten till trots.

Som en av Saabs motoringenjörer sa till mig när 9-5 orna började krångla, 9000 är mer lik en lastbilsmotor i slitstyrka i jämförelse. Kan bara hålla med honom. Konstigt nog så är det mer problem i 9-5 än 9-3, trots samma motor. Det tyckte han också var lite underligt.

Link to comment
Share on other sites

9000 motorn T5 är väl lösningen på problemen som fanns på 9-5, man byter helt enkelt motor alt underdel, till en 9000. Säger inget till SBP om det och kör glatt vidare utan oljeförbrukning tills bilen rostar sönder. Farsans -99 9-5 bytte vi kolvringar på eftersom det var ca 2,5 mm gap i snitt efter 13000 mil. Täta oljebyten till trots.

Som en av Saabs motoringenjörer sa till mig när 9-5 orna började krångla, 9000 är mer lik en lastbilsmotor i slitstyrka i jämförelse. Kan bara hålla med honom. Konstigt nog så är det mer problem i 9-5 än 9-3, trots samma motor. Det tyckte han också var lite underligt.

Nu blev jag lite förvirrad, är 9-5 motorn samma som 9-3 ? Jag funderade på att köpa en 9-3 motor typ den här http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22613631 men den är alltså sämre än en B204E från en saab 9000 ?

Ingen som har koll på vilka Ford sierra delar som behövs för fram och bakvagn ??

Link to comment
Share on other sites

--- Ingen som har koll på vilka Ford sierra delar som behövs för fram och bakvagn ?? ----

Menar du förutom, hubbar, drivaxlar, diffklump, bromsok samt spindel, styrväxel och kuggstång?

Köp nya ok, styrväxel samt spindel, tex från Rally design (om firman finns kvar) eller någon annan. Då slipper du "elektrolytbadning" för att få bort 20-25 års Sierra-all-väder-rost mm.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

--- Ingen som har koll på vilka Ford sierra delar som behövs för fram och bakvagn ?? ----

Menar du förutom, hubbar, drivaxlar, diffklump, bromsok samt spindel, styrväxel och kuggstång?

Köp nya ok, styrväxel samt spindel, tex från Rally design (om firman finns kvar) eller någon annan. Då slipper du "elektrolytbadning" för att få bort 20-25 års Sierra-all-väder-rost mm.

Nej det var nog det jag menade , :) som ni kanske märker så har jag inte särskilt stora kunskaper om bilar där av blir mina frågor väldigt grundläggande :)

Märker nu att det blir 1000 frågor som kanske inte alla hör hemma i detta forum så jag har startat en byggtråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10375

Ni får gärna fortsätta hjälpa mig i den tråden, skulle vara mycket uppskattat :)

Link to comment
Share on other sites

B204E är väl samma block/topp på oavsett og9-3 eller 9000...sen skiljer sig "kringutrustning" per bilmodell, t.ex. att motorn lutar annorlunda i 9-3 och har ett annat oljetråg, insugningsröret och grenrör är annorlunda också...men i grunden samma motor.

Undrar om inte B204L är även den samma motor (block/topp) men fulltrycks-variant med magnetventil + annan mjukvara.

Link to comment
Share on other sites

Det är enkelt att missta sig eftersom saab har varit så roliga att de döpt två helt olika bilar till 9-3.

Vi "saab-ister" kallar dem og9-3 och ng9-3 (old generation, new generation).

Hursomhelst, det är en B204 motor du ska ha. Satt i 9000 och og9-3 (m.fl.)

Link to comment
Share on other sites

Det är enkelt att missta sig eftersom saab har varit så roliga att de döpt två helt olika bilar till 9-3.

Vi "saab-ister" kallar dem og9-3 och ng9-3 (old generation, new generation).

Hursomhelst, det är en B204 motor du ska ha. Satt i 9000 och og9-3 (m.fl.)

Om jag förstått det rätt så är saabmotorn från 9000 lämpligare med tanke på insug m.m. om man ska ha den i 7:an

Link to comment
Share on other sites

Iofs passar väl inte insuget rakt av heller om du inte gör som Lupus, eller gör en 180 gradersböj och ett långt rör fram till Icn, då spjällhuset blir vänt bakåt i en 7a, men det finns säkert nån som kan hjälpa till att spegelvända insuget om du inte gör som många av oss och skaffat en AC/DC Tig. Kommer att gå åt till tråget också. En annan anledning till att jag valde 9000 är att du får lättare tag på en billig 9000 jmf med en 900 eller 9-3, då dom verkar hålla sig bättre mot rost i karossen och det är ju inte till nån glädje om man ändå ska skrota ner den. Om du inte lyckas sälja en massa delar förstås. Hör väl också till att jag ägt 8 stycken och skruvat med dom sedan 1990.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...