Jump to content
Sign in to follow this  
Krolleg

Ansökan om enskilt godkännande

Recommended Posts

Ni som skall regga era bilar från och med 1 mars 2012 måste inte bara göra ursprungskontroll utan även något som kallas ensilt godkännande. Kanske tillåmed är så att man slipper ursprungskontrollen å bara gör enskilt godkännande? Detta har jag ingen klarhet i å tänker inte forska i då jag redan har en ursprungskontroll som jag gjorde i februari på min bil

Det kostar inget å verkar inte vara några speciella konstigheter men det måste göras om man vill få sina regskyltar.

Mer info

http://transportstyr...lt-godkannande/

Länk till ansökan

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Enskilt-godkannande/Ansokan/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en intressant fråga på många sätt.

Enskilt godkännande ersätter inte ursprungskontrollen utan är egentligen bara ett nytt sätt för fordonet att få sin slutliga identitet. Tidigare var det formellt besiktningsorganen (Bilprovningen innan avregleringen) som tog beslut om att bilen skulle registreras när den var godkänd i registreringsbesiktningen.

Med en avreglerad marknad måste det vara en "myndighet" som tar beslutet, det kan inte besiktningsorganen göra. Därför ändras systemet så att besiktningsorganet kontrollerar att det fordon som ska registreras stämmer med handlingarna etc. och när det är gjort, skickar besiktningsorganet en elektronisk "anmälan" till Transportstyrelsen om att fordonet ska registreras.

SFRO hade tidigare fått information som vi tolkade som att registreringsbesiktning fortfarande skulle tillämpas för amatörbyggt fordon i väntan på att de nya reglerna för amatörbyggt skulle spikas. Nu verkar det inte längre stämma och vi försöker få klarhet i frågan.

Ett problem är nämligen att besiktningsorganen verkar vilja ha en annan ersättning för sitt arbete med enskilt godkännande. Det finns inte med i Bilprovningens prislista men det har pratats om 2000 kr för första timmen och därefter 1000 kr per halvtimme, och att man räknar med 3 timmar (6000 kr!). Detta är inte siffror jag fått bekräftat, så ta det för vad det är. Men det går stick i stäv med vad vi pratat om förut med TS etc. Dessutom kan man tycka att det är märkligt att det blir dyrare när Besiktningsorganen ska göra mindre?

/Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utsätts för detta varje vecka på jobbet.

Ska vi intyga alla direktiv med typgodkännanden och provrapporter på våra amatörbyggen så tar pappersexercisen längre tid än bilbygget ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ska vi intyga alla direktiv med typgodkännanden och provrapporter på våra amatörbyggen så tar pappersexercisen längre tid än bilbygget ....

Äh, så kan det ju inte vara. Det är ju för att slipp typgodkännanden och prover som "amatörbyggt" infördes. Vi får hoppas att de inte krånglar till det för mycket nu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns olika sätt att ansöka om enskilt godkännande för dig som är importör eller yrkesmässig tillverkare av nya fordon eller som av någon annan anledning ska ansöka om enskilt godkännande:

Så står det. Importör eller Yrkesmässig tillverkare. Det är inte hobbybyggare? Eller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en intressant fråga på många sätt.

Enskilt godkännande ersätter inte ursprungskontrollen utan är egentligen bara ett nytt sätt för fordonet att få sin slutliga identitet. Tidigare var det formellt besiktningsorganen (Bilprovningen innan avregleringen) som tog beslut om att bilen skulle registreras när den var godkänd i registreringsbesiktningen.

Med en avreglerad marknad måste det vara en "myndighet" som tar beslutet, det kan inte besiktningsorganen göra. Därför ändras systemet så att besiktningsorganet kontrollerar att det fordon som ska registreras stämmer med handlingarna etc. och när det är gjort, skickar besiktningsorganet en elektronisk "anmälan" till Transportstyrelsen om att fordonet ska registreras.

SFRO hade tidigare fått information som vi tolkade som att registreringsbesiktning fortfarande skulle tillämpas för amatörbyggt fordon i väntan på att de nya reglerna för amatörbyggt skulle spikas. Nu verkar det inte längre stämma och vi försöker få klarhet i frågan.

Ett problem är nämligen att besiktningsorganen verkar vilja ha en annan ersättning för sitt arbete med enskilt godkännande. Det finns inte med i Bilprovningens prislista men det har pratats om 2000 kr för första timmen och därefter 1000 kr per halvtimme, och att man räknar med 3 timmar (6000 kr!). Detta är inte siffror jag fått bekräftat, så ta det för vad det är. Men det går stick i stäv med vad vi pratat om förut med TS etc. Dessutom kan man tycka att det är märkligt att det blir dyrare när Besiktningsorganen ska göra mindre?

/Gustaf

Detta är intressant på många sätt.

Eftersom jag numera är pensionist kan jag roa mej med konspiratoriskt tänkande.

Med utgångspunkt från ovanstående så tolkar jag att bilbyggaren är helt maktlös vid registreringsbesiktningen.

Antag att det anses ur lönesynvinkel vara ett kriterium att "dra in så mycket intäkter som möjligt" för att få högre lön (ej kompetens!).

Bilprovaren kan då dra ut så länge som möjligt på besiktningen, kontrollera allt igen och igen och igen och sedan gå på fika, därefter söka något som resulterar i ombesiktning (=fler debiterade timmar!). Han/hon har då agerat på sådant sätt att han får "lönebonus" vilket motiverar honom/henne att se till att det blir så dyrt som möjligt för kunden (=vi).

De må vara konspiratoriskt men jag är luttrad av 35+ år i näringslivet och byråkratins tjänst.

Grundtanken med avregleringen är att konkurrensen ska vara till medborgarnas fördel, när det gäller flygtrafik har det fungerat.

I detta fall torde man knappast kunna se någon fördel av avregleringen.

Det är önskvärt att SFRO klargör vad som gäller.

Antas

Certifierad i Bryssel på EU´s jurisdiktion.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag får nog snacka lite ekonomi när jag åker förbi med lite papper till min besiktning nästa vecka. har regbes den 18 maj så det lär ju synas vad dom tar betalt :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blev du något klokare?

EDIT: 18 maj var det ja... Sorry :icon_oops:

Edited by Rikard Larsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

---- Grundtanken med avregleringen är att konkurrensen ska vara till medborgarnas fördel, när det gäller flygtrafik har det fungerat ----

Bara att önska flygtrafiken lycka till. Det är ju skillnad på Grundtanke och verklighet. Grundtanke är en önskan men där tog det stopp, utom då om nu flygtrafiken verkligen lyckades....

Share this post


Link to post
Share on other sites

När grundtanken är att den "fria konkurrensen" ska vara till fördel för konsumenterna kan det slå fel.

"Fri konkurrens" är ett teoretisk önsketänkande åtminstone i Norrbotten. Här finns enbart SBP, dom har nu möjligheten att ta vilket pris dom vill för regbesiktning eftersom det är regeringens avsikt med avregleringen. SBP vet att dom inte har någon konkurrens och kan agera efter eget gottfinnande. Om t.ex. jag ska dra nytta av den "fria konkurrensen" måste jag göra regbesiktningen i Stockholmsområdet. Vem vill köra 2x98 mil med "rörhögen" på biltrpvagn för att dra nytta av den "fria konkurrensen"?

Ibland kolliderar verkligheten med politikernas drömvärld.

Antas

Ej politiker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antas: --- Ibland kolliderar verkligheten med politikernas drömvärld. ---

Exakt, kunde skrivt det bättre själv....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett problem är nämligen att besiktningsorganen verkar vilja ha en annan ersättning för sitt arbete med enskilt godkännande. Det finns inte med i Bilprovningens prislista men det har pratats om 2000 kr för första timmen och därefter 1000 kr per halvtimme, och att man räknar med 3 timmar (6000 kr!). Detta är inte siffror jag fått bekräftat, så ta det för vad det är. Men det går stick i stäv med vad vi pratat om förut med TS etc. Dessutom kan man tycka att det är märkligt att det blir dyrare när Besiktningsorganen ska göra mindre?

/Gustaf

Har regbesiktning den 21/5 bokad sen länge och i bokningen frågade jag om pris och fick det gamla. Jag tänker hävda att det är ett muntligt avtal som gäller. Jag har däremot glömt priset för regbes, någon som vet?

/Jonas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag inte missminner mej var det 1700 SEK.

Hade du någon med dej som kan bekräfta det muntliga avtalet?

Muntliga avtal är lika gällande som skriftliga avtal, det är bevisfrågan som är svår.

Skriftligt avtal krävs endast vid köp/sälj av fast egendom.

Antas

Yrkesskadad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Första registreringsbesiktning, oregistrerat - fordon utan svenskt registreringsnummer

Till exempel import. OBS! Kräver godkänd ursprungskontroll från Vägverket.

1380 kr + 300 kr för vägning.

Man skriver inget om amatörbyggda men 2010 gick det under samma som "Import". SEr ut att vara så i år med.

Priser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra jobbat Calle!

Priset borde gälla även i Konungarikets mitt, Norrbotten.

Antas

En snål djävel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag inte missminner mej var det 1700 SEK.

Hade du någon med dej som kan bekräfta det muntliga avtalet?

Muntliga avtal är lika gällande som skriftliga avtal, det är bevisfrågan som är svår.

Skriftligt avtal krävs endast vid köp/sälj av fast egendom.

Antas

Yrkesskadad.

Ingen kan bekräfta det om inte personen i kundservice gör det men om priserna dessutom fortfarande finns kvar på hemsidan..

/ Jonas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet med bekräftelse av någon anställd är att den egentligen inte gäller.

Om någon "lovar" något på ett företag eller organisation gäller det inte om inte "löftet" (avtalet) är ingånget med en behörig firmatecknare.

Vad många inte vet är att om en expedit på en butik lovar något så har det litet värde.

Däremot kan "löfte" betraktas som ingånget avtal med motparten (expediten) och han/hon måste då uppfylla "löftets" intentioner men för butiken har "löftet" ingen bindningsskyldighet eftersom expediten inte var behörig att ingå avtal.

Nåja, 98% av alla företag är måna om sin image och i 99% av alla fall går allt utan krångel och besvär - människor brukar vara kloka, praktiska och lyhörda på kunderna..

Detta var en kort filosofisk betraktelse på fredagsmorgonen innan 2 tim träningen på gymmet - och inte fan har det gett några magrutor!!!!!

Har fått rådet att linda in kroppen med hönsnät för att få magrutor och bli snygg (?) inför beachperioden.

Antas

Avdankad byråkrat men på människornas sida.

Share this post


Link to post
Share on other sites

- och inte fan har det gett några magrutor!!!!!

Skit i tvättbräda! Det är 2012, KÖR TVÄTTMASKIN ISTÄLLET!!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan torktummlare ge bättre effekt.....kanske cementblandare istället?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan torktummlare ge bättre effekt.....kanske cementblandare istället?

Värme i samband med effektuttag brukar sällan vara bra så torktumlaren går bort. Men cementblandare kan funka... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nåja jag kan nog inte ta reda på nån mer info idag som var tänkt. Jag får inget svar när jag ringer så jag misstänker att dom är med i strejken som härgar nu :( Hoppas dom löser det innan nästa fredag bara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Agående om man behöver göra ursprungskontroll eller inte så står det så här hos TS,

Enskilt godkännande

Nya fordon som ska ut på marknaden och som inte omfattas av ett typgodkännande måste omfattas av ett enskilt godkännande. Transportstyrelsen fattar beslut om enskilt godkännande efter att ett fordon godkänts vid en provning.

Enskilt godkännande ska tillämpas för EU-motorfordon, vilket betyder följande fordonskategorier:

  • personbilar
  • lastbilar
  • bussar samt
  • tillhörande registreringspliktiga släpvagnar.

En EU-anpassad lösning för kontroll

Den nya godkännandeformen bygger på ett ramdirektiv från EU som numera gäller i alla EU och EES-länder. Tanken är att man inom EU ska godkänna nya fordon utifrån så lika förutsättningar som möjligt.

Registreringsbesiktningen är inte längre ett alternativ

Tidigare har det också gått att få nya EG-motorfordon registrerade i Sverige via en registreringsbesiktning hos ett besiktningsföretag. Men från och med 1 mars 2012 ställs det krav på att ett fordon ska omfattas av antingen ett EG-typgodkännande eller ett enskilt godkännande för att få registreras i Sverige. Det innebär att registreringsbesiktningen har upphört att gälla som godkännandeform.

Skillnaden mellan registreringsbesiktning och enskilt godkännande

Vid en registreringsbesiktning är det ett besiktningsföretag som tar beslut om huruvida fordonet kan godkännas. När det gäller enskilt godkännande är det Transportstyrelsen som fattar beslut. Beslutet grundar sig på den bedömningsrapport som besiktningsföretaget upprättar i samband med provning.

Gäller endast fabriksnya fordon

Observera att kravet på enskilt godkännande endast gäller fabriksnya fordon som importerats till eller tillverkats i Sverige. Med fabriksnya menar vi fordon som inte registrerats eller tagits i bruk tidigare i något land.

Vid import av begagnade fordon för registrering i Sverige kan inte enskilt godkännande tillämpas. Då ska fordonet genomgå en ursprungskontrolloch därefter en registreringsbesiktning hos ett besiktningsföretag.

Om man tolkar texten ovan som jag strukit under och kursiverat så verkar det som vi inte ska göra någon ursprungskontroll alls på nya bilar.

Och om jag förstått detta rätt så ska vi inte ens göra en regbesiktning längre utan ett enskilt godkännande och sen så gör besiktningsprovaren ett utlåtande som skickas till TS som gör ett enskilt godkännande.

Vi får hoppas att SFRO kan få till ett klargörande i denna fråga ,då ombyggda/amatörbyggda fordon har vissa undantag och som man får hoppas kommer att gälla framöver med.

Mvh Jörgen

Så här står det i 4 kap 10 paragrafen angående enskillt godkännande:

"10 § För amatörbyggda fordon kan utlåtande från organisation för amatörbyggen vara underlag för kontroll av att krav i fråga om beskaffenhet och

utrustning är uppfyllda samt underlag för fastställande av fordonsuppgifter,

för de delar av fordonet som organisationen kontrollerat under uppbyggnadsprocessen."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter telefonsamtal med jörgen har jag suttit i tele med både SFRO och transportstyrelsen och ingen verkar veta exakt hur det ska vara. Båda skulle återkomma på måndag så då postar jag såfort jag fått nått mer matnyttigt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förra veckan gällde dock att ursprungskontroll skulle göras (Trafikstyrelsen).

Mina originalhandlingarna behölls av Trafikstyrelsen eftersom de enl. telefonsamtal meddelade att besiktningsorganen SFRO och SBP (eller annan?) visste att dessa förvarades hos dom.

Jag begärde en kopia av identitetsbeviset som jag skulle rama in och sätta på väggen i verkstan - de skickade en kopia snabbt och utan det minsta krångel.

Hmmm.....har man betalat 700 SEK för något som inte behövs? Knappast Locost.......

Antas

Snart rullande gubbe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den info vi haft hittills är att ursprungskontroll ska göras som tidigare, den är egentligen inte kopplad till om bilen ska registreringsbesiktas eller gå genom enskilt godkännande.

Besiktningsorganens prislistor for registreringsbesiktning är knappast tillämpliga på enskilt godkännande eftersom det då inte är en registreringsbesiktning som utförs.

Det ÄR rörigt och informationen vi får/fått är delvis motstridig också.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har reg-bes på måndag kan återkomma med vad som hände då. Dock var man tvungen att ha ursprungskontrollen godkännd för att få ansöka om enskiltgodkännande. För att sedan få boka tid hos reg-besiktare.

//Jesper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag pratade me en som heter Gunnar Dikander(kan vara fel stavat) på Transportstyrelsen i veckan och han sa att det här me Enskilt godkännande inte va så krångligt!

Man fyller i ansökningsblanketen som Krolleg la upp i början, om man har ett chassinummer som är kortare än 17 sifror ska man fylla upp med nollor framför chassinumret. När det är klart så ringer man Gunnar som då går in och ändrar något i sin dator och då blir bilen godkänd! :thumbup:

Direktnr till Gunnar! 010-4956815

Det här me kostnaderna frågade jag tjejen som bokar reg. besiktnings tiderna och hon sa att det kostade ca 1700:- En ny om ombesiktning ca 500:- Det kanske man skulle ha haft skriftligt på... :wacko:

Ps. Så här nära har det aldrig varit!!! :icon_bach:

//Björn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag fyllde i ansökan igår, fick bekräftat direkt, och ringde sedan Gunnar, han var på semester, men blev kopplad till en kollega till honom och han påstod att allt redan var godkänt och allt är klart för regbesiktning. :thumbsup:

Känns som det gick alldeles för lätt? :huh:

Edited by Kilkenny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har reg-bes på måndag kan återkomma med vad som hände då. Dock var man tvungen att ha ursprungskontrollen godkännd för att få ansöka om enskiltgodkännande. För att sedan få boka tid hos reg-besiktare.

//Jesper

Vad hamnade prislappen på besiktningen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag talade med min SFRO2-besiktare idag. Han rekommenderade mej att förhandla med SBP om priset för regbesiktningen med SBP.

Anledningen att jag talade med besiktningsmannen var att förvarna om den kommande SFRO2 och ljudprovet.

Besiktningen kan nog ske ganska snarast - DJÄ......SPÄNNANDE!!!

Antas

Har börja bita på naglarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag fyllde i ansökan igår, fick bekräftat direkt, och ringde sedan Gunnar, han var på semester, men blev kopplad till en kollega till honom och han påstod att allt redan var godkänt och allt är klart för regbesiktning. :thumbsup:

Känns som det gick alldeles för lätt? :huh:

Enligt Gunnar skulle det gå så lätt, det ända som va lite knas va att dom nya chassinr va 17 siffror och det va det han måste ändra i datorn.

Slå en pling och dubbel kolla me Gunnar när han är tillbaka så allt blir rätt, tråkigt att behöva vänta på skylltarna när man klarat regbes. Det va tydligen det som kunde hända om man inte hade gjort det här.

//Björn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag talade med min SFRO2-besiktare idag. Han rekommenderade mej att förhandla med SBP om priset för regbesiktningen med SBP.

Anledningen att jag talade med besiktningsmannen var att förvarna om den kommande SFRO2 och ljudprovet.

Besiktningen kan nog ske ganska snarast - DJÄ......SPÄNNANDE!!!

Antas

Har börja bita på naglarna.

Jag har redan bitit ner mina naglar... Fick tid till regbes. i dag. På tisdag nästa vecka bär det av! Så om jag nu redan tuggat ner naglarna tills i kväll, va fasen ska jag tugga på resten av veckan. :unsure: Får börja på TÅ naglarna... :w00t2:

Jag frågade igen va det kommer att kosta och fick svaret 1680:- Hon trode inte att det blev någon vanlig besiktnig för att bilen va ett nytt fordon, annars tillkommer en avgift till för det också. Det visar sig på tisdag, bara att ta upp det feta lädret me bananer och betala!!! :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste inlägget av Stadig seven så här såg det ut:

Jaha då har man gjort Reg-besiktning idag.

Gick bra förutom tre punkter som behöver åtgärdas innan allt kan slutföras.

Strålkastarna fram var för bilar som kör på vänster sida av vägen.

Köpta i England, Dumt att inte tänka på det.

Nya glas för högertrafik är beställda.

Bakljus saknar rätt E-märkning.

står E men behöver tydligen vara fler siffror eller bokstäver som visar vilket syfte de skall

användas för. Lathet att inte ha kollat upp detta också

Broms ligger an bak.

Beror på låsningen av bromsvågen då jag bara drog intill två muttrar. Visste det inte skulle fungera klockrent men inte att det

skulle påverka återgången på bakbromsarna. Hjälpte att släppa muttrarna och ny låsningsanordning får tillverkas.

Sammantaget kan man säga att köper man delar i England så skall man hålla koll på E-märkningarna så att de stämmer.

Gäller förvisso allt man köper. Hoppas kunna ordna dessa bitar i veckan för att kunna slutföra besiktningen i början av nästa.

Vad gäller enskilt godkännande skall det göras efter att ursprungskontrollen är gjord. Sedan skall reg-bes bokas.

priset för besiktningen är som tidigare sagt 2000kr första timmen sedan 1000kr för varje påbörjad halvtimme.

Min kostnad blev 4000kr.

Besiktningsmannen hade ett kompendium som han följde noggrant för att inte missa något.

Har svårt att se att man kommer igenom med tx ej E-märkta blinkers osv. Själva besiktningen tog 1h och 15min

sedan la han på 15min förberedelse och sedan 30min inskrivningstid av fordonsdata.

//Jesper

När det gäller regbesiktning så ska de den ju inte utföras om det sker ett enskilt godkännande som jag utläser regelverket.

Om man ska göra både regbes och enskilt godkännande efter ursprungskontroll som i Jespers fall och sen ta extremt högt betalt per timme, ja

då har ju faktiskt SFRO spelat ut sin roll (då det enskillda godkännandet är väl egentligen det arbete som SFRO hittils har gjort ) och således behöver vi ju inte göra en SFRO besiktning längre ..för det är TS som beslutar om ett enskilt godkännande numer och inte SBP ....för om vi ska besiktiga våra bilar såsom regelverket säger så gäller detta alla "biltillverkare" inga undantag har tagits upp.

Detta kan betyda att myndigheter har kommit på ett sätt att stoppa Amatörbyggen eller så är det så enkelt att man faktiskt inte har tänkt på våran grupp av fordon, det är väl ett EU

direktiv har jag för mig och i resten av EU så har dom inte lika generösa regler som vi har i sverige.

Vi hoppas att SFRO får klarhet i detta då det mest verkar vara ett sätt för besiktningsstationer / myndigheter att pumpa oss på ännu mer pengar....:wacko: jag skulle nog vilja säga att när ni ska försöka regbes så prata med stationchefen och mer eller mindre kräv att besiktiga efter dom undantagsregler som vi redan har ( ursprunskontroll + våg + regbes + ljudprov) innan det har kommit något som uttryckligen säger att detta nya regelverk gäller även amatörbyggda fordon (vilket inte framgår i någon text ) då kunskapen på SBP bla inte alltid är den bästa när det gäller regelverk.

Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har redan bitit ner mina naglar... Fick tid till regbes. i dag. På tisdag nästa vecka bär det av! Så om jag nu redan tuggat ner naglarna tills i kväll, va fasen ska jag tugga på resten av veckan. :unsure: Får börja på TÅ naglarna... :w00t2:

Jag frågade igen va det kommer att kosta och fick svaret 1680:- Hon trode inte att det blev någon vanlig besiktnig för att bilen va ett nytt fordon, annars tillkommer en avgift till för det också. Det visar sig på tisdag, bara att ta upp det feta lädret me bananer och betala!!! :angry:

Lite så känner jag med. vill få bilen klar nu så det är bara å se glad ut. Hoppas dock det blir "normalt" pris

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här ÄR som sagt komplicerat och vi (SFRO) är inte helt hemma i allt än. Bland annat pga att informationen kanske varit lite sådär.

Men, man måste försöka skilja på de olika sakerna.

Enskilt godkännande betyder som sagt att det är Transportstyrelsen som tar beslut om att godkänna (eller underkänna) ett fordon. Det beslutet ska tas baserat på en kontroll (provning kallas det i föreskriften) som ett besiktningsorgan ska göra. Kontrollen/provningen bygger på ett antal underliggande dokument/intyg men innehåller också en kontroll av beskaffenhet och utrustning hos fordonet.

Vad är skillnaden mot tidigare? Jo, då var det besiktningsorganet som tog beslutet om att godkänna eller underkänna fordonet, baserat på sin kontroll (som då kallades registreringsbesiktning), en kontroll som även den vilade på underliggande dokument/intyg och kontroller.

SFROs roll är att lämna en del av den underliggande dokumentation som krävs för att fordonet ska kunna godkännas och där är det egentligen ingen skillnad. Det är uttryckt lite annorlunda i föreskrifterna (VVFS 2003:22 säger att amatörbyggt fordon ska ha genomgått kontroll av organisation för amatörbyggen, TSFS 2010:4 säger att "utlåtande från organisation för amatörbyggen vara underlag") men grundtanken är densamma. Dock ger ju den nya föreskriften åtminstone teoretiskt en möjlighet för byggare att försöka skaffa tillräckliga underlag på annat sätt än via SFRO.

Enligt Transoportstyrelsen försvann möjligheten att använda sig av registreringsbesiktning istället för enskilt godkännande 1 mars 2012. Om det är EU-direktiven som styr "hårt" eller om det är svenska föreskrifter som styr har jag inte koll på men det har inte så stor betydelse. Reglerna för enskilt godkännande (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS%202010/TSFS_2010-004%20.pdf) har ju med amatörbyggen i klartext och när det gäller de tekniska kraven och de undantag som finns där, så ska det enligt TS fortfarande vara VVFS 2003:22 som gäller.

Detta är alltså inget försök att "stoppa" amatörbyggen eller andra nationellt godkända fordonsslag.

Fortsätt gärna meddela era erfarenheter av processen!

/Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Pinto,

kan det vara så att man då inte behöver regbesiktiga som förr utan det räcker med ett Enskillt godkännande ifrån TS som har baserat sitt beslut på SFRO :s besiktningsunderlag ?

På min egen regbes var det som kontrollerades det som sedan står i regdokumentet såsom däckdimension , vikt osv.

och kontroll på lampors rätta märkning., hela regbes tog 11 min och 45 min för pappersarbetet.besiktnings mannen gick helt och fullt på SFRO 2 dokumentet utan protester.

Fungerade mycket smidigt, dock så hade jag hela VVFS 2003:22 utskrivet i pärm på 270 ca sidor för vidare konsultation vilket han tyckte var bra om det skulle vara någon tveksamhet. :prop:

För det är inte alltid som SBF har koll på allt och då kan det vara till hjälp.

Då kostar det ju lite mindre än om man ska behöva göra 2 bes menar jag :lol:

Hoppas ni får vidare info om detta..

Jörgen

Edited by Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag fick jag tag på Gunnar! Han guidade mig genom hela ansökan, det hela tog ca 7 min, då även hej och tack och hej då är inräknat i tiden! :)

För övrigt va han mycket trevlig och tillmötesgående, svarade på dom flästa frågor jag hade inför regbes. Jag sa att jag lagt ut hans namn och tel på vårat fora, det va helt ok och att alla va välkommna att ringa om det va några problem. Det va bara han tydligen som tog hand om oss amatörbyggare när det gällde enskiltg. osv i sverige.

I morgon blir det till att ta en ful sväng och kolla att allt ser bra ut..... :icon_oops:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur ska jag förklara...

Nej, man ska inte göra en registreringsbesiktning, men det behövs en annan kontroll av ett besiktningsorgan (Bilprovningen, Carspect, YBB etc) som "motsvarar" registreringsbesiktningen.

Enkelt uttryckt har man bytt namn på registreringsbesiktning, och flyttat det formella beslutet om godkänt/underkänt till TS.

Men grejen är att besiktningsorganen inte kan (bör...) ha "registreringsbesiktning" i prislista när man avser kontrollen inför enskilt godkännande. Eller, motsatt då, ett pris på "registreringsbesiktning" i prislistan speglar kanske inte vad kontrollen för enskilt godkännande kostar.

/Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

--- Enkelt uttryckt har man bytt namn på registreringsbesiktning, och flyttat det formella beslutet om godkänt/underkänt till TS.----

TS har alltid varit myndigheten om ett formellt beslutat om registrering eller ej.

SFRO jobbar på uppdrag åt TS. SFRO ger sitt utlåtande / underlag (SFRO 1 och SFRO 2) till SBP som jobbar på uppdrag åt TS och använder SFRO underlag för att kunna ge SBP utlåtande (SBP protokoll), dvs som sista åtgärd skriva in alla fordonsdata i ett försystem till Fordonsdatabasen. I försystemet (indirekt) även ta ut regnummer. Bara för att SBP tagit ut regnummer och registrerat i Fordonsdatabasen är inte bilen godkänd. Bilen godkänns först när TS frisläpper data dvs tar myndighetsbeslutet på grundval av att underliggande organs utlåtande. Då först är bilen en fullgod bil.

Referens även till tidigare procedur om en överklagan skall göras. Den har gjorts till TS. Det är TS som kan upphäva eller ändra underliggande organs beslut (SFRO / SBP) om man anser att de inte fullgjort sitt uppdrag. Åt båda hållen dvs godkänna eller underkänna.

Med det som bakgrund kan inte en "beslutsflytt" skett. TS har alltid haft myndighetsrollen SFRO och SBP har varit "kontrollstationer" åt TS --- flyttat det formella beslutet om godkänt/underkänt till TS. --- men på grundval av SFRO och SBP.

Skillnaden borde vara att man försöker att lyckas få ihop regelsystemet när regering / riksdag tog bort monopolet på besiktning samt att EU-harmonisering kom in i bilden.

Målet med "av-monopoliseringen" var valfrihet och billigare för konsumenten samt enklare. Hoppas målet nås på området så vi bilfabrikörer verkligen får våra registreringsskyltar billigare och enklare (läs mindre byråkrati)..........

Edited by cealm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror att du har fel, i systemet med registreringsbesiktning var det enligt min uppfattning besiktningsorganet som tog beslut om att godkänna bilen, eller inte. Det beslutet gick att överklaga till TS. Jag kan ha fel men det är så TS har förklarat det för oss...

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är nog rädd för att jag har rätt för myndigheten dvs staten representeras av Transportstyrelsen. Se ref nedan från Transportstyrelsens websida de de tydligt säger att besiktningsorganen inte är myndigheter och kan därför inte ta ett myndighetsbeslut som det är att tillföra ett fordon i Fordonsdatabasen. Texten i referensen är från ursprungskontroll / enskilt godkännande,

SBP är ett aktiebolag, Svensk Bilprovning AB och är inte statligt. Men på samma sätt som SFRO har SBP motsvarande delegation på att för myndighetens räkning göra bedömningar på bilar.

När jag registrerade mina två bilar, speciellt den första, så råkade jag ut för ett fel vid SBP som gjorde att mina data inte gick över från "försystemet" hos SBP till Transportstyrelsen. SBP kunde inte göra något mer än att några dagar senare "föda" eller snarare frisläppa mina bildata igen. Då kunde Transportstyrelsen handläggare godkänna och bilen gick att se med alla sina kompletta data i fordonsdatabasen. Däremot gick det att se övergripande data direkt när SBP gjort sitt.

Faktum är att Transportstyrelsen kan, om myndigheten inte delar SBP och indirekt SFRO syn på ett bygge, underkänna bygget. För det slutgiltiga myndighetsbeslutet för väg, luft, järnväg och sjö tar staten via Transportstyrlesen. Det är inte delegerat annat än i del såsom SFRO1 / SFRO2 / bullerprov samt Regbes SBP.

Det här är lite "påvens skägg" men det nya är att kunna hantera avmonopoliseringen och därigenom den tänkta valfriheten. Hoppas bara att det inte blir "överkrångligt" istället.

Från en punkt på Transportstyrelsens sida 2012-05-18

•Vi kontaktar andra länders fordonsregistreringsmyndigheter om det uppstår tveksamheter i våra kontroller. (Besiktningsorganen är inte myndigheter och kan därför inte ta sådana kontakter.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, men det är ju därför man ändrat systemet...det var inte ett problem när Bilprovningen hade monopol...

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag saknar faktiskt Bilprovningens monopol. Det var mycket enklare då...... Det kanske blir bättre om det går några år och även myndigheten lärt sig att hantera avmonopoliseringen men tills dess då? Med som jag läser i i tråden plus andra trådar så verkar det finnas mer än ett sätt att komma fram till sina regplåtar.

Det kommer säkert en tid när man ändrar igen och då finns det en sak som är säker: Det var bättre förr. Och förr det är just nu.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var billigare och man visste vad det kostade också med SBP´s monopol.

Avregleringarna är inte alltid till kundens fördel - politik är en märklig företeelse.

Antas

Gillar ordning och reda, gäller dock inte i mitt garage/verkstad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ringde precis Gunnar, trevlig prick, han var förvånad över att "jag också" hade en super seven, det verkar som att fler har ringt. :racesmile:

Hursomhelst så rådda han till siffrorna och nu är allt klart för regbesikting. (igen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så om jag fattat det rätt verkar det som att det räcker med en enkel ursprungskontroll på nätet som sedan justeras av gode Gunnar?

Kostar det något?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kostar det något?

Rikard: Du är lite utanför dina domäner (småland vs skåne).... :) :D

Vad kostar det, sa västgöten. Kostar det nåt, sa smålänningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så om jag fattat det rätt verkar det som att det räcker med en enkel ursprungskontroll på nätet som sedan justeras av gode Gunnar?

Kostar det något?

Jag tror att du måste göra en vanlig ursprungskontroll som vanligt, sedan går du ut och fyller i en blanket på transportstyrelsens hemsida som heter ansökan om enskilt godkännande, till sist ringer du Gunnar så rättar han till siffrorna. Enskilt godkänande kostar inget. Är det några frågetecken så ringer du Gunnar innan så lotsar han dig igenom!

Ursprungskontrollen kanske jag har fel om!

//Björn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det för siffror denna gunnar rättar till? när jag hade ett annat ärende till TS när jag ringde förra veckan passade jag på å höra om mitt enskilt godkännande va klart å det var det å det enda jag gjort vad att fylla i blanketten på internet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...