Jump to content

R1 lutning??


vedde

Tråget eller trågpackning horisontellt -R1?  

3 members have voted

  1. 1. Skall motorn monteras med Tråget eller trågpackning horisontellt -R1?

    • Självklart Trågpackningen!
      0
    • Utan tvivel Tråget!


Recommended Posts

Hej

Sprang på en tråd idag som fick mig att bli nyfiken på hur jag skall montera motorn. En del säger att jag skall montera den så trågpackningen är horisontell men andra har jag läst säger trågbotten horisontell.(Ja det är en viss skillnad)

På alla bilder av Yamaha R1 med motorn i cyckeln så har de tråget horisontellt.

Min stilla undran blir då bör man inte ha motorn med tråget plant som tillverkaren har tänkt sig? Jag tänker främst på oljepickupen och det som kan gå fel där. Jag har en Baffle plate i botten för er som undrar.

ALLA tips emottages gärna då jag håller på med motor montering just nu. :notworthy:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Sprang på en tråd idag som fick mig att bli nyfiken på hur jag skall montera motorn. En del säger att jag skall montera den så trågpackningen är horisontell men andra har jag läst säger trågbotten horisontell.(Ja det är en viss skillnad)

På alla bilder av Yamaha R1 med motorn i cyckeln så har de tråget horisontellt.

Min stilla undran blir då bör man inte ha motorn med tråget plant som tillverkaren har tänkt sig? Jag tänker främst på oljepickupen och det som kan gå fel där. Jag har en Baffle plate i botten för er som undrar.

ALLA tips emottages gärna då jag håller på med motor montering just nu. :notworthy:

/Fredrik

Hej. Gick ut i garaget och kollade hur det ser ut på min bil..

Mina motorfästen är gjorda så att trågpackningen ligger i linje med undersidan. (Orginal från MK) Motorn är en R1 2002.

//Rickard

Link to comment
Share on other sites

Trågets undersida är horisontell i motorcykelchassit.... kika på bilden så ser du hur pickupen (#5) ligger precis i botten på tråget.... Kunde jag välja, monterade jag den som den sitter i chassit på cykeln :)

r1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo, jag hittade bilden ovan också i mina gömmor och om man ser på pickupen(6) så kommer den på skam om man följer trågpackningen med risk för lite torrsug vid hårda svängar åt vänster. Dock har jag plåten i botten som skall stoppa detta men tycker ändå att med ett plant tråg så borde det minska ev risker?

Thomas - Pickupen sitter där den sitter och kommer inte att modifieras.

Fördelen med plant tråg blir ju också en lägre motor = större lutning ger lägre höjd.

Är det någon som ser några nackdelar med plant tråg alternativet?

Är det någon som vet hur det ser ut på MNR? de har ju lite modernt tänk med motorn även lite snett vad jag har förstått.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Att montera den som på hojen (så att Yamaha loggan är vågrätt)kan ju aldrig vara fel men å andra sidan så är det många som går efter trågpackningen utan att ha haft några problem.

Motorn tappar ju inte oljetrycket för att man kör i en brant backe eller på bakslangen så "tolleransen" är nog rätt stor.

Båda vinklarna och allt där mellan verkar ha använts och är ok.

http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=35439

Link to comment
Share on other sites

OK!

Tack Jonas och Fege :notworthy: . Då kan jag sätta den som det passar mig mellan dessa vinklar - :lol:

Då blir det lättare att få till det som jag vill.

Nu kör vi!

När jag kan låna svetsen i alla fall :icon_oops:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Att montera den som på hojen (så att Yamaha loggan är vågrätt)kan ju aldrig vara fel men å andra sidan så är det många som går efter trågpackningen utan att ha haft några problem.

Motorn tappar ju inte oljetrycket för att man kör i en brant backe eller på bakslangen så "tolleransen" är nog rätt stor.

Båda vinklarna och allt där mellan verkar ha använts och är ok.

http://www.locostbui...d.php?tid=35439

Sen tar faktiskt tillverkarna hänsyn till att den här typen av motorcyklar ibland framförs med framhjulet en bra bit ovanför markplanet ;)

Mej veterligen är den enda som tar skada från långa wheelies, ZZR1100 av dom första årsmodellerna.... dom skar helt enkelt efter 200 meter :D

Link to comment
Share on other sites

Hej

Lutar åt att det blir ett mellanting fast närmare tråget vågrätt.

Bilder i min tråd när jag svetsat fästen för den intresserade.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hittade en gammal tråd på ett aktuellt problem men vad är slutsatsen? 

● tråget?

● trågpackningen?

● Yammaha loggan?

Skulle helst se att trågpackningen skulle funka som horizontalplan. Det logiska är nog dock som den står.

 

20181215_114651.jpg

Link to comment
Share on other sites

Antar att det är oljetråget som styr lutningen men det är inte säkert att det ska vara i horisontalplanet utan det ska nog vara i en sån vinkel att oljan kommer dit den ska bäst (snabbast) kolla hur motorn satt i MC'n sen kan det ju ändå behövas nåt skvalpskott i tråget eftersom motorn nu kommer att utsättas för g-krafter 90 mot vad den är konstruerad för.  🙂  

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips 🙂

Jag kan inte se några streck i glaset, hojen har jag inte kvar alla delar försvann ganska fort på blocket. Jag är förvånad hur mycket motor man kan få för så lite pengar, har kostat mig ca 2000kr och lite arbete.  Cadmodellen jag har så sitter det ett annat oljetråg, det har ej en plan botten. Den ena vinkeln är som den på bilden men den andra vinkeln följer trågpackningen,dom två vinklarna möts på mitten, så jag antar att det finns flera varianter.

Jag antar att den enda lösningen blir att procka loss tråget och kolla vart oljan tas, när man ändå är där och river så kan man ju sätta dit en skvalpplåt.

Använder ni alla tillgängliga fästhål för att hålla motorn på plats? 4 grunda fram och två genomgående bak?  Har sett lite varianter på det.

Link to comment
Share on other sites

Lite sent på bollen men i alla fall... 🙂

Min sitter precis som din gör på bilden ovan (trågbotten plan). Jag har skvalpplåt i min och fyller den med olja upp till överkant av glaset. Har fungerat prickfritt hittills på bana både med R-däck och slicks.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...