Jump to content

Peter A

Forumdeltagare
  • Posts

    11
  • Joined

  • Last visited

Reputation

2 Neutral

Profile Fields

  • Namn
    Peter Aulin
  • Ort
    Lund
  • Locost-status
    Bygger locost
  1. Ja det verkar inte helt lätt att få tag på hylsorna... Plan B är precis som du säger @Mattias Lindvall att återanvända de gamla, 2 av 4 går att använda. Ev får jag köpa en ny beg axel och plocka 2 till där. Men har inte gett upp hoppet om att hitta nya än så om det är ngn som har tips är det välkommet! Mvh /Peter
  2. Menar du metallbanden som håller damaskerna? Tror de säljs med damaskerna: https://www.fordopedia.org/parts-catalog/sierra-mk1/C1.10 Nog lättar att hitta universal, tex här: https://www.mekster.se/drivknutsdamask-klamma-449675.html?gclid=CjwKCAjwx7GYBhB7EiwA0d8oeywpAfX2WfYTN7eFjSoC3rIrr9JqWETn2pHBa3xsMtyXIGXtP0-luRoCHQkQAvD_BwE
  3. Hej! Någon som har tips på var man kan få tag på skyddskåporna i plåt som sitter på tripod-sierraxlarna? Tripodaxlarna finns i två olika diametrar och jag har den lite grövre (27mm om jag minns rätt), där innerdiametern på skyddskåporna är ca74mm. Vad jag har fått fram så ska Fords rebuild kit (skyddskåpa, gummidamask, spänringar mm enligt bifogad bild) ha artikelnummer 1058427. Bara skyddskåpan verkar ha artikelnummer 6476495, men jag är inte helt säker. Har kollat med ett par Fordhandlare i södra Sverige men inte fått napp. Axlarna är specialtillverkade enligt mina mått så det är tyvärr inte aktuellt att köpa nya standardaxlar. /Peter
  4. Hej alla! Såg att det fanns länkar här på sidan till en flera år gamal och ouppdaterad sida om min och Hans bil, så jag tänkte visa att vi faktiskt kommit lite längre nu :D Bildern är tagna för ett par helger sedan på MGCCs KM på Knutstorp. Både Hans och jag deltog med samma bil, fast vi körde med olika klasser. Målsättningen var främst att lära oss bil och bana, samt att verifiera att allt fungerar som det ska på bilen även när man pressar den varv efter varv på bana. Med hemma modiferad sump, hemmagjord växelspaksförlängare, hemmagjord...... ja ni vet, så finns det mkt som kan strula. Men hör och häpna, det mesta fungerade!! Det som inte var riktigt 100, var bromsarna. Vi har standard Biltema belägg och slangar fram, samt standardolja i systemet. Efter ngra varv börjar bromsarna kännas rätt svampiga, så till nästa gång vi kör på bana får det bli lite nya grejor där. Tiderna då?? Jo både jag och Hans körde på låga 1:15, vilket vi är rätt nöjda med så här första gången. Tror nog att det finns en hel del till att hämta när man vågar utnyttja fästet i R-däcken lite mer.... ;) Sen när där inte finns mer fäste att hitta i kurvorna, får vi väl göra ngt åt de 105hk i vår standard zetec 1800. Den ska väl gå att skrämma upp i åtminstånne 140-150hk utan att tappa speciellt mkt tillförlitlighet ;) (OBS, bilderna är ryvärr rätt stora) http://hem.bredband.net/b254115/Picture_1.jpg http://hem.bredband.net/b254115/Picture_2.jpg http://hem.bredband.net/b254115/Picture_3.jpg
  5. Hej, vi har haft precis samma problem, bromsarna tar bra, men känns svampiga och utan precision. Vi har luftat systemet otaliga ggr, flyttat upp bromsvätskebehållare, bytt reduceringsventil, bytt huvudbromscylinder, mm. Det visade sig dock att det troligtvis var luft i oken (fram, vi har trummor bak). Detta går väldigt lätt att detektera genom att sätta tex en svetsklämma över bromsslangarna fram, och känna på bromsen. Testa det! Efter att ha diskuterat detta med erfaret folk, verkar det som att det kan vara väldigt lätt att det stannar luftbubblor i nyrenoverade eller nya ok, framförallt om det bara finns en luftningsnippel (som på tex taunus ok... :o) Lycka till, och tala gärna om hur det gick! Mvh /Peter
  6. Jo, vi ska ha den i grönt och aluminum. Dock är den gröna färgen bara grundfärg, och det svarta på framskärmarna är gelcoat. Vi kommer att måla skärmar, fram+bak, i en mörkare grön färg typ brittish racing green. Instrumenten är en komplett uppsättning Ford Cortina GT. Vi köpte allihopa på bildelsmarknad för 200kr... :o) Rätt prisvärt får man säga!
  7. Hittade tyvärr inga bider specifikt på motorrummet, men man kan skymta det på de ngra av de här bilderna. Har iofs hänt lite sedan bilderna togs. Hoppas att de kan vara av intresse ändå! http://hem.bredband.net/b254115/1.jpg http://hem.bredband.net/b254115/2.JPG http://hem.bredband.net/b254115/3.JPG http://hem.bredband.net/b254115/4.JPG http://hem.bredband.net/b254115/5.JPG /Peter
  8. Ramen är i princip efter boken, fast med en del ändringar. Motorn är en Ford Zetec 1.8 med orginal insprutnings box, men med modifierat plenumrör i aluminium. Växellåda Escort 4 växlad, bakakxel escort (stel), kugstång escort. Jo, bilen är nästan färdig, men det där nästan tycks aldrig ta slut... Läste ngn stans att när man har gjort ramen har man gjort 50% av jobbet, totalt fel enligt mig!! Vi håller till i Genarp, utanför Malmö/Lund. /Peter
  9. ..verkade inte funka att ladda upp bilden, så jag lägger bilderna här i stället! http://hem.bredband.net/b254115/PICT0105.JPG http://hem.bredband.net/b254115/PICT0106.JPG http://hem.bredband.net/b254115/PICT0107.JPG
  10. Hej allihopa! Lägger in en bild på vårt bygge som så smått börjar arta sig. Blev tvugna att flytta från ett garage till ett annat i helgen, och passade på att ta ngra bilder när bilen var ute i det fria. Kan förresten tillägga att vi var glada att vi inte mötte farbror polisen under slälva flytten, vi förfogar nämligen inte över ngt släp, så bilen fick ta sig fram för egen maskin.... ;o) /Peter
  11. Hej! Jag vet att det var en diskussion om vilken E-märkning som gäller för de olika belysningsställena. Hittade denna diskussion under rubriken "gamla artiklar" eller nåt i den stilen. Tyvärr kommer jag inte åt de länkarna av ngn anleding. Det jag framföra allt undrar över är E-märkningen på blinkers fram resp bak, vilken märkning är det som krävs?? Sen undrar jag oxå vad som gäller för backljus (inte bak, utan back.. ;o), tycker inte att det framgår riktigt ur SFRO handboken om det är ett krav eller inte... Nån som vet?? /Peter
×
×
  • Create New...