Jump to content

Kan ha köpt fel spindlar!


FilipD

Recommended Posts

Nu är jag kanske lite nervös i onödan här, men bättra att kolla lite innan. Jag köpte de där spindlarna från rally design, (http://www.rallydesign.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=1375_1594_1595&products_id=11815 )dels för att många engelska MEV Rocket har dom samt att han som sålde "kittet" rekommenderade dom. (besök deras forum http://www.mevowners.proboards.com/index.cgi?board=rocket) Så jag har ju kört på den linjen.

Nu har jag kollat lite och råkade komma in på en gammal tråd om tauns spindlar.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag kanske lite nervös i onödan här, men bättra att kolla lite innan. Jag köpte de där spindlarna från rally design, (http://www.rallydesign.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=1375_1594_1595&products_id=11815 )dels för att många engelska MEV Rocket har dom samt att han som sålde "kittet" rekommenderade dom. (besök deras forum http://www.mevowners.proboards.com/index.cgi?board=rocket) Så jag har ju kört på den linjen.

Nu har jag kollat lite och råkade komma in på en gammal tråd om tauns spindlar.

Kolla min byggtråd - jag har byggt om mina cortinaspindlar för att få ner scrub-värde

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Man får ju resonera med sin besiktningsman om hur man hanterar korrigering av en felaktig scrubradie. Jag brukar själv tycka att om man kan komma till acceptabla värden bara genom att välja fälgar med annan ET (och kanske höjd), eller eventuellt modifiera navet, så kan man kolla upp det på slutbesiktningen.

Om man däremot väljer att korrigera det genom att byta spindlar eller modifiera spindlarna brukar det vara bra att kolla upp det en gång till innan slutbesiktningen. Då ändras ju rätt många saker, och det blir så komplicerat för byggaren om man då upptäcker fel först vid slutbesiktningen.

"Ombesiktning" på byggbesiktningen innebär ju ingen extra avgift förutom eventuell milersättning.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Styrspindeln från RallyDesign är väldigt sympatisk. Tyvärr är inte Cortinans geometri det. Dock går det att göra nåt åt det ganska enkelt med lite mixande av bitar och lite enkelt jobb vid svarven. Börja med styrspindeln och svarva ett par adaptrar så här:

post-793-0-27885200-1329810348_thumb.jpg

Skruvarna till fästet för bromsoket måste försänkas. Här ska det vara 10.9 skruv. Leta rätt på ett hjullager av typen där yttre hjulflänsen är integrerad i yttre lagerbanan. Den här är från BMW E30 (4x100) och trä den på din nysvarvade adapter och dra en skruv igenom alltihop:

post-793-0-45465700-1329810492_thumb.jpg

post-793-0-12097100-1329810515_thumb.jpg

Vips har man en spindel som i detta fall har drygt 40mm lägre scrub än Cortina och med en tilltalande låg vikt. Vid vägningen så är det inklusive bromsbelägg. För jämförelse så väger ett naket Sierra bromsok ungefär lika mycket bara det:

post-793-0-75213600-1329810651_thumb.jpg

Bra geometri, låg vikt, enkel modifiering och Rally Design säljer spindlarna utan nav så man slipper köpa naven man inte vill ha. Hmmm ... låter nästan som en pastor som kommer med frälsningen ... undrar om dom kan göra vin av vatten åxå ... :notworthy: ;)

Link to comment
Share on other sites

Mmmmm... Jag kan ju svara vad dom ska vara till, men det är hemligt så då måste jag döda dig sen ;)

Om någon vill köra på samma spår så kan jag lägga ut ritning på ingående adapter och brickor som man behöver fixa för att använda just dom här lagren. Vill man åka annan bultdelning än 4x100 så får man leta efter ett annat lager, men lagertypen är vanlig så det är enkelt att hitta, och anpassa måtten därefter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...