Jump to content

Stadig Seven


Recommended Posts

Jag skulle ha startat denna tråden i November 2010. Sen började vi bygga. Sen fortsatte vi bygga. och nu är det reg-besiktning på måndag!

Lite presentation om fabriken och dess ägare. Vi är ett Familjeföretag i två generationer, Far och Son som verkar i centrala Småland.

Svetsning och svarvning utförs främst av den äldre. Jag står oftast bredvid med CAD-modell och visar hur det ska bli (Med tolerans 0). Oftast finns det en tanke

bakom det vi gör. Fast nu ljög jag, det finns alltid två olika tankar om vad vi gör och hur det skall se ut. Eftersom vi har denna diskussionen

om 90% av bitarna brukar det i slutändan bli rätt bra.

Kunskaper i Solidworks och Autocad gör designen av nya delar smidig. Och med tillgång till Nc-styrda

maskiner är tillverkning också smidigt. Hur klarade man att bygga bilar förr? Utan 3d-cad och stans/laser?

Lite info om bygget.

Motor: BMW 318IS -91 100kw

Växellåda: Getrag 5vxl (medföljande)

Bakvagn: Sierra 3.36 diff från Sierra Automat

ram: Chris Gibbs bok med förstärkningar och modifierad bakdel

Kaross: Saturn sportscars

Chassie: Från boken med modifieringar. (Camber justerare och ändrad Caster vinkel)

Bromsar: Sierra med egen designat pedalställ

Fälgar: 17x7,5

Däck: Toyo R888 205/40

Vikt: 668kg (fulltank) Tjänstevikt 750kg

Kanske en bild på hur det såg ut 2010-11-23

dsc0118tok.jpg[/img]

På hjul 2011-01-16

dsc0167g.jpg[/img]

En motor i ramen 2011-03-02

dsc0257sk.jpg[/img]

kardan, bromsrör, bränslerör och handbroms. Att konstruera kardanen med hardy-skiva och utan mellanlager var ingen bra lösning.

Ny kardan gjordes senare med CV-knut direkt mot vxl-lådan.

dsc0288cl.jpg[/img]

SFRO1 2011-05-25

dsc0297bu.jpg[/img]

Första testkörningen. Förste testförare (undertecknad) är beredd! 2011-07-29

20110729110820.jpg[/img]

20110729105733.jpg[/img]

20110729105743.jpg[/img]

Ett stort paket från England! 2011-08-11

20110809140619.jpg[/img]

Det passade sådär. Bakdelen var ca 150mm för kort för att passa på bok versionen. Blev tillslut att förlänga glasfiber delen.

20110922102135.jpg[/img]

Motorn får nu plats innanför motorhuven! trots att BMW motorer lutar som dom gör så är det tajt! 2011-10-19

20111009175644.jpg[/img]

Grenrör under ombyggnad

dsc0276fp.jpg[/img]

Ner plockad för lack av ram. Pulverlack för den som undrar. 2011-11-13

20111116140039.jpg[/img]

Motor renoverad. Alla packningar byttes. 2012-01-05

20120114164157.jpg[/img]

Ramen och annat färdigt från pulverlack 2012-01-06

20111210131454.jpg[/img]

20111202111606.jpg[/img]

Börjat sätta ihop alla nya fina lackade bitar igen.

20120116164048.jpg[/img]

20120114164211.jpg[/img]

20120108201958.jpg[/img]

Det våras för elen! 2012-02-23

20120219123836.jpg[/img]

20120310175850.jpg[/img]

Interiören börjar ta form. 2012-04-03

20120321124709.jpg[/img]

Soppa torsk?

20120325182338.jpg[/img]

Bilen är nu nästan klar. Besiktningar i alla de former väntar. 2012-04-14

20120414144453.jpg[/img]

20120414144439.jpg[/img]

Lastad för SFRO 2 2012-04-27

20120427155138.jpg[/img]

Så nu är det skrivet och gjort tog bara 1.5år innan man fick tummen ur.

Vi vill passa på att tacka alla aktiva på forumet då det har varit en enorm hjälp i bygget. Konstigt att så många stöter på samma fel?

Vi skäms dock lite då vi själva inte startar någon bygg-tråd tidigare. För det är i "våra-bilar" tråden man finner de flesta svaren!

Edit: Gjorde om bilderna så att de blir full storlek i tråden.

//Jesper

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Grattis till kanonfint bygge och byggtråd (bättre sent än aldrig ;) ). Föredömligt med bilder i bra storlek.

Lycka till på måndag och sen ses vi väl på kullen...

Link to comment
Share on other sites

Tack Tack!

Kullen är anmält bokat och klart!

Listen tog jag genom en jag känner som köpte på ett företag jag ej kommer ihåg namnet på.

Men CBSonline har ju några de också. Om man nu vill skicka efter från England.

http://www.cbsonline.co.uk/category/Trim/Boot_And_Door_Seals,b.html

Det är ju en vanlig karosseri list eller vad de kallas med tätning åt sidan.

Sedan satte vi distanser mellan instrumentbräda och scuttle så att man kan dra bultarna hårt.

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

Jaha då har man gjort Reg-besiktning idag.

Gick bra förutom tre punkter som behöver åtgärdas innan allt kan slutföras.

Strålkastarna fram var för bilar som kör på vänster sida av vägen.

Köpta i England, Dumt att inte tänka på det.

Nya glas för högertrafik är beställda.

Bakljus saknar rätt E-märkning.

står E men behöver tydligen vara fler siffror eller bokstäver som visar vilket syfte de skall

användas för. Lathet att inte ha kollat upp detta också

Broms ligger an bak.

Beror på låsningen av bromsvågen då jag bara drog intill två muttrar. Visste det inte skulle fungera klockrent men inte att det

skulle påverka återgången på bakbromsarna. Hjälpte att släppa muttrarna och ny låsningsanordning får tillverkas.

Sammantaget kan man säga att köper man delar i England så skall man hålla koll på E-märkningarna så att de stämmer.

Gäller förvisso allt man köper. Hoppas kunna ordna dessa bitar i veckan för att kunna slutföra besiktningen i början av nästa.

Vad gäller enskilt godkännande skall det göras efter att ursprungskontrollen är gjord. Sedan skall reg-bes bokas.

priset för besiktningen är som tidigare sagt 2000kr första timmen sedan 1000kr för varje påbörjad halvtimme.

Min kostnad blev 4000kr.

Besiktningsmannen hade ett kompendium som han följde noggrant för att inte missa något.

Har svårt att se att man kommer igenom med tx ej E-märkta blinkers osv. Själva besiktningen tog 1h och 15min

sedan la han på 15min förberedelse och sedan 30min inskrivningstid av fordonsdata.

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

Kommer du bygga om för andra bakljus, eller bara hänga på något provisoriskt för att få regbesiktningen godkänd?

Har hittat snygga baklyktor liknande de du har som jag funderar på att köpa till mitt bygge sen, men tror att även de saknade godkänd E-märkning.

Snyggt bygge, och kul att du snart har bilen registrerad och klar!

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte de billigaste lysena på biltema. 59kr styck. Skruvade fast dem i de redan gjorda hålen.

Förresten så fick jag ej bestämma själv vilka registreringsplåtar jag ville ha. Min skylt hållare hjälpte inte.

20120515112634.jpg[/img]

Någon som har koll på vad som menas med denna E-märkning? Vad står siffrorna för? Står kanske i Röd SFRO-bok som jag har i garaget?

20120515094017.jpg[/img]

Har även låst bromsvågen. Satte ett bleck som bara låser cylindern. På så sätt kan leden röra sig fritt och då låste inte bakbromsarna i viloläge.

Hoppas detta är godkänt som låsning, Jag kunde inte skruva på stången för hand iaf.

20120515094006pil.jpg[/img]

Väntar på nya framlysen från England skickades idag.

//Jesper

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Vad anförde SBP för skäl till att du inte fick ha liten regskylt?

Jag har gjort en liten regskylthållare för att undvika att bli "påprackad" en stor skylt.

Kommer ihåg att Cealm hade ett inlägg om att det är biltillverkaren som anvisar plats för regskylten, om platsen då är anpassad för liten skylt borde väl SBP få rätta sej därefter. Å andra sidan kan det ju bli dyrt att ta upp diskussionen om regskylten vid besiktningen med tanke på timpriset.

Hmm...undrar om du kan överklaga? Kan ju vara billigare.

Tänker ta med massmedia vid min besiktning - får väl se om det har effekt! Normalt brukar företag bli "mjuka i ryggen" vid kontakter med media.

Om det blir diskussioner om stor/liten skylt tänker jag anföra att jag i så fall måste demontera skylten vid bogsering pga dragöglans placering.

Dina blinker ser ut att vara till mc - blev de godkända?

Antas

Snart utsatt för SBP´s virrigheter.

post-291-0-40994200-1337146916_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Gällande reg-skylt sa han att det var han som bestämde och att jag kunde ha 2st stora jämte varandra bak. Han påpekade att skylthållaren inte hjälpte.

Jag fick dock en lite fram. Sedan frågade jag om möjlighet att få en 5a eller 6a som slutsiffra på reg-plåten. Och det trodde han att han kunde ordna i det nya systemet.

Så då tänkte jag att jag beställer två fram skyltar när allt är klart.

Antas iom att du har däcket bak så blir väl skylthållaren bakersta punkt? Då har du nog större möjlighet än jag att få liten bak. Frågan är hur de ställer sig till skylten i fram? Var på vippen jag fick stor där också nämligen.

Blinkers fram påpekade han också men han hade besiktigat en fabriksbyggd Caterham förra veckan med samma E-märkning så han lät dem passera. (Kanske inte alla gör så)

Vet ej vart baklyse kommer från men skulle kunna vara land-rover köpta som så mycket annat på CBSonline.co.uk

//Jesper

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

"Frågan är hur de ställer sig till skylten i fram? Var på vippen jag fick stor där också nämligen."

Gjorde en regskylthållare fram för lilla regskylten.

Den är för lågt placerad enl reglerna men om den monteras enl bestämmelserna kommer den mitt i kylaren och en stor regskylt skulle då ytterligare medföra försämrad kylning pga störd luftgenomströmning.

Antas

Tar det kallt tv.

post-291-0-66527200-1337173015_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

--- Gällande reg-skylt sa han att det var han som bestämde och att jag kunde ha 2st stora jämte varandra bak. Han påpekade att skylthållaren inte hjälpte. --- Din regbesiktare drömmer. Drömmer om en svunnen tid. Det är och förblir bilfabrikörens specifikation som gäller och inte någon SBP person. Såklart endast du i övrigt uppfyller kraven på placering av skylt i VVFS 2003:22.

Lite kuriosa som jag tror jag skrev om i V8a tråden.

Vad avser skylt och placering är det lite roligt, jag drev den frågan rätt hårt för något år sedan. I regelverket finns det inte uttalat att man är tvungen att ha skylten "rättvänd". Håller du dig inom måtten i bilens vertikal- och mittplan så kan du montera den upp och ner eller "stående". Även om vi i Sverige normalt läser från vänster till höger och sedan uppifrån och ner. I regelverket är kravet bara "skylten skall kunna avläsas lätt". Det finns inte specificerat vem som skall kunna läsa skylten lätt. Har jag vant mig att läsa skyltar som sitter upp och ner lätt då är den lätt avläsbar, precis lika lätt som en rättvänd skylt under samma förhållanden. Det finns heller ingen specifikation på vilken tid det maximalt får ta att avläsa en skylt. Ärendet gick så längt att Transportstyrelsen kunde inte säga att jag hade fel utan det skulle nog få gå till prövning i så fall och och utgången av prövningen var oviss, om jag skulle få rätt eller fel. DE tyckte däremot den var intressant. Jag hade lite placeringsproblem pga reservdäcket bak det var därför drev jag frågan men allt löste sig och skylten sitter rättvänd.

Som sagt ibland finns det regler ibland saknas regler och ibland tror man vid SBP regbes att man kan bestämma när man inte ens får det för det är bilfabrikören som bestämmer. Kul eller hur?

Fast du har ju inget problem egentligen, Inom 1 vecka har du tappat framskylten och då beställer du en ny........

Link to comment
Share on other sites

Som någon skrev så tar de ju betalt per halvtimme nu. Och diskussioner kan ta lång tid med envisa besiktningsmän.

Så eftersom jag fick en liten skylt och troligen en vettig slutsiffra nöjde jag mig med det.

Han hade säkert kunnat hitta fler "fel" på bilen än vad han gjorde om jag haft en annan attityd.

Vi har mycket höga kanter och stenar i denna delen av landet. Risken att jag kör på en inom en vecka bedömer jag till ofrånkomlig.

Lyckades göra åt 3 skyltar förra sommaren på den andra sommarbilen.

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

Stor skylt fram är bra.

Den kan användas som spoiler i Roadsport. :racesmile: Monteras med fördel i 45 graders vinkel.

Stor skylt bak kan användas som ballast för bättre viktfördelning. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Stor skylt fram är bra.

Den kan användas som spoiler i Roadsport. :racesmile: Monteras med fördel i 45 graders vinkel.

Stor skylt bak kan användas som ballast för bättre viktfördelning. :racesmile:

Där sa du nåt!!!! Jag har ju kort/liten skylt fram och lång/stor bak.... NU ska dom få byta plats!! ;) racesmile.gif

Link to comment
Share on other sites

Men Baging, --- Där sa du nåt!!!! Jag har ju kort/liten skylt fram och lång/stor bak.... NU ska dom få byta plats!!---

Krångla inte med att byta plats även du har kanter och elände i din landsända av Sverige. Så lätt att råka tappa den lilla skylten...... Beställ en ny liten som som ersättning så har du två små skyltar på bilen. Ett misstag händer så lätt. Det är svårare för de som har två stora skyltar.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Stor skylt fram är bra.

Den kan användas som spoiler i Roadsport. :racesmile: Monteras med fördel i 45 graders vinkel.

Jag har funderat på att vinkla den 45 grader, fast åt andra hållet så nyfikna stolpar har svårare att fånga den på foto. :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Ibland undrar jag.

Skickade som jag skrev förra veckan (tisdag) att jag beställt nya lyktinsatser för högertrafik.

De skickades från ön i väst samma dag. Fick bekräftelse på e-mailen. Dock ej Kolli-id. Då var min förhoppning att de skulle dyka upp i fredags.

Men med tanke på helgdag mitt i veckan så kunde jag köpa att det var försenat till måndag.

Men ingen avi, Inga insatser. Heller inte något svar på e-mailen.

Till slut fick jag svar på ett av mina fem e-mail igår. Då skrev de att paketet inte skickats med ett rekommenderat post-bolag så kolli-id fans ej. :banghead:

Men de "trodde" paketet skulle dykt upp igår. Idag var det bara räkningar i post-lådan igen. :angry:

Suck, Något eller någon vill inte att bilen skall bli en riktig bil med registrerings nummer. :banghead:

Jag ger dem imorgon också. Annars får jag ordna detta på annat vis. :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:

Bilen SKALL besiktigas senas tisdag nästa vecka! :mad:

//Jesper

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Det får bli plan B.

Undras om det inte är så att art.no 42534 Till och med kan passa i mina lykthus. Saknas dock positionsljus vad jag förstår.

AutoExperten hade nog annars.

Får undersöka detta imorgon om jag inte fått något paket.

42-534_m.jpg

Här är original från caterham

1932-1930-large.jpg

Tack för tankegången!

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Hur är det med korrekt E-märkning på Biltemas? Var den ok på dessa? Du kanske redan kollat och svaret var ja.

Det står inget i deras text om E-märkning och jag vill minnas att jag kollade på detta för ett år sedan eller så. Kanske till och med köpte en lampa eller två som jag lämnade tillbaka.

Utdrag:

Strålkastare med klart glas och tre kromade ekrar. Kopia av det klassiska Lucas Tripod-ljuset som satt monterat på många engelska bilar 1945-1963. För H4-lampa (medföljer ej). Reflektorhus av aluminium. Symmetrisk ljusbild. Fastsättning som för standardstrålkastare.

Link to comment
Share on other sites

Jag skall börja mina undersökningar imorgon om jag inte fått de korrekta insatserna.

Som du säger så kanske inte Biltema har "rätt" E-märkning.

Dock har alla andra bromsljus och blinkers haft "rätt" e-märkning så hoppet lever.

Jag tror dock det brister på att positionsljus saknas i insatsen från Biltema.

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

Inget paket idag heller.

Nya insatser är beställda i Sverige från Hella kommer på tisdag. 450kr st..

Skall också kunna få en tid att slutföra Reg-besiktningen på onsdag nästa vecka.

//Jesper

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Stadig Seven är nu godkänd för allmän väg!

Reg nummer blev DKR XXX

Känns som att detta kommit lite i skymundan för Antas idag.

Och som han väntar jag ivrigt på reg-skyltarna!

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

GRATTIS Seven-broder!

Igår fick du och jag njuta av segerns dyra (!) sötma - men härlig känsla var det.

Till alla som inte har passerat detta målsnöre kan jag försäkra att väntan några dagar på regplåtarna är längre än alla byggår som har förflutit.

Jag och säkert du också kan fortfarande njuta av euforin och lyckokänslan att köra ut i ljuset genom SBP´s portar med en lagligt godkänd "rörhög".

Det är en känsla jag unnar och önskar varje byggare som kämpar med dåliga svetsfogar, omgörande, trasiga diffar, dålig kylning, besvärliga problem - FORTSÄTT, det blir extatiskt när ni har passerat porten. Frälsningen finns där framme när du passerar SBP´s pärleport.

Antas

Övervägde att sova i förarsätet i natt.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Var ute och körde första lagliga turen igår!

Fin känsla att köra något man byggt själv. Dock gjorde vädret 12grader och 10s/m blåst att turen inte blev så lång.

Han dock hem innan det började regna. Till den vår stora belåtenhet fungerade allt.

Nästa projekt är att tillverka en framruta.

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

Var ute en riktig runda idag!

Bilen går väldigt bra på fullgas och vid acceleration.

MEN. Problem vid tomgång ibland, tx när man stannar vid ett trafikljus. Tomgången börjar vandra. Motorn dör inte men den vandrar mellan 500 och 2000varv.

Kan detta bero på Biltema luftfiltret? Någon som haft liknande problem på insprutnings motorer? Observera att detta händer bara ibland.

Sedan är det diffen som inte är optimal för växellådan och motorn. Original på BMW 318is är tydligen 4,1:1 och nu har vi 3,36:1 blir ryckigt i låga hastigheter.

Sedan blir ettan väldigt lång drar inte förrens i 50km/h. Hur svårt är det att få tag på en 3.92:1 diff? Då kommer man iaf lite närmre BMWs.

Hittade en super bra sida på autopower som man kunde laborera med utväxlingar.

http://www.autopower.se/tips/default.asp#hjul

Enligt tabellen skall jag ha

83,3km/h på 5an 1:1 med 36.3:1 diffen som är i nu

68.4km/h på 5an 1:1 med 4.1:1 diffen som 318IS har original

71.6km/h på 5an 1:1 med 3.92 diffen

//Jesper

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Grattis till ett mycket snygt bygge o Grattis till plåtarna :racesmile:

Gillar verkligen denna kaross (kan det bero att jag en likadan på min)

Såg att du hade problem med passformen på bakstycket så med andra ord har du

fått informationen om att det finn en annan version på ramen bakdel för den som vill använda

glasfiberbakdel från NTS (tid. Saturn Sports car).

Se nu till att komma ut o köra så mycket som möjligt!!! För det är en sån otrolig känsla :thumbsup:

Vart du än stannar kommer folk fram o vill titta o undrar vad är det fabrikat :prop:

Ha de gott Janne

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för insprutningssystem? Jag vet att LMM inte tycker om inoljade luftfilter. Jag har haft Biltemas filter och det räckte till ca 190-200 hkr i sugmotor sedan bromsar det lite.

Link to comment
Share on other sites

Det är Luftmängdmätare på denna motorn.

Testade lite idag med att sätta igen filtret och köra med slang till filtret.

Bilen gick lika bra på tomgång utan filter som med.

Men sedan kom jag på att någon :hypocrite: varit och skruvat lite på spjällhuset då tomgången var helt kass tidigare.

Så jag skruvade ner ställskruven till att det var lite glapp innan den gav. Och nu går tomgången mycket jämnare.

Skall åka och beställa ett riktigt K&N filter imorgon.

20120606143120.jpg

20120606143105.jpg

20120606142900.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vad skulle man göra utan ODB-uttag?

Var uppe på en bilverkstad och fick felkoderna avlästa på motorn.

Datorn visade ett antal fel, Bland annat att det var glapp/kortslutning i spjälhusets

kontakt. Så bilmekanikern nollade alla felmeddelanden och jag startade bilen igen.

Jag började rycka lite i kontakten. Motorn började gå dåligt direkt och dog snart.

Kortslutning spjällhus dök upp på datorn! Han gick in på spjällhusets meny i

datorn och där kunde man se hur spänningen ändrades vart efter jag rykte i kontakten.

Hem och åtgärda problemet med tre nya flatstift. Och nu går bilen som en dröm på tomgång!

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Då var det dags att uppdatera lite.

Sedan 2012 har bilens körbarhet utvecklats, Bilen är kvick som en sjua bör vara men jag upplever ofta att den inte är speciellt snabb. Den lilla  M42B18 motorn från BMW 318IS E30 på kanske 140Hk gör sitt bästa för att accelerera bilen, men har inte någon chans mot motorstarka "vanliga" bilar. Och eftersom att varje kotte idag verkar förvänta sig att en sjua är vrålsnabb så får man nästa skämmas lite.... Seven är ingen sleeper längre..

Så nu är det dags, det skall bli motorbyte i Stadig Seven. Effektmål 240hk-300hk. I cirka 1 år har flera alternativ övervägts:

M42B18 - Turbokonvertera en likadan motor som sitter i bilen. Visat sig att 318IS inte är så vanliga och de motorer/bilar som finns är i sammanhanget dyra.

Nissan 200SX SR20DET - Sällsynta i Sverige, går att importera från Japan via USA/Canada men priserna ligger på 30 kkr + moms och tull.

Peugeot XU/EW - Spännande alternativ men kräver speciallösning för bakhjulsdrift samt att "rätt" motorer är dyra/sällsynta i Sverige.

Honda S2000 F20C - Minns när dessa låg på 30 kkr komplett men dessa tider är förbi. I Sverige verkar de mycket sällsynta och internationellt ligger de på 50-60kkr

Honda K20/K24 - till en början en "ekonomisk" lösning men har förstått att man skall använda K20A2 toppen och dessa är betydligt dyrare än en "vanlig" K20A3. Kräver även här en lösning för bakhjulsdrift. Både Sug och Turbo alternativ har övervägts.

Ford Duratec - I dessa kretsar en välkänd motor. Ni som är frälst på Duratec får gärna föreslå en Locost lösning.

SAAB 2,3 Aero - 250Hk original och det går att köpa en komplett bil för 3-4 KKR, Bakhjulsdrift genom Opel Omega låda. (Rätta mig gärna ni som vet om även 9-5 motorn passar) kommer förmodligen välja en välkänd ECU som mappas på rullande landsväg. totaltsett ett svårslaget alternativ när det kommer till Hk/kr.

Sammanfattningsvis ser det just nu ut som att det blir en SAAB motor i bilen. Återstår dock att se exakt vilken då SFRO/SBF även skall godkänna detta. Men kan säkerligen komma på andra tankar snart....

Lärdomarna och förbättringstankarna har dock ej stannat vid motorn. Jag kör idag med en "vindavvisare" dvs en framruta, detta fungerar hyffsat mot insekter. Men som ni seven ägare känner till så stoppar det inte vattnet varken när man kör eller står parkerad. Här behövs alltså kapell. Detta innebär också: Vindrutetorkare, Spolare och värmepaket.

Samtliga förändringar innebär omregistrering och senast jag undersökte så skall väl en Seven bli "besiktningsbefriad" om den registeringsbesiktats efter 2018-06-01? Tanken är att jobba med förbättringarna under vintertid men att köra bilen som den är under sommaren tills dess allt är färdigt för nyregistrering.

För dig som tog dig tiden att läsa ner hit, tack och hoppas du även har tid att lämna en kommentar.

//Jesper

20190423_180050.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

 ” en välkänd ECU  ” 

 

det är ju orginal lådan ,gratis och  fullt mappnings bar med full diagnos och knackreglering per cylinder .

300 HP på en 2.3 är i princip innanför orginal mappningen , en 2.0 ger dig oxå lätt effekten men du kan varva  lite till utan mördar moment i botten . 

Jag varvar 7100 med orginal grejer i en 2.0   Det hade nog varit på Gränsen i en 2.3 

 

Du vill ha t5 styrsystem = 9000

9-5 är i princip samma motor (lite klenare) men är e-gas med luftmasse mätare som uppfyller emissions regler men hjälper inte dig något 

Link to comment
Share on other sites

Hej LUPUS

Det blir en 2,0 från 9000 att börja på. Vet mer när jag fått hem grejerna. Förmodligen var det meningen eftersom det kom ut ett kit på köp och sälj samtidigt som jag skrev inlägget här om dagen. 

Är det samma kolvar i B204 som B234? Om mitt mål är 300HK vad bör jag göra då? Boxen skall enligt utsago vara steg 3 chippad. Min tanke har hela tiden varit att köra MaxxEcu oavsett motor men T5 kanske kan vara en bra lösning om jag får igång den...

 

Link to comment
Share on other sites

Jahaja, då har jag studerat din biltråd, läckert bygge och tänkt uppgradering! Jag kan inte Saab men har sett någon 7:a på Challenge med bra knuff. Tänkte annars Hayabusa en stund men det blir nog rätt så breda leenden med en varvillig Saabrova, lagom stor turbo så man slipper lagg bara...

Lite synd att byggbilderna inte finns kvar i tråden...:image018:

Link to comment
Share on other sites

Då vet jag vem som hann före mig, var också sugen på motor - växellådspaketet.

 

Jag tycker att du ska köra med trionic 5 styrsystemet, har ju spikindikering, går att mappa själv. Jag hade kört med det i alla fall.

Lycka till med konverteringen.:eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Hoppas det löser sig med motor växellåda för dig K-Son, de är ju inte utdöda ännu... 

Jag har nu siktat in mig på att köra Trionic 5, detta ger mig utrymme att investera i nya frambromsar samt uopgradera till LSD. Tänker Brembo Midiline 283mm kitt samt Quaife diff till min 3,92 Sierra diff.

Återstår att se hur det går. Lovar att posta mer frekvent i fas 2 bygget!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...