Jump to content

Bromsservo saab 9-5


Rikard Larsson

Recommended Posts

Behöver ett nytt bromsservo till brukisen. En 9-5 2002. Vi har ju en del saab-entusiaster här. Någon med ett spår?

1998-2001 finns det många billiga på Blocket, men tydligen skiljer det lite på 2002 och framåt, vet inte riktigt vad och man vill ju inte stå där med allt nerrivet och inte få ihop skiten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Behöver ett nytt bromsservo till brukisen. En 9-5 2002. Vi har ju en del saab-entusiaster här. Någon med ett spår?

1998-2001 finns det många billiga på Blocket, men tydligen skiljer det lite på 2002 och framåt, vet inte riktigt vad och man vill ju inte stå där med allt nerrivet och inte få ihop skiten.

Fått ett pip i mitt broms servo ( störande ljud bara) hade du samma fel på ditt ? och var det krångligt att byta ( oxå en 2002:a)

Link to comment
Share on other sites

Japp, ett störigt pip ibland. Mest efter hårdkörning (högt laddtryck gör väl något med bromsservot).

Nästan bara sambon som kör bilen, så pipet kommer inte så ofta ;)

Har inte byt än...

Bromsarna tar som de ska, något lite trögare än innan kanske.

Letar lite då och då på Blocket, men nästan alla är till -01 och tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Japp, ett störigt pip ibland. Mest efter hårdkörning (högt laddtryck gör väl något med bromsservot).

Nästan bara sambon som kör bilen, så pipet kommer inte så ofta ;)

Har inte byt än...

Bromsarna tar som de ska, något lite trögare än innan kanske.

Letar lite då och då på Blocket, men nästan alla är till -01 och tidigare.

Var det jag trodde, får se hur länge man orkar leva med det, 02-> borde ju dyka upp hos blocket "skrotarna " snart

Link to comment
Share on other sites

Ja, hoppas på att dyker upp något snart.

Kan tillägga att jag provade en fullösning. Eftersom pipet kommer efter "laddtryckskörning" satte jag en backventil på slangen till bromsservot, laddtryck verkar ju gå till bromsservot. Det gjorde ingen skillnad tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Problemet bror på ett läckage i arbetscylinderns tätning och styrand vakum slipper förbi, kanske går att hitta tätning som passar om man tar i sär tryckstången in i servot. Har inte provat, men det är ett förekommande problem. Jag provade att vrida trycksången ett halvvarv på nån bil förut och det blev tystare. Ganska enkelt att lossa sprinten på pedalen och prova i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Den tätningen syns inte på bilden, sitter inuti servoenheten. Det är manöverhistorian till vakumstyrningen som läcker någonstans. Du kan även prova att bara ändra läget med 17-18 för att förändra ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...