Jump to content

EL-schema till 1.8 zetec


FilipD

Recommended Posts

Hej!

Jag var inne på ett nytt styrsystem till motorn, mest för att klara framtida trimning. Sen var det ju väldigt dyrt.

MEN om man utgår fran att använda det som sitter orginal i bilen (Focus 1.8 -1999) är de då svårt att lösa ut det? Har alla kablage som gick från B-stolparna och framåt men det är ju mycket där som inte behövs antar jag.

Först tänkte jag sätta motorn i en typ av gig och koppla in ALLT med tändningslåset bredvid och ett batteri, och sen bara ta bort de som inte hamnar någonstans. Men kanske är väldigt bökigt och onödigt sätt.

MVH

F

Link to comment
Share on other sites

En programmerbar ECU. Electronic controll unit En box för tändning och bränsleinsprutning och den pregrammerar man självs så nån luftmassemeter behövs inte. bra om man uppgraderar motorn.

Link to comment
Share on other sites

En programmerbar ECU. Electronic controll unit En box för tändning och bränsleinsprutning och den pregrammerar man självs så nån luftmassemeter behövs inte. bra om man uppgraderar motorn.

Och den klara man av själv? tycker det låter "billigt". Halltechen kostade typ 10k.

Link to comment
Share on other sites

tycket det verkar krångligt. Ska man löda ihop den själv eller?

Jag har precis gjort just detta och jag köpte min box klar från en bra kille i Stockholm....

Man kan ju om man vill löda den, men känner man som jag att det finns gubbar som är duktigare, är det ju bara att överlåta det till dom...

Skillnaden mellan ett MS och t.ex. ett Nira är obetydlig. Verkar faktiskt vara mest hur man hanterar programvaran i sin stationära/bärbara dator...

Jag konverterar ju en Opel, men läser överallt och får uppfattningen att Fordarna är grymt enkla att konvertera.....

Inkopplingen av givarna är inget konstigt. Det som kan skapa huvudbry möjligen är ju mappningen efteråt.... men som sagt, det finns massor av grundmappar till Ford, så utgångsmaterialet borde funka bra....

Enda viktiga är att vara klar på från början hur man vill styra motorn. Det där är mer fordonsspecifikt, men som jag förstår det har Fordarna det mesta klart på dom flesta av sina motorer....

Sen är ju den stora vinsten egentligen, att man får en rätt bra förståelse hur insprutning/tändning fungerar...... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis gjort just detta och jag köpte min box klar från en bra kille i Stockholm....

Man kan ju om man vill löda den, men känner man som jag att det finns gubbar som är duktigare, är det ju bara att överlåta det till dom...

Skillnaden mellan ett MS och t.ex. ett Nira är obetydlig. Verkar faktiskt vara mest hur man hanterar programvaran i sin stationära/bärbara dator...

Okej, det låter ju bra. Men tänkte att innan jag köper något så vill jag vara hundra att jag får det att funka. Vad fick du ge för en färdig låda?

Jag konverterar ju en Opel, men läser överallt och får uppfattningen att Fordarna är grymt enkla att konvertera.....

Inkopplingen av givarna är inget konstigt. Det som kan skapa huvudbry möjligen är ju mappningen efteråt.... men som sagt, det finns massor av grundmappar till Ford, så utgångsmaterialet borde funka bra....

Enda viktiga är att vara klar på från början hur man vill styra motorn. Det där är mer fordonsspecifikt, men som jag förstår det har Fordarna det mesta klart på dom flesta av sina motorer....

Var läser du det? Och hur menar du med "att vara klar på från början hur man vill styra motorn"?

Sen är ju den stora vinsten egentligen, att man får en rätt bra förståelse hur insprutning/tändning fungerar...... :)

Absolut, det är ju klockrent.

MVH

F

Link to comment
Share on other sites

Jag var också inne på att köra orginal styrsystem på min 2,0 zetec, men i slutändan köpte jag megasquirt och har inte ångrat det en sekund!

Okej, men dat kan väl inte skilja alltför mycket på våra motorer?

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört MS på min Zetec 1,8 i ett par år nu utan problem.

Zetec måste vara en av de enklaste motorerna att konvertra till MS.

Nu är är det mycket positivt här och det är ju kanon :) Men vad kommer bli, om man köper ett MS, det största arbetet?

Link to comment
Share on other sites

Att få till en riktigt bra mappning.

Jag håller på att vässa lite och för att få ut max ska jag anlita en proffisionell mappare.

Det mekaniska är inte så svårt, särskilt om du väljer EDIS-tändning.

Link to comment
Share on other sites

Att få till en riktigt bra mappning.

Jag håller på att vässa lite och för att få ut max ska jag anlita en proffisionell mappare.

Det mekaniska är inte så svårt, särskilt om du väljer EDIS-tändning.

EDIS-tändning?

Jag kommer att köra rätt så standardmotor. Egentligen helt standard=)

Link to comment
Share on other sites

Okej, det låter ju bra. Men tänkte att innan jag köper något så vill jag vara hundra att jag får det att funka. Vad fick du ge för en färdig låda?

Jag gav 3.800:- för en MS2 3.0

Det blev lite extrajobb i den för jag ville köra med 4 tändspolar från VAG och styra dom sekventiellt. Sen behövdes det en extra ingång för att kunna ta emot signaler från både vev- och kamaxelgivare..

Priserna skiljer ju en del beroende på vilken box man vill ha. Men som jag ser det funkar en MS1 3.0 alldeles perfekt på en Ford...

Var läser du det? Och hur menar du med "att vara klar på från början hur man vill styra motorn"?

Som jag fattat det har ni ju det mesta klart på Forden, Tändning framförallt.... EDIS'en är bara att koppla in. Allt finns klart i boxen för det.... eftersom det är ett waste-spark, så behöver du bara vevaxelgivaren och allting finns som alternativ i programvaran...

(EDIS = Electronic Distributorless Ignition System )

Skillnaden för mej var ju som sagt att jag ville styra tändning sekventiellt och då behövdes det lite extragrejer i MS'et. Min motor är ju inte uppsatt från början för att köra 4 separata tändspolar.

Sekventiellt styrda spridare hoppade jag dock över, för jag tror inte vinsten blir så stor i slutändan....

Rullande landsväg är ju såklart överlägset bäst alternativ för att få till en riktigt bra map, men jag tror man kommer långt med bredbansdslambda och tidtagarur ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu är är det mycket positivt här och det är ju kanon :) Men vad kommer bli, om man köper ett MS, det största arbetet?

Det är ju lite svårt att säga... beror på person. Om man är helt ovan med att dra el, så är kanske den biten jobbig, men med "normalvana" så är det inga problem alls....

Svårast är väl kanske att man snabbt blir övermättad med mycket information.... Börjar man läsa i alla forum och på MS websida kan man nog bli lite skrämd av all teknisk info, framförallt på elektroniksidan. Kändes dock till slut att det inte var något man behövde veta egentligen, men eftersom det är ett öppet system så diskuteras ju precis allting som har med MS att göra, från motstånd till loggfiler... Så att sålla ut det som var intressant för en själv var kanske det svåraste egentligen :)

Bara att googla "megasquirt edis" gav 145.000 sökträffar ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Det är ju lite svårt att säga... beror på person. Om man är helt ovan med att dra el, så är kanske den biten jobbig, men med "normalvana" så är det inga problem alls....

Svårast är väl kanske att man snabbt blir övermättad med mycket information.... Börjar man läsa i alla forum och på MS websida kan man nog bli lite skrämd av all teknisk info, framförallt på elektroniksidan. Kändes dock till slut att det inte var något man behövde veta egentligen, men eftersom det är ett öppet system så diskuteras ju precis allting som har med MS att göra, från motstånd till loggfiler... Så att sålla ut det som var intressant för en själv var kanske det svåraste egentligen :)

Bara att googla "megasquirt edis" gav 145.000 sökträffar ;) :D

Ja det var ungefär den mättade känslan jag fick.

Skulle jag köpa ett system ska det vara en färdig "låda" som jag själv får göra kablaget till och eventuellt fixa en mapp till då givetvis. Men om det är som du säger att det finns massa mappar så är ju den biten löst. Man ska bara hitta dom:)

Vem säljer då? På deras sida verkar ju det bara vara ett stort forum.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var ungefär den mättade känslan jag fick.

Skulle jag köpa ett system ska det vara en färdig "låda" som jag själv får göra kablaget till och eventuellt fixa en mapp till då givetvis. Men om det är som du säger att det finns massa mappar så är ju den biten löst. Man ska bara hitta dom:)

Vem säljer då? På deras sida verkar ju det bara vara ett stort forum.

Jag köpte mitt av en kille som heter Mofid Gorgis i Stockholm.

Han huserar här bl.a. http://megasquirt.se/ och är grymt professionell och kunnig..... som jag fattat det på andra är han bland dom ledande i sverige på att montera boxar.

Du hittar honom även här: mofidgorgis@hotmail.com

Ett tips är att köpa en färdig stam. Jag köpte min på diyaoutotune.com, men Mofid kan göra en också. Underlättar extremt med färdig 36-polig d-sub, och så får du ett färdigt färgmärkt elschema av Mofid :)

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mitt av en kille som heter Mofid Gorgis i Stockholm.

Han huserar här bl.a. http://megasquirt.se/ och är grymt professionell och kunnig..... som jag fattat det på andra är han bland dom ledande i sverige på att montera boxar.

Du hittar honom även här: mofidgorgis@hotmail.com

Ett tips är att köpa en färdig stam. Jag köpte min på diyaoutotune.com, men Mofid kan göra en också. Underlättar extremt med färdig 36-polig d-sub, och så får du ett färdigt färgmärkt elschema av Mofid :)

Okej. Med en färdig stam så rensar man bara motorn från originalsladdar (givare, spridare etc) och kopplar dit det nya?

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde direkt från tillverkaren och med normal engelsk läsförståelse är det relativt enkelt att få grejorna att rulla.

Monterat på min Pintomotor och med Zetec är det ännu enklare.

Vad exakt köpte du? Prylarna i en påse och en lödkolv=) eller allt färdigt med kabelstam och "låda"?

(känner mig dum som satan med naiva frågor men jag har trampat i för många dyra fällor så vill gärna förbereda mig :S :)

Link to comment
Share on other sites

Vad exakt köpte du? Prylarna i en påse och en lödkolv=) eller allt färdigt med kabelstam och "låda"?

(känner mig dum som satan med naiva frågor men jag har trampat i för många dyra fällor så vill gärna förbereda mig :S :)

Inga problem, fråga på bara :)

Jag köpte en färdig låda monterad och klar och en färdig kabelstam :)

Kabelstammen underlättade rejält! Däremot hoppade jag över reläkortet. Kändes som att det inte bhövdes alls.... eldelen på bilen blev 6 säkringar och 2 reläer.

Stammen:

msharness8-diy_med.jpg

Link to comment
Share on other sites

Okej. Med en färdig stam så rensar man bara motorn från originalsladdar (givare, spridare etc) och kopplar dit det nya?

Exakt! Jag skaffade Boschkontakter hos lokala bildelsfirman och sen var det bara att sätta sej och klämma stift :)

Link to comment
Share on other sites

Inget lödande av motstånd?

Nix. Bara att identifiera kablarna i stammen (dom är uppmärkta med namn i diyaoutotune's stam och Mofid gjorde ett elschema med rätt färger mot min stam), dra dom fint och klämma kontakter :)

Link to comment
Share on other sites

Nix. Bara att identifiera kablarna i stammen (dom är uppmärkta med namn i diyaoutotune's stam och Mofid gjorde ett elschema med rätt färger mot min stam), dra dom fint och klämma kontakter :)

Jag skickade ett mail till adressen jag fick av dig:) får se var det hela tar vägen. Den kabelstammen jag har från bilen original är tre stora knippen som mäter kanske 3 meter styck, enkel väg:S

Link to comment
Share on other sites

Jag skickade ett mail till adressen jag fick av dig:) får se var det hela tar vägen. Den kabelstammen jag har från bilen original är tre stora knippen som mäter kanske 3 meter styck, enkel väg:S

Sälj eller kasta ;)

Jag sålde mitt kompletta Motronic 2.5..... tappade säkert 10kg i förhållande till vad som sitter sär nu :D

För min del använde jag absolut ingenting av original kabelhärva till motorn...... det blir inte så mycket kvar egentligen...

Link to comment
Share on other sites

Fick en "prislista"

MS I - 3000:-

MS II - 3800:-

MS III - 5500:-

Kommer det till några extra givare som inte sitter på motorn original eller måste man byta några som sitter där nu mot andra?

http://www.blocket.se/stockholm/Megasquirt2_V3_mm_21630506.htm?ca=18&w=3

Hittade den här med på blocket.

Hu har ni gjort med varvråknare och liknande?

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Fick en "prislista"

MS I - 3000:-

MS II - 3800:-

MS III - 5500:-

Kommer det till några extra givare som inte sitter på motorn original eller måste man byta några som sitter där nu mot andra?

http://www.blocket.s...6.htm?ca=18&w=3

Hittade den här med på blocket.

Hu har ni gjort med varvråknare och liknande?

Annonsen på blocket är Mofid, samma gubbe du fått prislistan av :)

Varvräknare får man meddela Mofid att man vill ha, så kopplar han en speciell utgång för den..... om man inte kan ta signalen från EDIS'en då såklart, men det vågar jag inte svara på.....

Skulle misstänka att du klarar dej utmärkt med ett MS1. Skillnaderna hittar du här: http://www.msextra.com/feature-xref.html

Link to comment
Share on other sites

Annonsen på blocket är Mofid, samma gubbe du fått prislistan av :)

Varvräknare får man meddela Mofid att man vill ha, så kopplar han en speciell utgång för den..... om man inte kan ta signalen från EDIS'en då såklart, men det vågar jag inte svara på.....

Skulle misstänka att du klarar dej utmärkt med ett MS1. Skillnaderna hittar du här: http://www.msextra.com/feature-xref.html

Men om man vill vara lite på förhand för en eventuell ny motor så är det en MSII som bassar bäst kanske?

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Ska du köra med MS så skippa EDIS... Har du EDIS till tädningen så kommer du inte kunna styra tändningen alls utan det blir ett redan bestämt tändläge som EDIS tar hand om. Så har iaf jag fattat det hela.

Oavsett om jag fattat rätt eller inte så skippa som sagt EDIS och köp en extra tändsteg http://www.diyautotu...-kit-p-230.html då kan du sedan köra tändningen direkt från MS'et till coil pack'et. En extra bonus är att du slipper dels EDIS enheten men även massa kablar.

MS I med extracoden (senaste programvaran) är i princip som ett MS II i funktionerna men med längre upplösning i t.ex. RPM 100RPM mot 1RPM på MSII.

Från början kunde inte MS I styra tändningen därav att man använde även EDIS systemet, senare utvecklade man MSII för att även styra tändning men efter mekande med mjukvaran så löste man ju det i MSI med.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Ska du köra med MS så skippa EDIS... Har du EDIS till tädningen så kommer du inte kunna styra tändningen alls utan det blir ett redan bestämt tändläge som EDIS tar hand om. Så har iaf jag fattat det hela.

Oavsett om jag fattat rätt eller inte så skippa som sagt EDIS och köp en extra tändsteg http://www.diyautotu...-kit-p-230.html då kan du sedan köra tändningen direkt från MS'et till coil pack'et. En extra bonus är att du slipper dels EDIS enheten men även massa kablar.

MS I med extracoden (senaste programvaran) är i princip som ett MS II i funktionerna men med längre upplösning i t.ex. RPM 100RPM mot 1RPM på MSII.

Från början kunde inte MS I styra tändningen därav att man använde även EDIS systemet, senare utvecklade man MSII för att även styra tändning men efter mekande med mjukvaran så löste man ju det i MSI med.

håller med krolleg - själv har jag ms2 v3.57 och edis, megasquirt styr edis se länk http://www.megamanual.com/ms2/EDIS.htm om jag skulle köpa nytt så skulle jag inte välja edis utan satsa på extra tändsteg. nu har jag grejorna och skall försöka få till det

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det är det här som är problemet med MS.... man kan lätt få det att växa till något man inte tänkt sej från början bara för att man rätt som det är ser möjligheterna ;)

Jag var från början inställd på att köra ett MS1 2.2 med styrning av tändspolen, men men....... se hur det gick.... ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Man blir ju så glad när man kommer in här och se hur mycket nytt man lär sig hela tiden av alla tips och erfarenhet!

Nog med ved på elden;)

Okej. Så till min nuvarande 1,8 zetec räcker ett MS I, utan EDIS.

MEN säg att det hamnar en trimmad motor, kanske till och med med överladdning, då ska man kanske satsa på ..........?

Link to comment
Share on other sites

Man blir ju så glad när man kommer in här och se hur mycket nytt man lär sig hela tiden av alla tips och erfarenhet!

Nog med ved på elden;)

Okej. Så till min nuvarande 1,8 zetec räcker ett MS I, utan EDIS.

MEN säg att det hamnar en trimmad motor, kanske till och med med överladdning, då ska man kanske satsa på ..........?

Ta detta svar med en stor nypa salt. För ett år sedan var jag i samma situation som dig, vad skulle man satsa på? Ett tag kände jag att jag skulle satsa på ms3 - det är det senaste, men så kom funderingen behöver jag alla funktioner? Det är lätt att vilja ha "allt", men desto nyare system desto mindre support på nätet, de flesta har ju äldre fungerande system. Med min begränsade kunskap varför skall jag gå i främsta ledet? Jag köpte Ms2 V3.57 - det var inte så vanligt med extra tändmodul så jag tordes inte (DIY autotune som är "moderfabriken" rekommenderade Ms2 med tändmodul), på flera forum här i sverige rekommenderade man att satsa på EDIS så det blev mitt val. Megasquirt är ju billigt så behöver man bättre kapacitet så går det att skicka in för modernisering ett alternativ är att eventuellt köpa ett nytt sprut om man har "växt" ur det.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Ta detta svar med en stor nypa salt. För ett år sedan var jag i samma situation som dig, vad skulle man satsa på? Ett tag kände jag att jag skulle satsa på ms3 - det är det senaste, men så kom funderingen behöver jag alla funktioner? Det är lätt att vilja ha "allt", men desto nyare system desto mindre support på nätet, de flesta har ju äldre fungerande system. Med min begränsade kunskap varför skall jag gå i främsta ledet? Jag köpte Ms2 V3.57 - det var inte så vanligt med extra tändmodul så jag tordes inte (DIY autotune som är "moderfabriken" rekommenderade Ms2 med tändmodul), på flera forum här i sverige rekommenderade man att satsa på EDIS så det blev mitt val. Megasquirt är ju billigt så behöver man bättre kapacitet så går det att skicka in för modernisering ett alternativ är att eventuellt köpa ett nytt sprut om man har "växt" ur det.

kenneth

Så ett Ms2 V3.57 utan EDIS men med extra tändmodul då?

Hade du valt till varvräknare och fläkstyrning?

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Så ett Ms2 V3.57 utan EDIS men med extra tändmodul då?

Hade du valt till varvräknare och fläkstyrning?

Ta inte mina ord för allvarligt, det finns fler som har mer erfarenhet än vad jag har. Vänta så får du troligen fler och kanske andra förslag... Jag tar varvräknaren från EDIS så det är inte aktuellt för mig, fläktstyrning sköts utanför Megasquirten. Skicka en förfrågan till Mofid som säljer Megasquirt i Sverige eller skicka en förfrågan till DIY Autotune http://www.diyautotune.com. På deras hemsida finns en checklista på vad man bör tänka på, en rad frågor som man besvarar så kommer de att ge dig förslag på vad du behöver endera som byggsats eller färdigbyggt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Så ett Ms2 V3.57 utan EDIS men med extra tändmodul då?

Hade du valt till varvräknare och fläkstyrning?

Som jag skrev tidigare. MS 1 eller 2 med senaste programvaran är i princip samma sak. MS 2 har dock högre upplösning i vissa saker. Känner t.ex. av 1RPM skillnad mot 100 RPM i MS 1. Så om du väljer MS 1 eller 2 är helt upp till din plånbok eller om du möjligtvis ska supertrimma/justera din motor så välj MS2.

Vill du ha turbo funkar båda, vill du ha kompressor lika så. Megasquirt kan garanterat de du vill ha.

Varvräknare kan du enklast (lite beroende på vilken signal den vill ha) göra genom att du helt enkelt kopplar in varvräknaren på kablarna som skickar signal/ström från MSet till coil packet. Kopplar du in på en av kablarna ställer du varvräknaren på 2 cylindrar kopplar du in dig på båda så kör du 4 cylindrar.

Fläktstyrning kan du styra genom MS om du vill men varför krångla till det? Låt termostaten styra fläkten istället som alla gammla bilar har, antingen via ett relä eller direkt genom termostaten.

Link to comment
Share on other sites

En parentes bara..... 3.57-kortet är ju ganska modernt. På gott och ont.... en hel del ytmonterade komponenter gör det svårare att ändra i efterhand om man nu skulle vilja lägga till funktioner....

edit: Sen kan jag ju vidarebefordra ett tips på forum jag fick för ett tag sedan.... klart läsvärt om man orkar ;)

http://skogenracing.editboard.com/t4980-stora-megasquirt-traden-guider-fragor-etc

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

En parentes bara..... 3.57-kortet är ju ganska modernt. På gott och ont.... en hel del ytmonterade komponenter gör det svårare att ändra i efterhand om man nu skulle vilja lägga till funktioner....

edit: Sen kan jag ju vidarebefordra ett tips på forum jag fick för ett tag sedan.... klart läsvärt om man orkar ;)

http://skogenracing....ider-fragor-etc

3.57 kortet är väll igentligen ett 3.0 kort fast fabriks/robotmonterat? Så har iaf jag fattat de :)

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

3.57 kortet är väll igentligen ett 3.0 kort fast fabriks/robotmonterat? Så har iaf jag fattat de :)

Stämmer ganska bra.....Diyautotune säger så här:

The v3.57 board's major claim to fame is it's 'surface mount (SMT)' design. Otherwise it is almost identical to the v3.0 board and the above information on the v3.0 board fully applies. The only other major differences are:

A) the addition of a PWM capable idle control transistor allowing control of a PWM idle valve or a standard on/off type FIDLE valve without need for modification. This was a common modification applied to the v3.0 board and is no longer needed on the v3.57.

B) the addition of a DB15 connector next to the DB9. By default this doesn't do anything, but is there to allow for extra I/O for modifications. It takes the place of the externally viewable LEDs, which are now internally surface mounted on the PCB.

C) Several signal pads have been added making common modifications easier.

D) The prototype area was sacrificed (removed) to make all of the above possible.

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev tidigare. MS 1 eller 2 med senaste programvaran är i princip samma sak. MS 2 har dock högre upplösning i vissa saker. Känner t.ex. av 1RPM skillnad mot 100 RPM i MS 1. Så om du väljer MS 1 eller 2 är helt upp till din plånbok eller om du möjligtvis ska supertrimma/justera din motor så välj MS2.

Vill du ha turbo funkar båda, vill du ha kompressor lika så. Megasquirt kan garanterat de du vill ha.

Är det något tillval man måste e om då?

Varvräknare kan du enklast (lite beroende på vilken signal den vill ha) göra genom att du helt enkelt kopplar in varvräknaren på kablarna som skickar signal/ström från MSet till coil packet????. Kopplar du in på en av kablarna ställer du varvräknaren på 2 cylindrar kopplar du in dig på båda så kör du 4 cylindrar.

Fläktstyrning kan du styra genom MS om du vill men varför krångla till det? Låt termostaten styra fläkten istället som alla gammla bilar har, antingen via ett relä eller direkt genom termostaten.

Ja det är klart iofs

mvh

F

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört MS på min Zetec 1,8 i ett par år nu utan problem.

Zetec måste vara en av de enklaste motorerna att konvertra till MS.

Vilkaen MS kr du med? och vilka tillval har du? EDIS?

MVH

F

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...