Jump to content

Avon7k by Sleiper


Recommended Posts

Hej

Efter att varit här inne och läst i några år, först som gäst och sedan som registrerad användare har jag samlat på mig ett i mitt tycke en ganska bra underlag för att bygga en 7a. (Trodde jag iaf innan jag fick hem grejerna :rolleyes: )

Börjar med att presentera mig lite, Niklas Eliasson heter jag och bor nu i Sundsvall. 27 år och totalt novis på att bygga bilar, dock ganska intresserad av det mesta med motor.

Nog om mig och vidare till det som är viktigt och roligt, Bilen. Har alltså bestämt mig för en Tiger Avon efter att ha gått igenom lite olika alternativ, största anledningen till att det blev en tiger är väl att det finns en svensk återförsäljare och att det blev just Avon var väl priset och att gillar utseendet på den. Passar även bra till det jag kommer att använda den för, glassåkande med något irrande ut på bana ibland.

Har kommit så långt att chassiet ligger hemma i garaget och jag har börjat fundera lite på hur jag ska göra för att bygga om framvagnen som är gjord för cortina spindlar men jag kommer att använda spindlarna från Sierran som jag använt som donator. Eftersom jag inte gjort något liknande förr så har det blivit mycket funderande, läsande och lite mer funderande på hur man går tillväga. Kommer nog komma lite frågor i ämnet vad det lider. :)

Bra inledning, nu vidare till hur jag tänkt.

Drivlina och bromsar blir sierra org till att börja med, motor har jag tänkt en Zetec 2,0 dock inte köpt någon än eller börjat leta så det kan väl fortfarande ändras.

Förknasare eller insprut är väl också en fråga som kommer att funderas ett tag på, beror på motorval.

Sfro 1 innan sommaren är slut, borde inte vara helt orealistiskt eller?? :)

Försöker lägga in en bild för att visa ungefär hur den ser ut idag.

DSC_0190-1-1.jpg

IMG_1788-1.jpg

Kommer även att skriva en blogg om byggandet och där kommer det komma upp mer detalj bilder. Detta mest för att mina bekanta och släktingar ska kunna följa bygget. Väldigt många som är intresserade vilket är kul.

http://eliassonbygger.blogspot.se/

Link to comment
Share on other sites

Välkommen in i forumet som byggare Sleiper. En byggbesiktning innan sommaren är slut ser vi fram emot eller vem vet det kanske det även blir mer...

Bilder i första inlägget. Bra! Du har läst på som gäst och registrerad för bilder gillar vi.

Link to comment
Share on other sites

Hej ! Har du kollat godstjockleken i chassirören ??

2mm. Den svenska ÅF för tiger ser till att ramarna är tillverkade för våra svenska regler. :)

SFRO 1 innan sommaren är slut borde inte vara några större problem. Köpte du ett helkit? Största grejen som gjorde mitt bygge drog ut på tiden va när jag byggt min supercat va ju att vänta på delar, å pengar till nya delar :)

Link to comment
Share on other sites

2mm. Den svenska ÅF för tiger ser till att ramarna är tillverkade för våra svenska regler. :)

SFRO 1 innan sommaren är slut borde inte vara några större problem. Köpte du ett helkit? Största grejen som gjorde mitt bygge drog ut på tiden va när jag byggt min supercat va ju att vänta på delar, å pengar till nya delar :)

Ja det låter bra det. Men Tiger R6 ser ju ut att ha Sierra-spindlar.

Även SuperCat efter vad jag förstår. Så frågan är ju varför dom inte kan

anpassa även Avon-Chassit till Sierra-Spindlar ??

Link to comment
Share on other sites

Japp, Cat/Supercat har Sierra spindlar fram. Så länge man sätter upp geometrin ordentligt och tänker på scrub är det inga som helst bekymmer med Cortina heller.

Grattis till ditt nya bygge! Jag har en tiger-bil också! :D

Jag har dragit några slutledningar efter att ha meckat med min Tiger i snart tre år:

- Ha en våg med bland bygg-verktygen. Tiger är inte så särskilt noga med plåttjocklekar och älskar brickor som chims. Ta tex de plåtbitarna som lamporna skall sitta på, rejäla bondjärn som tyvärr är helt feldimensionerade. De väger säkert 10ggr mer än vad som behövs. :angry:

Min bil väger 620 kilo "blöt"-vikt vilket är ca 30-50 kilo mer än vad som är nödvändigt med en Pinto. All den vikten sitter i Tigers robusta lösningar.

Nu när du har bilen i småbitar så ta chansen och använd en våg för att följa Colin Chapmans devis: "Add lightness". Det vill säga såga bort alla "bondjärn" där de inte gör nytta och ersätt dem med mer väldimensionerade kostruktioner. Skaffa dig även några rejäla borr och borra bort matrial där det inte gör nytta.

- Kör inte med Sierrans pedalställ. Anpassningen till chassiet är inte 100%-ig och det krävs mycket pillande/riktande/borrande för att det skall fungera tillfredställande. Ett eftermarknads-pedalställ blir både lättare och är enklare att få funka ordentligt.

- Se till att mäta upp din framvagn ordentligt innan du nöjer dig och börjar bygga.

Framvagnen på min Tiger svetsades definitivt ihop efter en blöt fredagslunch på en pub numera kallad "The happy welder". INGET satt där det skulle... :(

Elektrolysen för rostborttagning som du visar i din blogg är väldigt intressant. Hur är den uppbyggd? kan du visa bild och beskriva delarna mer i detalj?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Välkommen in i forumet som byggare Sleiper. En byggbesiktning innan sommaren är slut ser vi fram emot eller vem vet det kanske det även blir mer...

Bilder i första inlägget. Bra! Du har läst på som gäst och registrerad för bilder gillar vi.

Tack. Som det känns nu kommer jag vara väldigt nöjd om 1an blir klar innan sommaren, men det kanske rullar på bättre när man kommer igång.

Hej ! Har du kollat godstjockleken i chassirören ??

2mm. Den svenska ÅF för tiger ser till att ramarna är tillverkade för våra svenska regler. :)

SFRO 1 innan sommaren är slut borde inte vara några större problem. Köpte du ett helkit? Största grejen som gjorde mitt bygge drog ut på tiden va när jag byggt min supercat va ju att vänta på delar, å pengar till nya delar :)

Ja det låter bra det. Men Tiger R6 ser ju ut att ha Sierra-spindlar.

Även SuperCat efter vad jag förstår. Så frågan är ju varför dom inte kan

anpassa även Avon-Chassit till Sierra-Spindlar ??

Som Krolleg säger så är chassit byggt för att klara dom svenska reglerna och ang spindeln så är avonen inte en av Tiger framtagen modell från början. Sedan har Polarn Innovation i Östersund frågat Tiger om dom inte kan ta fram delar för att kunna köra med Sierra spindlar men det är väl bara vi svenskar som brukar göra det så marknaden är väl för liten.

Köpte inte ett helkit utan köpte chassi, kaross, hjulupphängning fram och bak, tank och mätare. Kommer säkert bli någon mer beställning från dom längre fram.

Pengar är alltid ett problem, dom finns aldrig när man vill ha dom. :)

Link to comment
Share on other sites

Japp, Cat/Supercat har Sierra spindlar fram. Så länge man sätter upp geometrin ordentligt och tänker på scrub är det inga som helst bekymmer med Cortina heller.

Grattis till ditt nya bygge! Jag har en tiger-bil också! :D

Jag har dragit några slutledningar efter att ha meckat med min Tiger i snart tre år:

- Ha en våg med bland bygg-verktygen. Tiger är inte så särskilt noga med plåttjocklekar och älskar brickor som chims. Ta tex de plåtbitarna som lamporna skall sitta på, rejäla bondjärn som tyvärr är helt feldimensionerade. De väger säkert 10ggr mer än vad som behövs. :angry:

Min bil väger 620 kilo "blöt"-vikt vilket är ca 30-50 kilo mer än vad som är nödvändigt med en Pinto. All den vikten sitter i Tigers robusta lösningar.

Nu när du har bilen i småbitar så ta chansen och använd en våg för att följa Colin Chapmans devis: "Add lightness". Det vill säga såga bort alla "bondjärn" där de inte gör nytta och ersätt dem med mer väldimensionerade kostruktioner. Skaffa dig även några rejäla borr och borra bort matrial där det inte gör nytta.

- Kör inte med Sierrans pedalställ. Anpassningen till chassiet är inte 100%-ig och det krävs mycket pillande/riktande/borrande för att det skall fungera tillfredställande. Ett eftermarknads-pedalställ blir både lättare och är enklare att få funka ordentligt.

- Se till att mäta upp din framvagn ordentligt innan du nöjer dig och börjar bygga.

Framvagnen på min Tiger svetsades definitivt ihop efter en blöt fredagslunch på en pub numera kallad "The happy welder". INGET satt där det skulle... :(

Elektrolysen för rostborttagning som du visar i din blogg är väldigt intressant. Hur är den uppbyggd? kan du visa bild och beskriva delarna mer i detalj?

Ska kolla på att adda lite lightness, dock inte helt säker på var man kan göra det utan att åstadkomma något farligt, frågar nog här inne innan.

Kommer att köra med antingen egendesignat pedalställ eller ett golvmonterat och Jo har sett att både framvagn och bakvagn är lite.. vad ska man säga.. inte tysk standard om man säger så :)

Elektrolys är väl egentligen ett namn för när ström driver en kemisk reaktion och så som jag gjort är inte värst avancerat. Gör ett inlägg i bloggen om det. Tror att det ska finnas beskrivet här på forumet sedan tidigare också?! annars gör jag ett inlägg om det.

Link to comment
Share on other sites

Köpte inte ett helkit utan köpte chassi, kaross, hjulupphängning fram och bak, tank och mätare. Kommer säkert bli någon mer beställning från dom längre fram.

Pengar är alltid ett problem, dom finns aldrig när man vill ha dom. :)

Du gjorde typ som jag å då kan jag nog påstå att du kommer bygga fortare än vad delarna ramlar in. Iaf vare så för mig men jag ser fram emot å se fler uppdateringar :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag suttit och tittat tillräckligt länge på framvagnen utan att komma framåt så jag postar ett litet "vill ha feedback"-inlägg.

Som sagt tidigare så är avonens framvagn byggd för cortina spindeln men jag kommer köra med sierraspindlar. På grund av detta så blir jag tvungen att bygga om lite.

Såhär har jag tänkt typ, ser att tvingarna sitter lite ivägen, ska ta en bättre bild nästa gång jag är i garaget.

DSC_0185-1.jpg

Har inte mätt upp mer än att navet är lodrätt. Alltså så har jag funderat över att göra en ny a-arm som är längre men fästet för dämparen blir på samma plats som nu. På bilden är kulleden flyttad fyra cm ut och jag har vinklat upp plåten lite.

Klarar dämparen det? blir ju lite tyngre närman flyttar ut däck mm.

Sfro(Ingemar) tycker att jag ska flytta ut dämparen och fästena för den lika mycket som jag förlänger armen men då kommer jag bli tvungen att bygga om den övre armen också. Hade helst sluppit det.

Kom gärna med kommentarer, förslag och idéer.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag suttit och tittat tillräckligt länge på framvagnen utan att komma framåt så jag postar ett litet "vill ha feedback"-inlägg.

Som sagt tidigare så är avonens framvagn byggd för cortina spindeln men jag kommer köra med sierraspindlar. På grund av detta så blir jag tvungen att bygga om lite.

Såhär har jag tänkt typ, ser att tvingarna sitter lite ivägen, ska ta en bättre bild nästa gång jag är i garaget.

Har inte mätt upp mer än att navet är lodrätt. Alltså så har jag funderat över att göra en ny a-arm som är längre men fästet för dämparen blir på samma plats som nu. På bilden är kulleden flyttad fyra cm ut och jag har vinklat upp plåten lite.

Klarar dämparen det? blir ju lite tyngre närman flyttar ut däck mm.

Sfro(Ingemar) tycker att jag ska flytta ut dämparen och fästena för den lika mycket som jag förlänger armen men då kommer jag bli tvungen att bygga om den övre armen också. Hade helst sluppit det.

Kom gärna med kommentarer, förslag och idéer.

Låt oss slå fast en sak innan vi börjar med feedbacken: Om du byter spindlar förändrar du en del i den grundläggande geometrin. För att få till det 100%-igt står du inför en total omkonstruktion(nya infästningar i chassiet, nya bärarmar både uppe och nere, ny längd på steering rack och ny steering rack-position).

Du öppnar pandoras ask med det här, det är inte enbart att byta en spindel till en annan...

Om du känner dig osäker och inte labbat med framvagnskonstruktion tidigare så skulle mitt råd vara att låta framvagnen vara i fred, köra med Cortina spindlarna och jobba med hjulens offset samt diameter så att SFRO blir nöjda med sina krav på styr-radie.

OK, med det sagt:

- Det vi tittar på här är det statiska läget. Det känns som om vinkeln är väl brant på övre kul-leden, bottnar den vid fullt utfjädrat så får du seriösa problem.

- Även om det är det statiska läget SFRO kravsätter så räcker det inte med det för att få en bil som beter sig vettigt. Du måste mäta fullt infjädrat/fullt utfjädrat och kolla toe/camber/caster/spårvidds-förändringarna för att få ihop en vettig geometri och därmed en bil som beter sig OK.

- Du är inte den förste som bygger Avon i Sverige. Har Tiger några råd till dig?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Låt oss slå fast en sak innan vi börjar med feedbacken: Om du byter spindlar förändrar du en del i den grundläggande geometrin. För att få till det 100%-igt står du inför en total omkonstruktion(nya infästningar i chassiet, nya bärarmar både uppe och nere, ny längd på steering rack och ny steering rack-position).

Du öppnar pandoras ask med det här, det är inte enbart att byta en spindel till en annan...

Om du känner dig osäker och inte labbat med framvagnskonstruktion tidigare så skulle mitt råd vara att låta framvagnen vara i fred, köra med Cortina spindlarna och jobba med hjulens offset samt diameter så att SFRO blir nöjda med sina krav på styr-radie.

OK, med det sagt:

- Det vi tittar på här är det statiska läget. Det känns som om vinkeln är väl brant på övre kul-leden, bottnar den vid fullt utfjädrat så får du seriösa problem.

- Även om det är det statiska läget SFRO kravsätter så räcker det inte med det för att få en bil som beter sig vettigt. Du måste mäta fullt infjädrat/fullt utfjädrat och kolla toe/camber/caster/spårvidds-förändringarna för att få ihop en vettig geometri och därmed en bil som beter sig OK.

- Du är inte den förste som bygger Avon i Sverige. Har Tiger några råd till dig?

Tack för svaret, bra så att man kan komma vidare med tankeverksamheten och inte snöa in på det jag tänkt innan.

Gissade väl någonstans att det inte skulle vara bara att byta utan trodde nog att allt måste ändras och fixas innan det blir bra. Men man kunde ju hoppas.

Kommer dock att försöka köra med Sierra iaf. Man ska ju lära sig, varför inte hoppa i djupaste bassängen på en gång :prop: Skämt åsido, Jag är inte stressad att bli klar och jag vill gärna lära mig hur/varför man bygger på vissa sätt. Är det någon som vet någon bra litteratur om hjulupphängningar och geometri som man kan läsa så tipsa gärna.

Vet inte om någon mer i Sverige som har byggt med sierra-spindel?, känner till 3 st Avon och dom kör med cortina. 2 av dom byggd innan sfro bestämde sig och den tredje med omsvarvade nav och ombyggda a-armar(kan ha varit något mer som han gjorde?!).

Ska höra lite mer om vad dom säger.

Link to comment
Share on other sites

Ridehight: Jag har för mig att jag ligger på 120mm bak och 110mm fram. Det var ett tag sedan jag mätte så jag kan komma ihåg fel... :icon_oops:

Ridehight styrs av var man får optimal geometriförändring när man fjädrar in rsp. ut. Ett hyffsat utgångsläge brukar vara med undre armarna svagt lutande neråt-utåt. Men, som sagt, man måste mäta fram det för att få det optimalt...

Man ska ju lära sig, varför inte hoppa i djupaste bassängen på en gång :prop: Skämt åsido, Jag är inte stressad att bli klar och jag vill gärna lära mig hur/varför man bygger på vissa sätt. Är det någon som vet någon bra litteratur om hjulupphängningar och geometri som man kan läsa så tipsa gärna.

Tja varför inte? Det är inte omöjligt, men något så fruktansvärt pilligt och känsligt. Å andra sidan så kommer du att få perfekt symetri mellan hö-vä när du satt det. Du komemr att få en riktigt härlig bil att köra! :)

Ett referensverk(=tegelsten) för allt som har med vagnsdynamik att göra är "Race Car Vehicle Dynamics". http://books.sae.org/book-r-146. Om man vill snöa in djupt på hjulupphängningar finns det bättre böcker, men den tar med alldeles tillräckligt för att det skall bli för mycket för mig. :icon_oops: Bland annat finns en av de bästa schematiska skisserna på scrub-radie som jag sett.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Här kommer en liten updatering iaf.

Har inte hänt så mycket då jag mest sitter och läser och räknar på framvagnen nu. Har fått hem några böcker och det mesta är väl än så länge grekiska även fast en av böckerna är skriven på svenska :prop:

Men bromsoken har fått lite färg iaf.

DSC_0191-1500x375.jpg

Har väl kommit så långt att jag insett att det kommer bli lite kompromisser då jag har ett chassi som har ett visst mått på bredden och jag har spindlar klara. Så det jag kommer kunna påverka är a-armslängd, utformning på a-armar och infästningar på chassi.

Men jag fortsätter plugga och tror att det kommer bli bra tillslut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej alla

Har inte hänt så mycket på bygget, mest jobbat övertid på jobbet den senaste tiden.

Men nu har jag börjat där jag slutade, framvagnen. Synd att man glömt/tappat bort alla anteckningar man gjorde(Datorkrasch). Men det kanske är lika bra. **börjar på ny kula**

Har iaf köpt fälgar o däck! (Tack fege för smidig affär!)

Sitter och försöker använda Casim, det ska ju vara bra har jag läst (när man väl förstår hur och vad man ska fylla i. :icon_oops: :) ).

Några frågor ang Casim och annat. Hoppas någon har lust att svara.

  1. Nedre bärarmarna ska väl helst vara så raka(horisontella)som möjligt eller det är väl egentligen linjen mellan ledpumkterna, det begränsas väl av hur "högt" från marken undre leden sitter i spideln.
  2. "Centre of Gravety Height" Hur får man ut var den ska vara på en bil? Går säkert att väga upp på något sätt eller räkna ut men jag hittar ingen info som jag förstår.
  3. Max bump, Droop och Roll, vad är lagom värden att ställa in där?(under "Car Movement Limits"), frågan kan ju även gälla värden som man ska fylla i senare under "Animate" osv.
  4. Det är mycket kompromisser i det här men hur har ni tänkt när ni byggt/designat era framvagnar?

Detta var väl bara en del av alla frågor som snurrar i mitt lilla huvud.

Link to comment
Share on other sites

Jo när du säger det så verkar det faktiskt ganska klokt. Bra med sådana småtips som är skrivet på ett språk man förstår och kan ta in utan större besvär. Sitter just nu med Casim och försöker få till något vettigt, kanske skickar in någon bild senare med lite värden så kanske man kanske kan få lite feedback på dom.

Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av det här så känner jag att jag har lite svårt att översätta dom olika värdena till egenskaper hos en riktig bil.

Sedan så dyker frågor fram lika fort som dom försvinner så jag hinner aldrig få fram ett svar på dom innan det är dags för nästa :wacko: :)

Link to comment
Share on other sites

Har du Väghållningsboken så står det hur man räknar ut CGH på sidan 15.

post-12-0-58880000-1342301367_thumb.jpg

Inte helt solklart, men jag fattar det som att man väger tyngden på bakaxeln när bilen är upphissad i våg. Sen hissar man upp framaxeln X antal mm och kollar vikten på bakaxeln igen. Vikten på bakaxeln ökar beroende på hur högt i bilen viktens centrum ligger, hur mycket du hissat upp framaxeln, och axelavståndet på bilen. Största problemet är väl att få pålitliga data när man har en halvfärdig bil. Du får kanske lasta in lite skrot på lämpliga ställen i ramen :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har "Banbilsboken", det ska vara en samlad utgåva av Väghållningsboken, Hjulupphängningsboken och Chassieboken. Dock har jag inte sett den bilden du postade, så den tackar jag för. Bra att veta hur det går till på ett ungefär.

Link to comment
Share on other sites

Och så var det det där med kompromisser och vad man "tror" på. :)

Du kan ha nedre bärarmen lite lutande neråt så den är rak vid kraftig kurvtagning för då ökar spårvidden.

Det där är Thomas bild av ett optimalt chassie. Min är precis tvärt om. :)

Så här lätta chassien blir nervösa om man inte strävar efter noll i spårviddsförändring oavsett tyngdpunktsförskjutning och fjädringsläge. Men som sagt, det här handlar om övertygelse, vad man föredrar och "tro".

Om du inte redan sett Multimatics förslag på förändringar på Caterhams SV så läs på och lär dig vad de olika delarna i det där dokumentet betyder. Jag använde det dokumentet och de tankarna som presenteras i det när jag gjorde min framvagn på Tigger. Tigger blev väldigt "lugn" i sitt beteende, inga oroligheter oavsett väglag och framvagnen "kommunicerade" om vad chassiet höll på med genom ratten. Om man verkligen lusläser den presentationen finns det mycket att lära sig och vinna.

Några intressanta saker i deras dokument är att:

- de backar på caster! Deras target är bara 5 grader, 2,5 grad mindre än orginalbilen!

- de har 45mm infjädring och 75mm ut, dvs de har inte placerat ride hight symmetriskt.

- De har anitidive både orginal och som target

- De vill öka bump steer i förhållande till orginal chassiet.

- De vill reducera camber gain i förhållande till orginal chassiet

- De vill öka roll steer i förhållande till orginal chassiet.

- De vill öka roll camber i förhållande till orginal chassiet.

Som sagt, ett mycket intressant dokument! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Och så var det det där med kompromisser och vad man "tror" på. :)

Det där är Thomas bild av ett optimalt chassie. Min är precis tvärt om. :)

.

.

.

Som sagt, ett mycket intressant dokument! :racesmile:

Det där hade jag inte heller sett :) Tackar för den också, all info, input och egna erfarenheter tas emot med öppen famn.

Några frågor bara för att översätta lite:

- Vad menas med "Ground Offset"?

- I listan där dom angivit sina målvärden så står det "deg/m" intill alla bump, vad betyder det? grader per meter låter konstigt, eller!?

Link to comment
Share on other sites

Det finns hur många seven som helst som har det så. m.fl.

Min är inte så men de har andra förklaringar.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Några frågor bara för att översätta lite:

- Vad menas med "Ground Offset"?

- I listan där dom angivit sina målvärden så står det "deg/m" intill alla bump, vad betyder det? grader per meter låter konstigt, eller!?

Jag vet inte om jag förstått allt i den där, men så här har jag uppfattat deras definitioner(OBS, jag kan ha missförstått!:icon_oops:):

- "ground offset" är avståndet mellan markplanet och rollcenter.

- "Deg/m" är förändring i hjulvinklar beroende på fjädring. Fjädringen mäts emot ride hight, 0,045m in- och 0,075mm ut-fjädring i deras design. Det betyder i praktiken att de strävar efter att hjulvinkelförändringarna beroende på fjädring skall vara oerhört små.

Link to comment
Share on other sites

Det finns hur många seven som helst som har det så. m.fl.

Min är inte så men de har andra förklaringar.

Intressant Thomas! Det visste jag inte. Den enda jag snackat med hitintills som hävdat noll i bumpsteer och hjulbasförändring är Mark Keenan på MK engineering.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Uj här var det länge sedan det uppdaterades. Har dock hänt lite, med betoning lite. Bakvagnen sitter där den ska och den mycket tröga framvagnen är under tillverkning. Allt går ju så väldigt långsamt då jag enbart kan skruva på helgerna. Men det får väl ta den tid det tar :)

Sitter även och funderar på motor, ska ju vara någon som med relativt enkla medel passar med typ-9 lådan som jag har. Har ju hela tiden tänkt mig en zetec 2.0, ny eller beg är ju också en fråga.

Tänker vidare så kommer det bilder när jag hittar kabeln till telefonen.

Link to comment
Share on other sites

"Sitter även och funderar på motor, ska ju vara någon som med relativt enkla medel passar med typ-9 lådan som jag har. Har ju hela tiden tänkt mig en zetec 2.0, ny eller beg är ju också en fråga."

Vad sägs om en ST170, en zetec 2,0 med 170hk orginal. Jag råkar visst ha en sådan utprovad och klar... /Jonas

Edited by jonasw
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dags för en liten uppdatering såhär när det är nytt år.

Börjar väl med att jag var ner till huvudstaden och inhandlade en liten del bilen. En Zetec 2.0 från en st170 utav jonasw.

Den sitter nu på plats i bilen och motorfästen är tillverkade.

DSC_0272_zpse03fbc6e.jpg

Dock tycker jag att motorn kommer ner väldigt lång om man tittar under chassiet men eftersom framvagnen inte sitter där än(Suck!) så är det kanske svårt att säga hur mycket markfrigång det blir.

Framvagnen är inte tillverkad ännu, har haft rintningarna hos en kille som ska tillverka a-armarna, har väl väntat i lite drygt 2 månader på att det ska bli gjort. Pratade med honom innan Jul och han sa att han inte hunnit med ännu. Får väl se vad det blir med det.

Bakvagnen sitter där iaf, har även satt dit lite aluplåtar samt Bromsrör men det syns inte på bilderna.

DSC_0268_zps2e99861a.jpg

DSC_0270_zps80c150af.jpg

På sfro1 så har jag förstått det som att bromsystemet inte behöver vara inkoppla och fungerande, är det korrekt?

Avslutar med något jag lärt mig nu; Allt tar väldigt mycket längre tid än man tror. :)/>/>

God Fortsättning.

Edited by Sleiper
Link to comment
Share on other sites

På sfro1 så har jag förstått det som att bromsystemet inte behöver vara inkoppla och fungerande, är det korrekt?

Korrekt men måste vara draget för att se fästpunkter etc

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Äntligen! har det hänt lite till!

Den står nu på alla fyra efter ett antal sorger och några fler bedrövelser. Fick ge upp om den förste som skulle tillverka a-armarna.

Tog kontakt med en lite mer erfaren och duktig byggare av bilar som håller till i Sundsvall som ordnade detta på någon vecka.

Ni har säkert sett hans (grymma!) bygge på Rejsa; http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44152.

Bilder på framgången. Farsan sitter och testar att han får plats, han verkar tycka det är viktigast :lol:

60978461-fd05-4077-90cf-bfbcf192ae0a_zps0243da65.jpg

Skulla haft med någon sidobild men är lite trång i garaget, ska försöka rulla ut den och ta någon mer bild.

Mer än så är det inte så mycket att berätta, men sfro1an närmar sig så förhoppningsvis blir det i sommar iaf.

Trevlig Midsommar!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En "liten" fråga, Nu när bilen står på marken så kan jag ju se ungefär hur framvagnen kommer att se ut samt röra sig när den är färdig. Då har det dykt upp några frågetecken. Läser man i den röda boken så står det på sida 42 "Grundinställningar av Hjulupphängningar".

Under denna rubrik så står det infjädrning/utfjädring fram: Mätt från normalhöjd min. 60/20mm (glöm ej genomslagsskydd). Vart ska man mäta dessa mått(60/20)?, antar att det är vid hjulet men är inte säker?!

och "glöm ej genomslagsskydd" är bara en påminnelse att det ska finnas sådant?!

Sedan har jag ett vad jag tror problem, vid max utfjädrning fram så är det inte dämparen som sätter stop utan den undre spindelleden som går ut i ändläge, misstänker att det inte är så bra :(

Link to comment
Share on other sites

En fråga till, är det någon som har en Benroyal/Stahlwerk -tig/mma/plasma -maskin?

Jag och/eller farsan köpte för några år sedan en Stahlwerk(heter Benroyal i Sverige) wig 200p.

En sådan som dom har i filmen nedan.

Jag får den ej att fungera riktigt, vi hade först problem med plasmaskäraren men det visade sig att det var styrkortet för luft/gasventilen som var paj. Fick ett nytt kort som avhjälpte det. Men tigen får jag ej att fungera som den ska, hur jag än ställer rattarna så blir det bara en liten båge mellan elektrod och plåt, den är så svag att svetshjälmen inte reagerar. Vad kan det vara som orsakar det?

Nån som kan hjälpa en okunnig stackare :icon_oops: :)

Link to comment
Share on other sites

Har ni satt knappen på baksidan som styr mellan pedal och handtag i rätt läge?

Jag köpte min i Tyskland och de har haft suvären support, på bra engelska, vad gäller att hjälpa en nybörjare som mig.

Link to comment
Share on other sites

Under denna rubrik så står det infjädrning/utfjädring fram: Mätt från normalhöjd min. 60/20mm (glöm ej genomslagsskydd). Vart ska man mäta dessa mått(60/20)?, antar att det är vid hjulet men är inte säker?!

och "glöm ej genomslagsskydd" är bara en påminnelse att det ska finnas sådant?!

Jag skulle tro att det är på dämparen dom menar.

Link to comment
Share on other sites

Har ni satt knappen på baksidan som styr mellan pedal och handtag i rätt läge?

Jag köpte min i Tyskland och de har haft suvären support, på bra engelska, vad gäller att hjälpa en nybörjare som mig.

Har icke någon sådan knapp på baksidan :unsure:/>

Vi köpte den via radiostyrt.se eller nåt sånt, men vi fick hjälp av benroyal.se i vid problemet med plasman och den fungerar utmärkt nu. Ska höra vad dom säger om detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att det är på dämparen dom menar.

På mina dämpare så har jag från fullt utdragen till ihoptryck ca50mm. Sedan har jag ett genomslagsgummi som är kanske 20mm typ. Så om det är vid dämparen så är jag körd :racesmile: :)

Kanske bäst att fråga sfro.

Annars är 60/20 det att sikta på, eller fungerar tex 50/20?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pratat med Sfro och det är vid däcket det menas.

Håller nu på med att tillverka nya stötdämparfästen då dom gamla inte fungerade med dom nya a-armarna samt ride heighten. Lägsta punkt på chassiet kommer ligga ca 11cm ovanför marken, borde vara tillräckligt. Vilket material är rekomenderat när man tillverkar stötdämparfästena? räcker 3mm järnplåt?

Link to comment
Share on other sites

Nu är dom nya stötdämparfästena klara och svetsade, bidde inte någon 3mm plåt, trodde jag hade sådan men den var borta så det blev stadig 5mm plåt istället.

fb0bd557-fbdf-4998-a0c2-901457e99a3e_zps5911ea67.jpg

b2bc2db3-aa19-445f-86c7-27092baf0672_zps0160e2e5.jpg

Tror ni jag behöver "boxa" när jag kör med 5mm?

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för avstånde mellan undre dämparfäste och spindelled? Jag har cirka 100mm på min bil?

Det ser ut att vara mer men det kan vara en synvilla.

Boxning av 5mm plåt tror jag inte du behöver i sig bara fyrkantröret fästet sitter i tål påkänningen även när ett hjul tex slår ner i en grop och sedan direkt upp igen när däcket slår mot "gropkanten". Noterar att dämparna sitter ganska "rakt upp" jämfört med mina dämpare som lutar betydligt mer.

Link to comment
Share on other sites

Är bärarmarna bytta på bilen? De bärarmar jag ser på bilden i första inlägget och det som visas i inlägget ovan verkar inte vara samma. Eller i alla fäll ser de olika ut.

Link to comment
Share on other sites

Det är nya a-armar för att det ska passa med sierra-spindlarna. Dom är även förlängda för att den ska bli lika bred fram som bak. Har försökt få tag på han som tillverkade a-armarna för att höra vad han tycker, jag har inte tänkt på det faktiskt.

Bra att ni kommer med synpunkter. :thumbsup:

Återkommer i ärendet.

Link to comment
Share on other sites

Om du bygger ett nytt övre fäste för dämparen då kommer vinkeln ändra sig och dämparens undre fäste kommer "nå längre ut" mot spindeln.

Mät vid rideheight vad du har för längd på dämparen. Mät sedan ett mer vanligt fäste på runt 100mm från spindelcentrum förmodligen kommer övre dämparfäste gå rätt bra att få till men det blir i höjd med eller under 4-kantramrören.

De övre redan tillverkade dämparfästen kan med lite justering skolas om till lampfästen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...