Jump to content

Köpes.


Tabac

Recommended Posts

Jag är på jakt efter svetsmuttrar med M6-gänga.

Jag behöver inte så många. Ca. 5-10 stycken.

Jag har beställt sådana från; http://www.wolfparts.com/shop/index.php?cPath=21&osCsid=oa8rr0bsmaue7t0ek63snpj983

Men frågan är när man kan få dom ?? I sommar eller till hösten kanske ??

Det kan gå att hitta sådana på Classic Motor-marknader. Om man har tur.

Link to comment
Share on other sites

Bilder på svetsmuttrar i din länk är väldigt lika de som kan köpas från Clas Ohlson (jag har sådana) men som är för trä. Dvs brickan är inte plan utan man har vinklat upp ett par vassa hörn som skall bita fast i träet. Nu är vare sig Clas Ohlson eller Swedol webkatalogerna speciellt lätta att söka i. Eftersom jag inte kommer på vad muttern i "träutförande" heter så hittar jag den inte heller. Föreslår att du besöker ett C-O varuhus. Du kommer hitta dem på nolltid där.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

De muttrar du menar Cealm kallas väl islagsmutter, finns även i byggvaruhus och modellflygbutiker. Annars kan man ju svetsa fast en vanlig mutter eller gänga en stång eller en 4-5mm tjock plåtbit. Dom där svetsmuttrarna har ju ändå ingen kvalitet som duger till mer än att fästa dörrsidor eller andra okritiska saker i.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Bilder på svetsmuttrar i din länk är väldigt lika de som kan köpas från Clas Ohlson (jag har sådana) men som är för trä. Dvs brickan är inte plan utan man har vinklat upp ett par vassa hörn som skall bita fast i träet. Nu är vare sig Clas Ohlson eller Swedol webkatalogerna speciellt lätta att söka i. Eftersom jag inte kommer på vad muttern i "träutförande" heter så hittar jag den inte heller. Föreslår att du besöker ett C-O varuhus. Du kommer hitta dem på nolltid där.

Lycka till.

Ja, men dom där som du pratar om tycker inte jag är så bra. Det finns liknande utan vassa hörn-

sådana som man använder när man skruvar ihop möbler. De är gjorda i mässing och finns på byggvaru-

husen. Sådana har jag använt på några ställen och limmat fast med Araldit.

Jag ser nu att sådana finns i Biltema-katalogen och där kallas de "Hylsmutter".

På Claes Ohlson kallas de "Möbelknapp" På baksidan är ett nyckeltag för insexnyckel.

Jag brukar köra ett borr rakt igenom och gänga med en M6-gängtapp så jag får genomgående gänga.

Link to comment
Share on other sites

Jag har muttrar men M8

Lars

Slå en pling

070 5714519

Tackar för det ! Men svetsmutter med M8-gänga har jag redan några stycken.

Jag använder Insex-skruv(M6) med kullrig skalle i Rostfritt, för montering av div.

saker i motorrum och för fastsättning av grillen i fronten.

Annars hade det gått bra.

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt så finns det mesta på Ebay. sökte på "weld nut" och fick upp bl.a. denna http://www.ebay.co.uk/itm/Beetle-M6-repair-Weld-Nuts-/200478945698?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2ead79f1a2

Jag har dock gjort som Christer säger. Svetsat en vanligt mutter på en bit plattjärn.

Sen skall man nog fundera över om man vill ha svetsade gängor där det är möjligt att ha skruv/mutter. Ger sig gängan så är det bra mycket enklare att byta ....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...