Jump to content

Kostnader för att gatbesiktiga.


Recommended Posts

Vad kostar det att gatregistrera en fordorn i dag SFRO, Ursprungskontroll, SBF mm.?? Jag har en race ginetta G20 som jag funderar på att ev gat regga eller om det blir en trackday ?

Link to comment
Share on other sites

I korthet:

SFRO-besiktning 4500 kr

Bullerprov 1250 kr

Ursprungskontroll 700 (?) kr

Kontroll för enskilt godkännande (tidigare registreringsbesiktning) 2000-10000 kr beroende på hur besiktningsorganet agerar

Har jag glömt något?

Tänk på att en rejs-Ginetta inte per automatik är amatörbyggt fordon, är det en cup-bil som är serietillverkad av Ginetta måste den byggas om så att den är tillräckligt mycket "hembyggd" för att kunna klassas som amatörbygge.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

En tanke?

Nu när besiktningen är avreglerad (även privata aktörer) borde man kunna begära offert på "Kontroll för enskilt godkännande".

Det borde vara lite konkurans eller var det inte det som var meningen, att det skulle bli billigare för oss konsumenter.

//Micke

Link to comment
Share on other sites

---- lite konkurans eller var det inte det som var meningen, att det skulle bli billigare för oss konsumenter ----

Jo så är alltid tanken, men så har aldrig skett. (mer än möjligen på flygpriser enligt Antas)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 years later...

Om man kan reg besiktiga nåt annat amatörbyggt eller ombyggt fordon så borde det ju gå. Det är klart att om dessa byggdes seriemässigt då behöver du göra en del modifieringar för att den ska bli ombyggt fordon kanske  ??

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-26 at 07:23, Kjelland28 sade:

Om man kan reg besiktiga nåt annat amatörbyggt eller ombyggt fordon så borde det ju gå. Det är klart att om dessa byggdes seriemässigt då behöver du göra en del modifieringar för att den ska bli ombyggt fordon kanske  ??

Då blir det väl hela drivlinan och hela broms systemet, tex?

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Dreamer sade:

Då blir det väl hela drivlinan och hela broms systemet, tex?

Eftersom det handlar om att den ska klassas som amatörbyggd (inte ett ombyggt serietillverkat fordon, eftersom den ju inte är registrerad från början) så handlar det mer om att förändra grundkonstruktionen, dvs ram/stomme.

Men det beror lite på om G20 fanns som "kitcar" också, då kan det gå att lösa enklare. Jag rekommenderar direktkontakt med din närmste SFRO-besiktningsman (du har ju Ludde i Alingsås) om du vill resonera i detalj, då kan han hjälpa dig med hur det går att hantera saken.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...