Jump to content

Motorns Vinkel?


JonasJonson

Recommended Posts

En fråga.. hayabusa motorn hänger nu fint och ska ner i MK R chassit. Men blir lite osäker.. ska motorn vara i raklinje med diffklumpen? Eller kan man utan problem ha motorn förskjuten i (sidled/upp eller ner)?

Link to comment
Share on other sites

Tror att det är så här: Om man har vanliga knutkors så skall motorn sitta lite sidoförflyttad men i samma linje/riktning som diffen pekar, dvs paralellt men något förskjutet. Med cv-knutar kan man göra lite som man vill, men jag tror att även dessa mår bra av lite vinkel för smörjningens skull.

Prova och sök lite, det har pratats om detta tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Tror att det är så här: Om man har vanliga knutkors så skall motorn sitta lite sidoförflyttad men i samma linje/riktning som diffen pekar, dvs paralellt men något förskjutet. Med cv-knutar kan man göra lite som man vill, men jag tror att även dessa mår bra av lite vinkel för smörjningens skull.

Prova och sök lite, det har pratats om detta tidigare.

Försökte lägga upp en bild här men lyckades inte. Det blir ganska vinklad..

Link to comment
Share on other sites

hej

Jag håller på med samma operation men med en R1:a

Vanliga knutkors = max 7 graders vinkel. Allt enligt en specialist hos Dunning & Fairbanks kanrdanspecialist i GB.

Min kommer vara 7 grader vänster om bakclådan(sett framifrån) samt 4 grader upp.

Diffmedbringaren och kardanmedbringaren på motorn skall vara paralella men inte rakt för varandra.

Mvh

Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

hej

Jag håller på med samma operation men med en R1:a

Vanliga knutkors = max 7 graders vinkel. Allt enligt en specialist hos Dunning & Fairbanks kanrdanspecialist i GB.

Min kommer vara 7 grader vänster om bakclådan(sett framifrån) samt 4 grader upp.

Diffmedbringaren och kardanmedbringaren på motorn skall vara paralella men inte rakt för varandra.

Mvh

Fredrik

Okej, hmm ska mäta hur många grader jag har här men det är mer än 7 grader. Detta är när jag utgår ifrån hur MK:s motorvagga är men det är jäkligt tight i mk r skalet. Ska trixa lite till om en stund.post-3414-0-59950300-1331132037_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Oj...jag tyckte att mnr/hayabusa satt snett i ramen ! men de där va nog lite till.

De där ser ut som 20 grader ?

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Oj...jag tyckte att mnr/hayabusa satt snett i ramen ! men de där va nog lite till.

De där ser ut som 20 grader ?

Ja det luktar 20 grader säkert.. men jag har inte satt fast den. Experimentera lite.. Men det kommer bli vinkel och om jag nu sätter den med adaptorn rakt så hamnar motorn väldigt långt ut mot kardantunneln. Ska fota igen strax.

Link to comment
Share on other sites

Ja det luktar 20 grader säkert.. men jag har inte satt fast den. Experimentera lite.. Men det kommer bli vinkel och om jag nu sätter den med adaptorn rakt så hamnar motorn väldigt långt ut mot kardantunneln. Ska fota igen strax.

Men om man utgår från det lösa röret med öronen (från MK) så tolkar man ju att den ska sitta så.

post-3414-0-27277800-1331135095_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Jag tror du ska flytta röret på vänstra sidan utåt (bort från kardan trumman)

Har du inte deras grenrör kan va bra o sätta på de för o se hur dom tänkt.

När ja skruvade dit min så försökte jag att få medbringarna parallellt troligt vis mer än va westfield hade tänkt sig.

Märkte de när jag satt dit ett nytt westfield byggd grenrör de blev liksom lite vinkel fel på slutet på grenröret,

Men jag svetsar hellre om ett nytt gren rör än har motorn "snett"

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det ser väldigt snett ut, jag kan ta en bild på det jag bygger(själv och inte från lev) så kan du se hur jag tänkt - säger inte att det är rätt men det kanske kan ge lite vägledning. Micke har hjälpt mig mycket med tips och idéer och hans bil går ju satan på tävlingsbanan och håller.

Be annars MK att skicka en bild på en Hayabusa installation så du ser hur de har gjort, kan ju hända att de skickat dig fel saker? En ram till en annan MC motor?

Jag har sett MNR och att de har den snett men inte så pass som du visar, jag vågar själv inte sätta min motor snett på det hållet.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det ser väldigt snett ut, jag kan ta en bild på det jag bygger(själv och inte från lev) så kan du se hur jag tänkt - säger inte att det är rätt men det kanske kan ge lite vägledning. Micke har hjälpt mig mycket med tips och idéer och hans bil går ju satan på tävlingsbanan och håller.

Be annars MK att skicka en bild på en Hayabusa installation så du ser hur de har gjort, kan ju hända att de skickat dig fel saker? En ram till en annan MC motor?

Jag har sett MNR och att de har den snett men inte så pass som du visar, jag vågar själv inte sätta min motor snett på det hållet.

/Fredrik

Har trixat igen.. men den kommer bli ungefär lika sne. Fördelen är att vikten centraliseras mer men en CV knut är ett måste. Tycker du jag är ute o reser helt ? :-x

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag är hemma pulare och ingen expert. Kolla med MK är mitt råd så du inte gör fel. Du kan ju aldrig få en vanlig kardanknut att få 7 grader med motorn på det sättet.

Bilder kommer nog imorrn.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

CV knutar kan läcka när de snurrar så fort om den är en vanlig drivaxel men jag har sett BMW använda på bakre kardanen och där funkar det. Medbringarna ska vara paralella men kan skjutas i sidled och höjdled. dvs lutar motorn 5grader så ska t.ex. backväxeln/slutväxeln luta 5 grader och bägge ska ha samma sidoläge

Link to comment
Share on other sites

CV knutar kan läcka när de snurrar så fort om den är en vanlig drivaxel men jag har sett BMW använda på bakre kardanen och där funkar det. Medbringarna ska vara paralella men kan skjutas i sidled och höjdled. dvs lutar motorn 5grader så ska t.ex. backväxeln/slutväxeln luta 5 grader och bägge ska ha samma sidoläge

Walleverken var på besök här, de skulle räkna på det och komma förbi innan stägning :-)

Link to comment
Share on other sites

Tjenare Jonas

Var ut i garaget å mäta på min. Ifs R1 motor men den är vinklad 6 grader enlig gradskivan från Biltema.

Edited by RSr
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har 7 gtader förskjutning i sidled:

th_SANY0005.jpg

th_SANY0001-1.jpg

Syns kanske dåligt men medbringarna Motor-Backväxellåda-Diff är paralella, dock förskjutna lite upp, ner och i sida.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Vad blir vinkeln på knutkorset?

Man vill ha lite vinkel för att korset inte ska stå still och nöta en grop i korset som det brukar bli på BMW:s bakre knut. Det liksom hackar in i gropen och livslängden blir kortare om det inte får röra sig lite

Link to comment
Share on other sites

Hej

Min fråga: Vad vinner man på snedställning av motorn?

Som ni ser på mina bilder tänker jag sätta den rakt - men det är inte hugget i sten ännu.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Varför inte ett kors som samtidigt styvar upp ramen ?

Kimmens förstärkningar på hanses cec tror de suttit ett kors där om de gick ?

post-3782-0-15597200-1331452208_thumb.jpg

post-3782-0-53198400-1331454856_thumb.jpg

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

OK

Hade nog om det gått men med motorn högt upp blir det väldigt konstigt. Dessutom så hade det blockerat oljepåfyllningen på min -05:a för den sitter annorlunda mot de äldre.

På mickes bild är den rakt under ett av benen som är inritade på min bild.

Nu blev det som det blev och den sitter som benet - hårt!

Nu måste jag komma vidare så det blir köring i vår.

För mig kommer det säkerligen att fungera - jag mjukiskör ju bara :prop:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Nu måste jag komma vidare så det blir köring i vår.

Bra beslut !

Ang mjukis körning :thumbsdown: mc motorer mår bäst av fullgas ofta o länge,helst aldrig under 10k RPM :racesmile:

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Så här blev min tillslut!

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7409&st=350

Inlägg 364

Rätt eller fel? De lärde lär tvista om det men jag kör på detta nu.

Nu skall jag bygga om styrningen och hitta på vart jag skall få ut grenröret, tur har ni som inte har klätt sidorna innan, tänk om man tar upp hålet fel?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Så här blev min tillslut!

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7409&st=350

Inlägg 364

Rätt eller fel? De lärde lär tvista om det men jag kör på detta nu.

Nu skall jag bygga om styrningen och hitta på vart jag skall få ut grenröret, tur har ni som inte har klätt sidorna innan, tänk om man tar upp hålet fel?

/Fredrik

FÖrsökte skicka dig ett pm med det ville din låda inte ta emot ;-) Hade en fråga om din MNR backväxel.. hur leveranserna var och vad priset låg på inkl frakt och VAT.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ändrat om så att motorn sitter rakare men förskjuten.

Känns lite konstigt ändå när motorn sitter som den gör.. hur stor påfrestning gör vinkelhastigheten på en backlåda egentligen.

Rotationen är ju ca 6500 rpm vid 200km/h..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...