Jump to content

Tigsvets, inställning puls


sk99

Recommended Posts

Hej,

Skaffade en Kina-TIG för ett tag sedan, men tyvärr följde ingen korrekt manual med. Jag är ännu amatör på området och provar mig fram.

Jag undrar över knappen där man slår på och av puls-funktionen, den har tre lägen, det har jag inte sett på någon annan svets. Jag har ringat in knappen med en gul rektangel på bilden. Finns det någon kunnig person som vet skillnaden på de två övre lägena?

post-3586-0-51606300-1335475282_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, tackar för svaren!

Undrar vilket förhållanden mellan låg frekvens och hög frekvens det kan vara... Men jag ska testa lite mer så kanske jag märker det. Det verkar inte finnas några tekniska data nånstans på den här maskinen på nätet ännu, all info jag kan hitta gäller den tidigare modellen med nio rattar och puls av/på bara.

Link to comment
Share on other sites

Fick du med fotpedal till svetsen? I så fall kan du glömma pulsinställningen. Du reglerar allt med pedalen.

Skall du ändå köra med puls är det bekvämast att ställa den på ca 1 Hz. Det är en lagom takt, kör man snabbare blir det bara stressigt att hinna med med tråden.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Fick du med fotpedal till svetsen? I så fall kan du glömma pulsinställningen. Du reglerar allt med pedalen.

Skall du ändå köra med puls är det bekvämast att ställa den på ca 1 Hz. Det är en lagom takt, kör man snabbare blir det bara stressigt att hinna med med tråden.

/Anders

Nej, jag har ingen pedal, men tack för tipset! Jag ska testa båda lägena på 1 Hz få se hur det verkar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej jag har svetsat en del på mitt bygge nu och haft problem med att det blivit porer i svetsarna. Testat allt möjligt men inte att gå ner på pulsfrekvensen så lågt som till 1 Hz.

Jag testade det i går och blev glad. Det blev mycket bättre foogar för mig nu. Nu är jag nöjd med svetsarna. Tack för tipset Anders. :notworthy:

//Görgen :)

Link to comment
Share on other sites

Alltid lika kul när man kämpat med något och sedan löser det, tålamod lönar sig alltid.

Lite svårt att se igenom varför det löste problemet med porer. Det brukar vanligtvis kunna förklaras med dåligt gasflöde eller orent material.

Kan ha berott på att du fick för lite värme i fogen så att det inte smälte ihop ordentligt.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat både med olika gasflöden, olika strömstyrkor olika frekvenser på pulsningen, även slipat extra noga så det skall vara rent. Det jag misstänker är att jag har bränt på så att jag kokat sönder materialet innan jag hunnit dit med tillsatsen. Jag hoppas att det fortsätter fungera nu så det inte bara var en tillfällig glädje. /Görgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...