Jump to content

Aktiviteter på locostfestivalen?


Pac

Recommended Posts

Hej,

jag fick i uppdrag av teamet bakom locostfestivalen att kolla om det finns ideér till aktiviteter på locostfestivalen.

Det som diskuterats hitintills är:

- Kan vi få dit några speciella/roliga bilar att titta på?

Känner du någon med en extra spännande bil som vi skulle kunna bjuda in? Ägaren kanske kan visa/demonstrera/prata om sin bil för oss?

- Föreläsning/demo om bilbygge

Har vi någon som kan tänka sig att uppvisa/lära ut någon speciell färdighet? Aluminium-svetsning/Epoxi-laminering/böja rör/... allt är av intresse!

- Chassie-teknik

Känner du någon eller kan du visa på/föreläsa om olika aspekter på chassie-teknik?

Har du förslag så upp med dem så jobbar vi ihop för att göra locostfestivalen till något riktigt roligt! :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Hej,

jag fick i uppdrag av teamet bakom locostfestivalen att kolla om det finns ideér till aktiviteter på locostfestivalen.

Det som diskuterats hitintills är:

- Kan vi få dit några speciella/roliga bilar att titta på?

Känner du någon med en extra spännande bil som vi skulle kunna bjuda in? Ägaren kanske kan visa/demonstrera/prata om sin bil för oss?

- Föreläsning/demo om bilbygge

Har vi någon som kan tänka sig att uppvisa/lära ut någon speciell färdighet? Aluminium-svetsning/Epoxi-laminering/böja rör/... allt är av intresse!

- Chassie-teknik

Känner du någon eller kan du visa på/föreläsa om olika aspekter på chassie-teknik?

Har du förslag så upp med dem så jobbar vi ihop för att göra locostfestivalen till något riktigt roligt! :)

Jaaa, det låter bra det. Så kan man få lära sig nåt också på samma gång. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

- Kan vi få dit några speciella/roliga bilar att titta på?

Vad tänker vi oss med det ?

Jag kan säkert få dit minst en Gt40 (ej locost) , en morgan/ariel replica tre hjuling med HD motor och någon mera ganska ombyggd race bil men man kan ju tycka att det bryter med 7:a temat och det blir mer en Amatörbyggd dag, nu är ju vårt forum brett men....... just 7:an är ju huvud iden så blink.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Kimmen borde visa sin bil :)

Hörde du det Kimmen?

Man kanske skulle kunna lotta ut ett "åka med varv" OBS! Kräver extra kallingar ;)

Jag hör dig Ronny och jag skjutsar gärna folk, men som Peter skriver så krockar det med Svenskt Sportvagns Meeting... :(

Edited by kimmen
Link to comment
Share on other sites

- Kan vi få dit några speciella/roliga bilar att titta på?

Vad tänker vi oss med det ?

Jag kan säkert få dit minst en Gt40 (ej locost) , en morgan/ariel replica tre hjuling med HD motor och någon mera ganska ombyggd race bil men man kan ju tycka att det bryter med 7:a temat och det blir mer en Amatörbyggd dag, nu är ju vårt forum brett men....... just 7:an är ju huvud iden så blink.gif

Helt rätt, sjuan är "huvudfigur" i locost Sweden och festivalen.

Såsom Jörgen, Pacman, Baging, CEalm och jag hitintills resonerat tror vi inte att en GT40'a, Morgan/Ariel och några "icke sjuor"-bilar till bredvid en hel hög med sjuor skulle ta bort fokus på sjuan eller gå emot våra stadgar. Snarare tvärt om. Genom att ha några andra bilar med andra konstruktionslösningar skulle alla sju-byggare kunna hämta inspiration för sin byggen. :)

Men om det är fel får vi ju snacka om det. Hur menar du att vi skulle förlora fokus på sjuorna om vi har ett par "katter bland alla hermelinerna"?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med! Man kan alltid alltid hitta kul och smarta lösningar på andra typer av farkoster. Jag tycker allt som kan vara oss byggre till nytta är välkommet.

Link to comment
Share on other sites

Seven ÄR bilen det hela handlar om!

Vi försöker hitta sån't som ger lite extra krydda till festival-receptet, och gästande bilar av lite häftigare sort är en del.

En ide´ som ventilerats är att låta gästande bilar vilka det nu blir (GT40, Cobra Daytona etc.) få ett eget körpass på banan under t.ex. lunchtimmen, så vi endast har sjuor på banan under "ordinarie" körprogram. Personligen skulle jag tycka det vore riktigt häftigt att se och höra en GT40 rensa rören på startrakan...

Link to comment
Share on other sites

extra krydda till festival-receptet

En ide´ som ventilerats är att låta gästande bilar vilka det nu blir (GT40, Cobra Daytona etc.) få ett eget körpass på banan under t.ex. lunchtimmen, så vi endast har sjuor på banan under "ordinarie" körprogram. Personligen skulle jag tycka det vore riktigt häftigt att se och höra en GT40 rensa rören på startrakan...

Är rädd att killen jag känner med GT40:in vill åka lite mera än lunch timmen om han åker hela vägen från gbg, men jag skall kolla om han över huvudtaget kan komma förbi det kan ju redan vara annat bokat. eclipsee_steering.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med! Man kan alltid alltid hitta kul och smarta lösningar på andra typer av farkoster. Jag tycker allt som kan vara oss byggre till nytta är välkommet.

Ja det var precis på det viset vi resonerade! Kul att höra att vi inte var de enda med den tanken. :)

Thornads Bugatti replika kanske?

Skulle vara kul att se den i verkligheten.

/Fredrik

Ja EXAKT! Eller varför inte Peter Ms Hyper8 eller killkennys fantastiska aluminiumbygge eller... Tänk om man kunde ta till sig en tiondel av byggkunnandet som gått in i de bilarna!

Kommer de dit är det risk att jag rullar mig på bilarna för att se om något litet av all den kunskap som gått in i bygget kan "fastna". :icon_oops: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Är rädd att killen jag känner med GT40:in vill åka lite mera än lunch timmen om han åker hela vägen från gbg, men jag skall kolla om han över huvudtaget kan komma förbi det kan ju redan vara annat bokat. eclipsee_steering.gif

"ända från göteborg"?!? det märks att det är folk som bor söder om dalarna som snackar nu :prop:

Link to comment
Share on other sites

"ända från göteborg"?!? det märks att det är folk som bor söder om dalarna som snackar nu :prop:

Hahaha, du hann före mej ;) Mina kunder verkar klart tåligare..... dom sätter sej på cyklarna i gryningen i regn och åker som mest 65 mil för att få hojen mappad och bänkad i Lidköping ;) :D :D :D

Malmö är ju nästgårds i min branch ;)

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, du hann före mej ;) Mina kunder verkar klart tåligare..... dom sätter sej på cyklarna i gryningen i regn och åker som mest 65 mil för att få hojen mappad och bänkad i Lidköping ;) :D :D :D

Malmö är ju nästgårds i min branch ;)

Det är nog mest det att han har byggt sin bil för att köra , stå och förevisa en bil efter 15 mil då tror jag han spenderar sina "dyra" insamlade smita från fru poäng någon annan helg.

Men å andra sidan så prata jag med han i går och det såg redan körd ut, tydligen hade redan någon "annan" planerat familje aktiviteter den helgen.

Men nu när du pratar om bänkning , ingen som känner någon med portabel bänk, vågar och hjul inställnings grejer. Skulle tänka mig att betala någon krona för tillgång till lite laser grejer på plats

Link to comment
Share on other sites

Hej

En fråga, hur många bilar tål banan i 3 grupper för att vi inte kan tillåta andra bilar? 21 anmälda till dags dato, blir 7 i varje grupp och de flesta orkar inte köra alla passen.

Hur många deltagare måste vi få in för att inte "gå back" på kalaset? Bättre är väl att gå jämt upp än att spendera medlemmarnas pengar på någon slags princip?

Medlemmar med sjuor bör ju ha företräde framför medlemmar utan sjuor(Drake, Thornad) och i sista hand icke medlemmar med eller utan sjuor(dock hemmabyggen) till en högre kostnad?

På så sätt kan vi ju:

1. få ekonomisk täckning för evenemanget som helhet

2. få njuta andra bilar på och brevid banan( tex köra ikapp med Thornads Bugatti och Drakes Cobra)

3. Lära sig hur andra bygger sina bilar.

Det är väl ändå bilar och bankörning som vi gillar? :eclipsee_steering:

Är jag helt ute och cyklar eller vad tycker ni? Vad har styrelsen bestämt? :image018:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

En fråga, hur många bilar tål banan i 3 grupper för att vi inte kan tillåta andra bilar? 21 anmälda till dags dato, blir 7 i varje grupp och de flesta orkar inte köra alla passen.

Hur många deltagare måste vi få in för att inte "gå back" på kalaset? Bättre är väl att gå jämt upp än att spendera medlemmarnas pengar på någon slags princip?

Medlemmar med sjuor bör ju ha företräde framför medlemmar utan sjuor(Drake, Thornad) och i sista hand icke medlemmar med eller utan sjuor(dock hemmabyggen) till en högre kostnad?

På så sätt kan vi ju:

1. få ekonomisk täckning för evenemanget som helhet

2. få njuta andra bilar på och brevid banan( tex köra ikapp med Thornads Bugatti och Drakes Cobra)

3. Lära sig hur andra bygger sina bilar.

Det är väl ändå bilar och bankörning som vi gillar? :eclipsee_steering:

Är jag helt ute och cyklar eller vad tycker ni? Vad har styrelsen bestämt? :image018:

/Fredrik

Skulle man inte kunna upprätta en kölista för "icke sjuor" som man plockar in i turorrdning ifall det inte blir fullbokat? Bara att bestämma en deadline för anmälning så att dessa kan meddelas i rimlig tid.

Bara en tanke utifrån ovanstående resonemang.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Jag vet nog 3 st GT40 som gärna kommer och visar sina pärlor och är mer än glada om de får köra en timme i pausen ! :racesmile:

Coolt! Är de färdiga nu?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

jag är intresserad av att komma och köra på söndagen om det finns plats och det är möjligt.

För som det ser ut just nu är det bara på söndagen som det passar för mej.

Är det möjligt så kommer jag gärna.

Hur anmäler man sej i så fall?

Hälsningar

// Peter Thornadtsson

Link to comment
Share on other sites

Hej,

jag är intresserad av att komma och köra på söndagen om det finns plats och det är möjligt.

För som det ser ut just nu är det bara på söndagen som det passar för mej.

Är det möjligt så kommer jag gärna.

Hur anmäler man sej i så fall?

Hälsningar

// Peter Thornadtsson

Yessssssss! Ytterligare en bil som skall besiktigas med lupp! :notworthy:

Oj, oj, oj, det är klart du skall komma och leka med oss även om det bara blir på Söndagen! Verkligen jätteroligt! :D

Link to comment
Share on other sites

Bugatti replican kan jämställas i vikt och byggteknik med många sevens så jag liksom många med mig anser att du vara med och gasa som vilken sjua som helst ! Lördag och söndag !

Link to comment
Share on other sites

Hej

Känns som om jag trampade på en öm tå?

Finns det några synpunkter på mitt resonemang? Kanske ett förtydligande kring de ekonomiska effekterna i mitt resonemang för oss betalande medlemmar.

Förstå mig rätt, jag är jättepositiv till denna festival och det skall bli fantastiskt kul att få köra på Kullen, men om vi( som har möjlighet att köra just denna gång) anstränger klubbens ekonomi av rena principskäl så tycker jag det är konstigt.

Mitt resonemang bygger ju på bygg och körglädje för alla med hemmabyggen men med en klar signal att Sjuor går först.

Jag, tex, skulle gärna vilja testa min sjua mot Drakes Cobra, jag har blivit ifrånkörd av GT3:or men kört ifrån Lotus Elaner på Sviestad vilket var kul.

Fredrik

den ömma tåtramparen

Link to comment
Share on other sites

Jag känner en som bygger en racerbil i 1920 talsstuk, buick rakåtta, stora träfälgar, lastbilram och så vidare.

Nu vet jag inte om han är så klar att han kan komma till kinnekulle, men ska jag fråga honom?

Link to comment
Share on other sites

Om det var riktat mot mig:

Skitkul om han vill komma och visa sitt bygge!

Vill han köra blir det sist i listan och vid mån av plats, och till en högre kostnad. Sen är det ju tävlingsledningen som avgör om det finns plats och i vilken grupp han skall köra.

Sedan är ju den egna drivkraften att vara med ganska stor och diskretionen hos medlemmarna att tipsa dem man tror passar att vara med. Tror du att han passar så frågar du honom - upp till dig.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det var inte riktat till just dig Vedde, jag vill bara inte fråga runt om det inte blir nåt. :)

Jag tycker iallafall att vi ska bjuda in några stycken med intressanta bilar som vill ställa ut, att sedan få ut dom på banan är kanske krångligt för arrangörerna? jag vet inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner en som bygger en racerbil i 1920 talsstuk, buick rakåtta, stora träfälgar, lastbilram och så vidare.

Nu vet jag inte om han är så klar att han kan komma till kinnekulle, men ska jag fråga honom?

Det är väl en jättebra idé!

Kilkenny, kommer du dit med ditt eget bygge? Det är inte så att du skulle kunna visa/snacka lite om hur man kan hanterar aluminium?

IMG_2078.jpg

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Det är väl en jättebra idé!

Kilkenny, kommer du dit med ditt eget bygge? Det är inte så att du skulle kunna visa/snacka lite om hur man kan hanterar aluminium?

Sådan är tanken, bara reggning kvar så det finns hopp. :thumbsup:

Och visst kan jag berätta det jag vet om att banka plåt, men det blir liksom lite svårt lära ut genom att bara prata om det.

Bättre är ju att den som är intresserad kommer över på en kopp kaffe, så jag kan visa på riktigt och man får känna på`t själv också. :)

(plus att jag avskyr att tala inför en massa folk, rampfeber deluxe)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Sådan är tanken, bara reggning kvar så det finns hopp. :thumbsup:

Och visst kan jag berätta det jag vet om att banka plåt, men det blir liksom lite svårt lära ut genom att bara prata om det.

Bättre är ju att den som är intresserad kommer över på en kopp kaffe, så jag kan visa på riktigt och man får känna på`t själv också. :)

(plus att jag avskyr att tala inför en massa folk, rampfeber deluxe)

Ta med en bjudtermos, en alubit, sandpåse och lämplig klubba istället ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Sådan är tanken, bara reggning kvar så det finns hopp. :thumbsup:

Och visst kan jag berätta det jag vet om att banka plåt, men det blir liksom lite svårt lära ut genom att bara prata om det.

Bättre är ju att den som är intresserad kommer över på en kopp kaffe, så jag kan visa på riktigt och man får känna på`t själv också. :)

(plus att jag avskyr att tala inför en massa folk, rampfeber deluxe)

Ditt aluminiumknackande är i den högre skolan... :wub: Jag kan stå bredvid och hålla låda så att du känner dig bekväm! :D

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om intresse finns kan jag ta "bilporträtt", gärna inkl ägare/förare. Det blir studiobilder tagna med blixtlampor utomhus a' la biltidning. KOmmer jobba med assistent och all tänkbar utrustning för 100%:igt resultat. Givetvis är detta väderberoende.

Kostnad:

Inkl. 50 x 70 cm förstoring (silverprint, dvs. traditionellt fotopapper) 490:- inkl. moms

Inkl. 70 x 100cm förstoring 630:-

Betalar gör man med kort på plats och bilden levereras med post till dig. Priset är i stort sett ett självkostnadspris. Tidsåtgång ca 30 min per bil.

Skapar en tråd för detta så ser vi vad som händer. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...