Jump to content

Val av diff/bakaxel till BEC


Siduna

Recommended Posts

Hej!

Planerar att bygga mittmonterat med en Hayabusamotor. Hittills har jag varit inne på att ha motorn "på tvären" (som den satt i hojjen). Efter att ha varit i kontakt med Gates i USA (kuggremmar med kolfiberförstärkning) och EK i Japan (kedjor, inkl "racing" och "dragracing") är jag färdig att lägga ner den idén. Har kollat på varianter med kuggdrivning också. Funkar, men priset ...

Kedja låter ju bra, men har visat sig ha bekymmer med tillförlitligheten. Dragrace-kedjor klarar mycket last, men har kort livslängd. Kuggremsalternativet kostar en hel del det också, är rätt oprovat med de laster jag kommer att få också.

Är alltså färdig att "vika ner" mig och titta på en lösning med diffklump från en bil. Ni som byggt med hojmotor och diffklump/bakaxel, vilka råd har ni vad gäller vilken klump/bakaxel jag ska titta efter? Stel axel är inget alternativ!

Hur har ni gjort för att få motorns tyngdpunkt i mitten? Kortad resp skarvad drivaxel? Vill givetvis ha LSD i diffen (har en från en Celica GT4, inte helt vanlig klump att hitta för att monteraden i dock...)

Behöver kloka råd snabbt! Inte bra för nattsömnen detta ...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag tror de flesta gjort som jag med ett billigt och enkelt och hållbart koncept. Ford Sierra diff & kortad kardan -jag kör från Volvo 140 för den medbringaren passar på medbringaren man sätter istället för kjedjedrevet på motorn(Sprocket adaptor).

Sprocket adaptorn hittar du här: http://www.sprocket-adaptors.co.uk/

Denna passar Volvos lilla medbringare på - samma som Ford Escort.

Diffar finns en uppsjö av både diffbromsade och inte, isticksaxlar och bultade, 7" från Sierran eller 7½" från Scorpio med en mängd olika utväxlingar.3,62 är den vanligaste men jag har fått rådet att köra 3,38 eller 3,36 med R1 och jag vet att med Hayabusan kan man gå till 3,14 i en sjua(R1Micke har det i sin). Svårigheten är väl att hitta en diffad om man inte köper en dyr Quaife insats.

Mina 2 ören.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för tipset!

Gjorde en snabb koll på Blocket, gissa om min förvåning när jag hittade en Scorpio stationsvagn med diffad bakaxel som ska säljas i delar! Ett tecken?

Du kör med en sån där backlåda med "chain reverse"? Sitter den direkt mot diffen, motorn eller mitt emellan?

Ryckutjämnare mellan motor å diff?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nej jag komer köra med en MNR Reverse Box och jag tror inte den har kedja som Quaife och Westfield. Det låter inte så, den vekar vara mer mekanisk på något vis.

Den sitter med dubbla kadaner mellan motor och diff, utan ryckutjämnare.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hm .... med backväxel mellan motor och diff kommer rovan rätt långt fram.

Har kollat runt lite på transmission från Audi. Motorn på tvären kopplad till en A4/A6-låda skulle kun´na vara nått. Mekanisk back och möjlighet till "Race-läge" (4'an) och "ekonomi" (5'an).

Slutväxeln från en diesel kanske kunde vara rätt?

Link to comment
Share on other sites

Uj uj, vilka prylar! Verkar prissatta i antal årslöner dock... budgeten behöver kanske täcka mer än motor och växellåda!? Trist om man inte får råd med doftgran och rattmuff.

Audilådespåret verkar dock hålla ett tag till .... f-n vad skönt det ska bli när jag har bestämt mig!

Link to comment
Share on other sites

Uj uj, vilka prylar! Verkar prissatta i antal årslöner dock... budgeten behöver kanske täcka mer än motor och växellåda!? Trist om man inte får råd med doftgran och rattmuff.

Audilådespåret verkar dock hålla ett tag till .... f-n vad skönt det ska bli när jag har bestämt mig!

Hur ska du få ihop Hayabusamotorn och Audilådan? Verkar krångligt eller?

Här är en som kört med kedja http://www.home.mride.se/

//Rickard

Link to comment
Share on other sites

Borde det inte funka om man;

1)

borrar ur nitarna ur ett kopplingscentrum

2)

gör en adapter som bultas i nithålen i det urborrade centrumet i ena änden och i en kardanknut i den andra

3)

adaptern stödlagras i en täck-kåpa/plåt som skruvas fast i fästhålen för växellåda/motor

Såga gärna förslaget ovan så slipper jag ge mig in på nått som är omöjligt att genomföra.

Har förstått att kedjedrift inte är helt tillförlitligt och är inte allt för sugen på El-back. Vill heller inte att motorn hanmar allt för långt fram (mittmonterat), vilket nog är fallet om jag vill ha plats för en backlåda mellan motor och diff.

Link to comment
Share on other sites

Är inte det lite att gå över ån för att hämta vatten? Du har ju redan en fin låda i motorpaketet, det som saknas är ju bara en backväxel.

Vrid hayabusamotor 90 Grade till vänster, montera en adaptor istället för utgående drev. På den monterar du backväxellådan istället för kardan och slutligen en diff från tex Sierra. Det borde bli en rätt kompakt lösning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...