Jump to content

Mårups Hyper 8


Peter M

Recommended Posts

Är det någon som har gjutit av en hel kaross i kolfiber här på forumet tidigare?

Kanske skulle vara något? Eller har klassen du tänkt köra i begränsningar på kolfiber användande?

Har för mig vi brukar räkna 3000kr/kvm för pre-preggat och tillhörande form. Formen kan man använda flera gånger så

andra gjutningen blir ju billigare. Sedan så behöver man en ugn som går upp till 200grader där allt skall vakuum sugas.

Aningens dyrt och krångligt men lätt och starkt blir det vill jag lova!

//Jesper

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Nä, det blir overkill med hela karossen i kolfiber.

Bilen är alldeles för lätt ändå.

Körde du Riksettan idag?

----------------

Väntar nu på att Lilja ska höra av sig. Med lite flyt dimper det ner en aeroscreen som är väldigt, väldigt, väldigt lik den som sitter på Caterham.

Link to comment
Share on other sites

Tomgången bråkar.

Annars går den rätt hyggligt för att vara "fulmappad".

Vad är det som händer? :blink:

AFR går upp till 22 och sen dör den om den får stå på tomgång.

post-3644-0-33829100-1337955949_thumb.png

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har gjutit av en hel kaross i kolfiber här på forumet tidigare?

Kanske skulle vara något? Eller har klassen du tänkt köra i begränsningar på kolfiber användande?

Har för mig vi brukar räkna 3000kr/kvm för pre-preggat och tillhörande form. Formen kan man använda flera gånger så

andra gjutningen blir ju billigare. Sedan så behöver man en ugn som går upp till 200grader där allt skall vakuum sugas.

Aningens dyrt och krångligt men lätt och starkt blir det vill jag lova!

//Jesper

Ännu lättare å starkare blir det om man kan honeycomba hela skiten med.

Link to comment
Share on other sites

Man brukar säga till FWD åkarna att det är jobbigt att backa med bilen på banan.

Man får ont i nacken.

Men jag förstår inte varför du skall backa med en RWD bil?

(Tänker på däckens rotation)

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

Man brukar säga till FWD åkarna att det är jobbigt att backa med bilen på banan.

Man får ont i nacken.

Men jag förstår inte varför du skall backa med en RWD bil?

(Tänker på däckens rotation)

//Jesper

Tror inte det är någon ko på isen.

Hjulen ska av igen då pinnskruvarna är alldeles för långa.

Link to comment
Share on other sites

--- Men jag förstår inte varför du skall backa med en RWD bil? ---

Kanske samma idé som för traktorer som skall gå på asfalt hela tiden. Man vänder däcken då blir fordonet inte lika "stötig" längre. Skulle kunna vara en bra förklaring om nu inte --- Hjulen ska av igen då pinnskruvarna är alldeles för långa.--- råkar vara det rätta svaret.

Link to comment
Share on other sites

Fick en aeroscreen idag som är väldigt, väldigt, väldigt lik Caterhams modell.

Dags att ta fram såg och slip ikväll, för nu passar den "sådär". Kanske inte så konstigt då min bil inte är väldigt, väldigt, väldigt lik en Caterham.

Link to comment
Share on other sites

Har tillbringat söndagen med att tillverka en ny hållare för strålkastare och blinkers.

Lamporna var 10 mm felplacerade. :banghead:

Blinkersen visste jag att de satt fel.

Byggde en helt ny lösning med snabbkontakt så det är lätt att rätta till när (om) den blir godkänd.

fulbelysning.jpg

Rören kommer från en avdankad Ikealampa. (Antas. Jag kan också bygga locost!!! :prop: )

De jättestora lamporna fanns i ett skåp med grejer som är "bra å ha". Samma med blinkerslamporna.

Link to comment
Share on other sites

Måste stoppa in lite skräp i luftfiltret för att klara ljudprovet. Har sett att vissa stoppar i skumgummi, men vilken typ?

Någon som har tips om lämpligt material?

Det gör inget om den blir lite trött för då blir den ännu tystare. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Måste stoppa in lite skräp i luftfiltret för att klara ljudprovet. Har sett att vissa stoppar i skumgummi, men vilken typ?

Någon som har tips om lämpligt material?

Det gör inget om den blir lite trött för då blir den ännu tystare. :prop:

På första bullerprovet missade jag pga insugsljud, jag har ju burk med koniskt filter, men jag byggde en ljudisoleradlåda runt filtret och satte ljuddämparmatta på utsidan av insugsburken och dessutom hade jag vanlig madrass skumgummi inuti filtret.. :516:

Bättre att få tyst från början än att offra tid och 1200:-

Link to comment
Share on other sites

Jag blev sponsrad av SIA glass för mitt bullerprov luftfilter.

Fäste en slang till insuget som jag limmade/tejpade fast i botten på ett SIA-glass paket 1.5L har jag för mig.

klippte givetvis ett runt hål för slangen i paketet.

Sedan stoppade jag i 2st tvättsvampar (utan schampo) sedan på med locket och skar ut några ventilationsrutor.

vips var insugsljudet borta.

Avgassystemet blev en insats med svinto med lödder och täckplåt så att den inte skulle fara ut.

vips så var avgasljudet borta.

Provet noterades 79dba som medel. Kommentaren från bes-man var att "den gick ju, orkeslös men den gick ju."

//Jesper

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

Verkar som att jag får klä in hela luftfiltret i liggunderlag och lämna nåt litet fjuttigt hål så den kan ta sig framåt med nöd och näppe.

Lite GladPack på mikrofonen när ingen ser åt det hållet kanske? :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Tack Baronen för erbjudandet och tack Thomas för bra tips. :thumbsup:

Tillbaks från Sweden Rock, samt kunduppdrag och nu jädrar meckas det. Har justerat det mesta som påpekades på SFRO 1.

Tyvärr kom ett surt brev från Transportstyrelsen som indikerar att SFRO och Transportstyrelsen inte är helt i synk.

Jag använde identitetsbeviset jag fick av SFRO och skickade in det tillsammans med alla andra skumma papper man måste visa upp, men Transportstyrelsen godtog inte identitetsbeviset. :banghead:

Ska få den "nya typen" av identitetsbevis stämplat imorgon, men det är surt med förseningar på grund av byråkratiska krumbukter. :mad:

Link to comment
Share on other sites

Antar att du fick ditt identitetsbevis från din SFRO-gubbe.

Gick det att lösa via post?

Nä, vi hade en rendezvous inne stan.

För övrigt en mycket sympatisk och hjälpsam SFRO-representant.

Jag hör av mig till dig några dagar innan det är dags för bullerprov.

Borde bli i nästa vecka om mitt meckande går som det ska. Har studenfest för sonen idag och "Grilla med grannen" imorgon, så det blir vrålmeck lördag och söndag.

Link to comment
Share on other sites

Har upptäckt att när man använder "outputs" i Megasquirt så fungerar de baklänges. Skulle nog ha läst lite noggrannare för då hade det inte kommit som en överraskning. :banghead:

Det innebär att insugskamaxeln har stått på räserläge på tomgång och att den backat till mes-läge när den passerat 3000 rpm. Hmmm...

Måste kolla om man kan vända på funktionen, annars blir det till att stoppa in ett relä som är på när outputkanalen är av och tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Vilken output använder du?

Ettan. Skulle nog tänkt till lite mer innan för att slippa koppla om i efterhand.

Försöker få tid att läsa på ordentligt om de där "outputsen" men det är en massa annat emellan. Jobb till exempel.

Nu är bilen i alla fall godkänd av Transportstyrelsen. (Ursprungskontroll.) :banana:

Skulle boka tid med SFRO för bullerprov den här veckan men nu vil bilj*veln inte starta. Flödar som en gris och nu tror jag stiften har pajat.

Lossade stiften och lyste ner. Man kunde spegla sig i kolvarna, så nog flödar det alltid...

Kan inte begripa varför den skulle börja flöda nu. Den funkade ju innan. :banghead:

Har försökt justera startmotorn som skriker som en arg kamel. Den är splitter ny och ska passa till just exakt det svänghjul och den sprängkåpa som sitter på min bil. Brotschade upp hålen men det låter precis lika illa. Finns det olika antal kuggar på startmotorerna? (Jag har min startmotor på vänstersidan.)

Såg att det satt lite metallspån på kuggkransen så det "går lite tight", typ.

Link to comment
Share on other sites

Ajdå. När min flödade så var det p.g.a. tokigt ställd priming pulse. Skickade in två skvättar bensin innan motorn skulle startas. Men skvättarna var stora. Stängde av det helt istället.

Kan ju inte bero på så många parametrar om den flödar innan den startar.

Är bara Priming pulse och cranking pulse som ger soppa innan den startar. Kanske first start enrichment, men det borde inte göra så mycket skillnad.

Antar att inte Req Fuel ändrats.

Jag är redo för att vara parasit på ditt bullerprov :)

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som man kan invertera utgången. "Output1 invert for temps"

Annars funkar din idé med relä också.

Alternativ 2 är att invertera signalen i drivningen. Antar att du har någon form av drivsteg mellan output 1 och motorn?

"Temps" tolkar jag som just "Temp", men man kan ju alltid prova.

Orkar inte löda om just nu och skiter i kamförställningen också då det är besiktning på G. Viktigare...

Fick igång den nu och lyckades få till en riktigt trevlig tomgång, men den är superkänslig. Med "23" i rutan där den står och puttrar i VE-tabellen blir det 12.2 i AFR.

Med "22" går den förbi 22 i AFR och sen avlider den. :blink:

Har justerat ut startmotorn så mycket att den till slut inte tog alls. I mellanläget, vilket borde vara ett "lagom" läge låter den riktigt illa.

Börjar misstänka att det är fel antal kuggar på bendixdrevet. Om det hade varit en Alfa-motor hade jag veta exakt vilken startmotor som passar på vilken motor, men när det gäller Fårrd är jag helt ute och cyklar.

Link to comment
Share on other sites

Kolla i tex MECA katalogen om du har nummer på startmotorn, så ser du vad den passar till. FInns ju andra drev att stoppa i om du har fel, många startmotorer är ju lika, men med skillnad på just dreven. Misstänker att jag kan hjälpa till och hitta delar om du har numret på startern.

Link to comment
Share on other sites

Kolla i tex MECA katalogen om du har nummer på startmotorn, så ser du vad den passar till. FInns ju andra drev att stoppa i om du har fel, många startmotorer är ju lika, men med skillnad på just dreven. Misstänker att jag kan hjälpa till och hitta delar om du har numret på startern.

Bosch 0 986 015 190

Kan du klura ut vad som måste göras är jag mycket tacksam. :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

10 grader ska vara ett vettigt värde på tändningen vid "cranking", men det puffar rejält i insuget och blir baktändningar som tvärstoppar startmotorn.

Låter inte så kul.

Kul att det helt saknas gradmärkningar på remhjulet. :banghead:

Får väl måla dit märkningar och kolla så det verkligen är rätt tändningsvärden. (Jobb, jobb, jobb...)

Är 10 grader för mycket på en Zetec?

Link to comment
Share on other sites

10 grader är normalt.

Men om du inte har märken har du ställt boxen så att 10 grader är 10 grader på riktigt.

Det beror ju på var givaren hamnar.

Link to comment
Share on other sites

Med "23" i rutan där den står och puttrar i VE-tabellen blir det 12.2 i AFR.

Med "22" går den förbi 22 i AFR och sen avlider den. :blink:

Det där låter inte rätt. Du borde kanske testa att dividera reqfuel med tre och multiplicera ve-tabellen med 3.

Hur ser resten av ve-tabellen ut? Vad har du som högsta värde?

Tomas kommentar är också viktig. Se till att 10 grader i megasquirt verkligen är 10 grader i verkligheten.

Man kan sätta Fixed angle i Spark settings.

Jag fixade en gradskiva att sätta på remskivan på vevaxeln. (inte till saab-motorn, den har 10-gradersmarkering original)

Bara att skriva ut :)

https://dl.dropbox.com/u/25591866/forumbilder/vev_rikard.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det där låter inte rätt. Du borde kanske testa att dividera reqfuel med tre och multiplicera ve-tabellen med 3.

Hur ser resten av ve-tabellen ut? Vad har du som högsta värde?

Mina värden är helt normala. Ligger mellan 21 och 103.

Det är förmodligen någon annan grundinställning som spökar.

Tomas kommentar är också viktig. Se till att 10 grader i megasquirt verkligen är 10 grader i verkligheten.

Man kan sätta Fixed angle i Spark settings.

Jag vet. Egentligen ska man inte behöva bekymra sig när man kör Zetec. Det är ju "Ruta 1 A" och det finns hur många FAQ:s som helst som säger exakt hur tändningen ska ställas in. Jag rev av kåpan och dubbelkollade kammarna och TDC igår. Har nu ett nollmärke på remskivan och ska skriva ut din gradskiva (i rätt storlek) på ett självhäftande papper.

Jag fixade en gradskiva att sätta på remskivan på vevaxeln. (inte till saab-motorn, den har 10-gradersmarkering original)

Bara att skriva ut :)

https://dl.dropbox.com/u/25591866/forumbilder/vev_rikard.jpg

Tack för gradskivan.

Link to comment
Share on other sites

Kollade tändningen.

Körde med "10 fixed" och då står den strax över noll. :unsure:

Körde med vanlig inställning och såg att TunerStudio visade 18 grader, men kom bara upp i 10. Skumma värden. Hur ändrar man det?

Trots inställningen på "10 grader fixed" rörde sig markeringen lite. Den var dessutom lite "intermittent". Kan vara störningar i givarkabeln. (Som är dragen separat och skärmad.)

Tyvärr pajade min andra lambdamätare när jag varmkörde. Fick en ny för inte så länge sedan och nu har utbytesenheten pajat också. Alltså kör jag i blindo. :banghead:

Som grädde på moset har ett av stiften avlidit. Fyran gick inte så jag swappade trean och fyran och då var trean död. Drar iväg och köper nya stift nu...

Link to comment
Share on other sites

Du har ju inte sådär jättebra flyt nu om man säger så...

Du får ändra Trigger Angle under Spark Settings.

Subtrahera 8 från Trigger Angle. Eller addera? Osäker, mitt stämde direkt.

Kom på att du kör Tuner Studio, men det heter säkert ungefär samma.

Link to comment
Share on other sites

Du har ju inte sådär jättebra flyt nu om man säger så...

Du får ändra Trigger Angle under Spark Settings.

Subtrahera 8 från Trigger Angle. Eller addera? Osäker, mitt stämde direkt.

Kom på att du kör Tuner Studio, men det heter säkert ungefär samma.

Håller på med mätklocka nu för att vara 100% säker på var TDC är. Litar inte på något just nu, så det blir dubbel-trippel-koll av allt.

Link to comment
Share on other sites

Film:

Notera att gnistan "försvinner" lite då och då. Därför är tomgången minst sagt orolig.

Behöver nog ett Picoskop...

Satte ner Trigger Angle till 52 grader och då såg det rätt bra ut.

Lite mysko att tändningen först backar lite när jag gasar till för att sedan stiga. :unsure: Därför blir den lite "sluggish" just när man börjar röra på spjället.

Ja, det låter som en stenkross. Det är dogring-lådan som ordnar det. :prop:

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Lite mysko att tändningen först backar lite när jag gasar till för att sedan stiga. :unsure: Därför blir den lite "sluggish" just när man börjar röra på spjället.

Den hoppar kanske in i en annan cell i sparktable när du gasar till. Eller hoppar tändningen till även när den är låst till 10 grader?

Link to comment
Share on other sites

Den hoppar kanske in i en annan cell i sparktable när du gasar till. Eller hoppar tändningen till även när den är låst till 10 grader?

Även när den är låst.

Ingen cell har lägre värde än den som används vid tomgång.

Har lite högre tändning även vid lägre varv då det ska stabilisera tomgången för motorer med separata spjällhus.

Alltså finns det inget värde som motsvarar det som händer.

Ska ta reda på hur mycket ett Picoscop kostar för här ska det bli ordning och reda.

Tänker först plocka ut VR-sensorn och mäta avståndet till kuggarna. Svänghjulet är specialbyggt så det kan mycket väl vara fel avstånd.

Absolut första prio är dock en startmotor som låter som en startmotor. Måste använda hörselskydd nu, så illa låter det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...