Jump to content

Här är tips på garage


Thomas

Recommended Posts

Fattas mycket i dessa garage, det fanns t.ex. inget 3-fas uttag för svetsen.

Antas

Ägare av "riktigt" garage som har plats för cyklar, plåt, snöslungor, 3 st svetsar, rörstumpar, tomma kartonger, hustruns skräp mm.

Link to comment
Share on other sites

Ser nästan lite kusligt ut med några ensamma bilar liksom utslängda i ett hav av marmor, jag trodde först att det var screenshots fån Sims eller liknande dataspel.

Håller nog med Antas, det behövs åtminstone en gräsklippare i hörnet för att få lite hemkänsla. Helst en Klippo.

Link to comment
Share on other sites

Herrejösses vilka garage (och bilar)

Skulle gärna se en tråd här på forumet där vi vanliga dödliga kan diskutera, jämföra och insprirera varandra vad gäller garage-byggen och renoveringar. Finns det någon sådan sedan tidigare?

Har precis köpt hus med ett fristående garage modell skokartong med plats för en bil och en arbetsbänk. Åker såklart på en del jobb invändigt till att börja med men kan ju redan nu börja spåna kring om-, ut- eller nybyggnad av garaget om något år.

Garaget står på tomtgränsen och har inte så mycket utrymme i sidled till bostadshuset så att bredda garaget mer än någon enstaka dm går inte. Dock finns det gott om utrymme bakåt så om jag bakar mycket bullar till grannen och till kommunens byggnadskontor kanske de kan gå med på att jag får förlänga.

Någon som genomfört något liknande? Är det alls lönt att börja pussla med en gammal träkoja i halvdant skick eller är det kanske läge att jämna alltsammans med marken och köpa en ny byggsats?

Link to comment
Share on other sites

Stuff: Jag har också bara en "skokartong", men som tur är också ett redskapskjul som rymmer trädgårdsprylar och annat får hålla till. Det hade ju nästan tagit upp halva garaget annars... Så om du inte har det redan, bygg en friggebod eller liknande och frigör värdefulla kvadratmeter i garaget! :)

(Edit: Förresten är garaget förlängt också, dock är den biten avsedd som gäststuga. :( Men förlängning är absolut en möjlighet, grannen har också gjort det för att få in husvagnen.)

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Vi har dubbelgarage på längden. Tyvärr är den inre delen avdelad som förråd, hade tidigare fotolabb där (före digitala revolutionen).

Platsproblemen förefaller vara universella. Eftersom vårt hus har carport kom yngste sonen och jag på den briljanta iden att bygga väggar runt carporten och på så sätt få en verkstadsdel inför bilbygget. Tillbyggnaden fungerade perfekt, väggar och tak har dubbel gips, dörrar är brandklassade. Den inre brandklassade plåtklädda dörren (in till förrådet och bostadsdelen) köpte vi för 500 SEK (=Locost!) inkl karm och vred.

Virke köpte via billigt via div kontakter. Garagedörrarna fick extra isolering, väggarna har samma isolering som övriga huset. Plattan göt vi med dubbla armeringsmattor för undvikande av ev. tjälrörelser, vi var noga med markisolering under och utanför plattan.

En bättre investering är det sällan man gör!

Nu visade det sej att trädgårdsredskap och annat ointressant började inkräkta på bilbyggeriutrummet. Vad göra?

Grannen bytte plåttak, av honom fick vi det gamla taket som sedan användes för att sätta upp ett kallförråd bakom huset. Mörkret och snömängderna gör att jag inte kan visa bild på förrådet. Kallförrådet har räddat äktenskapet många gånger!!!!

På bilden med våra "järnhästar" syns carporten före kringbyggnation. Utbyggnaden kan ses på bilden där yngsten bogserar "rörhögen" med trädgårdstraktorn (våra första rullningstester!). Jo, det är jag som sitter bakom ratten på "rörhögen".

Utbyggnaden har underlättat mycket i byggandet och jag har aldrig ångrat den.

Bilderna är inte precis klargörande men de enda jag kunde hitta för tillfället. Hmmm....borde kanske byta till marmor som länken ovan visar.......undrar vad grannarna skulle säga?

Antas

Bil- och hustillbyggare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag blir alldeles stum... :blink: Vilka fantastiskt vackra garage! :wub: Snacka om inspirerande miljöer! Tänk att kunna sitta vid bardisken och snegla på sjuan när man tar sig ett litet glas juice från öarna utanför skottland. ;) Underbart! :D

Man fy sjutton vad de måste städa för att hålla dem så vackra och dammfria! Det avundas jag INTE! :516:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Galet!!, vilka garage!! :notworthy: blev fast i tråden på tok för länge! :)

Men själva tillfredsställelsen man upplever då man sitter och suger på en islay och beskådar något man knåpat ihop med sina egna två händer är nog oxå ganska ok jämfört med ha skyfflat över ett dussin skottkärror med pengar till hantverkare och bilhandlare!, Pac's kombination måste ju vara den optimala :)

Nedanstående "garage" jag hittade i tråden verkar ju oxå trevligt! :)

01_seeker_cat.jpg

Edited by Jocke
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...