Jump to content

Politikers verklighet.


Antas

Recommended Posts

Läs och begrunda: MIn Länk

När politiker och miljömuppar rusar fram utan att tänka på effekter och konsekvenser händer detta ofta.

Alla större förändringar måste ske i ett långsamt och välgenomtänkt konsekvensanalyserande. Tyvärr sker många samhälleliga beslut utifrån populistiska och kortsiktiga intressen....snart har vi val igen!

Vi medborgare är de som får betala för politikers hunger efter att få profilera sej i populistiska frågor. Det märkliga (egentligen inte alls märkligt!) är att när deras frågor inte håller för en närmare granskning då startar stora "skylla på andra" aktiviteterna, en del politiker försvinner som råttor från sjunkande skepp. INGEN har något ansvar, konsekvenserna får de oskyldiga medborgarna ta.

Själv kör jag av miljöskäl diesel dock inte i rörhögen.

Antas

Morgonfilosof

Link to comment
Share on other sites

Läste artikeln häromdagen och kan väl bara hålla med tyvärr.

Men det handlar ju i slutändan om politik, precis som vanligt. Jag vill minnas att under den tid då det var "etanolhysteri" så var det något billigare att tanka etanol, även om man åkte runt med en okonverterad sur volvo 740 så kunde men pytsa i etanol och tjäna några kronor.

Men sedan höjdes priset av någon anledning, och där är väl det stora problemet, om man inte tjänar på att köra etanol så kommer heller inte majoriteten använda den.

För att ärligt talat så skiter folk i miljön, när den konkurrerar med plånboken, och vi kör ju redan på olja i någon form, och sålänge det inte finns ett renare billigare alternativ så kommer det inte hända någonting.

Björn

Bensinförbrukare

Link to comment
Share on other sites

Vilket fordonsbränsle vi ska nyttja handlar i slutänden om skattepolitik.

För politikerna handlar det inte om miljö utan om statens finanser. Tro inte att jag är emot att betala skatt utan det handlar om politikers heder och moral. De framhåller med emfas att vi måste värna om miljön, vad de inte säger är: förbruka mer petroleumprodukter så att staten får mera skatteintäkter!

Om man analyserar hela kedjan från import av råolja till konsumption av drivmedel i transportsektorn framgår att det enda drivmedlet som har bland de mindre miljöpåverkanseffekter är diesel. Dieselmotorer går även att köra på RME.

I Frankrike och Österrike vill man öka dieselbeståndet av miljöskäl medan man i Sverige vill minska av påstådda "miljöskäl" trots att Sverige har renaste dieselbränslet (Citydiesel). Det egentliga skälet är att dieselfordon drar för lite bränsle och därmed ger för lite skatteintäkter.

Med partikelfilter på dieslar kan miljöpåverkan tom bli mindre än för bensinmotorer med katalysator. För politikerna är partikelfilter NEJ,NEJ,NEJ eftersom de har motiverat den höga dieselskatten med miljöskäl.

I Norrbotten hade vi tidigare möjlighet att köra dieslar på finsk röd diesel, kostade 1/3-del av svensk diesel dessutom gick motorerna bättre på röd diesel. Vissa påstod att man fick ytterligare en växel på fordonet!

Dåvarande finansministern Bosse Ringholm mådde mycket illa över denna "skattesmitning" som var tillåten enl EUs frihandelsavtal.

Han och hans politiker tog då en annan väg för att förbjuda röd diesel. Den fick endast transporteras i "icke ovanliga kärl" och "ovanliga kärl" var alla kärl över 10 liter!

Jag är luttrad efter över 35-års verksamhet i politikers närhet, tyvärr har jag sett allt vad gäller bristande moral, lögner, korruption mm bland politiker.

Numera är jag pensionär och kan utan risk säga och skriva vad jag vill som jag tidigare av taktiska skäl måste hålla inne med.

I sanning en djä...skön känsla!

Antas

Ibland klarsynt.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag erkänner att jag tankar det billigaste jag kan. Bränslet är så dyrt ändå.

Har en Saab 9-5 biopower och för tillfället sparar jag ca 2:- per mil om jag tankar E85, extra törsten inräknat.

Så för min del får gärna E85 finnas kvar.

Link to comment
Share on other sites

Alla drivmedel till förbränningsmotorer ger utsläpp i någon ände av kedjan, men det kan vara olika utsläpp i olika mängd och i olika ändar. Var det inte nån som räknade ut att det förbrändes mer fossila bränslen för att producera etanol än vad man fick ut i etanol... Jag vet inte om det är sant, men det är nästan tragikomiskt det vore så. :)

Ingen vet väl heller riktigt vad utsläppen innebär förrän 100 år senare. Just i dagarna gick ju WHO ut med att dieselavgaser är cancerframkallande. Alltså, det är inte bara *sannolikt* att de orsakar cancer längre.

http://www.bbc.co.uk/news/health-18415532

Link to comment
Share on other sites

Antas: Det du skriver är väl det som man kallar offentlig hemlighet, alla vet hur det ligger till men ingen vill kännas vid det.

Och om man ska dra det hela ytterliggare lite på sin spets så är det väl inte ens politikernas fel, utan vi som knyter näven i byxfickan och tillåter det hela och tankar vidare som det är fel i huvet på.

Björn

Oljeberoende

Link to comment
Share on other sites

Antas: Det du skriver är väl det som man kallar offentlig hemlighet, alla vet hur det ligger till men ingen vill kännas vid det.

Och om man ska dra det hela ytterliggare lite på sin spets så är det väl inte ens politikernas fel, utan vi som knyter näven i byxfickan och tillåter det hela och tankar vidare som det är fel i huvet på.

Björn

Oljeberoende

Instämmer till fullo!

Antas

Otyst pensionär.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Sluta då att knyta näven i fickan och gå med i en organisation som behöver folkets stöd för att kunna påverka! Vi på Motormännens Riksförbund jobbar ju för att få ner skatterna och bättra bilisternas situation, men vi har inte nått kritisk massa så att politikerna måste lyssna på oss, de gör det men inte fullt ut. Om vi hade alla Sveriges bilister med oss då J-lar kan man ställa krav, men svenskarna är så hämmade av år av att ta kostnader som tokiga politiker lagt på oss att man bara tar det. Facket funkar ju så, det gäller bara att organisera sig och agera!

När det gäller Diesel så är det ju som WHO säger och partiklarna som Dieseln släpper ut är MYCKET farligare än det som en modern bensin katalysatorbil släpper ut, problemet är att fokus har varit CO2 och inte den kompletta sammansättningen av avgaserna. Ytterligare en bubbla likt den med Etanol. Norge har insett detta och förbjuder nu alla dieselbilar i Oslo på dåliga dagar, tänk på det om ni skall till Oslo med er "rena" dieselbil.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...