Jump to content

Mårups Hyper 8


Peter M

Recommended Posts

Bygger elsystem för glatta livet och försöker hålla kroppen vid liv med en liten söt värmefläkt.

Någon har släppt ut för lite CO2 utanför garaget för det är svinkallt.

Hallå! Ja, ett rymligt garage med en braskamin i hörnet. Det vore nåt det.

(En beg.gjutjärnskamin går också bra.)

Dom där oljefyllda elementen är bra och säkra. Jag har ett på 500W.

i mitt lilla garage.

Link to comment
Share on other sites

Hallå! Ja, ett rymligt garage med en braskamin i hörnet. Det vore nåt det.

(En beg.gjutjärnskamin går också bra.)

Dom där oljefyllda elementen är bra och säkra. Jag har ett på 500W.

i mitt lilla garage.

Det blir för dyrt att driva ett sånt element.

Jag är smålänning och väljer att jobba mig varm. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Det blir för dyrt att driva ett sånt element.

Jag är smålänning och väljer att jobba mig varm. :prop:

Jaha på så vis. OK. Men elementet behöver inte stå på hela tiden.

Mitt är avstängt för det mesta. Det får stå på en dag före besöket i mitt garage.

När det gäller gjutjärnskaminer. Hela skogen är full av gratisved.

Man behöver inte såga ner träd, det ligger fullt på marken.

Sånt som har blåst ner och som Kommun har kapat ner i avsikt att städa upp.

Link to comment
Share on other sites

Nu är Megasquirten moddad till oigenkännlighet.

Enligt de som begriper sig på sånt här ska jag nu slippa använda EDIS, samt kunna koppla in en varvräknare. :blink:

Wow, liksom.

Det tar väldigt lång tid att bygga elsystem.

Kan bero på att jag kopplar långsamt. :prop:

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Har två luft till luft igång i verkstan.

Varmt och skönt:-)

Har dubbla långkalsonger och tredubbla strumpor.

Varmt och skönt. :prop: (Drar väldigt lite ström, dessutom.)

Måste man ha sin Megasqurit-låda på gummifötter?

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan! Just det där med varvräknare är inte att förakta!! ;) :D

"Slippa använda EDIS"? Vad skall du köra då?

"Måste man ha sin Megasqurit-låda på gummifötter?" Vet inte.... gjorde som folk sa och satte den på gummifötter dock ..... :D

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

"Slippa använda EDIS"? Vad skall du köra då?

"Måste man ha sin Megasqurit-låda på gummifötter?" Vet inte.... gjorde som folk sa och satte den på gummifötter dock ..... :D

Direkt på Fårrd-spolarna.

Måste hitta världens lägsta gummifötter. Blev lite trångt helt plötsligt, så det finns bara plats till max 10 mm höga gummimojänger.

EDIT: Hittade hos Agera. Små fina saker, 6 mm höga.

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Direkt på Fårrd-spolarna.

Måste hitta världens lägsta gummifötter. Blev lite trångt helt plötsligt, så det finns bara plats till max 10 mm höga gummimojänger.

EDIT: Hittade hos Agera. Små fina saker, 6 mm höga.

Ah, ok, du kör separata tändsteg i boxen alltså?

Blir det trigger på både kam och vev också?

Att köpa beg MS-box verkar lurigt... dom kan ju vara uppsatta till precis vad som helst och dom flesta verkar inte veta till vad...... Det var skönt att beställa en ny med dom specar jag ville ha direkt. Jajustdet, inklusive den där varvräknarutgången ;)

Link to comment
Share on other sites

Ah, ok, du kör separata tändsteg i boxen alltså?

Blir det trigger på både kam och vev också?

Att köpa beg MS-box verkar lurigt... dom kan ju vara uppsatta till precis vad som helst och dom flesta verkar inte veta till vad...... Det var skönt att beställa en ny med dom specar jag ville ha direkt. Jajustdet, inklusive den där varvräknarutgången ;)

Begagnad? :blink:

Jag har byggt min alldeles själv, inklusive alla moddningar. Finns fina "kits" för det man behöver.

Det blir wasted spark. Fårrd-spolen fixar det hur bra som helst.

Fick prisförslag på ljuddämpare idag, från BTB Exhausts. 11.500:- :o

Kan bara se prisförslaget som patetiskt. Det är en plåtburk med lite "stöv" inuti.

Får kanske krypa till korset och köpa en RACECO. Inte heller billig, men gjord i titan. B)

Finns det några andra dämpare som klarar SBF:s hysteriska ljudkrav?

Link to comment
Share on other sites

Klart du ska ha en RACECO :thumbsup:

Du kan bygga eget som dämpar lika bra eller så har Ferrita en stor som passar, men det blir tungt.

Hmmm, dyrt...

Vilken Ferrita är det?

Du som kör lyxdämpare nu kanske har en över?

Link to comment
Share on other sites

Jag är inne på min tredje dämpare nu..

Ferrita dämparen som jag refererade till är Art nr: UF5216252 . Av någon anledning ha de valt att göra hemsidan så det inte går att länka på ett smidigt sätt. Jag har en sådan hemma som reservsystem med racekat ifall min Raceco fallerar.

Jag har en 2,5" som är 500 x 155 mm från Raka Rör över som du kan få billigt, men tyvärr tror jag inte att den kommer dämpa tillräckligt för dig.

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

Jag är inne på min tredje dämpare nu..

Ferrita dämparen som jag refererade till är Art nr: UF5216252 . Av någon anledning ha de valt att göra hemsidan så det inte går att länka på ett smidigt sätt. Jag har en sådan hemma som reservsystem med racekat ifall min Raceco fallerar.

Jag har en 2,5" som är 500 x 155 mm från Raka Rör över som du kan få billigt, men tyvärr tror jag inte att den kommer dämpa tillräckligt för dig.

Ferritadämparen är bara 57 mm. :(

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Det är en plåtburk med lite "stöv" inuti.

Bygg en egen då !

Har inte haft några problem med några ljudkrav på mina 3 st hembyggda ljuddämpare,som kostat lite " stöv" samt perf rör.

Mao under 1000 sek.

Har väl inte vart några puts grejjor men va spelar de för roll på en rejs bil ! Nu har jag ju iofs bara en liten 1300 cc motor

Kanske blir de svårare med en större 2 liters motor ?

Link to comment
Share on other sites

Ferritadämparen är bara 57 mm. :(

Ja det stämmer passar perfekt med ett 2,5" rör utanpå. Tror inte att diameterskillnaden från 60mm id till 57mm id kommer begränsa effekten i en 2,0 sugmotor nämnvärt.

Link to comment
Share on other sites

Har fått sladd.

sladdar.jpg

"Ah, en räserbil, inte så många kablar då?"

Glöm det. Snarare fler sladdar i en räserbil.

En liten fin sak kom med Posten idag.

Innovates senaste uppfinning. MTX. Fullständigt meningslöst namn, men den är smidig att montera och kompatibel med Megasquirt.

innovate.jpg

Köpte MC-modellen för att slippa en tre meter lång kabel. Den ska vara 90 centimeter enligt deras hemsida, men mellan instrumentet och sonden är det minst 140 centimeter. Perfekt för en Sjua. (Jag ringde och bad dem mäta innan jag beställde.)

Kan vara bra att veta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej !

Grymt bygge, detta måste följas.

Fint med noggrannhet och detaljer !

Ser att du har krägningshämmarstag med knivar fram, Själva staget som går mellan knivarna kan det röra sig i sina fästen i ramen eller sitter det stumt?

Mvh

Jag förstår inte riktigt.

"Själva staget" är krängningshämmaren. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att se på bilderna, men på några av dom ser det ut som motor/vxllåda sitter snett i förhållande till bilens mittlinje.

Är det inte risk för vibrationer osv om inte medbringare på vxllåda resp diff sitter parallelt?

Link to comment
Share on other sites

kanske var lite otydlig :P

Krägningshämmaren sitter fast med två fästen i ramen, kan krägningshämmaren röra sig i de fästena eller sitter den stumt ?

Det fästet som är inringat med rött.

Mvh

post-4999-0-93520500-1329913681_thumb.jpg

Edited by tobbeflyer
Link to comment
Share on other sites

kanske var lite otydlig :P

Krägningshämmaren sitter fast med två fästen i ramen, kan krägningshämmaren röra sig i de fästena eller sitter den stumt ?

Det fästet som är inringat med rött.

Mvh

Om höger och vänster sida inte kan kommunicera så är det ingen krängningshämmare, då är det en, ja eh.. en katastrof.

Jonas: Det är 3,5 graders vinkel. Sinus för 3,5 grader är 0,06, så det skulle förvåna mig om det märks. Dessutom är Mallock byggda exakt likadant och de verkar funka rätt bra.

Handbromsmojängen är en "Thomson Tollo".

Link to comment
Share on other sites

Handbromsmojängen är en "Thomson Tollo".

Efter att ha kollat bilden och smurfat till Tollo så verkar du ha en Electrak 1S. Den drar enligt databladet som mest 340N. Räcker det? :huh: Känns lite marginellt eller är det någon av de lite större Tollomojängerna du har?

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha kollat bilden och smurfat till Tollo så verkar du ha en Electrak 1S. Den drar enligt databladet som mest 340N. Räcker det? :huh: Känns lite marginellt eller är det någon av de lite större Tollomojängerna du har?

Det återstår att se.

Nu drar den 1:1. Funkar inte det så får det bli en hävarm. Inget större bekymmer alltså.

Samma motor används vid handikappanpassning av vanliga (tre gånger så tunga) personbilar. (Ja, jag har ringt en sådan firma och hört mig för först.) :icon_smartass1:

Link to comment
Share on other sites

Idag var det så fint väder att jag täckte av den andra bilen och startade upp den.

Blir nog omflyttning i garaget i helgen... Färdiga bilen närmast garagedörren. :eclipsee_steering:

Härligt att bo i Skåne.

Link to comment
Share on other sites

Idag var det så fint väder att jag täckte av den andra bilen och startade upp den.

Blir nog omflyttning i garaget i helgen... Färdiga bilen närmast garagedörren. :eclipsee_steering:

Härligt att bo i Skåne.

Som jag fattar det så hänvisar du till en bild? Vill se den färdiga bilen närmast garagedörren

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir ett sånt fint bygge man inte vågar ta ut...sjukt fint. Elmia på påsk ... ;)

Faktiskt kan jag tänka mig att ställa ut min bil lite här och där om det finns intresse. Kan vara kul att få lite "betalt" för allt slit.

"Betalt" = uppskattning.

Får väl vänta tills någon orkar kontakta mig. Om någon...

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha kollat bilden och smurfat till Tollo så verkar du ha en Electrak 1S. Den drar enligt databladet som mest 340N. Räcker det? :huh: Känns lite marginellt eller är det någon av de lite större Tollomojängerna du har?

Nu är handbromsmotorn provad på bilen och hjulen låser sig nåt djävulskt.

Angivna 340 Newton är förmodligen rekommenderad maxlast vid kontinuerlig drift för motorn drar så det knakar i vajrarna. B)

Röck'n Röll! :prop:

Link to comment
Share on other sites

Fick nya tjänstebilen igår med en sån där handbroms-knapp-djävel :) Glömmer av den och rycker i luften i mittkonsollen....handbroms-parkeringar får man tydligen sluta med :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...