Tjenare Lupus !!! nu är man i gång igen med bygget.
Bodde hela helgen i garaget !
Opellådan är ju lite fetare än en volvo dito så jag har jobbat som attan med att få motor o växellåda så långt bak som möjligt.
Detta innebar ju att vinkelkapen åkte fram ;)
Trodde först på fullaste allvar att jag skulle slippa kapa upp chassit runt lådan!
Chassit står nu på alla 4a och chassi, motor+växellådefästena är klara.
Man börjar bli som en tyngdlyftare,,jag vänder bilen och ställer den på högkant med handkraft då jag svetsar under bilen,,,huuua !!! tungt som attan när bakaxeln och däcken sitter på.
Va ute och burna lite med min andra SAAB ihelgen .(satte dit 2 nya dumpar på den elakingen i fredagskväll) en av dom andra 2 hade gått sönder efter mindre än 200mil
Fy fan va den går ,,upp till 110km/t med burnande däck sen fäster det
och man åker nästan av vägen :)
Den ska för övrigt få sig en omgång färg +lack runt jultider.
Tomten är snäll i år !
Tips till intresserade som vill bygga med SAAB motor i Super7:
1995 års 900, 2L turbo motor
1995-96 Opel Omega eller Caravan 5speed växellåda man ska ha.
SAABs stora svänghjul o koppling från 9-5an ( detta bygger ut exakt mot växellådans u-lager ,,diffen är försummbar med endast ca 1-2mm.
Mycket mätande blev det men resultatet blev lysande !
Bara fabriksprylar och inget knåpande med distanser.
Lupus !!! 240nm i våra lådor,,har du tänkt på att förstärka chassit med kraftig plåt runt växellådan ,jag tänker köra med tjock plåt runt lådan så dreven håller sig utomhus.
Ska fotografera lite och lägga upp på nätet om några veckor så alla kan spana in bygget.
Mvh
Robban