Jump to content

Kolkanister


urstad

Recommended Posts

Många frågar ju om kolkanistern, jag skulle vilja göra enl, IM1.jpg

På detta sätt öppnas magnetventilen vid tomgång, samt att jag vill ha anslutningen från kanistern innan luftfiltret. Om jag vill ha annan typ an luftfilter som inte sitter monterat i en box så kopplar jag in den mellan filter och spjällhus. En strypning på ledningen från kanistern kan behövas för att undvika tomgångsproblem antar jag.

Hej

Ventilen aktiveras av styrboxen under vissa förutsättningar (typ, tomgång, det har gått X tid sedan senaste urluftning eller så).

Bifogar en bild på hur det ska kopplas. Det brukar duga att se till att magnetventilen är öppen på tomgång men stänger så fort man gasar.

/Gustaf

om nån vill så behöver nog min grafiska förklaring förbättras avsevärt.

post-23-1087201185.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta är något jag funderat på!

Enligt Vägverket så ska en avgasrenad motor vara försedd med ett styrt trevägskatalysatorsystem. Detta innebär att bilen ska ha trevägskatalysator, lambdasond, kolkanister och elektronisk kontrollbox.

Måste det vara en elektronisk kontrollbox?

Kan man inte få en förgasarmotor avgasrenad för att slippa avgiften. Många hävdar att det inte går , i så fall varför?

Hur fungerar en lambdasond ?

Många dumma frågor kanske :icon_oops: men den som inte frågar lär sig inget!

Det finns lite info om kolkanistern här ur en tidigare tråd:

Link to comment
Share on other sites

Det finns 'förgasarbilar' med katalysator, men i de fallen är det elektroniskt styrada förgasare.

Problemet är att en förgasare inte går lika rent över lika stort register, då en förgasare är anpassad för ett smalt varvtalsområde, problemen uppstår utanför idealområdet, då det blir mer junk ut, vilket försvårar reningen, och förkortar livslängden på katalysatorn.

Lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna, för mycket syre kvar i avgaserna tyder på mage blandning, inget syre kvar tyder på för fet blandning.

Sen anpassar elektroniken blandningen efter det.

Link to comment
Share on other sites

Det finns 'förgasarbilar' med katalysator, men i de fallen är det elektroniskt styrada förgasare.

Problemet är att en förgasare inte går lika rent över lika stort register, då en förgasare är anpassad för ett smalt varvtalsområde, problemen uppstår utanför idealområdet, då det blir mer junk ut, vilket försvårar reningen, och förkortar livslängden på katalysatorn.

Lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna, för mycket syre kvar i avgaserna tyder på mage blandning, inget syre kvar tyder på för fet blandning.

Sen anpassar elektroniken blandningen efter det.

Jag får nog ge upp! Är lite envis och tror att det skall gå att fixa.... :( men lägger nog förgasar / avgasrening på "hyllan" ett tag ;) Om det inte finns någon inovatör med nya ideér . :D

Link to comment
Share on other sites

Men, visst finns det en del japaner från kanske tidigt 80-tal som hade elektroniskt styrda förgasare?

Borde väl egentligen inte vara så svårt att pula ihop en liten krets som använder lamdasignalen som input och justerar förgasaren mot att hålla

lambda 1?

Så länge det bara är en skruv att vrida på så borde det vara en smal sak med en stegmotor.

Om man nu gillar att pyssla med elektronik och gamla saker, som förgasare.

Vilket jag gör! :prop:

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Men, visst finns det en del japaner från kanske tidigt 80-tal som hade elektroniskt styrda förgasare?

Borde väl egentligen inte vara så svårt att pula ihop en liten krets som använder lamdasignalen som input och justerar förgasaren mot att hålla

lambda 1?

Så länge det bara är en skruv att vrida på så borde det vara en smal sak med en stegmotor.

Om man nu gillar att pyssla med elektronik och gamla saker, som förgasare.

Vilket jag gör!  :prop:

--- Jonas

Du verkar vara som gjuten för detta projekt :D :wohow:

Löser du detta bjuder vi på en locost sweden tröja och en matchande keps ! ;)

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle någon vilja ha (elektroniskt styrda)förgasare när det finns insprutning som fungerar?

Det var väl inte riktigt så jag hade tänkt mig det hela när jag var mitt uppe i "brainstormningen" av att kunna lösa avgiftsproblemet med förgasarmotor!

I mitt fall så tror jag inte att (elektroniskt styrda) weber 45:or är den ultimata lösningen ;)

Det är nog bäst vi lägger ner det hela.... det finns viktigare saker att lägga energin på!

Att måla chassit står på tur.... inte något jag ser fram mot... jag hatar att måla :icon_angry: !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Frågan är om jag har kopplat fel?

Mit kolkanisterfilter sitter i ett T på returledningen från insprutningen (Sierra2.0).

Ska det vara så?

Så är det....har just fått reda på det.....*phew*

Edited by Jonte
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...