Jump to content

Recommended Posts

Hej

Är det någon som vet reglerna kring detta?

SFRO 1 & 2 - självklart inte men jag som har en reggad bil som jag bytt motor på, får jag köra till min motorbytes SFRO besiktning?

Reglerna är klara när det gäller den nya regbesiktningen hos SBP att jag får köra dit, kortaste vägen till SBP. Men innan dess måste jag ju till SFRO och frågan är om jag får köra bilen dit innan.

Om man t e x monterar dragkrok så måste den in till SBP inom en månad från monteringen för reg besiktning och man får köra dit.

Bilen är registrerad, besiktigad och skattad.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

----- När jag snackade med polisen förra veckan sa dom att jag får köra till å från sfro med, så länge jag har trafikförs ---

Det där är en riktig slamkrypare det där. Jag skulle inte köra med en ännu inte SFRO1 eller ännu inte SFRO2 bil utan att ha skriftligt från Transportstyrelsen på vad jag får och inte får. Min erfarenhet av polisen är god men jag kan konstatera att tex Tow-bar kände Västmanlandsenheten inte till för förrän efteråt när jag fått tillfälle att informera dem (efter vägen). Poliserna blev glada för infon. Transportstyrelsen som sagt.

För regbes är det klockrent om man har rätt dokument samt trafikförsäkring som gäller. Kolla dock om en tidsbokning räcker, tycker mig komma ihåg att det även skulle vara skriftligt på något sätt.

Skillnaden med SFRO besiktningar och SBP besikning är att regbes inte görs ute hos byggaren utan bilen skall transporteras till SBP-stationen medan både SFRO 1 och SFRO 2 kan göras hos byggaren. Det är alltså inget krav på transport. Bullerprovet däremot ställer till det lite eftersom det normalt görs på någon avsedd plats och är inte valbart hos byggaren. Såvitt jag vet är det bara vid SFRO 2 som SFRO får köra med sina "generella försäkringar" på allmän väg. Men SFRO 2 kan göras på avlysta områden också.

Så svaret på grundfrågan vedde är "vet inte riktigt" men eftersom SFRO kan göras hos dig så är min gissning till annat sägas att du inte får köra. Det kan ju inte bli fel då. För efter SFRO-motorbytes-besiktningen då är SBP stationen för dig och då får köra eftersom SBP inte kommer till dig.

Ring eller skriv till Transportstyrelsen så får vi alla veta exakt vad som gäller. Tow-bar går alltid ........

Link to comment
Share on other sites

Om bilen är besiktad, skattad och försäkrad (dvs en befintlig bil) så får du köra till SFRO.

Bygger man om en bil så att regbes krävs ska man göra regbes inom 1 månad men det finns inget som säger att man inte får köra med bilen under den tiden.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

--- Om bilen är besiktad, skattad och försäkrad (dvs en befintlig bil) så får du köra till SFRO. ---

Det är intressant. Det betyder alltså att man under 30 dagar kan köra med en bil i en tidigare försäkringsklass och helt lagligt utan någon egentlig kontroll ha en bil som vida överstiger den försäkringsklassning man hade förut.

Det är väl lite hårklyverier men om jag skulle ta min egen Volvo B230 108hk sedan trimma på den till 172,5 hk (8,5x20,3hk). Då kanske mitt försäkringsbolag vill höja försäkringsklassen för bilen som nu blev betydligt mer "potent" men ändå är inom ramen 20,3 hk per 100kg.

Så händer det som inte får hända. Undrar just om tex försäkringsbolaget då anser att allt är ok? Vem vet?

Sånt här är spännande med vad som gäller. Jag helt övertygad om att det finns en paragraf som beskriver det hela någonstans i ett finstilt försäkringsbrev eller någon annanstans. Gäller bara att hitta, förstå och tillämpa.

En annan sak om att köra bil som inte har med SFRO och göra men nog så viktigt. Det här med så kallade entusiastförsäkringar och kunna ta bilen till jobbet. Ett rätt välbekant bolag för entusiastförsäkringar har i sitt finstilta att man inte får ta bilen till jobbet men nu har jag sett en entusiastförsäkring som i sin skrift säger att man får ta bilen en enstaka gång till jobbet för att visa upp den för arbetskamraterna. I övrigt var bolagen rätt lika med att man måste ha en bruksbil också osv.

Sedan kan man allt resonera kring när "enstaka" inträffar........tex köra varje dag och när något händer är ju allt annat histora så då blev just den dagen "visa upp dagen" och därmed den enstaka dagen.

Det är inte lätt när man inte kan väga, räkna eller mäta. för det är det som skall göras mot det finstilta.

som sagt första gången jag sett "ta med till jobbet" och entusiastförsäkring samtidigt. Även om jag tycker det haltar när jag ser med mitt lite fyrkantiga sätt att se det.

Link to comment
Share on other sites

Min besiktningsman kom hem till mig, och jag fick även följa med under besiktningen (han hade nog inte hittat tillbaka annars).

Även till Biprovningen fick jag köra, jag hade ju bokat besiktning sa dom..

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för alla inlägg. Cealm - för min del gäller det ju varken SFRO1 eller SFRO2 som vi normalt tänker dem utan en SFRO Ombyggnad.

Min bil är ju besiktigad och skattad och försäkrad och då borde det ju gälla som Gustaf säger(det gör ju det för t e x montering av dragkrok på vanlig bil, 30 dagar och krav på regbesiktning).

# Tur att jag inte har färdigställt ombyggnationen :o , 30 dagar går snabbt#

Jag kollar med Transportstyrelsen för säkerhetsskull och delger resultatet här, inte för att jag misstror någon men för att få det svart på vitt.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Talade just med Transportstyrelsens kundtjänst och de bekräftar att jag får köra med bilen men skall så snart som möjligt inställa mig till besiktning.

Detta gäller då min bil som är besiktigad, skattad och försäkrad samt inte ålagd körförbud.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...