Jump to content

CAD program till vettigt pris


Siduna

Recommended Posts

Vet inte om detta finns behandlat i annat forum. Har letat men inte funnit, så jag tar helt fräckt och startar en tråd.

Nu när Busa-motorn är på väg hem kanske det är dags att få ändan ur vagnen och faktiskt bilda sig en uppfattning om hur åbäket ska se ut och därmed också byggas ...

Har längre tillbaks arbetat i 3D CAD program. Har dock inget installerat i burken hemma och eftersom jag inte har någon brinnande lust att slänga iväg en förmögenhet på datorprogram (vill ju hellre lägga förmögenheten på nått som ligger på runt 300hp å 600 kg) tänkte jag att kanske några av er kloka människor har några bra tips!?

Har hittat ett antal alternativ på nätet, men skulle hellre får lite "oberoende" råd än att läsa en massa reklamsnack på nätet.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har exempel på vad som kan göras i Sketchup, gärna bil relaterat?

Finns lite på tuben.. :)

Tänk bara på att alla Solidworks ligger som 64-bitars nuförtiden.....

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Sketchup är stark beroendeframkallande! :), men som du säger, så upplever jag oxå att det är mer för att snabbt skissa idéer! Jag har använt det ganska mycket både på jobbet och privat men ibland kan jag "rita bort mig", d.v.s. är jag inte tillräckligt noggrann med att få ytor paralella o.s.v. så uppstår det bökiga problem.

Körde lite AutoCAD och Pro/E i skolan, men fastnade för Solidworks. Ritar min seven i Solidworks, smidigt att t.ex. rita upp ramen som en "streckfigur" och sen ersätta strecken med fördefinerade rörprofiler!

Ofta börjar jag att skissa en idé i Sketchup och går sen vidare till Solidworks när jag är nöjd!

Kollade även lite på Rhino3D innan jag fick tillgång till studentversionen av Solidworks, verkar ok, men satte mig aldrig in tillräckligt i det!

Link to comment
Share on other sites

Ni vet att hela Haynes ramen finns som CAD redan?

Bara så man inte sitter och dubbeljobbar något på kammaren.

Bara som information - alla gör ju som de vill.

Jag har den om någon är intresserad. Inte ritat själv men fått från en Fransman.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Pantad som jag är har jag bestämt mig för mittmotorbygge, så det blir nog till att börja från scratch. Har en idé om att ha kuggtransmission istället för kedja mellan motor å diff. Inbillar mig att det går att sno ihop en backväxel däremellan ("drevplatsen" mellan rovan å diffen). Nån som vet om det är gjort på "amatörnivå" i Sverige? Vet att det finns lösningar färdiga, men det ska väl vara "hemsmide"!? Har en skiss på växellådan i huvé ... så snart jag får bra förslag på CAD-program och lärt mig delar jag gärna med mig av tankarna. Nån som skulle vara intresserad av ett JV att smälla ihop dylik transmission?

Link to comment
Share on other sites

Innan verklig byggstart skissa upp bilen verbalt i telefon eller med ett besök hos SFRO. Det är lika bra att börja där så du vet om kugghjul mm är ens tänkbart att gå vidare med. Får du ett ok där då är det bara att börja bygga i huvud och i verklighet.

Just det 300hk och 600kg är en liten jobbig kombination för gatreggning. Vill inte vara negativ men det är en bit ifrån de 20.3 hk per 100 kg bilvikt som är VVFS 2003:22 syn på effekt vikt förhållande

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Körde lite AutoCAD och Pro/E i skolan, men fastnade för Solidworks. Ritar min seven i Solidworks, smidigt att t.ex. rita upp ramen som en "streckfigur" och sen ersätta strecken med fördefinerade rörprofiler!

Jag hade SW för ett par år sedan och labbade lite med, och jag letade efter just det som du beskriver men lyckades inte få till det. Kan du då också ändra ett mått i din streckfigur efteråt, och alla rör anpassar sig efter det nya måttet? Vilken funktion eller kombination av funktioner använde du?

Det ska väl finnas nån slags studentlicens till Solidworks som är lösbar. Eller så kan man ta en distanskurs på nåt universitet så får man en gratis licens ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...