Jump to content

Tigsvets, inställning puls


sk99

Recommended Posts

Hej,

Skaffade en Kina-TIG för ett tag sedan, men tyvärr följde ingen korrekt manual med. Jag är ännu amatör på området och provar mig fram.

Jag undrar över knappen där man slår på och av puls-funktionen, den har tre lägen, det har jag inte sett på någon annan svets. Jag har ringat in knappen med en gul rektangel på bilden. Finns det någon kunnig person som vet skillnaden på de två övre lägena?

post-3586-0-51606300-1335475282_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, tackar för svaren!

Undrar vilket förhållanden mellan låg frekvens och hög frekvens det kan vara... Men jag ska testa lite mer så kanske jag märker det. Det verkar inte finnas några tekniska data nånstans på den här maskinen på nätet ännu, all info jag kan hitta gäller den tidigare modellen med nio rattar och puls av/på bara.

Link to comment
Share on other sites

Fick du med fotpedal till svetsen? I så fall kan du glömma pulsinställningen. Du reglerar allt med pedalen.

Skall du ändå köra med puls är det bekvämast att ställa den på ca 1 Hz. Det är en lagom takt, kör man snabbare blir det bara stressigt att hinna med med tråden.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Fick du med fotpedal till svetsen? I så fall kan du glömma pulsinställningen. Du reglerar allt med pedalen.

Skall du ändå köra med puls är det bekvämast att ställa den på ca 1 Hz. Det är en lagom takt, kör man snabbare blir det bara stressigt att hinna med med tråden.

/Anders

Nej, jag har ingen pedal, men tack för tipset! Jag ska testa båda lägena på 1 Hz få se hur det verkar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej jag har svetsat en del på mitt bygge nu och haft problem med att det blivit porer i svetsarna. Testat allt möjligt men inte att gå ner på pulsfrekvensen så lågt som till 1 Hz.