Jump to content

Metallomspunnen bromsslang


chrilla

Recommended Posts

Tänkte jag skulle tipsa om en kille som gör metallspunnen bromslang. Jag mätte upp hela bromssystemet med snöre och vilka vinklar jag ville ha på kopplingarna, mailade all info till honom och fick tillbaka en beställningslista och ett pris på 1500:- för allting, då fick jag till och med välja färg. Tror materialet för kopparrör på Biltema skulle bli dyrare.

Han kommer från Frankrike men det visade sig att han bor i Växjö och går under namnet Voucht här på forumet,men all slang görs i Frankrike. Kolla gärna in på hans sida https://sites.google.com/site/hydraulicforkitcars/home och ska ni dra bromssystem eller bränsleslang kan jag varmt rekomendera honom, mycket hjälpsam och all betalning sker via paypal :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset!

- weight: stainless steel braided hose is lighter per meter than copper pipe

ett tungt vägande(;)) skäl att köra med metallomspunnen slang istället!

Link to comment
Share on other sites

Bra tips!

Om man skall mäta upp stålomspunnen slang så är koaxial-kabel perfekt. Tror tipset ursprungligen kommer från Cealm

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

OBS, använd Belden 89259! Och när man är färdiguppmätt skickar man resterna av den till mig så gör jag signalkabel av den till min stereoanläggning! :D

(Ja just det, ett tips till alla musik- & ljud-intresserade: använd Belden 89259 som signalkabel. :))

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mina på Hydroscand, 50% rabatt, fungerade klockrent fick dem över disk så man slapp vänta. Tack Jonas för rabatten till klubben.

/F

Link to comment
Share on other sites

Jag har också köpt stålomspunna slangar till både Locost och MC från Voucht. Trevlig att ha och göra med, snabb leverans, och mycket bra priser. Man får rostfria nipplar också.

Till Haynes Roadster har han tagit fram slangar bak med 45 graders nippel som kan skruva rätt in i hjulcylindern. Annars trångt där så många gör en liten stump av koppar rör in till hjulcylindern. Slipper man med Voucht slangar. Har foton jag kan skicka om någon önskar (fixar inte att lägga in foton i tråden :( )

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Eftersom mitt bygge är mest volvo delar hittade jag dessa.

Ringde och beställde den längden jag ville ha, fick påpressat fäste eftersom slangarna blev rätt lång.

De tog inget extra för verken att de var längre eller för fästena.

Fick även 20% rabatt eftersom det tog längre tid än sagt från början.

Mycket nöjd!

Dessutom livstids garanti!

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/hel-bromsslangar-volvo-740-23-turbo-1986-1990-rod.html

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Jag har inte bestämt om jag skall ha delvis koppar eller köra omspunnen slang i hela bilen. Undrar dock om "gör det själv"-slang från RallyDesign är ok eller om det är rent skit. Inte så mycket en prisfråga då måttbeställd slang verkar relativt ok i pris men det ger ju en mycket större flexibilitet och jag tenderar att ändra mig hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog ta det från Hydroscand eller liknande. Tips att använda en koaxial-antennkabel då man mäter; denna böjer sig väldigt likt en stålomspunnen bromsslang.

Sen om jag hade byggt idag så hade jag nog lagt det mesta (el, bränsle och broms) på utsidan av chassit; mellan chassit och karossen så som Peter M har gjort. Kardantunneln är inte lättmekad när man har allt där.

Link to comment
Share on other sites

Japp, min plan har hela tiden varit att dra det på det viset. Har aldrig gillat dragningen i tunneln (eller som Westfield gör, under bilen). Har även dubbelkollat med SFRO att denna dragning är ok.

Koaxkabel är inköppt smile.gif Dock tänkte jag att det var för kopparrör så köpte koaxkabel som inte återflexar.. Tror iofs att jag har lite av den "billigare" mjuka sorten i något hörn här hemma.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att det ska vara bromsslang med pressade kopplingar. Modellen man skruvar ihop själv är inte godkänd. Många engelska firmor levererar sådan även när man beställer färdiga slangar, det ska man ha koll på. Alla stålspunna slangar jag köpt från Rally Design har varit med skruvade koppel och alltså inte OK för bromsar på väg.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack Gustaf!

Då vet jag att jag INTE skall gå den vägen. Blir till att måttbeställa och se till att det är rätt sorts leverantör. Finns ju tre förslag i denna tråd som jag antar alla gör på rätt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...