Jump to content

Karddan


Leffe

Recommended Posts

Hej !

Hur har ni gjort med gummi grejen som är efter växellådan ?För den gummigrejen får inte plats och måste man inte ha den som en ryckutgämnare?

har en fundering på att bygga en utbuktning på kardan tunnelsväggen.

mvh leffe i vbg.

mk Indy.

oj det blev lite fel i rubriken :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen hardy skiva på min bil. Sitter för den delen inte orginal på volvo. Funkar bra, ryckutjämning tror jag inte behövs. Finns oftast lite ryckutjämning inbyggd i kopplingen.

En annan fråga om kardaner.....

Jag har bara svetsat min kardan på en höft och inte gjort någon balansering efter. Jag känner inga vibrationer när jag kör. Lite obalans finns ju säkert... kan den va skadlig för lagren trots att jag inte känner dom ? Eller är dom så små så att det inte gör något ?

Link to comment
Share on other sites

Hardyskivan hjälper till att minska höga punktlaster (slag) i drivlinan. Iom att punktlasterna ofta är många ggr högre än de krafter som uppkommer normalt sliter detta extra mycket på drivlinan. Det finns punktlast reducering inbyggt i kopplingen också men det är inte fel att ha lite extra skydd. Jag ska definitivt ha hardyskiva för att spara lite på divlinan.

Link to comment
Share on other sites

Hej, kör dubbla hardy skivor (en i varje ända).

Dels pga min donator är byggd så + att allt annat är stumt monterat och jag nog kan behöva denna peaklast utjämmnare.

EDIT:

(OBS har delad bak axel så motor och klump skall inte röra sig mycket alls i långitudinell riktning)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...