Jump to content

Kamremsbyte Volvo V70


_coffe_

Recommended Posts

Hejsan!

Det är dags för servicen då det ska till ett kamremsbyte, men den vägrar jag att låta en verkstad göra för de hutlösa priserna dom tar. Rent principiellt gillar jag inte att dom gör service överhuvudtaget, men jag vill ha stämpeln så jag har inget val.

Är det någon här som har testat att byta remmen på en V70? Har googlat lite och läst i haynes manualen, och det verkar väl inte skitknepigt, bara trångt. Men jag tar gärna emot handfasta tips på vad man kan göra effektivare än vad det står i haynes. Har läst att man i vart fall inte behöver dra av remskivan och lite sånt myssel pyssel, och det är jag tacksam över.

Kollade även runt på biltema, och där kostade remkitet 1200:-, vilket är alldeles för dyrt i min smak. Tips på vart man köper enbart remmen, och de delar man kanske behöver separat? Om jag behöver så byter jag ju spännare, vattenpump och annat smått och gott som jag kan kolla när ändå remmen är borta, men jag vill då inte köpa ett helt kit om jag inte behöver byta sakerna.

Så, nån som har lite tips?

Link to comment
Share on other sites

Köp ett helt kit för även om vattenpumpen och löphjul m.m känns bra nu så lär de inte hålla tills nästa kamremsbyte,går pumpen eller nåt av hjulen och remmen kuggar så är det ventilras och mycket kostsamt. Remhjulet villjag minnas måste lossas men inte navcentrumet utan ta de yttre skruvarna som bara håller remhjulet mot kamdrevet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Åker du till märkesverkstan så byter dom inte vattenpump, med hopp om att den inte ska rasa innan nästa gång, eller innan garantitiden på jobbet gått ut. Ofta debiteras pumpbytet lika förbannat, det har jag en kompis som råkade ut för, pumpen var asglapp 2000 mil efter kamremsbytet, och tillverkad samma år som bilen. En annan gång när jag skulle ha ett kamremshjul till en Renault, så hade Rejmeskoncernen aldrig sålt något sådant, reservdelskillen blev lite generad när jag frågade hur dom bytte kamremmar..

Byt allt, jag har sett resultat av dumsnålhet och märkesverkstadsservice.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...