Jump to content

Stadig Seven


Recommended Posts

On 2019-07-26 at 12:42, Stadig1 sade:

Hej LUPUS

Det blir en 2,0 från 9000 att börja på. Vet mer när jag fått hem grejerna. Förmodligen var det meningen eftersom det kom ut ett kit på köp och sälj samtidigt som jag skrev inlägget här om dagen. 

Är det samma kolvar i B204 som B234? Om mitt mål är 300HK vad bör jag göra då? Boxen skall enligt utsago vara steg 3 chippad. Min tanke har hela tiden varit att köra MaxxEcu oavsett motor men T5 kanske kan vara en bra lösning om jag får igång den...

 

 

Kolvarna är lika starka och de har samma borr, kommer dock inte ihåg nu på rak arm om det var exact samma artikelnummer och kolvhöjd , Man kan leka lite med 9-5 grejer för att få kort kolv , lång stake . Och där är jag rädd jag blandar ihop utan att tjuvläsa 

Oavsett detta , jag kör helt orginal motor förutom gamla b202 kammar,  inga hållbarhets  problem än. 

Steg3 , Tror orginal spridare och turbo börjar ge sig vid 260+ HP , men bekymra dig inte om det bygg i motorn testa , sen kan du pilla på motor.

 Eventuellt välj turbo så det inte krockarsenare ,  en Aero turbo tar dig en bra bit ,  dessa motorer är det inte bara iHP det är vrid oxå , det är kul det med . 

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, LUPUS sade:

 

Kolvarna är lika starka och de har samma borr, kommer dock inte ihåg nu på rak arm om det var exact samma artikelnummer och kolvhöjd , Man kan leka lite med 9-5 grejer för att få kort kolv , lång stake . Och där är jag rädd jag blandar ihop utan att tjuvläsa 

Oavsett detta , jag kör helt orginal motor förutom gamla b202 kammar,  inga hållbarhets  problem än. 

Steg3 , Tror orginal spridare och turbo börjar ge sig vid 260+ HP , men bekymra dig inte om det bygg i motorn testa , sen kan du pilla på motor.

 Eventuellt välj turbo så det inte krockarsenare ,  en Aero turbo tar dig en bra bit ,  dessa motorer är det inte bara iHP det är vrid oxå , det är kul det med . 

Hej Lupus,

Bra inoformation, jag läste på saabturbo forumet om att man använde 9-5 packning och något mer men att kompresionen då blev lite låg. Försår att stakhöjden kan justera detta. Kanske får bli att införskaffa ytterligare en motor att bygga på....

Gällande Turbo. Jag tänkte bygga nytt grenrör. Nu vågar jag inte gissa hur bra original passar återstår att se. Men när du skriver Aero turbo syftar du då på 9000 eller 9-5 turbon? Eller ska man skaffa en eftermarknad?

 

//Jespee

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Stadig1 sade:

Hej Lupus,

Bra inoformation, jag läste på saabturbo forumet om att man använde 9-5 packning och något mer men att kompresionen då blev lite låg. Försår att stakhöjden kan justera detta. Kanske får bli att införskaffa ytterligare en motor att bygga på....

Gällande Turbo. Jag tänkte bygga nytt grenrör. Nu vågar jag inte gissa hur bra original passar återstår att se. Men när du skriver Aero turbo syftar du då på 9000 eller 9-5 turbon? Eller ska man skaffa en eftermarknad?

 

//Jespee

9000 och 900 är de starka motorerna ,  tidiga packningarna kan ibland sjunka lite med ålder och då det inte är sträck  bult på tidiga modeller kan man skjuta packningen , min helt nya motor satt i princip två bultar lösa och jag körde packningen ( högt ladd)  , efterdra   toppen igen med rätt moment så tror jag du löser ditt effekt mål som start. ( om du inte skall riva motorn ändå ) 

min motor har gått 9 år nu med i princip enbart ett packnings byte 

Plan B är tunnare 9-5 stål packningen och svarva av någon mm på kolvarna ( en del hävdar det funkar ändå med frigång och kompet är ok om du åker E85 ) 

9-5 turbon,  passar den kan man senare gå upp från 16t till tex 19t med i princip samma utrymme ( åker själv Gt28rs som  nog är nära en 19) 

jag kör orginal 9000 grenrör det är kompakt och inte nödvändigt med mer  på de effekterna du vill ha . 

Men ofta är ju plats brist en variabel , leta fram min bygg tråd och jockes och jörgens. Så ser du 3 varianter på samma sak 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Dagen efter Kinnekulle 2019

Det är inte utan att man känner av lite träningsverk i kroppen efter gårdagens körning, en perfekt dag. Solen sken men luften var sval, bilen gick bättre än tidigare och efter lite justeringar av fjäderinställning kom också greppet mot asfalten. I slutet av dagen gick det att nästan att hålla full gas i de flesta partier av banan. Kändes som jag hängde med hyfsat på baksidan, dock blev jag frånåkt på rakan av i princip alla bilar... Man kan säga att 140hk inte riktigt räcker till 2019, tyvärr hjälper det inte att bilen knappast är ett av de lättaste ekipagen i sällskapet.

Jag har nu kommit till ett beslut gällande förändringar av bilen. Efter att kikat på övriga fina byggen och diskussioner om hur man borde gjort inser jag att det är väldigt många mindre förändringar som jag vill göra på bilen för att komma dit jag vill. Tex bärarmar, Bur, krängningshämmare, Stolar, 6-pkt bälten, Motor, Torrsump, kylare, intercooler, LSD, bromsar etc. Mycket är bolt on men lämnar utbytta delar liggandes på hyllan. Jag har därför beslutat mig för att inte bygga om bilen, utan istället påbörja ett nytt projekt och bygga en ny bil.

Tack för en trevlig dag Jesper

 

 

Kinnekulle 2019 Stadig Seven.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...