Jump to content

Plastgjuteri erbjuder kaross delar.


Recommended Posts

Som topicen säger.

Jag har tagit över en hel drös formar från Peter Lilja. Jag har flera års erfarenhet i plastbranchen och har snurrat in mig på locost nu också. Snabbhet och flexibilitet är min starka sida så har du extra önskemål är det bara att fråga. Se listan på gjutformar jag har idag.

För att klargöra så är mina grejor INTE rakt av kopierade saker utan anpassade för att möta mina krav och behov.

Mer info på: http://www.hjcc.se (finns även en webshop)

Framskärmar (Större radie. Sitter ej slickat runt 15") 1000.-/par

Framskärmar (För 17") 1200.-/par

Framskärmar (passar perfekt på Toyo R888 195/50 15") 1200.-/par

Framskärmar 230mm ver.2 1500.-/par (NYHET)

Bakskärmar (280mm) 2000.-/par

Noskon Bokram (passar bokram ron champion) 2000.-

Noskon Bokram lågmodell (passar även bokram) 2000.-

Noskon Bokram (breda variant typ dala7, boe7, övriga breda nosade) 2200.-

Noskon Bokram 2000.-

Scuttle (passar bokram) 2000.-

Scuttle (passar bokram) 1800.-

Stol med underrede 2000.- (3500.-/paret)

Stol utan underrede 1500.- (2500.-/paret)

Allt kan modifieras enligt önskemål. Görs i vit gelcoat som standard men finns även svart att välja. Jag arbetar inte med kolfiber så tyvärr finns ej de alternativet. Alla produkter bör lackeras alt våtslipas och poleras upp för perfekt finish.

Det går att kontakta mig här på forumet men även via mail: henrik("@")hjcc.se

Jag håller till utanför Helsingborg men kan skicka i hela Sverige med bussgods. Frakt och emballering tillkommer då.

Jag utför även lagningar och ombyggnationer av befintliga delar.

Tillverkningstiden är ca 1-2 veckor på icke lagerförda prylar

Kommande formar:

Vindavvisare

Bakparti

Framskärmar 200mm

Framskärmar 185mm

2012-07-24-18-21-52_framskarm_002.jpg

2012-07-30-20-25-58_2012-07-30_18-31-32_285.jpg

2012-07-30-20-25-58_2012-07-30_18-31-41_359.jpg

LUFTINTAG:

Gjuten i glasfiber istället för skit ABS plasten originalet är i vilket gör den slätare och lättare att lackera. Vill du ha ett större antal PM så går det att ordna också.

Pris: 500.- /st för glasfiber

NACA Dual Vinklad:

Bredd: 230mm

Längd: 265mm

Djup: 120mm (högsta punkt)

Hål: 70mm (för 3" slang)

20056_2011-07-26-naca_cut.jpg

NACA Dual Rak:

Bredd: 125mm

Längd: 245mm

Djup: 135mm

Anslutning: 70mm (3")

20056_2011-08-17-naca_dubbel_rak.jpg

NACA Single Rak/Förskjuten:

Bredd: 125mm

Längd: 245mm

Djup: 135mm

Anslutning: 70mm (3")

20056_2011-08-17-naca_rak_fskjuter.jpg

NACA Single Rak:

Bredd: 135mm

Längd: 190mm

Djup: 100mm

Anslutning: 70mm (3")

20056_2011-08-17-naca_single_rak.jpg

NACA Single Vinklad:

Bredd: 150mm

Längd: 265mm

Djup: 120mm (högsta punkt)

Anslutning: 70mm (3")

20056_2011-08-17-naca_single_vinklad.jpg

post-5118-0-65246700-1338413511_thumb.jpg

post-5118-0-45145600-1338748910_thumb.jpg

post-5118-0-92538700-1338749036_thumb.jpg

post-5118-0-92058300-1338749080_thumb.jpg

post-5118-0-08120400-1339097132_thumb.jpg

post-5118-0-50730000-1339097177_thumb.jpg

Edited by Henke_HJCC
Link to comment
Share on other sites

Måtten är ca då de var svårt att mäta exakt. Dessa mått är innermåtten. Kanten bygger på sidorna någon cm till.

Stolens längd: 130cm

Sittdelens längd: 40cm

Ryggens längd: 90cm

Bredd längst ner: 40cm

Bredd smalaste stället : 33cm

Smalaste stället är över midjan på mig. Jag är 175cm lång, 70kg och jag sitter perfekt i den. Stolarna är universala så om dom passar bokram eller westfield får mätas ut innan men borde inte vara några problem.

Edited by AcidSheep
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Gissar vilt på att skärmarna passar till 195 och 205 breda däck.

Henrik, har du en bild på hur skärmarna ser ut från sidan, liggandes på ett däck? Dvs hur långt runt däcket som de täcker, samt hur radien på skärmarna passar däckets radie.

Link to comment
Share on other sites

Gjutningen kommer ske i slutet av veckan.

195/205 var menat bredden på däcken som är rekommenderade. 230mm breda på insidan.

Bilder finns uppe. Bilden är tagen på den jag gjorde avgjutning på.

Radien är gjord för 15". Se bilder

Link to comment
Share on other sites

Då blir frågan, pris för ren kolfiber? Är väldigt intresserad av ett par i ren kolfiber eller glasfiber så beställning kommer men material beror på priset. Kan även tänka mig kolfiber som ska lackas dvs inte nödvändig bling-bling look utan material för styrkan och viktens skull.

Link to comment
Share on other sites

Då säger jag glasfiber alla läge. Så länge man inte vakuum injicerar epoxi i ren kolfiber matta blir de inte lättare/starkare. Men en sten mellan däck o skärm knäcker vad som.

Men jag kan säger att injicering kostar multum och du tjänar kanske 0.5kg på skärmarna. Jag gjuter dina isf tunnare (samma som jag gör till tävlingsbilar).

Link to comment
Share on other sites

Då säger jag glasfiber alla läge. Så länge man inte vakuum injicerar epoxi i ren kolfiber matta blir de inte lättare/starkare. Men en sten mellan däck o skärm knäcker vad som.

Men jag kan säger att injicering kostar multum och du tjänar kanske 0.5kg på skärmarna. Jag gjuter dina isf tunnare (samma som jag gör till tävlingsbilar).

Link to comment
Share on other sites

Då säger jag glasfiber alla läge. Så länge man inte vakuum injicerar epoxi i ren kolfiber matta blir de inte lättare/starkare. Men en sten mellan däck o skärm knäcker vad som.

Men jag kan säger att injicering kostar multum och du tjänar kanske 0.5kg på skärmarna. Jag gjuter dina isf tunnare (samma som jag gör till tävlingsbilar).

Link to comment
Share on other sites

Då säger jag glasfiber alla läge. Så länge man inte vakuum injicerar epoxi i ren kolfiber matta blir de inte lättare/starkare. Men en sten mellan däck o skärm knäcker vad som.

Men jag kan säger att injicering kostar multum och du tjänar kanske 0.5kg på skärmarna. Jag gjuter dina isf tunnare (samma som jag gör till tävlingsbilar).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Inga framskärmar för 13" hjul på gång? T ex passande 185/60-13 (190mm breda däck som är 550 mm i diameter)...

Även bakskärmar passande bokchassie och lämpliga för 13" hjul (t ex 205/60-13, dessa däck har en diameter på ca 575 mm) hade varit intressant

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...
Guest micke r1
Då säger jag glasfiber alla läge. Så länge man inte vakuum injicerar epoxi i ren kolfiber matta blir de inte lättare/starkare. Men en sten mellan däck o skärm knäcker vad som.

Men jag kan säger att injicering kostar multum och du tjänar kanske 0.5kg på skärmarna.

AcidSheep !

Är lite nyfiken på varför en "vakuum injicerad epoxi" blir starkare/lättare ?

Hur blir de med en handupplagd och vakum sugt cf/epoxy är de mkt sämmre ?

isf varför ?

Link to comment
Share on other sites

AcidSheep !

Är lite nyfiken på varför en "vakuum injicerad epoxi" blir starkare/lättare ?

Hur blir de med en handupplagd och vakum sugt cf/epoxy är de mkt sämmre ?

isf varför ?

Om man lägger det blött och sen vakuum suger de är de exakt samma sakt. Dock har man ett överflödes lager ytterst för att suga upp överskottet. Med injecering får man inget överskott och därav billigare produktionskostnad.

Det man är ute efter är att få bort luften från väven och rätt harts/väv mängd. Lägger man de blött/öppet får man alltid nämre 30-50% för mkt harts. Det blir inte starkare utan väger mer bara.

Sen nästa grej med epoxi kontra polyester. Epoxy blir hårdare än polyester. Men epoxy blir inte lika flexibel utan spricker lättare. Där finns för och nackdelar med allt. Därav har jag valt att fokusera på glasfiber och polyester.

Ska man göra rätt så den blir som "riktig" kolfiber ska vara blir kostnader för hög. En noskon på "riktigt" sätt kostar 10000.-. Man kan plasta den för "syn" skull som många företag gör idag och då lägger man ett lager kolfiber (ofta tunt) och resten vanlig glasfiber. Detta blir inte lättare eller starkare än vanlig glasfiber. Bara dyrare ;)

Hoppas där blev lite klarhet i kolfiber delen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Uppdaterade listan lite...

Kommer att börja så smått att gjuta i kolfiber. Detta kommer göras med 2x600gsm, 2x2, 12k twillkolfiber och vakuumsugas.

NYHETER:

Noskon

Bakskärmar

Scuttle

KOMMANDE:

Skärmar 200mm (glasfiber & kolfiber)

Skärmar 185mm (glasfiber & kolfiber)

Skärmar 230mm (kolfiber)

Noskon Bokram (kolfiber)

Bakskärmar (kolfiber)

Edited by AcidSheep
Link to comment
Share on other sites

Det mesta ska passa. Om du ger mig lite mått på din ram eller länk till en ritning så ska jag mäta på plastdelarna. Noskon, skärmar fram och bak passar men scuttle behöver man troligen modifiera lite men det är inga problem. Sånt gör jag också ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Guest micke r1
Kommer att börja så smått att gjuta i kolfiber.

:thumbsup:

CSR 230mm (kolfiber)

Dom är jag intreserade av när dom finns att köpa !

En liten fråga om prepreg.

Går de få den att härda i en ugn (hemma bygge) utan att höja trycket som jag fattat att en autoclav gör.

Hur mycket höjer man trycket ?

Vad är de för temperaturer som gäller , ska de gå i cykler upp o ner eller ?

Link to comment
Share on other sites

:thumbsup:/>

Dom är jag intreserade av när dom finns att köpa !

En liten fråga om prepreg.

Går de få den att härda i en ugn (hemma bygge) utan att höja trycket som jag fattat att en autoclav gör.

Hur mycket höjer man trycket ?

Vad är de för temperaturer som gäller , ska de gå i cykler upp o ner eller ?

Ja eftersom det är zpreg. Upp till 65grader i 4h sen upp i 85grader i 4h till sen kan man efterhärda upp till 120g i 1h. Men jag kommer injecera istället då formarna inte klarar av tempen utan att skeva sig. Principen är den samma förutom att jag slipper göra om alla mina formar.

Bredden på dala7 noskonen. Bak 820mm och framnere 680mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bakpartiet ligger i mars någon gång och inget pris ännu.

Skillnaden mellan versionerna är att avgjutningen på 1:an hade lite små märke och andra "missar" medan version 2 har varit om en lackerare och fixats till 110%. Tanken är att version 2 behöver ej lackeras utan monteras direkt. Samma form jag kommer köra kolfibern i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tjena.

Jag är intresserad av ett par svarta bakskärmar. Har börjat förbruka skärmar innan jag ens kommit ut ur garaget. Har du någon ny omgång glasfibergjutning planerad eller är det fullt fokus på kolfiber just nu?

Edited by stuff
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...