Jump to content

Bygga eget eller köpa chassi?, det är frågan


Marlboro-mannen

Recommended Posts

right, har trollat igenom en hel del här på forumet,har några funderingar ang köpt chassi vs hemmabyggt,

till o börja med så föredrar jag alu framför plast som rambeklädnad, så en bil med så lite plast som möjligt är önskvärt, tittade lite på Robin Hood(GBS) men den går nog bort på generella principer, finns kvar ex MK, ev Westfeild, Roadrunner samt en del mindre leverantörer, men med tanke på att alu är prio så lutar det mer o mer åt hemmabyggt då de flesta UK tillverkare klär bilarna med plast,

fråga: chassi, köpta vs hemmabyggt, om man bygger ett chassi ex Haynes(som är 50mm längre & 50mm bredare än original "book" chassi??) chassi efter konstens alla regler, hur pass bra kan man förvänta sig att den uppför sig på bana(efter justeringar) jmf med ex en Westfeild? Och får en man med en längd på 189cm(normalfet/smal ) plats i den? Det som känns lite osäkert är hur pass bra man som hemmabyggare kan lina upp hjulupphängningar utan att använda en jigg? Sedan kan man ju iofs fråga sig hur bra chassina som görs i UK egentligen är(finns det någon fakta om uppmätningar på chassin från ex westfeild etc etc)?, vis av egen erfarenhet, iofs inte så mkt med bilar kanske men rent allmänt så finns det väl inte en rät linje nånstans i det landet,

fråga: donator, tror på miata baserat(lättare än Sierra/Ford? nån som vet? isf hur mkt?), hur lätt eller svårt är det att hitta en donatorbil i swe till vettiga pengar? köpa krockad av försäkringsbolag(isf hur går man tillväga?, mailbomba dem eller?)? finns ju i tyskland för ca 1000eur, men är ju lite att åka, så unviker helst det,

fråga: plast, vad passar på ex haynes chassi? samt finns det tillverkare i Swe som har skärmar/nosecone's till vettiga priser?

fråga: tid, om det blir hemmabyggt så blir det förmodligen anpassade färdiga motorfästen, hjulupphängning infästningar, etc etc(vilka ska gå att köpa i UK) för o spara tid, är dessa godkända av ex SFRO? eller krävs det kraftigare infästningar i Swe, i likehet med ex godstjockleken på 1.6mm i UK vs 2.0mm i Swe för profilrören i chassit. Mellan tummen o pekfingret hur lång tid kan det ta o svetsa chassit(lämnar förmodligen bort kapning)?

Såg en westfeild byggtråd i UK, klart på under 300h inkl miata pyssel, hur lång tid kan man räkna med för ett hemmabygge?

i valet o kvalet alltså, får ta o beställa den därna haynes boken o börja med

Link to comment
Share on other sites

Tips på Miatabaserad kit car: http://www.mevltd.co.uk/exocet_gallery.htm

Du behöver typ bara kittet och en miata.

Det finns så många tillverkare av ramar och kit, så om du inte absolut vill bygga efter egna idéer finns det knappt något skäl att bygga från scratch idag. Det är förstås kul att kunna säga att man gjort allt själv, och de som gör det är värda all respekt. Och det är ju kul med hemmabyggen, för inget är det andra likt. Men samtidigt det är upp till var och en hur mycket jobb/pengar man är beredd att lägga, och vad som driver en att bygga. Huvudsaken är att man har kul, och eventuellt blir färdig nån gång.

Jag har gått från att planera ett bygge från scratch, till att fundera på att köpa ett kit, till att köpa ett färdigt åk... :wacko:

Esther kanske kunde vara ett alternativ? Då får du en ram med "Svenska" rördimensioner också.

Link to comment
Share on other sites

Plast eller alu väljer ju du själv du köper bara de plastprylar du vill ha från typ mk eller annan. Tycker du om alu missa inte att kolla på http://www.greatbritishsportscars.co.uk/Custom/index.cfm den skulle jag välja om jag byggde nu. Om man bygger ett vanligt kitt så räkna med 200-300h förutom att fixa donatordelar. Jag hämtade mitt kitt i slutet av november och rullade ut på gatan i början på juli och byggde då kvällar och helger.Du får utan problem plats i Haynes roadster.

Jag bor en timma bort från dig du är jättevälkommen att provsitta en Mk-Indy om du vill

ps haynes roadster är nästan samma som mk

Michael Wänström

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

OK, tackar för tipsen, Esther ska kollas upp lite nogrannare, samt vilka alt det finns för drivlina där,

det är jag o brorsan som ska bygga en tillsammans är det tänkt, ev kan det bli så att vi köper en färdig bil, det beror lite på skick utrustn & pris(precis som vanligt). Får se vad som dyker upp framöver på blocket, inte omöjligt att det blir så, men är inte nåt klart framme i aug så blir det nog att beställa delar för eget bygge

OK, Michael, MK Indy är en av dem som fortfarande är med i urvalsprocessen, tyvärr så har vi sorterat bort GBS, men lutar mer o mer åt att iaf svetsa ihop chassi på egen hand(för miata), köpa rör färdigkapade, köpa alla fästen samt bärarmar(är de engelsk spec bärarmarna godkända för sweden, men avseende på godstjocklek, brottstyrka etc??), jag kanske skickar ett pm om jag har vägarna förbi för o kolla in din Indy

någon som handlat av NTS Engineering(har trollat lite på engelska forum osså, NTS verkar riktigt bra o ha med o göra)? http://www.ntsengineering.co.uk Deras modell Saturn är helt klart i oldskool seven stil om man kan bygga den utan plasten eller iaf så lite som möjligt, dem har ett miata SDV kit, flat pack rör kit's etc etc för hemmabyggare, enligt något av deras PDF byggbeskrivningar så ska Haynes komma med en ny "bygga seven" bok med miata som SDV

Link to comment
Share on other sites

NTS bygg instruktion för Miata-moddningarna var riktig intressant! Nu har jag några timmars läsning framför mig. :)

Tack "marlboro-mannen"!

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om detta är relevant i topicen. Men du frågade om vikten på Miata ramen, jag såg denna bilden för ett tag sedan.

Själv är jag sugen på en vuxen-go-cart som jag kallar det. Missade ett locost köp nyligen, men är bara att stånka vidare.

Hittar nog något så småningom. Jag har inte möjligheten till att svetsa en ram från grunden. Så en Exocet är intressant.

Men vetifan om det är en ram som SFRO skulle godkänna gällande hållfasthet/rördimensioner.

weights4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det finns fler som tänker Miata-baserat. Jag mailade till en killa som säljer en massa NA-delar på blocket och frågade om man kunde få köpa loss diff, hubbar, spindlar och drivaxlar eftersom jag planerade att bygga sjua. Han svar var att han skall bygga sjua och att det var därför han demonterade miator. Världen är liten...:D

Link to comment
Share on other sites

Det finns fler som tänker Miata-baserat. Jag mailade till en killa som säljer en massa NA-delar på blocket och frågade om man kunde få köpa loss diff, hubbar, spindlar och drivaxlar eftersom jag planerade att bygga sjua. Han svar var att han skall bygga sjua och att det var därför han demonterade miator. Världen är liten...:D

För några år sedan köpte jag boken How to Build a Cheap Sports Car http://www.amazon.com/gp/product/0760322872?ie=UTF8&tag=gateloco-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0760322872

En relativt bra byggbok med många bilder - ett bygge utifrån miata och någon kitcar byggsats. Skulle nog inte köpa den boken igen - det mesta finns på nätet men ett enkelt sätt att se hur byggandet går till

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Pac, du fick inte nån pejl på hur han hittade sin "objekt"? Har själv mailat 2st försäkringsbolag ang köp av miata avsedda för skrot, inget svar ännu, men som jag ser det så är hel bil att föredra, samt slakta själv, blir dyrt annars, speciellt om man köper hos bilskroten,

Jo, Miata blir nog den nya Sierra standarden för Sjuor med tiden, finns ett par kit avsedda för miata som SDV, finns så många fördelar för att använda sig av dem att det blir svårt att låta bli....men de flesta kit har för mkt plast tycker jag, MK Indy samt NTS's "Saturn" har den lite mer klassiska looken, eller det verkar iaf gå att bygga i den stilen, iofs har saturn'en plastsjok kit osså, mailade Westfield(osså miata SDV) men dom förstod inte frågan/och eller meningen med att bygga med alupaneler istf plast,

edit* såg att det skrivits en hel del i ämnet....., nu en helt annan fråga, vinkeln som coiloverdämparna verkar i, hur "flack" får denna vinkel vara? vill ju inte gärna att det ska börja flexa allt för mkt i wishbones/infästningar för dito...(SFRO har slagit ned på estfeild's dito förr i tiden pga av detta har jag låtit mig berättas)), såg på NTS's Saturn(kolla deras gallery och bild rakt framifrån) att den såg märkligt flack ut mht övre coilover samt övre wishbone infästning, finns det några generella regler(eller exacta gränsvärden) för detta? edit*

edit* såg även att NTS engineering inte verkar vara på banan längre, iaf inte stål/chassi delar

Edited by Marlboro-mannen
Link to comment
Share on other sites

Både Roadrunner och MNR hävdar att man kan få tag på lämpliga slaktoffer i GBR för runt £300, fråga mig inte var...

Får du tips så tar jag tacksamt emot en passning... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...