Jump to content

Nya körkortsregler 19 jan. 2013


Arrowsmith

Recommended Posts

Hmm, tror inte det gör någon skillnad för mig tyvärr. Saabens totalvikt är 2130 kg så jag får inte dra mer än 1370 kg ändå (2130 + 1370 = 3500).

Men detta kanske inte är så svårt eller dyrt körprov:

"Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg.

För att få utökad B-behörighet kommer det att krävas att föraren genomgår ett särskilt körprov."

Då får jag dra 1800 kg (max för saaben), det räcker till ett rejält bilsläp ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag som trodde att övre gränsen på B-kortet på 3500kr skulle ändras till 4250kg (EU-gränsen) utan att behöva göra något extra prov.

Nu får jag ju ända ta det utöka B för att få dra mer än 1280kg med min Volvo V70. Finns ju inga biltransporter (normala) som är viktade lägre än 1300kg. :mad:

Eller så får man väl dra med sambons gamla 9-3 som får dra 1480kg.

J..LA SJUKT SYSTEM!! :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte det är fel med en extra utbildning. På körskolan övningskör man ju inte med släp någon gång, ändå kan man lyckas få ihop rätt tunga och svårmanövrerade kombinationer.

Ibland önskar man ju att det var E-behörighet oavsett vikt. En del kan ju inte back in på sin egen garageuppfart.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag tycker detta känns fel.

Varför ska de lättare bilarna som redan idag får dra tungt dra ännu tyngre?

Ska en Saab 9-3 som får dra 1480Kg Nu få dra MER!, men en Passat 3,2FSI 4-motion DSG med totalvikt på 2350 får alltså fortfarande bara dra 1150Kg...!?!?!?!?

Förklara logiken för mig någon, för jag fattar INTE...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag tycker detta känns fel.

Varför ska de lättare bilarna som redan idag får dra tungt dra ännu tyngre?

Ska en Saab 9-3 som får dra 1480Kg Nu få dra MER!, men en Passat 3,2FSI 4-motion DSG med totalvikt på 2350 får alltså fortfarande bara dra 1150Kg...!?!?!?!?

Förklara logiken för mig någon, för jag fattar INTE...

Den godkända släpvagnsvikten kommer fortfarande vara styrande.

Link to comment
Share on other sites

Jo viss skillnad är det ju om mnan läser det.

Tar man E kort efter 19/1 2013 så får släpet väga max 3500kg, idag finns ingen övre gräns för släpvagnsvikten.

Men som du säger om man bara behåller sin B behörighet så kommer detta passera obemärk tills den dagen man vill dra ett tyngre släp, då vill man ha utökad B eller BE.

/fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tar man BE innan 19/1 har man ingen begränsning på totalvikten på släpet. Tar man efter så får man inte dra släp med en totalvikt över 3500kg.

Sedan måste ju bilen kunna dra ett släp som är tyngre än 3500kg men det är något annat.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tar man BE innan 19/1 har man ingen begränsning på totalvikten på släpet. Tar man efter så får man inte dra släp med en totalvikt över 3500kg.

Sedan måste ju bilen kunna dra ett släp som är tyngre än 3500kg men det är något annat.

Men det är inte så det står i texten. I texten står det:

Bilens totalvikt + släpets totalvikt < 3500

Vilket är ganska begränsande i mina ögon. Elkens resonemang kvarstår, skumt att man inte ska uppmuntras att skaffa ett tungt dragfordon för att dra ett tungt släp. 4250 totalt är inte så himla imponerande det heller men antar att hyfsat många klarar sig under den gränsen.

Helt klart smart att skaffa ett BE-kort innan det försvinner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...