Jump to content

Mårups Hyper 8


Peter M

Recommended Posts

Hej

Läste in frimewaren på nytt.

//Kenneth

OK. Blir det total reset då eller?

Just det där med ini-filer och firmware gör mig väldigt osäker när det gäller Megasquirt.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hittat felet.

Hade visst varit lite för snål vid cranking när den är varm.

Ökade tiden lite och vips, så startade den snällt igen.

Det blir mycket lättare när man gör rätt. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Det här blev jag ganska nöjd med. :)

gulf.jpg

Ska bli extra skönt när besiktningen är avklarad så bågen kan återmonteras.

Det ser mycket snyggt ut

kengren

Link to comment
Share on other sites

Kul att ni gillar den. Det blev en enorm skillnad när linjerna kom på.

Försökte boka tid idag för Enskilt Godkännande, men nu har Bilprovningen tagit bort alla direktnummer från hemsidan och hänvisar till ett och samma nummer, oavsett ärende. 40 minuters väntetid och ingen chans i världen att bli kopplad till stationen. :banghead:

Jag körde helt enkelt dit och log väldigt vänligt mot första bästa besiktningsman, varvid han snabbt gick och hämtade en kille som besiktigar amatörbyggda fordon.

De hade inte så gott om tider men besiktningsmannen lovade ringa mig på måndag och försöka klämma in min bil "ganska snart". :thumbsup:

Rena stenåldern att man ska vara tvungen att köra dit för att få prata med rätt person. I växeln visste de inte ens att registreringsbesiktning inte gällde längre. :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

Idag var det dags för "Enskilt Godkännande" hos Bilprovningen.

Det gick rätt bra, förutom mina fina framblinkers som saknade en etta. Det är tydligen inte e-märkningen som spelar roll, det ska finnas en siffra i närheten av e-märkningen som talar om var på bilen lampan ska sitta.

besiktning.jpg

Här står Hyper 8:an och väntar på besiktningsmannen som gick och hämtade rätt formulär.

besiktning_lyften.jpg

Bilen gick faktiskt upp på lyften, till min förvåning. :blink:

Bra med plant golv.

besiktning_frigang.jpg

Så här mycket frigång var det under lyftmojängen. (På det berömda.)

besiktning4.jpg

Han fick köra runt och backa upp på bromsrullarna.

Bromsarna var helt OK, inklusive den elektriska handbromsen.

Kalaset kostade 4300:-, vilket väl får räknas som "billigt" med tanke på den nya prislistan. Väntar på papper från SFRO och med lite tur kan jag köra in och visa upp alla papper och mina nya blinkers på fredag. De hade två stycken kvar hos Swedol, så där hade man minsann lite tur. (Redan monterade.)

Tydligen vill Bilprovningen ha ett tillverkningsintyg där man skrivit vilken totalvikt bilen klarar, så ett sådan ska jag också plita ihop. Mycket papper att hålla reda på...

Link to comment
Share on other sites

Grattis får man väl ändå säga, verkar ju gått bra.

Ser ut som Valdemarsro?

Tackar.

Ja det är Valdemarsro.

Kan rekommendera att du kör dit när det är dags för dig. Trevliga och snabba.

Link to comment
Share on other sites

Stort GRATTIS från Konungarikets utpost i norr!

Citat:"Tydligen vill Bilprovningen ha ett tillverkningsintyg där man skrivit vilken totalvikt bilen klarar".

Detta krävdes inte vid min besiktning.

Antas

Nyss hemkommen efter att ha "finkört" utan regn.

Link to comment
Share on other sites

Stort GRATTIS från Konungarikets utpost i norr!

Citat:"Tydligen vill Bilprovningen ha ett tillverkningsintyg där man skrivit vilken totalvikt bilen klarar".

Detta krävdes inte vid min besiktning.

Antas

Nyss hemkommen efter att ha "finkört" utan regn.

Hej Antas,

Tack herr bilbyggare. (Du är ju officiellt bilbyggare nu med all mediauppmärksamhet. Bra för alla som bygger egen bil att ha en mogen och lugn norrlänning som "ambassadör".) :notworthy:

Gällande pappersexcersisen...

Jag kan stå på huvet och joddla om det hjälper för att min bil ska bli godkänd, så ett litet papper till kan han väl få. Bara han blir glad så...

Förresten, Antas... Var det inte du som skulle ut på safari i de södra nejderna? När blir det?

Sikta på Oxie så ska du se att det finns övernattningsmöjligheter och en och annan god köttabit att inmundigas från mina dubbla Weber (grillar).

Finns till och med parkering på uppfarten för handbyggda fordon.

Link to comment
Share on other sites

Planerar en "eriksgata" till Konungarikets avlägsna regioner under senare delen av augusti.

Hmm...undrar om det finns farbara vägar med automobil när man passerar Dalälven?

Kommer ihåg när jag och en kompis körde motorcykel i bl.a.norra Polens "glesbygd" och hade tagit med PETflaskor på 1,5 liter för reservbränsle. Konstaterade att det fanns Statoil mackar överallt! Artikeln om den resan kan läsas här: MIn Länk

Link to comment
Share on other sites

Fick äntligen alla papper från SFRO och fick tid till besiktning på måndag.

Men... Nu säger besiktningsmannen att bilen inte är klar i och med det. Den ska även kontrollbesiktigas. :blink:

Är det verkligen så?

Han har ju gått igenom bilen minutiöst och kollat precis allt. Ändå ska den även kontrollbesiktigas? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Märkligt!

För mej var "kontrollbesiktning"=enskilt godkännande. Ingen annan "besiktning" krävdes.

Hmm.....kan det vara en åtgärd för att ta betalt två gånger?

Informera gärna om hur det blev.

Link to comment
Share on other sites

När jag bokade min reg.bes. som det hette då, frågade jag om detta och fick reda på att just den stationen (Ystad) gjorde både och samtidigt medan andra delade upp det i två steg.

Hur som helst är det dåligt att de ens har kommit på tanken att dela upp det :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

När jag besiktigade buggyn gjorde dom först reg-besiktning och sedan kontrollbesiktning. De gjordes under samma tillfälle och jag fick anmärkningar på båda. Dessa fick jag sedan visa upp vid ett senare tillfälle.

När jag nu besiktigade Sjuan pratade han aldrig om någon kontrollbesiktning. Han följde bara en lathund för att kontrollera allt på bilen.

Mitt pris blev 4000kr dvs 2h besiktningstid.

Kan dina 300kr extra vara för kontrollbesiktningen?

Det är bra att alla besiktningsmän har fått exakta instruktioner för hur sådana här besiktningar skall gå till. Alla verkar ju göra på olika sätt.

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

Ska bli intressant att se vad de egentligen gör på måndag. Det verkar minst sagt knasigt att de skulle få för sig att kolla hjulupphängningar och göra bromsprov en gång till.

Fick veta att Transportstyrelsens databas låg nere idag. Hoppas de rett ut det till på måndag för annars blir det inget regnummer och därmed inte heller någon "kontrollbesikning".

Får väl roa mig med att klippa till snygga kartongbitar som får funka som tillfälliga nummerskyltar ifall allt är OK på måndag. Det ska visst vara helt OK att köra med egentillverkade skyltar tills de riktiga dimper ner i brevlådan.

KÖRSUGEN!!! :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Tackar.

Nu återstår att se om den fungerar. :unsure:

Har ett par veckor semester kvar och om det bara slutar regna så lär det bli några mil på krokiga vägar.

Den måste mappas men utan lambda är det inte lätt att autotuna. Har väntat i flera veckor på en ny mätare och blev så j**la irriterad på dålig service att jag beställde en ny från Burton med expressfrakt.

Det kommer att finnas en sprillans ny Innovate MTX-L till salu (billigt) när den jag väntat på dyker upp.

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Besiktigad och klar.

Nu är det bara att sitta på händerna och vänta på nummerskyltarna.

Det går INTE att fuska till sig tillfälliga skyltar. Ringde snuten och frågade.

GRATTIS !

Men måste vara en fruktansvärt lång väntan dom sista dagarna, trots att man lagt ner massor med tid innan, timmar, månander, år och i vissa fall decennium.

Link to comment
Share on other sites

Skyltarna kom idag.

20 minuter senare var det dags för första rundan. :prop:

Kan konstatera följande:

Den går som en dopad raket. :lol:

Den är 100% skrammelfri. (Som en ny BMW, ungefär.)

Den vibrerar nåt djääävulskt på vissa varvtal. Så är det tydligen att ha motorn som bärande del i konstruktionen. Vid fullvarv är det inte minsta vibration dock.

Den ligger som en klistrad rem på vägen.

och...

DET ÄR KUUUUUUUL!!! :banana:

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Den går som en dopad raket.
:thumbsup: :racesmile: :racesmile:

Dax att läxa upp "robban 1 " på knutan i hanses senaste rejs bil ?

Ni kör väl Zetec båda två, så de borde bli en tajt fajt.

/micke

Link to comment
Share on other sites

:thumbsup: :racesmile: :racesmile:

Dax att läxa upp "robban 1 " på knutan i hanses senaste rejs bil ?

Ni kör väl Zetec båda två, så de borde bli en tajt fajt.

/micke

Den har han sålt långt innan den är rejsklar. :516:

Link to comment
Share on other sites

Ska du köra peter?

Det vet jag inte. Först ska den mappas och sen ska kamvariatorn aktiveras.

Får inte rätt på loggningen och då blir mappning baserat på loggen väldigt meningslöst.

När jag startar Tuner Studio och öppnar VE-tabellen kan jag se att markeringen för vilken cell man befinner sig i rör sig exakt som det är tänkt. Från längst ner till vänster vid tomgångsläget till längst upp när gaspedalen är i botten. Så långt allt bra.

Men... När jag startar loggning och kör en rejäl runda och sen kollar loggen i MegaLogViewer ser jag att den rör sig i ett enda gasläge. Ungefär trekvarts gas. :unsure:

Därför försöker den föreslå en ny mapp baserad på ett och samma gasläge. WTF?

Loggen visar alltså att jag har hållt konstant trekvarts gas. Varför?

Det finns en liten mini-bild av VE-tabellen i MegalogViewer där man ser exakt vilken cell som är aktiv och det är bara några få celler som markeras. Vid full gas och 7800 rpm är den i en helt annan cell och härjar.

Extremt mystiskt.

Link to comment
Share on other sites

Var på bilutställning i Löddeköpinge ikväll.

Oj, vilket drag det blev kring min bil. Hann inte kolla på en enda av de andra bilarna.

Kul med uppskattning, men det var nästan för mycket. :prop:

Eller så var det som jag hade hoppats. Nåja, man vänjer väl sig. :)

Det finns en liten chans att Automobil hör av sig och vill göra reportage snart. Då ska jag berätta hur fantastiskt bra det här forumet är och hur mycket hjälp man får från alla goa gubbar. :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Nu!

1500:- och den är din.

Taget! Kommer gärna ner till Malmö och spanar in ditt bygge och hämtar mätaren samtidigt. Kan sätta in pengar i förväg om du PM:ar ditt kontonummer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...