Jump to content

Ansökan om enskilt godkännande


Recommended Posts

Enskilt godkännande görs innan regbes, nuffrorna Gunnar rätter till är för oss som inte har 17 siffror i ramnumret, ,mitt nummer (EMEKSEVEN) går inte att skicka in, så jag fyllde på med nollor framför (0000000EMEKSEVEN), sedan tog Gunnar bort dessa.

Plättlätt!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alltså alla som gjort SFRO1 innan nya reglerna om 17-ställigt ramnummer som börjar YY...osv

Övriga behöver inte Gunnars hjälp. Är det så tråden skall tolkas vad avser Gunnar?

Link to comment
Share on other sites

Rikard: Du är lite utanför dina domäner (småland vs skåne).... :) :D

Vad kostar det, sa västgöten. Kostar det nåt, sa smålänningen.

Är faktiskt halvt smålänning (mamma är från Eksjö) ;)

Blev mest lite orolig när man läste om 2000 kr för första timmen och därefter 1000 kr per halvtimme.

Har precis lagt 700:- i onödan på en ny ursprungskontroll för att jag inte kompletterade den första i tid :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Jag ansökte om ursprungskontroll för 2 år sedan, men först nu är det dags för SFRO2 och reg bes. Har det blivit för gammalt nu eller gäller den "gamla" ursprungskontrollen?? Kostade 700:- då med vill jag minnas.

/Svenne

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för siffror denna gunnar rättar till? när jag hade ett annat ärende till TS när jag ringde förra veckan passade jag på å höra om mitt enskilt godkännande va klart å det var det å det enda jag gjort vad att fylla i blanketten på internet.

Det gunnar gör är att han tar bort alla nollor som man måste fylla upp me tills man får 17 tecken som dom nya schassi nummrena är.

Men dom som har 17 sifror redan behöver inte ändra. Men det är mycke som är rörigt på transports. nu när allt är nytt. Så ditt ärende kanske är rätt.

Om jag va dig skulle jag slå en pling till Gunnar så du inte blir hängande på någon tröskel i sista stund, man vill ju åka NUUU!!! :lol: Gunnar är jätte trevlig och det kostar inget. Jag tror att det som händer om det är något knas är att skyltarna inte lämnar transportstyrelsen när du är klar med reg. besiktningen. Då ska massa papper skickas fram och tillbaka i 2 veckor till.

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Då har man varit inne och reg besiktat idag... Godkänd??? Ja, Nej, ja, nej vet inte.... Vilken j..l. lekstuga!!!! :banghead:

Kommer dit, lastar av, skriver in koden och väntar! Killen kommer ut och talar om att det här är första gången han gör det här och det kommer att ta ca 5 timmar, vårat timm pris är 2000kr men hans chef tyckte det drog iväg så det blev ner draget till 3 timmar. Där rök 6000lax! :angry: Men bättre än 10000k. :notworthy: Det va snällt! Han hade bara en timme på sig för hon som bokade tiden när jag ringde måste ha rökt på! Jag talade om klart och tydligt för henne att det va ett ammatörbyggt fordon, super seven som skulle regas, men det gick tydligen inte in, så hon måste ha bokat upp en vanlig import regbesiktning på 1 timme. Han tittade på divärse saker, lysen, cshasinr, bredd mm.

Domen blev för lågt sittande sido blinkers måste sitta minst 50cm från backen och nr plåtsbelysningen va inte L märkt. Det fixar jag ikväll, tillbaka i morgon! Sedan skulle han börja knappa in på datorn när han hade lite tid över! hoppas det inte tar 2 veckor bara... :( Han berättade också att det inte är bilprovningen som godkänner bilen längre utan det är transportstyrelsen efter dom har tittat på hans bedömning och dom foton han tagit (3 veckor till). Så jag vet inte om bilen är godkänd... SUCK!

Så 2 tipps till er som är på G!

1. Se för fasen till att dom förstår vilket fordon ni har när ni bokar tid!

2. Se till att ni kommer till en station som har en van besiktnings man för våra bilar så det går fort, annars kan det bli dyrt nu när det har blivit privat och SÅ BRA..... :thumbsdown:

Ps. Tur att man fick en snäll och trevlig besiktningsman, gick ju skapligt ändå. Men det känns lite tokigt när dom själva inte vet hur det ska göras. Ds.

JAG VILL KÖRA!!! :huh:

Edited by Nallemannen
Link to comment
Share on other sites

Helt galet...hoppas du slinker igenom nålsögat imorgon...

Om han är junior och inte vet hur det skall göras så bör han gå bredvid en erfaren till han kan. Du som drabbad kund skall inte behöva ta det. Sen 2000 SEK per timme :blink:

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är ett grattis eller beklagar men det var intressant att läsa. Speciellt delen om

---- Han berättade också att det inte är bilprovningen som godkänner bilen längre utan det är transportstyrelsen efter dom har tittat på hans bedömning och dom foton han tagit ----

Bilprovningen har inte godkänt bilar. Bilprovningen är ingen myndighet. Transportstyrelsen är myndighet och tar besluten. Inte nog med att killen behöver träna på besiktningar han verkar ha lite att läsa in också.

Link to comment
Share on other sites

Det gunnar gör är att han tar bort alla nollor som man måste fylla upp me tills man får 17 tecken som dom nya schassi nummrena är.

Men dom som har 17 sifror redan behöver inte ändra. Men det är mycke som är rörigt på transports. nu när allt är nytt. Så ditt ärende kanske är rätt.

Om jag va dig skulle jag slå en pling till Gunnar så du inte blir hängande på någon tröskel i sista stund, man vill ju åka NUUU!!! :lol: Gunnar är jätte trevlig och det kostar inget. Jag tror att det som händer om det är något knas är att skyltarna inte lämnar transportstyrelsen när du är klar med reg. besiktningen. Då ska massa papper skickas fram och tillbaka i 2 veckor till.

//Björn

Okaj, jag har ju redan 17 tecken i mitt chassienummer så va inga problem för mig där.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Ja, 5 timmar låter helt galet!!! Min SFRO 2 tog väl någonstans 1,5-2 timmar och då var det en del dötid då Ludde fick en del samtal under tiden. Hur mycket mer kollar de vid regbesiktningen? Tydligen en hel del om det skall ta ytterligare 3 timmar....

Pratade med Gunnar idag och han tog bort mina nollor i chassienumret. Vi går nu under begreppet "Lotuskillarna" på TS :)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju som jag sa! Lekstuga... :mad: Pratade me min besiktnings gubbe idag, han tyckte att det blev bra me det som jag fixade igår så nu hadde han bokat upp 2 timmar för att sitta framför datorn i morgon och knappa. Han har även pratat me sin chef om att dom inte ska ta in fler sådana här jobb i södertälje, det lönar sig inte..... Hmm! Turen för mig är väll att när jag bokade förra veckan så va väntetiden i nyköping tills slutet på juli, och jag fick tid nu. Så går allt vägen nu me papper och transportstyrelsen så vore MY LADY snart på rull! :notworthy:

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Hoppas verkligen inte du ska betala för de 2 timmarna också...

Det tänker jag inte göra för då åker jag dit me min eld kastare!!! :hypocrite:

Nej den tiden hade han räknat in.

Dom som är vana me det här brukar säga att besiktningen tar ca 1 timme och papprena tar ca 1-1,5 timmar.

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Ja, 5 timmar låter helt galet!!! Min SFRO 2 tog väl någonstans 1,5-2 timmar och då var det en del dötid då Ludde fick en del samtal under tiden. Hur mycket mer kollar de vid regbesiktningen? Tydligen en hel del om det skall ta ytterligare 3 timmar....

Pratade med Gunnar idag och han tog bort mina nollor i chassienumret. Vi går nu under begreppet "Lotuskillarna" på TS :)

Kul att vi har fått ett eget namn!

Förstår inte hur han kan få så många tel. samtal från oss helt plötsligt...

//Björn

Edited by Nallemannen
Link to comment
Share on other sites

Då har man varit inne och reg besiktat idag... Godkänd??? Ja, Nej, ja, nej vet inte.... Vilken j..l. lekstuga!!!! :banghead:

Kommer dit, lastar av, skriver in koden och väntar! Killen kommer ut och talar om att det här är första gången han gör det här och det kommer att ta ca 5 timmar, vårat timm pris är 2000kr men hans chef tyckte det drog iväg så det blev ner draget till 3 timmar. Där rök 6000lax! :angry: Men bättre än 10000k. :notworthy: Det va snällt! Han hade bara en timme på sig för hon som bokade tiden när jag ringde måste ha rökt på! Jag talade om klart och tydligt för henne att det va ett ammatörbyggt fordon, super seven som skulle regas, men det gick tydligen inte in, så hon måste ha bokat upp en vanlig import regbesiktning på 1 timme. Han tittade på divärse saker, lysen, cshasinr, bredd mm.

Domen blev för lågt sittande sido blinkers måste sitta minst 50cm från backen och nr plåtsbelysningen va inte L märkt. Det fixar jag ikväll, tillbaka i morgon! Sedan skulle han börja knappa in på datorn när han hade lite tid över! hoppas det inte tar 2 veckor bara... :( Han berättade också att det inte är bilprovningen som godkänner bilen längre utan det är transportstyrelsen efter dom har tittat på hans bedömning och dom foton han tagit (3 veckor till). Så jag vet inte om bilen är godkänd... SUCK!

Så 2 tipps till er som är på G!

1. Se för fasen till att dom förstår vilket fordon ni har när ni bokar tid!

2. Se till att ni kommer till en station som har en van besiktnings man för våra bilar så det går fort, annars kan det bli dyrt nu när det har blivit privat och SÅ BRA..... :thumbsdown:

Ps. Tur att man fick en snäll och trevlig besiktningsman, gick ju skapligt ändå. Men det känns lite tokigt när dom själva inte vet hur det ska göras. Ds.

JAG VILL KÖRA!!! :huh:

Tydligen så behövs interutbildningar till dessa kontroll organ i vårt långa land.

Det man betalar för är ALL TID som ditt fordon omfattas av beträffande din kontroll. Hands on OCH data tid, annars är data tiden gratis ????????????

du kan således KRÄVA att detta skall behandlas direkt i samtid med kontrollen av fordonet, INTE när tid finnes.........

kanske kan jämnföras med att doktorn konstaterar att benbrottet är ett faktum, men vi gipsar när vi får tid !

PeÅ - regeltrött

Link to comment
Share on other sites

---- Ingen som jämfört priser mellan dom nya privata besiktning stationerna och dom 'statliga' ? ---

Det är väl med de som med bensinbolagen eller asfaltskartellerna...... Behöver jag säga mer?

Link to comment
Share on other sites

Ja jo här väntar vi fortfarande på besked.... Min nya vän på SBP ringde i måndags och sa att han hade 80% kvar att mata in. Han undrade va bilen bestod av för material! Jag sa stålram, alu. sidor och lite glasfiber. Han undrade va glasfiber va för något...

Nu är det onsdag och jag har fortfarande inte hört något! :( Han skulle ringa mig när det va klart! Hoppas han har glömt att ringa mig. Jag ska ringa till transports. i morgon och lyssna lite. Man kanske får ta en sväng i september! :angry: Men jag vågar inte ringa och bråka, då sätter väll dom sig på tvären och då får jag nog köpa en lådbil istället! :wacko:

"Sveriges längsta regbesiktning"

//Björn

Link to comment
Share on other sites

--- Min nya vän på SBP ringde i måndags och sa att han hade 80% kvar att mata in. Han undrade va bilen bestod av för material! Jag sa stålram, alu. sidor och lite glasfiber. Han undrade va glasfiber va för något... ---

Jag har tänkt en hel del på de nya sättet att få regplåtar kontra det gamla. Jag gjorde en jämförelse med mina två bilar från 2008 / 2009 och en nyregistrerad från 2012 enligt nya konceptet.

I princip är det samma uppgifter som skall matas in. Dvs skälet att det tar längre tid håller inte. Glasfiber skall bli kul att se var det kläms in i din del av Fordonsdatabasen Nallemannen.

Det är kanske så att det egentligen inte är annat än SBP har inte haft kostnadstäckning för amatörbyggda bilar och regbesiktning av dessa.

Stämmer den teorin då faller alla pusselbitar på plats. Kostnaden bör tydligen vara runt 4000 till 5000kr och inte som förut strax under 2000 kr totalt. Med en sådan förklaring då är allt ok för mig. Klart att SBP skall ta ut kostnaden för det arbete de gör. Det är som vilken "affär" som helst. Men varför säger man inte det i så fall.

Det kommer aldrig gå att få ett svar från SBP som bekräftar min teori men den känns så logisk.

T31 MA

KAROSSERI :LOTUS SUPER SEVEN REPLICA

RAM : FYRKANTS PROFIL

MOTOR :VOLVO B230

FRAMVAGN :INDIVIDUELL DALA 7

BAKVAGN :VOLVO 740

BROMSAR :FRAM VOLVO 140 BAK VOLVO 740 TVÅKRETSSYSTEM

STYRNING VOLVO

CHASSINUMMER PLACERAT HÖGER SIDA I MOTORRUM SAMT HÖGER VID PASSAGERAR

PLATS PÅ SNEDBALKAR

T12A AMATÖRBYGGT FORDON

T16A IDENTIFIERINGSMÄRKNING ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 145 G/KM.

UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.

T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT

T71K SPÅRVIDD FRAM 1570 MM

T71L SPÅRVIDD BAK 1560 MM

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jo du har nog rätt cealm, den nya summan är nog något vi amatör byggare få vänja oss me. Och hade man räknat med den summan från början så hade man ju inte slagit bakut! Men tiden för inmatning är ju skandal! Ska det vara så himla svårt system att mata in allt så skulle det behöva ses över. Nu är det viserligen första gången han gör det, men va fasen, han är uppe i över 6 timmar nu. Han kanske kör pekfinger valsen... :wacko:

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Citat Cealm "Det kommer aldrig gå att få ett svar från SBP som bekräftar min teori men den känns så logisk."

Jag tror att det ligger mycket i vad du säger ...hmm...skriver.

Antas

EGOboy

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Nu måste SFRO ta tag i detta och se till att få klarhet i vad som pågår, dom olika stationerna verkar ju mjölka så mycket dom kan.

SFRO 1 och 2 är ju underlaget på vad bilen är byggd Av/på , tittar dom inte ens på dessa papper längre på vissa stationer.?

När man läser vissa inlägg så blir man mörkrädd över hur dålig koll besorganen har över hur man ska hantera amatörbyggda fordon.

En besiktning ska inte behöva ta mer än en timme inkl papperarbete ,vilket det gjorde vid min om dom vet vad som gäller.

Cealm,

enligt min bes,man så var det faktiskt så förr att varje station som regbesiktigade hade mandat ifrån TS att godkännaresp underkänna.

Nu gör Varje station samma sorts bes som förr men sen så beslutar TS om godkännande på underlaget som skickas in.detta är väl okej,

men det som är det tråkiga i det hela är att man inte har ett fast pris som förr utan dom kan ta hur mycket betalt som helst om dom vill och

man kan inte göra ett dugg åt det.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

--- hade mandat ifrån TS att godkännaresp underkänna --- För formens skull bara .. de hade rätt att" å Transportstyrelsens vägnar (en sorts delegation) underkänna eller godkänna ett fordon. TS tog "myndighetsbeslutet" genom frisläppandet av de data som SBP matade in i fordonsdatabasens försystem. Enda orsaken till detta var just TS myndighetsbeslut / utövande.

Jämför med ett bygglov i en kommun. Tjänstemannen föreslår ett god- eller underkännande. Nämnden beslutar. Exakt samma som SBP och TS. Dock tror många att det är tjänstemännen som beslutar. Fast såklart det är tjänstemännen som skriver förslaget till beslut .... så........

--- dom kan ta hur mycket betalt som helst om dom vill och man kan inte göra ett dugg åt det. ---

Till viss del eller stor del helt rätt men kanske det kommer en Lex Seven och någon driver frågan

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag hittade svaret på Transportstyrelsens websida av en tillfällighet, dvs slösurfade på deras sida.

TS = myndigheten, då var det avklarat.

Konkurrensutsatt = avmonopolisering = Ekonomisk tillväxt ---->>> för SBP, priset på regbes är fördubblat eller tredubblat.

Då var det också avklarat. DEt är bra när man kan hitta svaren på myndighetens sida. Men ref till tidigare inlägg , SBP kommer aldrig nämna "Ekonomisk tillväxt".

Utdrag:

Konkurrensutsatt fordonsbesiktning

Från och med 1 juli 2010 är fordonsbesiktningen i Sverige konkurrensutsatt. Det innebär att vi då inte längre har ett monopol inom området och att fler företag kan utföra besiktningar på personbilar, lastbilar, maskiner och andra fordon.

Omregleringen är en anpassning till den svenska huvudregeln att provning och kontroll ska utföras av oberoende och självständiga organ i konkurrens. Regeringen hoppas också att omregleringen kommer att skapa förutsättningar för ett bredare utbud för kunderna. Målet är längre öppettider, fler besiktningsstationer, fler företag, ökad sysselsättning och ekonomisk tillväxt.

Transportstyrelsen är den myndighet som utformar regler för den här verksamheten. Myndigheten ska även kontrollera att besiktningsverksamheten fungerar väl med avseende på trafiksäkerhet, miljö, prisutveckling, teknikutveckling och tillgänglighet.Hur påverkar då förändringen oss alla, såväl privatpersoner som näringsliv? Hur fungerar det? Vilka regler gäller? Var besiktar jag min bil? Och när? Frågorna är många, därför presenterar Transportstyrelsen här de vanligaste frågorna tillsammans med svar. Notera att frågorna och svaren generellt är övergripande; arbetet med förutsättningarna och genomförandet av den nya marknaden fortgår löpande, frågorna och svaren kan därför komma att ändras, justeras och kompletteras.

Du är förstås alltid varmt välkommen att höra av dig till oss!

- Har du frågor om ackreditering eller vill starta ett besiktningsföretag? Vänd dig då i första hand till Swedac.

- Läs regeringens proposition om fordonsbesiktningen.

Link to comment
Share on other sites

hej kalle

jag läser allt vad du skriver, kanske inte förstår det men jag blir MYCKET IMPONERAD av att du ids läsa alla dessa tokiga bestämmelser - jag får ÅNGEST bara jag ser texten

FORTSÄTT

kenneth

Link to comment
Share on other sites

hej kalle

jag läser allt vad du skriver, kanske inte förstår det men jag blir MYCKET IMPONERAD av att du ids läsa alla dessa tokiga bestämmelser - jag får ÅNGEST bara jag ser texten

FORTSÄTT

kenneth

Inte ska du få ångest för detta! Se det som ett nöje, iofs är jag yrkesskadad av liknande texter.

Cealm är fantastisk på att hålla koll på det som är viktigt för bilbyggare.

"Regeringen hoppas också att omregleringen kommer att skapa förutsättningar för ett bredare utbud för kunderna. Målet är längre öppettider, fler besiktningsstationer, fler företag, ökad sysselsättning och ekonomisk tillväxt."

Ovanstående är en tydlig illustration på hur politikernas retorik skiljer sej från verkliga förhållanden.

Vi bilbyggare är en liten och betydelselös skara i politikernas värld, de kan helt bortse från oss, vi kommer ändå aldrig kunna påverka maktstrukturen.

Antas

Lördagmorgonsfilosof.

Link to comment
Share on other sites

Inte ska du få ångest för detta! Se det som ett nöje, iofs är jag yrkesskadad av liknande texter.

Cealm är fantastisk på att hålla koll på det som är viktigt för bilbyggare.

"Regeringen hoppas också att omregleringen kommer att skapa förutsättningar för ett bredare utbud för kunderna. Målet är längre öppettider, fler besiktningsstationer, fler företag, ökad sysselsättning och ekonomisk tillväxt."

Ovanstående är en tydlig illustration på hur politikernas retorik skiljer sej från verkliga förhållanden.

Vi bilbyggare är en liten och betydelselös skara i politikernas värld, de kan helt bortse från oss, vi kommer ändå aldrig kunna påverka maktstrukturen.

Antas

Lördagmorgonsfilosof.

Det måste vara något fel om flera personer läser en text och var och en tolkar den på sitt sätt. Bra information skall vara entydlig och förstås på ett likartat sätt - dålig eller felaktig information förstår jag att var och en kan tolka på sitt sätt.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Så är den bistra verkligheten i de Nordiska länderna. Vi har en "praxislagstiftning" som är otydlig. Hur författningar (=lagar) ska tolkas avgörs i författningsdomstolar.

T.ex. skattelagstiftningen är medvetet otydlig, om en skattebetalare anser att han/hon blivit felaktigt beskattad kan den skattskyldige överklaga till förvaltningsrätten. I många fall får den klagande rätt mot SKV, varför det är så kräver en alltför lång beskrivning för att dra i detta forum. OBS! Skatteverket kan i princip påstå vad som helst om den skattskyldige - han/hon ska bevisa att SKV har fel. Dessutom är juristhjälp vid skattemål ej avdragsgill kostnad!!!

Principen inom juridiken är densamma inom det mesta.

Iom att författningarna är otydliga kan olika tolkningar förekomma - jag är luttrad inom detta område!

EU juridiken, som vi tycker är kolossalt byråkratisk, är enl mitt förmenande betydligt bättre. Där är det antingen tillåtet eller förbjudet, svart eller vitt, inget "tjafs" med egenmäktiga tjänstemän som t.ex. besiktare, skattetjänstemän, byråkrater som kan tolka författningar på sitt eget sätt efter humör och dagsform.

Personligen har jag aldrig haft något besvär med Bilprovning eller andra offentliga organ förutom SKV för klienters räkning. Majoriteten av tjänstemännen är resonabla och kompetenta.

Minns mitt debacle med Posten i fjol (se tidigare inlägg), ibland är det en fördel att vara bevandrad i juridikens vindlande krokar.

Antas

Pensionerad byråkrat - men mänsklig!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Efter 14 dagar så verkar det vara klart! Mina skyltar är på väg.... Men jag ropar inte hej förns dom sitter på bilen..... :notworthy:

Som plåster på såren så trodde besiktnings mannen (min nya vän) att det blev små skyltar, han hade i alla fall kryssat i den rutan sa han. :) Han styrde också upp så det blev slutsiffra 6.

Men som sagt jag ropar inte hej ännu!!!

Link to comment
Share on other sites

HHHHEEEEEEEEJJJJJJJJ!!!!!!! :notworthy:

Idag kom mina skyltar! premiär tur i morgon! Nu är man laglig på vägen... Hmmm tripp mätaren står på 400 mil, många test runder blev det... :icon_oops:

Men inga fler olagliga runder här inte!!! :racesmile: :racesmile: :racesmile:

//Björn

Edited by Nallemannen
Link to comment
Share on other sites

Grattis, Grattis, GRATTIS!!!!!

Jag vet hur det känns.

Fick skyltarna på en fredag, körde på fredag em och lördag fm. Sedan regnade det 6 dagar, i morgon (lördag 9 juni) hoppas jag på uppehåll annars blir det 7:e regndagen. Vilar aldrig vår Herre? "Och på den sjunde dagen vilade han" (bibelcitat), om han inte fixar det där med regnet anser jag att det är avtalsbrott!

Antas

Väntans gubbe.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det måste ju utkristallisera sig var man bör besikta sin bil i sverige för att inte få prata med en praktikant.

Någon station måste ju drivas av människor som är intresserade av bilar och som ser värdet i ett gott rykte i bilbyggarkretsar. Ett omdöme om en smidig besiktning här på forumet skulle ju styra om landets samtliga reg. besiktningar till denna station...

Link to comment
Share on other sites

Som man kan läsa i min byggtråd så gick jag igenom denna process idag med lyckat resultat. Var hos Fordonsprovarna och kan varmt rekommendera killarna här. Christer har själv ett se7en-bygge på gång och är verkligen intresserad av det han håller på med (särskilt entusiastfordon). Så ni som är i närheten tycker jag skall bege er dit.

Det största problemet vi hade var att komma i kontakt med TS via webben. Det visade sig att när dokumenten från ursprungskontrollen skulle laddas ned så bryter tydligen nedladdningen efter en viss bestämd tid. Har man då skickat in många papper vid ursprungskontrollen så blir det knas. Ett samtal senare så kom papprena via mail istället så det löste sig ändå.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Det måste ju utkristallisera sig var man bör besikta sin bil i sverige för att inte få prata med en praktikant.

Någon station måste ju drivas av människor som är intresserade av bilar och som ser värdet i ett gott rykte i bilbyggarkretsar. Ett omdöme om en smidig besiktning här på forumet skulle ju styra om landets samtliga reg. besiktningar till denna station...

Nyköping vet jag är bra. (Min nya vän i södertälje...) tog hjälp av dom i strängnäs när han tog an min bil, så dom verkar kunna sin sak. Tror dom i Högdalen i stockholm också är duktiga!

Det är dom jag vet runt mina trakter!

//Björn

Link to comment
Share on other sites

I den avmonopoliserade och konkurrensutsatta världen så skall även bilfabrikörerna kunna ställa krav.

Dvs när vi lämnar våra bilar för kontroll skall vi kunna säga att vi skall ha en besiktare som har gjort minst 5 kanske 10 besiktningar av amatörbyggda fordon enligt nya reglerna för enskilt godkännande. Alternativt att man få ett maxbelopp (offert) ungefär som förut men denna gång enligt kostnadstäckningsprincipen.

Det som verkar utkristallisera sig är runt 4000 kr och det är en idé som jag ställer mig bakom. 4000 plus minus 10 procent sedan hur länge besiktningsorganet" håller på är upp till dem.

Jämför den helt avmonopoliserade verksamheten inom tex avgassystembyten = fast pris eller byte av kamrem hos en märkesverkstad = fast pris osv.

Fast det är väl som vanligt --- >>> mantrat är konkurrens (Referens).

Jag blir bara så trött på när man inte säger som det är dvs för lite betalt för regbes av amatörbyggda fordon. För att få kostnadstäckning är det cirka 4000 kr som gäller.

Tänk den dag allt sånt här som "skall konkurrensutsättas / avmonopoliseras mm" blir enligt principen Avgasrörsbyten då och endast då är målet nått och priset på rätt grunder.

Link to comment
Share on other sites

Var hos Fordonsprovarna och kan varmt rekommendera killarna här. Christer har själv ett se7en-bygge på gång och är verkligen intresserad av det han håller på med (särskilt entusiastfordon). Så ni som är i närheten tycker jag skall bege er dit.

Låter som det självklara valet för mig. När det är dags för mig att besikta om 3-4 år har reglerna satt sig något...

Link to comment
Share on other sites

Det måste ju utkristallisera sig var man bör besikta sin bil i sverige för att inte få prata med en praktikant.

Någon station måste ju drivas av människor som är intresserade av bilar och som ser värdet i ett gott rykte i bilbyggarkretsar. Ett omdöme om en smidig besiktning här på forumet skulle ju styra om landets samtliga reg. besiktningar till denna station...

Det skulle säkert fungera bra söder om Dalälven där det finns konkurrens mellan besiktningsföretagen.

För oss här i norr existerar inte den fördelen, ska vi dra nytta av konkurrensen måste vi transportera byggena till t.ex. Fjollträsk vilket medför 2x100 mil. Regeringens "avregleringspolitik" fungerar bara där en reell konkurrens fungerar. Tyvärr har politik lite med verkliga förhållanden att göra.

Antas

Realist.

Link to comment
Share on other sites

Nejdå, inte alls bitter bara realist.

Det finns inga konkurrerande företag i regionen som besiktar för enskilt godkännande. Följden blir att SBP kan ha en prissättning helt efter eget gottfinnande eftersom de har monopol.

Min besiktning gick på 4000 SEK, iofs billigare än de 6000 SEK som branschen har signalerat som "riktpris i fri konkurrens".

Jämfört med 1680 SEK när SBP var myndighetsutövande kan man undra om det finns någon kartellöverenskommelse.

Som jag nämnt tidigare kan avreglering fungera om det finns en fungerande konkurrens - se t.ex. inrikesflyget. Om det däremot inte finns en fungerande konkurrens blir det automatiskt en monopolsituation vilket inte gynnar kunderna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Detta va lite intressant läsning med att det skiljer så mycket i hur mycket de tar för "besiktningen" detta är ett utdrag från min internetbank från när jag "regbesiktade" min 7'a Bilprovningen -2 870,00 Det va för ca 2v sedan. Då va det med vägning & allt. killen la ner en massa tid, första besöket ca 3timmar & andra besöket ca 0,5H hade lite småsaker han ville att jag skulle åtgärda o komma o visa upp innan han skickade in alla papper.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jag visste det, äntligen kan jag få säga "Vad var det jag sa!!!".

Fick för några veckor sedan veta i samband med en besiktningen att priserna kommer att gå upp efter sommaren. Idag 17 juli fick jag ett besiktningserbjudande med tre möjligheter,

1 - lite dyrare (bas)

2 - dyrare (standard)

3 - avsevärt dyrare (premium)

Detta kom från ett av besiktningsföretagen men tro mig liknande kommer snart dyka upp från alla besiktningsorgan.

När vår regering tog beslut om avregleringen av besiktningsmonopolet var detta för att, se utdrag nedan från tidigare inlägg i denna tråd.

Där är vi nu och jag fick säga "Vad var det jag sa!" det som möjligen oroar mig något är att jag vill minnas jag sa inom två år. Jag fick rätt redan inom cirka 1 år. Är jag möjligen för försiktig som valde 2 år.......

Var ärlig istället. När besultet tog var det för att få fritt prissätta. Det rödmärkta i utdraget drar bara ett löjets skimmer över att man inom staten tror att vi som "besiktnings-konsumenter" är totalt korkade och går på den nedan skriva och rödmärkta orsaken till avreglering. Löjligt!

Årets prishöjning för "Standard" är ungefär lika stor som HELA prishöjningen mellan cirka 1992 (94) till 2013 alltså under 20 år. Det är kanske så enkelt att kontrollbesiktningarna har varit underfinansierade under minst 10 år men varför då krångla med en avreglering för att komma ifatt. Redogör för situationen tydligt i årsredovisningar mm och sätt ett korrekt finansierat pris.

Registreringsbesiktning för amatörbyggda bilar gick ju upp efter staten beslut om avreglering från strax under 2000 kr "all inclusive" till cirka 4000kr (spannet 3500 till 7000kr). Dvs en fördubbling till drygt tredubbling. Visst är det kul med avreglering?

Undrar vad priset blir på en kontroll- eller registreringsbesikningar om cirka 1 år, skall jag gissa på plus100kr. Det är är ju ingen gissning ens det är troligen så det blir.

Då kommer jag igen kunna skriva " Vad var det jag sa"

Läste precis en liten text i ett annat sammanhang att vårt "kära EU" avser att ställa alla veteranbilar inför kontrollbesiktningsskranket årligen.

Skrotningsdirektivet som var på tapeten för en kort tid sedan och fick inte så stort gillande av bilsverige har väl knappt kallnat förrän detta dyker upp.

Undrar om det blir några reaktioner på detta? Borde det bli.

Det är en av många påtagligheter som "vårt EU" och även staten ger oss som årliga presenter. Bra eller dåligt, det får väl de med veteranbilar avgöra. Jag kan åka till besiktningen med min Ford Anglia -57 och det skulle behövas varje år till de nya högre kontrollbesiktnignskostnaderna......

Är man dessutom konspiratorisk så är detta såklart ett direkt led i statens metod att dra in pengar och hjälpa den avreglerade kontrollbesiktningsmarknaden, alltså en typ av otillbörligt stöd som vare sig staten eller EU egentligen gillar. Hmmmm.

Veteranbilarna är många och skall dessa in varje år istället för som nu vartannat år så är det många sköna (otillbörliga) kronor.........

Men det är en konspirationsteori..... eller kommer jag ånyo om ett ett år eller så får säga:

Då kommer jag igen kunna skriva " Vad var det jag sa"

Så där nu har jag nog skrivit av mig och kan lägga detta till handlingarna och önska regiering och EU samt alla besiktningsorgan med avreglering och inkomster.

Frågan är vad som staten har på lut i kommande stödåtgärder för den "avreglerade marknaden".

Allt detta är kanske för att hundskatten togs bort, för den är väl borttagen (obs ironisk uttalande).

Utdrag:

Konkurrensutsatt fordonsbesiktning

Från och med 1 juli 2010 är fordonsbesiktningen i Sverige konkurrensutsatt. Det innebär att vi då inte längre har ett monopol inom området och att fler företag kan utföra besiktningar på personbilar, lastbilar, maskiner och andra fordon.

Omregleringen är en anpassning till den svenska huvudregeln att provning och kontroll ska utföras av oberoende och självständiga organ i konkurrens. Regeringen hoppas också att omregleringen kommer att skapa förutsättningar för ett bredare utbud för kunderna. Målet är längre öppettider, fler besiktningsstationer, fler företag, ökad sysselsättning och ekonomisk tillväxt.

Transportstyrelsen är den myndighet som utformar regler för den här verksamheten. Myndigheten ska även kontrollera att besiktningsverksamheten fungerar väl med avseende på trafiksäkerhet, miljö, prisutveckling, teknikutveckling och tillgänglighet.Hur påverkar då förändringen oss alla, såväl privatpersoner som näringsliv? Hur fungerar det? Vilka regler gäller? Var besiktar jag min bil? Och när? Frågorna är många, därför presenterar Transportstyrelsen här de vanligaste frågorna tillsammans med svar. Notera att frågorna och svaren generellt är övergripande; arbetet med förutsättningarna och genomförandet av den nya marknaden fortgår löpande, frågorna och svaren kan därför komma att ändras, justeras och kompletteras.

Du är förstås alltid varmt välkommen att höra av dig till oss!

- Har du frågor om ackreditering eller vill starta ett besiktningsföretag? Vänd dig då i första hand till Swedac.

- Läs regeringens proposition om fordonsbesiktningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...