Jump to content

Funderar på ett locostbygge


Villeit

Recommended Posts

Hej,

Med detta inlägg tänkte jag berätta hur intresset för locost bygge kom till mig. Jag vill också varna att jag inte är en vässad bilbyggare eller mekaniker men bilar har alltid varit ett intresse.

Så, för mig började med att en kompis till mig visade kitbygget http://www.ddrmotorsport.com/ (tyckte att det lät lite för bra för att vara sant)

Jag sökte igenom på nätet för att hitta mer information om paketet, då läste jag på nåt forum att det paketet inte var alls lika bra, tex trianguleringen var inte bra etc.

Detta ledde till Ultimas hemsida och började verkligen lusläsa om ultima gtr. Tänk en mullrande v8 i ett chassi på 1000kg mmmm... . Nu var jag in lööööve! :)

Läste bla annat Kensons byggtråd på zatzy om hans ultima bygge och ett annat www.ultima640.com (detta byggprojekt var verkligen underhållande läsning, med en video på slutet). Då började jag verkligen förstå att själva byggandet är minst lika häftigt som den färdiga produkten!

Sedan så tänkte jag att inte kan det vara möjligt att bygga en sån gatregistrerad bil (iaf här i sverige). Och efter lite mer grävande så hittade jag nåt om 15kw / 100 kg förhållandet. Ja där nånstans dog drömmen om Ultiman :( ...Fast det kanske var lika bra det för totala notan hade säkert landat på minst 500 k

Så till min räddning så dirigerade therealpinto mig från zatzy till detta forum. Och vips så går det att bygga något som inte behöver kosta skjortan!

Har läst igenom Veddes byggtråd (också rolig läsning, man lever sig verkligen in i bygget :) och även sneglat på ett par andra.

Senaste veckan så har jag analyserat vilken locost jag borde satsa på.

Har kollat på mcsorley442, haynes roadster, dala 7 och även ett som heter kitcarsweden.com

Det kravet som jag har på bygget är att det skall finnas hyfsat tydliga bygginstruktioner (viljan finns men inte kunskapen).

Och jag har kommit fram till att Haynes roadster boken med en Sierra (pinto motor och Typ 9 låda) verkar vara det "lättaste" alternativet och tydliga instruktioner..

Man får ju svetsa ihop det själv men farsgubben min har svetsat i 30 år så han kan visa hur det går till!

Jag räknar med att det kommer att ta mellan 2-3 år för mig att bygga detta.

Det kommer dröja minst tills efter sommaren innan jag är seriöst är igång med något för jag vill verkligen göra alla förstudier ordentligt.

Detta behöver jag uträtta som det ser ut just nu.

1. Beställa SFRO boken + Haynes roadster boken och läsa de.

2. Hitta garageplats då jag bor i lägenhet (om det finns någon ifrån Huddinge trakten här på forumet som vet nåt så hojta till!)

3. Fiska fram en lista på minimi uppsättet på verktyg som behöver införskaffas (har ni några tips?)

4. Köpa rör (hur lång tid tar det att bygga ramen tror ni?)

4. Köpa en donatorbil (hittat några kandidater på blocket mellan 7-10.000)

Förhoppningsvis blir det studiebesök hos en bekant som har en v8 locost i helgen :)

Vad tror ni om det här? Är det verkligen genomförbart?

// Ville

Link to comment
Share on other sites

Klart det är genomförbart. Välkommen in till bilbyggarforumet.

Blir intressant vad du kommer att välja som "din bil".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kör på!!!

Det känns redan som du har koll på det viktigaste, nämligen att vara noggrann och planera och inse sina begränsningar (tänker på svetsandet). Resten lär du dig på vägen.

Tuta och kör!

Välkommen!

Link to comment
Share on other sites

Välkommen!

Om du vill läsa om hur det går till att bygga en "rörhög" kan du läsa min blogg:MIn Länk

För mej var det en ungdomsdröm efter att ha sett en tidningsartikel om Lotus 6.

Under gymnasietiden (1964-67) ville jag köpa en byggsats men med fattiga föräldrar låg det helt utom alla möjligheter, att åka till månen var lättare!

2005 kom jag och yngste sonen överens om att nu bygger vi en egen bil!

Hela bygget är efter modellen "lösvirke" med många egna konstruktioner och lösningar. Grunden är McSorley 442+7 men med delad bakaxel.

Bilbyggeri ligger helt utanför min utbildning och yrkesroll men har man slagit näven i bordet då ska det fan i mej genomföras!

Om du bygger enl. "lösvirkesprincipen" är det utmanande men ack så roligt. Jag har aldrig ångrat att jag började bygga en egen bil, planerar redan nästa till hustruns förtvivlan! Förbered dej på att det är betydligt mera jobb än man tror från början - men det är värt allt!

På detta forum finns mycket kunskap, inspiration, idégivare, kontaktförmedlare och framför allt fantastiska medlemmar - här har du mycket hjälp att hämta!

En lustighet som jag har träffat på - när man säger till någon att man bygger en bil brukar följdfrågan bli "renoverar"?. När man svarar "nä, jag bygger hela bilen" brukar förvirring uppstå och frågan blir "GÅR DET"? Visst fan går det!

Tveka inte, du kommer inte att ångra dej även om det ibland känns övermäktigt - de känslorna går snabbt över om du tar en stol och sätter dej och beundrar dina plåtar, rör och värdefullt "skrot" (min hustrus vokabulär!).

Antas

Ibland svettig bilbyggerinjutare.

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen

Kula att min tråd kunde inspirera till ytterligare ett bygge. Jag ångrar inte en minut som Antas också säger, Det är värt det när man får visa bilen och förklara att "jag har byggt HELA bilen från grunden". Jag hade inga förkunskaper överhuvudtaget och måttligt med vanliga verktyg. Lånar svets och handsågar alternativt tigersågar all metall, svarvar egna polyreutanbussningar med morakniv etc. Min devis var Locost i sin sanna bemärkelse från början, Donatorbilen kostade 1500:- på blocket!

För mig tog det 3 år från att första röret kapades tills dess att reg bes var klar. Jag byggde inte varje dag, helg eller månad utan när pengar fanns och lust infann sig.

Nu har jag, som så många andra, börjat gå överstyr och vill ha mer - men det är det fina med våra bilar - man kan lägga det på den nivå man önskar. Jag är inte så bra på finish som vissa andra, men den funkar ändå och man blir inte mindre respekterad här för det.

Forumet är fullt med fantastiska byggare som ställer upp och ger råd och hjälp och stöd när du behöver. Tips är att följa med på garage träffar i närområdet(Uppsala) eller komma och besöka mig om du har tid och lust(2 mil norr Uppsala, 1 tim från Sthlm) eller hänga med på träffar runt Uppsala, Stockholm, Västerås i sommar för att tala med oss byggare som brukar finnas på diverse av dessa.

Lycka till och väl mött i sommar!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du är beredd på att det tar 2-3 år så är det lugnt. När jag började bygga min så var mitt enda fordon en cykel. Hade aldrig meckat med eller ens ägt en bil innan. Och snart är den klar :)

Respekt och heder!!!!!

Antas

Lösvirkessamlare.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen i gänget.

Om du funderar på Haynes roadster tycker jag att du ska titta på Saturn Sportscar i England

De har kompletta byggsatser med alla rör kapade och kompletta karosser . Går att köpa för ganska lite pengar

Då får du möjligheten att själv svetsa hela ramen. Bärarmar därifrån är ganska tveksamma, kolla så att de stämmer med SFROs spec

Hälsningar Lars

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till bilbyggarvärlden!

Den kommer att ge dig både nya vänner och massor av tillfredställele (visst mått av frustration på resan säkert också)! Jag har liksom många andra byggt "lösvirke" efter egna ritningar med minimal erfarenhet. Svets och vinkelslip var i princip mina verktyg när jag startade. Via kompisar har jag dessutom nyttjat "Krymp-o-Sträck"- samt "Sick-o-fals"-maskiner.

Jag räknade också med tre år, men jag har inte arbetat mer än ca 1 kväll i veckan, så det tog mig 5 år att bli färdig. Nu har bilen rullat 2000 mil och jag ångrar inte en sekund att jag gav mig in i detta!

Det finns, som redan påpekats, massor av hjälpsamma och kunniga människor här på forumet.

Ta dig tid att titta på några byggen för att samla ideer och inspiration både före och under byggtiden.

Jag har också byggt på en Pinto, och med facit i hand skulle jag kanske ha lagt några kronor ytterligare på donatorn och fått en Zetec eller ännu hellre Duratec. Mindre vikt och modernare teknik. Ett bygge landar gärna upp mot 100 000 (och i många fall över) innan man är nöjd med motor, fälgar och allt och då spelar 10 000 på rätt val av donator inte så vansinnigt stor roll.

Det finns massor av bilder både på forumet och många utförliga byggbeskrivningar att hitta på nätet.

Några bilder från mitt projekt hittar du på http://supersevenkarlstad.multiply.com/photos.

Lycka till!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Ett bygge landar gärna upp mot 100 000 (och i många fall över) innan man är nöjd med motor, fälgar och allt och då spelar 10 000 på rätt val av donator inte så vansinnigt stor roll.

Ja, och egentligen är det väl frågan om det är värt besväret att skaffa en donator jämfört med att köpa delarna separat och slippa göra sig av med ett bil-lik. Men visst, en del har köpt en bil bara för motorn, men sen sålt delar från bilen så motorn blivit nästan gratis, så lite extra jobb kan löna sig.

Link to comment
Share on other sites

Du har fått ett PM. Kan hjälpa dig bocka av punkterna på din lista (utom garage platsen :) ) och så sliper du ett ”donator-billik” som GKA påpekar.

Mvh

ThomaZ

Link to comment
Share on other sites

Oj vilket välkomnande! Känns som att röda mattan har rullats ut :)

Vedde - Det vore väldigt trevligt att komma och se ditt bygge och höra lite av dina historier. Bara att hojta till när ni sticker på nästa möte så ska jag se om det går att ordna en lucka i kalendern. Dock har jag bara en Mazda 6:a som är rätt långt ifrån era performance beasts :)

I sommar har jag även tänkt att göra ett "studie besök" på Kinnekulle ring runt den 7-8:e Juli och samla lite mer tips och inspiration (Antar att de flesta av er kommer att vara där).

lassen50 - Jag tittade på siten http://www.ntsengineering.co.uk/store/index.php?_a=viewCat&catId=6 och det verkar som att det finns en hel del intressanta prylar där!

BeLo - Det var ju intressant det där med Zetec / Duratec (Ska läsa lite mer om detta).

Passar dessa motorer in i Haynes modellen utan för mycket "customization"?

Vilken växellåda skall man ha till dessa?

Men å andra sidan om man nu har byggt en bra Ram så fungerar den väl som en grund och så kan man uppgradera vartefter?

Jag jobbar mycket i projektform i min anställning och känner att innan jag drar igång detta så kommer jag att ha en projektplan innehållande vilka faser som bilbyggandet kommer att innefatta, vilka delar/komponenter jag skall använda mig av och uppskatta lite mer detaljerat på tidplanen. (Sedan får vi se hur väl jag höll mig till planen) :)

Edited by Villeit
Link to comment
Share on other sites

Hej

Håll koll på denna tråd:http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10153

Vi är ju bara en timme bort.

Mazdan kan du ta till träffarna men du aknskie inte får parkera bland entusiastbilarna men du kan titta på dem.

Läs på om motorerna för det verkar vara ganska stora skillnader vad jag förstår kring eftermarknadsprylar mallan olika motorer om du skulle vija trimma sen d v s.

Återkommer om helg för garagebesök hos mig.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Många tvistar om man behöver en donatorbil eller inte, jag personligen tror att det är bättre att köpa lösa delar från en liten billig skrotare..

Det jag har kvar i bilen från min donator är:

Diffen

Drivaxlarna (höger ska bytas ut)

Övre delen av rattstången med tändningslåset

Blinkersspaken

Kuggstången (kortad)

Små bitar av elsystemet

Om du ska välja en donator så välj den som har den motor som du vill använda och elsystemet därtill. Allt anna är lättare att köpa löst.

Link to comment
Share on other sites

håller med Vedde, hör av dej om du kommer till Uppsala så lovar jag en provtur.

min bil är bredare än 'standard' bok byggen och helt baserad på landets stolthet - VOLVO - obegränsad tillgång och billigt.

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...