Jump to content

Recommended Posts

Då va det det här med val av försäkring! Vad har ni för bolag och vilken kostnad/omfattning?

Jag har kollat med!

Folksam: Ca 8000kr om året och då är den försäkrad som en vanlig bil 1000 mil, normala självrisker.

Trygghansa: Ca 3800kr om året, vanlig bil försäkring 500 mil och normala självrisker.

Bil sport: Ca 1700kr full försäkring men dom är stenhårda med att bilen inte får rulla till jobbet. Jag vill kunna åka till jobbet,så den går bort för mig!

Länsförsäkringar skulle ge besked i morgon.

Mvh. Björn

Link to comment
Share on other sites

Att komma undan delen med att du åker till å från jobbet är lättare än att sno godis från en unge om du vill. Ställ bilen ett kvarter bredvid jobbet å gå sissta biten så har du vipps inte kört till/från jobbet.

Link to comment
Share on other sites

Ringde Trygg Hansa igår och fick prisupg på cirka 4000kr/år, helförsäkring, 500mil, vanlig personbil

Skulle teckna försäkringen idag men det gick visst inte, får endast teckna trafikförsäkring för amatörbyggda fordon hos Trygghansa?

EDIT: Inte heller Länsförsäkringar ville försäkra min bil, dem erbjuder endast Trafikförsäkring.

Edited by TiALI
Link to comment
Share on other sites

Jag har länsförsäkringars entusiastbilsförsäkring på min sjua. Var inga som helst problem att få det utan rent av dem som föreslog att jag skulle skaffa mig det.

Betalar ca 2200kr/år och då är jag 24 år och bor i Sthlm. För Miatan betalar jag 12000kr(!).

Använda bilen som regelbunden bruksbil var självfallet inte tillåtet, men om jag tog den till jobbet någon gång ibland så såg de det inte som ett principiellt problem. Kanske ska jag på en bilträff efter jobbet eller dylikt och det hade de inga problem med sa de.

Link to comment
Share on other sites

Svedea är Modernas grundare som startat. Moderna står ju bakom Bilsport & MC försäkringar.

De kör hårt med lockpriser första året just nu så bered er på en rejäl höjning nästa år om ni väljer den.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag lade min brukis hos Moderna och sparade 750:- per år. Höjer de så byter jag bolag. inte mer med det.

Jag har haft mitt hus där för ca 6år sedan.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Använda bilen som regelbunden bruksbil var självfallet inte tillåtet, men om jag tog den till jobbet någon gång ibland så såg de det inte som ett principiellt problem. Kanske ska jag på en bilträff efter jobbet eller dylikt och det hade de inga problem med sa de.

Så tycker jag det borde vara, har man en riktig bruksbil som bevisligen används så borde det inte vara några problem. Tror inte man ens får åka till ICA och veckohandla (om man nu skulle vilja det).

Så man får använda den som hobby-fordon....tur att jag både jobbar med IT samt har det som hobby...dvs jag åker till min hobby :D :D

Link to comment
Share on other sites

På min fråga till Länsförsäkringar fick jag svaret att de inte försäkrar denna typ av bilar.

Det var ett krav att man var "helkund", de skickade ut en snubbe som besiktigade bilen dagen efter min förfrågan och en timme efter hans besök var den försäkrad

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som dom har lite problem att få fram pris när inte transports. har hunit knappa in alla uppgifter... Oj vad jag har fått vänta i telefonen, och slussas hit och dit.

Men det slutade med Trygghansa som vill ha 3800kr för helförsäkring 1000 mil.

Läns skulle ha 8000. folks 8000. Svedea tar inga bilar som är nyare än 20år.

Tror det blir lättare att kolla runt när bilen är helt klar hos transp.

Ps. Inga skyltar i brevlådan igår! Suck! Hade ju velat burna en sväng idag... I morgon ska jag ta med en termos kaffe och flytta ut till brevlådan!!! (oj va brevbäraren ska bli rädd när han öppnar locket... Buuu :515: )

Link to comment
Share on other sites

Min bil nr 2 V8an gick jag och kollade i postlådan varannan timme trots att jag visste att posten bara kommer normalt 1 gång per dag. Fast efter Postens avmonopolisering och konkurrensutsättningen till gagn för oss konsumenter så kommer en extra grön postbil tre gånger i veckan från ett annat företag. Till sist dök skyltarna upp. Via gul Postbil om jag minns rätt.

Ett hypotetiskt resonemang:

Man kan ta sig ner till den lokala polisstationen och lyckaa charma poliserna tillräckligt bra för att få ut gula tillfälliga skyltar. Kostar en 150-krona eller så men det kan det vara värt. Gör man egna skyltar är det urkundsförfalskning, ja så är det, och åtalbart, egen tillverkning skall alltid via åklagare om någon kommer på det och kanske beroende på hur dennes dag varit när ärendet kommer upp kan det bli olika kostsamt = antal dagsböter.

Egna skyltar är inget alternativ alltså.

Köra utan skyltar: Prislistan för "böter" är, om den inte ändrats, 1500 kr för "tappade skyltar". I och med att avsaknade av skyltar fanns i prislistan är det inte dagsböter utan "ett fast pris" heller ingen urkundsförfalskning.

Kostnaden faller endast ut om någon som har rätt att tillämpa prislistan kommer på det samt att denne också tillämpar prislistan och inte väljer att i skarpa ordalag "skicka hembilen och föraren" för att vänta vid postlådan. Väljer man denna modell bör man i teorin ha med sig "oljeblandat gurgelvatten" för att kunna smörja munlädet extra om det skulle behövas.

Allt förutsätter såklart att bilen är påställd och korrekt försäkrad.

All ovanstående text i inlägget är endast ett hypotetiskt resonemang kring olika tänkta varianter och dess effekter. Inget som helst ansvar kan utkrävas från författaren om någon avser prova teorierna på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

.........

Ps. Inga skyltar i brevlådan igår! Suck! Hade ju velat burna en sväng idag... I morgon ska jag ta med en termos kaffe och flytta ut till brevlådan!!! (oj va brevbäraren ska bli rädd när han öppnar locket... Buuu :515: )

För mej blev det besiktning på onsdag och skyltar i brevlådan på fredag.

Känn min norrländska, kärva men varma, medkänsla med dej i din väntan.

Själv väntar jag sedan lördagen på att regnet ska upphöra, har väntat i 5 dagar nu!

Antas

Längtande gubbe.

Link to comment
Share on other sites

Antas: -- Själv väntar jag sedan lördagen på att regnet ska upphöra, har väntat i 5 dagar nu! ---

Då blir det alltså cirka 35 dagar och nätter kavr på regnandet till du har en chans att se en duva med en lite kvist komma flygande, eller hur var det nu kommer jag ihåg rätt?

Link to comment
Share on other sites

Ämnet försäkring och till & från jobbet har funnits i en del trådar. Personligen tillhör jag fundamentaliterna i den här frågan.

Det finns bara ett sätt = rätt försäkring dvs det finstilta gäller och står det "ej till och från jobbet" så gäller det.

Det finns inget som heter: --- Använda bilen som regelbunden bruksbil var självfallet inte tillåtet, men om jag tog den till jobbet någon gång ibland så såg de det inte som ett principiellt problem. Kanske ska jag på en bilträff efter jobbet eller dylikt och det hade de inga problem med sa de. --

Det är helt rätt så länge inget händer, men händer något då är det det finstilta och endast det som tolkas. Alla löften i telefon eller löften när försäkringen teckande kan jag lova är bortglömda. Skriftligt, kanske, men muntligt i telefon med en försäkringsförsäljare, NEJ!

Det är inte kul att bli varse verkligheten när det är försent.

Det finns en annan aspekt också. Låt säga att man bevisligen använder försäkringen (bilen) mot vad det finstilta säger. Till jobbet tex. En jobbarkompis är med på en åktur, det händer det som absolut inte får hända. Jobbarkompisen har säkert inte frågat hur bilen var försäkrad utan utgår från det plus att allt är "odiskutabelt".

Försäkringsblagen är ingen välgörennhetsinträttning, de skall och endast skall betala ut det som de är skyldiga att betala ut. Inget annat. Vore jag bolagsman är det mitt jobb, läs plikt, att kolla hur bilen användes och vilka regler som gäller samt utifrån det betala det som skall betalas. Inget mer! Det är kanske inte det man önskar som bilägare i exemplet.

Några ören billigare kan vara en livstidskatastrof för både den ansvarige bilföraren men även för dennes familj om kraven på betalning kommer. Har man en bil (Sevenbil) för 100 tusen eller mer då skall man inte snåla på marginalen. Är man försäkrad med restriktioner följ dem. Har man en vanlig försäkring, följ den. Inget, muntligt löfte av en försäljare, det går väl bra någon gång till jobbet.... Nej!.

Nu har jag väl tydligt bevisat min fundamentalistiska hållning i försäkringsärenden (igen). Frågen kommer upp lite då och då. Jag tänkte denna gång att inte svara men kunde inte hålla mig längre. Som ni ser i referenserna har jag haft samma syn på fösäkringar under en lång tid.

Trådreferens 1

Trådreferens 2

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som dom har lite problem att få fram pris när inte transports. har hunit knappa in alla uppgifter... Oj vad jag har fått vänta i telefonen, och slussas hit och dit.

Men det slutade med Trygghansa som vill ha 3800kr för helförsäkring 1000 mil.

Läns skulle ha 8000. folks 8000. Svedea tar inga bilar som är nyare än 20år.

Tror det blir lättare att kolla runt när bilen är helt klar hos transp.

Ps. Inga skyltar i brevlådan igår! Suck! Hade ju velat burna en sväng idag... I morgon ska jag ta med en termos kaffe och flytta ut till brevlådan!!! (oj va brevbäraren ska bli rädd när han öppnar locket... Buuu :515: )

Mina skyltar kom idag och det vart Svedea för min del. :)

Fick också info om att de inte försäkrar bilar nyare än 20år, men sedan kom han djälv på att de har en försäkring för amatörbyggda fordon.

Link to comment
Share on other sites

Mina skyltar kom idag och det vart Svedea för min del. :)

Fick också info om att de inte försäkrar bilar nyare än 20år, men sedan kom han djälv på att de har en försäkring för amatörbyggda fordon.

Får man fråga va det blev för premie och omfattning?

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...