Jump to content

Förslag på drivaxlar/diffar


Siduna

Recommended Posts

Hoj!

Planerar att bygga mittmonterat med en Hayabusamotor. Hittills har jag varit inne på att ha motorn "på tvären" (som den satt i hojjen). Efter att ha varit i kontakt med Gates i USA (kuggremmar med kolfiberförstärkning) och EK i Japan (kedjor, inkl "racing" och "dragracing") är jag färdig att lägga ner den idén. Har kollat på varianter med kuggdrivning också. Funkar, men priset ...

Kedja låter ju bra, men har visat sig ha bekymmer med tillförlitligheten. Dragrace-kedjor klarar mycket last, men har kort livslängd. Kuggremsalternativet kostar en hel del det också, är rätt oprovat med de laster jag kommer att få också.

Är alltså färdig att "vika ner" mig och titta på en lösning med diffklump från en bil. Ni som byggt med hojmotor och diffklump/bakaxel, vilka råd har ni vad gäller vilken klump/bakaxel jag ska titta efter? Stel axel är inget alternativ!

Hur har ni gjort för att få motorns tyngdpunkt i mitten? Kortad resp skarvad drivaxel?

Behöver kloka råd snabbt! Inte bra för nattsömnen detta ...

Edited by Siduna
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har varit i kontakt med en hel drös människor i England, där är kedja helt klart den dominerande lösningen. Jag är inne på att bygga med kedjedrift och el-back men lämna plats i bilen för att kunna ändra mig senare. Det går ju inte att fastna på detta i evinnerliga tider... Jag siktar på 2,6-2,7m i hjulbas så jag ska nog få plats om det blir så, sätter "kupén" så långt fram som möjligt (passar bättre med den karosstyp jag tänkt bygga).

Det finns även de som modifierat motorn och satt ett mindre svänghjul av "biltyp" istället för kopplingskorg. Men då försvinner ju möjligheten att växla sekventiellt (och utan koppling). För att inte tala om allt jobb.

Ett intressant (men tungt?) alternativ vore en transmission från en Audi A4 eller liknande, bygger väldigt kort framför bakaxeln och ger möjlighet till "motorback". Håller nog rätt bra också.

Det verkar som om Seven byggarna är i stort sett de enda som bygger med MC-motor, inte mycket respons från någon som byggt mittmonterat med hojmotor. Har dock fått en del respons i en annan tråd med liknande frågeställning, dock verkar det inte vara någon av de som svarat som byggt med mittmonterad hojmotor (fast jag kan ju ha fel).

Hur långt har du kommit? Själv har jag "bara" kommit dithän att jag har en Hayabusamotor och en Torsendiff från en Toyota Celica GT4 och ett antal skisser (i huvudet). Tanken nu är att sparka igång tillverkning av delar till en kedjediff parallellt med fram- och bakvagnsdimensionering. Samla (=köpa) delar alltså.

Link to comment
Share on other sites

Har bestämt mig!

Det blir kättingdrift och startmotorback, ev med dubbla kedjor ("ska" inte vara starkare ... det bara håller bättre)

vilken sort start motor ska du ha ???

vi har köpt en från england ,nerväxlad 5 ggr

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

vilken sort start motor ska du ha ???

vi har köpt en från england ,nerväxlad 5 ggr

Nerväxlad 5ggr!? Hur ser den ut (bilder)? Vart köpte ni den?

5ggr verkar vettigt om man betänker att en startmotor går på en 3000rpm ungefär. Då behöver man lite utväxling mer än vad bara en kuggkrans ger om man ska utnyttja motorn fullt ut och få lite moment på hjulen!?

Link to comment
Share on other sites

Jodå Thomas, 630 finns fortfarande. Men besynnerligt nog så är "värsting"-530 starkare. Antar att det beror på att 530 är vanligast på "prestandahojar" (är i alla orginal på min Hayabusamotor, å den kvalar väl in i "prestandaklassen"?) å då slipper kunderna byta drev fram och bak också (vilket man bög göra i alla fall när man byter kätting). Har kanske med utrymmet att göra också... vad vet jag, men så verkar det vara i alla fall. EK'x 530ZZZ är listad att klara 5030kg medans 630'n är på 4990kg (akademisk skillnad). 630 finns för dragracing, starka som attan (7170kg), men man rekommenderar rätt täta byten (ingen O-ring). Sen är inte utbudet på drev i 630 dim sådär värst stort (eller billigt).

Link to comment
Share on other sites

Man gick ifrån det på hojarna för den var tung men höll bättre och kanske har 530 utvecklats genom åren att bli starkare och 630 stått still i utvecklingen?

630 fanns på t.ex. äldre Suzuki gsx 1100 runt -83

Link to comment
Share on other sites

Stämmer bra det! Känns i alla fall rätt bra att äntligen ha bestämt sig för transmissionslösning och börjat CAD'a lite på bitarna.

Nu är det läge att bestämma sig för drivaxlar. Bromsarna bak sätter jag inne vid diffen och lutar åt nån typ av drivaxel med "flänsmontage" inåt och lagerenhet (typ Volvo V70)utåt. Antar att ämnet är avhandlat i nått forum tidigare, men hittar inget.

Så snart "konceptet" liknar nått blir det att scanna av marknaden efter vettiga spindlar. Wilwood ligger bra till, om inte nån har andra förslag jag kan ligga sömnlös över :blink:

Link to comment
Share on other sites

Kedja: Det intryck jag har efter att ha läst på diverse forum genom åren är att linjeringen av dreven är väldigt viktig, samt att man inte ska använda väldigt kort kedja för då överhettas den.

Om startmotor som backlösning finns denna variant på AB Performance:

http://www.abperformance.co.uk/products.aspx?cat=37&scat=47

Jag tror att startmotorn de använder är från http://www.powerlite-units.co.uk/

Link to comment
Share on other sites

Nerväxlad 5ggr!? Hur ser den ut (bilder)? Vart köpte ni den?

5ggr verkar vettigt om man betänker att en startmotor går på en 3000rpm ungefär. Då behöver man lite utväxling mer än vad bara en kuggkrans ger om man ska utnyttja motorn fullt ut och få lite moment på hjulen!?

http://www.lynxae.co.uk/Products-Bikesports.htm

kolla bara så du får motorn snurra rätt varv,,,tror den ska snurra motsols ,för att få bilen backa

vi har monterat,men ej startat upp bilen ,så vet inte vilken hastighet det blir

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipsen om backmotor! Tar till mig och grunnar vidare...

Drivaxlar då? Fläns inåt och lagerkassett utåt (typ V70). Förslag? Har tänkt mig en adapter mellan stubbarna som kommer ut ur Torsendiffen och drivaxlarna. På adaptern gör jag fästen för bromsskivor.

Link to comment
Share on other sites

Många åsikter om hur man lämpligen kopplar ihop en hojmotor med ett pat bakhjul. Dryg som jag är har jag kontaktat både tillverkare och generalagent av kedjor. Spiken är islagen i den kistan! Dubbla 530ZZZ kedjor är vad det blir. Backstartmotor med utväxling drivandes på kedjespännarhjul blir det också. Då kan jag vara sjukt petig när jag linjerar dreven på diffen med dreven på utgående axel (som förresten blir en kraftigare "dragracevariant" med plats för dubbla drev och utvändigt stödlager), justeringen görs med "kedjespännarhjuls-elbackstartmotor-enheten".

Fortfarande inga bra tips på drivaxlar?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jaha, då var man här och letar svar igen då ...

Finns här någon har vet vilken modul drevet på startmotorn till en Bosch 9-kuggars startmotor har? Startmotorn kommer från en Opel Omega 1996.

Förresten, för er som undrar så blir diffarrangemenget enl bifogad fil. Och, ja jag kommer att köra Torsendiffen "baklänges". Så länge ingen talar om för diffen att den snurrar "bakåt" kommer det att fungera ... :) Ett annat sätt att säga "kommentarer välkomna"..

Diff sammanställning 2012-04-18.pdf

Edited by Siduna
Link to comment
Share on other sites

Jaha, då var man här och letar svar igen då ...

Finns här någon har vet vilken modul drevet på startmotorn till en Bosch 9-kuggars startmotor har? Startmotorn kommer från en Opel Omega 1996.

Förresten, för er som undrar så blir diffarrangemenget enl bifogad fil. Och, ja jag kommer att köra Torsendiffen "baklänges". Så länge ingen talar om för diffen att den snurrar "bakåt" kommer det att fungera ... :) Ett annat sätt att säga "kommentarer välkomna"..

Module på startmotor är ingen modul har jag insett, det är Imperial DP12 pitch som gäller ... bara å gräva fram delningsdockan då rå ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...