Jump to content

Traction Control


tobbeflyer

Recommended Posts

Hej !

Vad tror ni om detta:

http://www.racelogic...raction-control

http://www.enginebas...%20Control.html

Är för eftermarknadssyfte. Tror ni det skulle funka bra ?

http://www.knracing.se/traction.php

Hittade en återförsäljare i sverige. Dock lite dyrt.

mvh

Edited by tobbeflyer
Link to comment
Share on other sites

Hahaha, lite lustig "selling point" på KL Racing ;)

"Hur många gånger har du försökt svänga ut från en korsning men kraftigt hjulspinn har fått dig att sakta in?" :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, lite lustig "selling point" på KL Racing ;)

"Hur många gånger har du försökt svänga ut från en korsning men kraftigt hjulspinn har fått dig att sakta in?" :D :D :D

Ja ibland är de roliga laugh.giflaugh.gifhaha

Hittade andra priser i UK där är det helt andra priser, typ halva priset.

Jag tycker det verkar vara en bra produkt om man vill utrusta bilen med det. Men sen kommer ju fördelar och nackdelar.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ja ibland är de roliga laugh.giflaugh.gifhaha

Hittade andra priser i UK där är det helt andra priser, typ halva priset.

Jag tycker det verkar vara en bra produkt om man vill utrusta bilen med det. Men sen kommer ju fördelar och nackdelar.

mvh

Läste någonstans ( dock ingen källa) att denna satt på tidiga k-egg så vet inte om det är något betyg men frågan är ju vad du skall med det till ?

Att bilen spinner är ju halva nöjet + att jag är personligen är lite tveksam till att fimpa bränsle på en del motorer. En turbo motor lär ju i alla fall inte gilla det om man ligger på ladd och det finns risk för spikning ( kanske gäller sug med ) .

Produktions bilar sköter det hela genom att först snabb sänka tändning (inte stänga av utan sänka ) reaktionen tar ca 40ms och man kan ligga kvar max 800ms (lite beroende på hur rädd om katten man är) , men så man fort når rätt moment brukar man ganska fort efter styra det elektroniska spjället och sänka luften och därmed kan tändningen gå till baka till orginal och man slutar elda i avgasröret. Vi har ju inte de möjligheterna normalt.

Men hittar du den till halva priset så kan det ju vara kul att testa

Link to comment
Share on other sites

Läste någonstans ( dock ingen källa) att denna satt på tidiga k-egg så vet inte om det är något betyg men frågan är ju vad du skall med det till ?

Att bilen spinner är ju halva nöjet + att jag är personligen är lite tveksam till att fimpa bränsle på en del motorer. En turbo motor lär ju i alla fall inte gilla det om man ligger på ladd och det finns risk för spikning ( kanske gäller sug med ) .

Produktions bilar sköter det hela genom att först snabb sänka tändning (inte stänga av utan sänka ) reaktionen tar ca 40ms och man kan ligga kvar max 800ms (lite beroende på hur rädd om katten man är) , men så man fort når rätt moment brukar man ganska fort efter styra det elektroniska spjället och sänka luften och därmed kan tändningen gå till baka till orginal och man slutar elda i avgasröret. Vi har ju inte de möjligheterna normalt.

Men hittar du den till halva priset så kan det ju vara kul att testa

Ja att fimpa bränsle kan jag hålla med om, det verkar vara lite tveksamt.:o Man vill ju inte ta sönder motorn.

Att sänka tändningen låter som ett mycket bättre ide.

Ja testa är alltid kul. Men utan att paja något förstås :blink:

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ja det verkar lite tråkigt laugh.gif hehe

men sen är det väll från person till person hur man vill ha det smile.gif

jag skulle nog kunna tänka mig ha det, så länge man kan stänga av det laugh.gif

mvh

Edited by tobbeflyer
Link to comment
Share on other sites

Första tanken som slog mig når jag läste inlägget var VARFÖR???

Less is more och kan man ta bort sådant som bara FÖRSTÖR så är det så jävla mycket mera more!

För det är väl busbilar ni byggt va? Riktiga räcers kanske kan tjäna på det, men jag ska ha betalt om jag ska köra med det.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Till trådskaparen ! köööp o testa , återkom med en utförlig testrapport :thumbsup:

Tror att de kan va nåt för krille ! han eldade ju upp ett set flong nya :516: slicks på kinekulle på en hand-full varv.

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Första tanken som slog mig når jag läste inlägget var VARFÖR???

Less is more och kan man ta bort sådant som bara FÖRSTÖR så är det så jävla mycket mera more!

För det är väl busbilar ni byggt va? Riktiga räcers kanske kan tjäna på det, men jag ska ha betalt om jag ska köra med det.

Det är upp till dig.

Visst vill man ha en busbil som man kan köra med, men man vill ändå ha en driftsäker och bra bil. Speciellt när man bygger den som man själv vill ha den.smile.gif

Drar han handbromsen vid 42sek eller blir man lurad av att ekrarna hamnar i cynk med bildbyterna i filmen?

Svårt att säga blink.gif men är nog ekrarna som hamnar i synk med filmen eller nått laugh.gif

Till trådskaparen ! köööp o testa , återkom med en utförlig testrapport :thumbsup:

Lär nog dröja ett tag laugh.gif är typ bara i planeringsstadiet än så länge.

Bollar mest med olika ideer .

Är kul och kolla på olika lösningar och andras bilar.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Vad har "driftsäker och bra" med traction control att göra? prop.gif Var bara tvungen att fråga.

Om du menar en bil att drifta med så finns det bättre tillbehör.515.gif

Link to comment
Share on other sites

Vad har "driftsäker och bra" med traction control att göra? prop.gif Var bara tvungen att fråga.

Om du menar en bil att drifta med så finns det bättre tillbehör.515.gif

En bil som man kan köra till vardags med lite mer effekt, men ändå ha en säkerhet typ.smile.gif

Sen bara ut på bana och köra utan att behöva mappa/ändra saker. Bara att stänga av systemet när man vill laugh.gif

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kunna tänka mig traction control på en regnvåt bana under race :thumbsup: Ska man drifta är det väl bättre att köpa en bil som är till för det :515:

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kunna tänka mig traction control på en regnvåt bana under race :thumbsup: Ska man drifta är det väl bättre att köpa en bil som är till för det :515:

Ja då skulle det nog vara bra laugh.gif skulle nog funka bra på torrt underlag med, men en lägre inställning.smile.gif

En super seven är ju ingen driftbil precis (tycker jag). Finns bilar som är bättre för det ändamålet prop.gif

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kunna tänka mig traction control på en regnvåt bana under race :thumbsup: Ska man drifta är det väl bättre att köpa en bil som är till för det :515:

Nejnejnejneeeej.... att köra på blött är ju det roligaste som finns!!! Vore synd att förstöra det med antispinn..... ;) :D

Link to comment
Share on other sites

--- En super seven är ju ingen driftbil precis (tycker jag). ---

Klassiker i repris. Imponerande!!

Inte riktigt drifting men lite grann kanske

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

--- En super seven är ju ingen driftbil precis (tycker jag). ---

Klassiker i repris. Imponerande!!

Inte riktigt drifting men lite grann kanske

hehe. Va coolt laugh.gif han kunde köra.

Vilken bil funkar ju egentligen till att använda som driftbil, hänger väll mest på föraren racesmile.gif

mvh

Link to comment
Share on other sites

En bil som man kan köra till vardags med lite mer effekt, men ändå ha en säkerhet typ.smile.gif

Sen bara ut på bana och köra utan att behöva mappa/ändra saker. Bara att stänga av systemet när man vill laugh.gif

mvh

Mmmm, men då är väl kanske inte en Seven optimalt va? Dom SKA ju vara lätta och råa! (sorry Calle)

Om du menar aktiv säkerhet så är det nog bättre att gå en förarkurs, den passiva säkerheten är inte så mycket att göra åt, om man inte vill åka med en godkänd båge även till vardags.

Det du efterfrågar är ju något som flesta sportvagnstillverkarna producerar på löpande band.

Link to comment
Share on other sites

Mmmm, men då är väl kanske inte en Seven optimalt va? Dom SKA ju vara lätta och råa! (sorry Calle)

Om du menar aktiv säkerhet så är det nog bättre att gå en förarkurs, den passiva säkerheten är inte så mycket att göra åt, om man inte vill åka med en godkänd båge även till vardags.

Det du efterfrågar är ju något som flesta sportvagnstillverkarna producerar på löpande band.

Jo det kanske du har rätt i smile.gif Men man är ute efter känslan att man har byggt en egen bil prop.gif

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...