Jump to content

loop

Forumdeltagare
  • Content Count

    121
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

loop last won the day on April 7

loop had the most liked content!

Community Reputation

2 Neutral

About loop

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Gbg
  • Interests
    Gissa

Profile Fields

  • Namn
    Per Ferm
  • Ort
    Röke
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

2637 profile views
  1. Hej. Per..
    Såg att du nämnde i en gammal tråd om bilder etc. om Cross Kart och att du har under åren samlat på dig lite material.

    Jag försöker hitte bra/bättre ritnings kopior som min far gjorde baserat på EAS - Erland Andersson's första bilar från -84 framåt.

    Vem är jag? Jag är Tom Mäkelä, son till Hannu Mäkelä,  min far skissade ritningar på ram ihop med Erland när han höll på bygga sin EAS Cross Kart runt 84/85, har för mig att han även hjälpte till en del med bygget då han var en duktig svetsare & mekaniker.
    ---

    Jag vet att det kan finnas ett par olika versioner av dessa ritningar. 
    Själv har jag en kopia av den som gjordes -85 av min far, orginal ritningarna har tyvärr försvunnit för länge sen.

    Jag hoppas på att hitta någon som eventuellt råkar ha bättre kopior eller fler bilder på konstruktionen av denna Cross Kart modell.
    --
    Jag administrerar en liten FB grupp med DIY intresserade personer från hela världe som delar på information om hur man kan bygga sin classiska CK maskin eller modernare Xtreme variant. 
    https://www.facebook.com/groups/CrossKarts/

    Om du eller någon annan råkar ha något som är relaterat till just EAS Cross Kart modell så vore det värdefullt som dokumentation. 

    Bifogar lite bilder på mina ritningar, dessa håller jag nu på och rensar upp och skall förhoppningsvis lägga upp i FB gruppen innan nyår.

    Mvh.,

    Tom Mäkelä,
    Hua Hin, Thailand


     

    IMG_20191104_042304.jpg

    IMG_20191104_042335.jpg

    IMG_20191104_042530.jpg

    IMG_20191104_042444.jpg

  2. loop

    Nytt elektriskt fordon ?

    Trevlig "ramjigg". Har du lust att dela med dig vad är det för mått och dimensioner på den?
  3. Som rubriken säger. Ska passa på Cortina Mk2/Anglia Konans minsta mått helst 1/2" Möjligt att även annat än Mcpherson funkar också. Ni brukar veta vart och hur man ska leta 🙂
  4. Nån som vet om detta verkligen är en 168?
  5. Hm. Undrar om det börjar bli dags att titta till sevenbygget som legat på vinden i en lada sen 2006 🙂
  6. loop

    Elcrosskart

    Svinkoolt! Sa du nåt om körtid i videon?
  7. Exakt. Detta känns just nu som det mest rimliga. R5motorn är faktiskt i alu och rätt kompakt. Och det går ju att byta motor. Adapterplatta osv. Det ska inte gå att vända kronhjulet på Audi, Subaru, senare Renault, Dacia eller Toyota Tercel. Om nån har en annan uppgift så blir jag väldigt glad. Till Subaru finns det drev att köpa så man kan vända, men 10 000+kr gör det ointressant för min del. En modern låda från Subaru hade gjort sig bra i Skodan. http://www.subarugears.com/Pricing/Pricing.html
  8. Jag tycker VWlådan bygger för mycket framåt. Samma med Skoda. Jag äger en svansmotorskoda 🙂 , så detta ämnet är på inget sätt nytt för mig. En bättre 5växladlåda till den hade varit trevligt också, men det är dyrt med Porschegrejor. Renault Master är där eventuellt ett alternativ dock. Finns andra bra Renaultlådor också, men Renault Espace v6 av första modellen och Renault 30 mfl är inget som växer på träd. Det spelar inte så stor roll på vilken ledd motorn sitter, det är viktigare att det är relativt lågt och inte för långt fram. Detta för att få en bättre tyngdpunkt och lägre profil på fronten. IQ verkar bra, förutom höjden. Jag har även en Hundkoja, så jag vet hur en sån är byggd, och det är smart på sitt sätt osv, men gjutjärn och forntid. Det var därför jag började fundera på MC-motor och en diff. Tanken är en låg lätt bil med framhjulsdrift.
  9. Har just insett att tidiga R5 har a-armar. Undrar vart man hittar ett vrak som duger till donator. Kan inte minnas när jag såg en R5 i trafiken.
  10. Jo. Men den lutar framåt och bygger på höjden. Vilket är ett problem. Men den lådan och en annan lägre motor som sitter rakt eller lite lutad bakåt, kanske vore nåt. Jag har ett par Nissan Micra motorer.
  11. Ja. Vad finns det för konstruktioner man skulle kunna använda? Renault 4, 5 och 16 är de alternativ jag tänkt på. Det är även de enda mindre personbilar jag känner till med den konstruktionen. Driv linan bör väl palla ca 100hk. Tänkt bilvikt, under 500kg. Nån form av framdiff och sen nån MCmotor som snurrar åt lämpligt håll borde väl också kunna funka? Nu vet jag inget om MCmotorer, så det kanske är så att det skulle funka med en mindre bakdiff och en sån också? Förslag på spindlar får ni gärna komma med också.
  12. loop

    Delar från MC/ATV

    Det är jag med på. Men hårt körande i skogen med hjulhopp, slirande, vagn efter osv, tär nog mer på sakerna än 450kg Locost i 20mil. Det jag kan tänka mig är att den lilla oljevolymen ställer till det med kylningen, och det rätt allvarligt.
  13. loop

    Delar från MC/ATV

    Nån som vet nåt om diffarna på ATV? Dom borde vara lätta. Och den enda jag sett siffror på utväxlingen låg på 3,15. En riktigt stor ATV kan ha +80hk och väga över 400kg torrvikt.
  14. Vad använder folk för "stub axlar"? Svarvar egna eller tar från nån bil? Och vilken i såfall? Det ska finnas som sitter med en stor bult från baksidan av spindeln.
  15. Räcker det inte med ett intyg på vad det är för kvalitet? Dvs att det står på kvittot. Min ram byggdes för typ 16 år sedan. Sen har den blivit liggande i 14år.
×
×
  • Create New...