Jump to content

Ev Sveriges långsammaste BEC bygge


Jonas

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

:twinkle: :lam: :twinkle:

Missade tyvärr att fira att jag haft användarkonto på detta eminenta forumet i 10år igår!

Får nog bli en Whiskey i garaget ikväll istället!

(Sen kan man ju fundera över varför det inte står någon färdig bil i garaget efter alla dessa år... nej förresten, det ska man nog inte...)

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett begagnat grenrör som suttit i en 7:a i UK. Passade dock inte eftersom motorn suttit längre till vä än min gör, så jag fick kapa upp och dra om det.

Link to comment
Share on other sites

Styrningen klar:

post-112-0-79164500-1383809137_thumb.jpg

post-112-0-67899600-1383809154_thumb.jpg

Nästa, fastsättning av pedalställ.

Vad tror ni, kommer pedalerna för när styrstången?

Jag kan öka avståndet mellan pedalerna (ca20mm) genom att modifiera kopplingspedalen.

post-112-0-59419200-1383809363_thumb.jpg

post-112-0-57468800-1383809376_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Snygg fleeceframskärm på bilden och fin rattmuff kanske lite "plastig" men den är fin ändå.

Rattmuffinfo från förr-i -tiden vid 0:59 min på filmen.

Haha en klassiker. "Jag vet förare, ja vänner till mig förresten, som behållt rattmuffen på långt in i vecka 20 . . ."

Link to comment
Share on other sites

Snygg fleeceframskärm på bilden och fin rattmuff kanske lite "plastig" men den är fin ändå.

Japp, framskärmen ska dränkas i tapetklister och få härda: tunt, lätt och perfekt passform!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Du bygger ju i samma snigeltempo som jag. Kanske får gasa lite och komma ikapp. Liknande "problem" verkar vi också ha. Husrenoveringar och en massa annat ivägen. Andra bilar t.ex... :unsure:

Är det en Mazda RX8 du har?

Funderar också på grenrör. Var hittade du ditt? Vad får man betala för ett grenrör till en R1?

Link to comment
Share on other sites

Va f-n säger du, att jag är långsam!? :) :) :)

Ibland undrar man varför man inte bor i lägenhet. Kom precis hem från semestern och fick riva upp en del av köksgolvet eftersom diskmaskinen läckt....

Japp, en RX8 har jag (till salu om du är intresserad :-)) och en hundkoja (med turbo) och vinterbilen Vauxhall Viva -65 och en KTM Duke 640.

Jag köpte mitt genrör begagnat Locostbuilders, fick bygga om det lite.

Ska man vara säker på att det passar rakt av så ska man nog köpa från de som tillverkat chassiet.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ju kunna köpa ett grenrör av engelsmännen om jag hade tänkt att ha motorn som dom tänkte...

RX8 är ju trevligt men jag har fyllt tilldelade bilkvoten här.

Nu i somras blev det den här:

uck9.jpg

Garaget är fullt. Bygget står numera på tvären längst in... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Mätte och försökte föreställa mig burrör i ett par kvällar, tills hjärnan höll på att koka över.

För att undvika överhettning plockade jag fram fogsvansen och ett par reglar, skulle jag gjort tidigare, nu kan jag se hur mycket fritt jag får ovanför hjälmen osv..

Tror ni det håller, eller ska jag gå upp till 45x70 :-)

post-112-0-72863700-1393488336_thumb.jpg

Tacka alla som bidragit med mått på sina burar! (Min har blivit en blandning av dom)

I väntan på att de beställda rören ska komma, håller jag på med kardanringar/fångare, började med att montera en magnet (till givaren för växelindikatorn) på kardanen när den ändå var av.

post-112-0-82163900-1393488845_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kopiera på :-)

Jag har använt 3mm sömlöst tryckrör (en kompis som arbetar inom livsmedelsindustrin ordnade det till mig).

Tror inte aluminium duger, finns ett exempel i SFRO boken med rostfritt rör som ansågs för klent.

Link to comment
Share on other sites

Det blev inte så tungt som det ser ut tycker jag. Jag har försökt hålla mig till så lite material som möjligt utan att göra det för klent.

Velade lite först om jag skulle ha 1,2,3 eller 4st men kom fram till att jag hellre har ett par 100gram extra "last" än en tilltrasad högersida (om karadanen skulle lossna).

Link to comment
Share on other sites

Det blev inte så tungt som det ser ut tycker jag. Jag har försökt hålla mig till så lite material som möjligt utan att göra det för klent.

Velade lite först om jag skulle ha 1,2,3 eller 4st men kom fram till att jag hellre har ett par 100gram extra "last" än en tilltrasad högersida (om karadanen skulle lossna).

Om man är ute efter styrka så skall man försöka göra kardanfångarna med så liten inner diameter som möjligt, desto närmare axeln desto mindre kraft

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Då var sommaruppehållet över och man kan få lite kvalitets tid i garaget igen!!

Köket har byggts om från grunden så nu har man garagetid tillgodo.

På bilfronten har jag sålt RX8an och köpt en Renault Clio Sport 172, trodde aldrig att jag skulle äga en fransk bil men den är faktiskt riktigt trevlig. Förhoppningsvis blir det lite banåka med den nästa sommar.

Bältena har kommit på plats i 7:an och SFRO1 börjar närma sig, fäste av tank och batteri kvar.

post-112-0-48483900-1412145031_thumb.jpg

post-112-0-73766700-1412145054_thumb.jpg

post-112-0-68834300-1412145066_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Byggt en catch på tanken, lika bra att göra det nu när tanken är torr så man slipper svetsa när det varit bensin i den.

Vinner inga priser i svetsfogtävlingar men är rätt nöjd ändå med tanke på att det är första gången jag svetsar aluminium.

post-112-0-05594700-1416555667_thumb.jpg

post-112-0-60117000-1416555684_thumb.jpg

post-112-0-93825100-1416555739_thumb.jpg

Det ser tätt ut men skulle ändå vilja provtrycka den, tänkte trycksätta den och spreja den med såpvatten, om inte någon har bättre förslag?

(Christer, tack för slang anslutningen. Lyckades dock bränna hål på den så fick flytta den befintliga)

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Byggt om reservgivaren från MC tanken så att jag kan montera den i toppen på tanken:

post-112-0-61218700-1416820255_thumb.jpg

(Vänt på givaren och förlängt den så den kommer närmre botten, får ev förlänga den lite till om reserven blir för stor)

post-112-0-90378500-1416820331_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lite uppdatering.

Mycket modifiering av luftburken för att få ner höjden, nu är det säkert en hel mm tillgodo.

Före:

post-112-0-58276600-1426059182_thumb.jpg

Efter:

post-112-0-99413700-1426059214_thumb.jpg

post-112-0-30245600-1426059302_thumb.jpg

post-112-0-32309600-1426059319_thumb.jpg

Huv och noskon inpassade, kon fäst med Dzus och huv med Aerocatch. Tyckte det såg klumpigt ut med låsen på huven så det fick bli en "inverterad" montering med låsen nere istället.

post-112-0-51666900-1426060184_thumb.jpg

post-112-0-17696700-1426060200_thumb.jpg

Kylsystemet färdigt (med bla teleskopskaftet från en snöraka :-)):

post-112-0-93566100-1426060275_thumb.jpg

post-112-0-15329200-1426060291_thumb.jpg

post-112-0-75932900-1426060374_thumb.jpg

Lite kosmetiskt har det också blivit:

post-112-0-87343100-1426060433_thumb.jpg

Edited by Jonas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Inte hänt så jättemycket under sommaren.

Fixat dom sista grejorna som innebär svetsning på chassiet, "boxning" av bärarmsfäste, lamphållare osv:

post-112-0-72350800-1440406372_thumb.jpg

post-112-0-77383900-1440406408_thumb.jpg

Plockar ner allt igen (undrar hur många gånger varje del har varit av och på nu...) för blästring och lackering.

post-112-0-09330300-1440406578_thumb.jpg

Lite förberedelse av motorn.

Skvalpplåt:

post-112-0-41547200-1440406625_thumb.jpg

Dubbla kopplingsfjädrar:

post-112-0-37273300-1440406664_thumb.jpg

Dags att få iväg grejorna på blästring/lackering, sen blir det "fin" meck!

Ska köpa hem aluplåt till sidor, kardantunnel osv.. (golv i stålplåt är redan på plats), vilken tjocklek är lämplig, 1,5mm?

Vilken legering ska man välja (mycket av plåten kommer att vara olackad)?

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Tackar!

Det är konstigt, hur lång tid det kan ta att "bocka lite plåtar"...

Har konstaterat att det är allt mätande och funderande som äter upp all tid man lägger i garaget.

Link to comment
Share on other sites

Har konstaterat att det är allt mätande och funderande som äter upp all tid man lägger i garaget.

Jag håller med; men kan också konstatera från mitt bygge att det lönar sig. Visst har jag gjort om och har fortfarande förbättringspunkter men ganska lite.

Det är bra att ställa sig frågan "hur demonterar jag detta?"

T.ex. såsom Westfield har satt rullarna till bälten; man måste demontera skärmar, bakre kaross (vad det drar med sig), båge, bränsletank och i mitt fall slangar,...detta bygger jag om nästa gång. Nu ligger dom på golvet och belastar bilen med 500-700 gram (känner hur Pac blänger på mig nu ;) :D ) ...jag använder ju 4-punkt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...