Jump to content

MNR backlåde infästing?


vedde

Recommended Posts

Hej

Fick hem min MNR backlåda i veckan, jag skulle vara tacksam för alla tips på infästningar på backlådor(Westfield, Quaife eller MNR) egna eller färdiga från leverantör. :notworthy:

Gärna bilder om ni har, och jag vet att det säkert finns en och annan där ute med bilder på detta. :thumbsup:

Triggerhappy - du har väl en MNR backlåda i ett MNR chassie, skulle vara intressant om du har en bild på hur de vill att den skall monteras.

/ den lite rådville Fredrik

Link to comment
Share on other sites

MNR-lådan har samma fäste (och övriga mått)som Quifes backlåda. På mitt chassie är det helt enkelt en platta med sidor (som on du tänker dig en skokartong upp och ned) som lådan är bultad i med fyra bultar i botten. Min hemmadator har brakat men jag skall se om jag kan få ut en bild så småningom.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Samma samma bultmönster som Quaife. 100% säker eftersom jag hade Quaifen imonterad först. Dock har jag för mig att MNR lådan har lägre CC mått till flänscentrum. Är INTE 100% säker nu...

La ut en liten video på den tröga MNR lådan:

post-2712-0-80860800-1329746211_thumb.jpg

Edited by Triggerhappy
Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack

Jag har ju samma som den på videon, den har 4 M10 väldigt tätt utmed sidorna nära varandra undertill.

Om jag förstår dig rätt Fege så är det en platta med 4 sidor som går ner som sedan man bultar i stag ner mot ramen?

Syns lite dåligt på Triggerhappys foto hur det ser ut under själva backlådan och mot ramen. Libell ser ut att ha 2 trekants plåtar som är bultade i "uppochnervänd skokartong"(Feges beskrivning) under backlådan och sedan i öron i ramen.

http://www.libell.nu/Thumbnails/images/051205%20006_jpg.jpg (Ser i o f s ut att sitta upptill också?)

Jag undrar för att jag vill inte fästa den för vekt då det kan bli lite vridande krafter i denna kan jag tänka mig. Även om motståndet är minimalt när det går rakt igenom.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Tack, det var snällt :notworthy:

Alla bilder som ger tips till hur man kan fästa den bra uppskattas enormt mycket.

Det känns som att jag är sent ute för att bli klar till sommarens körningar i o m att lådan kom så sent, men jag ger mig aldrig.

Den må vara ful men den skall gå att köra banne mig.!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Att den kan snurra så lätt,snurrade lite på min när jag hade isär den ! kan säga att de är mil ifrån denna.

O då va den utan packboxar ???

Hur har dom tätat utg axel ?

Link to comment
Share on other sites

Vet vi att de e så ?

Jag frågade MNR om det fanns någon remote oljepåfyllning etc som faktiskt finns till Quaife å svaret var att man inte behöver fylla på olja, den är "service free". I min engelsksvenska kit car lexicon betyder det förmodligen årlig renovering, med tur mer sällan...

:hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

...Om jag förstår dig rätt Fege så är det en platta med 4 sidor som går ner som sedan man bultar i stag ner mot ramen?...

Ja nästan. Den är dock svetsad i ramen precis som på Triggerhappys bild ovan.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för alla svar, nu har jag en bra bild på hur den skall vara.

3 mm plåt i lådan? Borde väl räcka.

Min snurrar inte så lätt som Triggerhappys och min spak är ganska trög men jag gissar att det är en inkörningssak, däremot är det väldigt lite motstånd i den.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Jag skall snickra lite på min egen lösning så slänger jag upp en bild här till helgen, vore tacksam för lite feed back på hur jag tänkt när bilden kommer.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu har det varit full fräs i garaget. Jag tog det jag hade och byggde på. Nu blev det såhär:

th_IMAG0303.jpg

th_IMAG0304.jpg

th_IMAG0305.jpg

th_IMAG0306.jpg

Det som inte syns är att det är hål rakt igenom till botten, skruvarna kommer gå genom plattan och båda rören. Rören är helsvetsade inne och ute och plattan(3mm) kommer att svetsas i ramen och sedan bultas rören(Rörlådan) och backlådan i den.

Såhär kommer det monteras på backlådan med kardanerna ut mot motor och diff.

th_IMAG0307.jpg

Nog kommer väl det att fungera såhär?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas

Det finns inga andra infästningspunkter än 4x M10 i botten på lådan. De menar väl att den inte påverkas av kraften som går igenom och endast vrids av kraften när man backar vilket man sällan gör med någon stor kraft.

Alla jag har sett på nätet som suttit i bilar som körs har bara haft dessa infästningar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag tror ändå att det blir vridkrafter på/i den och då vill huset vrida sig så på tid och längd så kan bultarna bli utsträckta. Och är bultarna gängade i ett aluminiumhus så skulle jag försökt förstärka infästningen.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett Alu hus men det sitter Helicoils i den tror jag

Ser så ut i alla fall.

Har sökt på nätet och inte hittat någon annan som menterat på annat sätt.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Precis så angående infästningen, har de bara där så skall det nog hålla.

Jag tror att min "box" som den skall stå på kommer hålla lika bra som en dito i plåt.

Jag kör på den så får vi se om den havererar.

Tack för alla tips och synpunkter! :notworthy:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...