Jump to content

rickepumpen

Forumdeltagare
  • Content Count

    81
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About rickepumpen

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 01/17/1967

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Richard Johansson
  • Ort
    Klippan
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

2914 profile views
  1. rickepumpen

    Ljuddämparhaveri😢

    Jag stannade i alla fall och frågade om du behövde hjälp... 😀
  2. rickepumpen

    Båge

    Hur ser SFRO på bågen? Räknas den som en del av ramen eller är den bara en önskvärd extra del även om den är svetsad i ramen? råkade ramla in i en diskussion om bågen är en del av ramen eller inte och kunde givetvis inte hålla tyst utan pratade på utan att ha kollat ordentligt först hur det ligger till så då gör jag det nu! ?
  3. rickepumpen

    Apple ljuddämpare

    Generellt sett är ovala alltid mer effektiva för att de har större volym som dämpar och ofta en annorlunda konstruktion inuti. Apple är mycket duktiga på ljuddämpare men min åsikt är att oval alltid vinner över rund när det gäller att ta ner ljudnivån. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  4. rickepumpen

    Getrag 245

    Fick med en Getrag 245 i en affär jag gjorde för ett tag sen. Den har suttit i en BMW E21 och är en dogleg med mätardrivning. När jag hämtade den hette det att det var den vanliga med överväxel på femman och jag började planera slutväxel efter det. Med en högvarvig pug xu10j4 och 4.11 i slutväxeln skulle bilen teoretiskt kunna toppa 230 på en riktigt snabb bana. Lite missräkning i det hela blev det när jag började titta på vad det egentligen var jag hade fått med mig hem. Det är en close ratio med 1:1 på femman och då har man helt plötsligt en bil som garanterat inte gör mer än 190 om jag inte byter slutväxel. Det är ju roligt på knixiga banor som Knutstorp men om jag kommer till Mantorp studsar jag mot varvtalsstoppet på den långa rakan och det är ju inte bra. Så vad är då mitt problem kan man undra? Ska jag bara skaffa en slutväxel till för snabba banor eller sälja lådan och skaffa en annan med överväxel på femman? Eftersom den har ett värde kan den bekosta en Aisin az6 låda istället. 6 är alltid roligare än 5... Skickat från min iPhone med Tapatalk
  5. rickepumpen

    Modsport

    Haha, jag ville inte säga det rakt ut om rejsa men det var precis vad jag menade Morty! Clint Eastwoods citat är klockrent där: opinions are like assholes, everybody's got one! Nog om detta, jag tar kontakt med en representant för modsport och frågar där. Richard
  6. rickepumpen

    Modsport

    Inte för att vara negativ mot vissa forum men Locost trivs jag mycket bättre med jämfört med rejsa.. En Locost byggd enbart för racing behöver inte vara tvåsitsig tycker jag, titta på Seven-racing från England. Där är alla bilarna ensitsiga och passagerarutrymmet är övertäckt med antingen vinyl eller plast. Min tanke med att ställa frågan här var att det finns ju ett par stycken Locost som kör eller har kört i den klassen och med lite tur hade jag fått en åsikt från någon som har varit med och vet vad som inte får göras och tvärtom. Richard
  7. rickepumpen

    Modsport

    Har läst igenom reglemente för modsport och är lite fundersam på ett par saker. Att man inte ska ha batteri, bränsletank och oljetank till motorn i sittbrunnen hänger jag med på. Men om man då tar bort passagerarsätet och gör en längsgående brandvägg + att man täcker över sittbrunnen som inte används så att bilen är rent ensitsig, är det då ok att sätta tankar och batteri i utrymmet som inte används längre? Den kommer ju att påminna starkt om en Clubman men med tanke på ekipagen i modsport är det kanske inte allvarligt. Är ju mest ute efter att ha en bra placering av grejorna för rent praktiskt spelar det ingen roll körmässigt för mig. Totalt okänslig i min körstil för såna petitesser som viktbalans.. Richard
  8. rickepumpen

    Jaguar XJ6 3,4 -75

    Nix, ingen byggtråd.. Började på en Locost med v6 men när SFRO-mannen tyckte att min ram var för klen ( den ÄR klen ) kastade jag allt åt sidan och köpte en längd 100x50x3mm profil och gjorde en ram. Samtidigt behövde en vän bli av med sin XJ6 i trädgården så det blev ett byte mot en borrmaskin. Bra byte tyckte jag för jag sålde lite lösa grejor och låg på plus helt plötsligt. Härdplastteknik i Dössjebro sålde kaross och nos till mig och karossen är både längre och bredare än en traditionell balja för jag vill få plats i den. Eftersom jag har typ 8 bilar där alla vill ha uppmärksamhet och ett garage under renovering ( 200m2 golvyta ) tar allt lite tid så jag har inga planer på att ha den färdig närmsta åren.
  9. rickepumpen

    Jaguar XJ6 3,4 -75

    Kul projekt. Själv bytte jag en borrmaskin mot en serie 3 med samma motor som du har. Byggde en T-23 hotrod med jaggans fram och bakvagn och nu är den snart fungerande också. Jaggan körde jag lite med också innan jag skrotade den så den fungerade bra. Att jag använde framvagnen var lite lathet och lite planering för det blir tracknose på den och jag kommer att klä in framvagnen på brittiskt 30-tals vis. Om man har sett Glenn Billqvists bil Il Drago Ruggente förstår man åt vilket håll jag drar designen. En annan eftergift åt det brittiska är högerstyrt.. Köpte en Getrag 265 från en XJ40 komplett med svänghjul och koppling för en spottstyver men den hamnar nog bakom min V12 i XJ-S. Richard
  10. rickepumpen

    Körtillfällen

    Tack för svaren Christer och Jari! Det lilla jag har tittat på körningar på andra banor så verkar gatreggade ha det lättare med körningar vilket inte är så konstigt egentligen. Har tittat på Sturup och där är körningar nästan varje helg över sommaren. En våt dröm är Nurburgring men det är olösligt om man ska köpa in sig när klubbar hyr banan för en dag. Har sett priser på 10000kr för att få vara med och då ska man dessutom både dit och hem. Där har gatreggat en klar fördel med turistkörningarna.. Sen å andra sidan, hur ofta är man i Tyskland med leksaken? Lite måste man ju drömma ibland. :-) Svenska banor är det som gäller så har nån mer något förslag på körningar? Richard
  11. rickepumpen

    Körtillfällen

    Om man har en locost byggd för racing ( modsport ) vad har man då för möjligheter till körning förutom tävlingarna? Jag är medlem i Hyllinge ms så träningsdagarna där är självklara men sen då om man vill köra mer? Trackday är väl bara för gatreggat precis som time attack? Andra banor och klubbar än Knutstorp har jag faktiskt ingen koll på hur de gör så lite information kanske? Richard
  12. rickepumpen

    Val av bakaxel

    Legacy 90-talare, ingen märkvärdig modell faktiskt. Jag är inte vän med kameran så tyvärr har jag ingen bild att visa just nu men bilder på hur bakaxeln ser ut från början finns på nätet och sen är det bara lite fantasi för att se hur man löser det. Rotera spindlarna ett halvt varv så att fästet för fjäderbenet pekar ner i stället för upp och sen gör man De Dion-röret och fäster i fjäderbensfästena på spindlarna. Efter det är det bara att tillverka en trelänks upphängning med två undre bärarmar och en övre i mitten. Wattslänk eller Mumford fixar rörelser i sidled. Som sagt inget märkvärdigt egentligen.. Richard
  13. rickepumpen

    Val av bakaxel

    Jag använder spindeln som följer med axeln. Sitter fjäderben bak på den bilen så det är inga problem att fästa det tvärgående röret i spindlarna.. Enkel lösning och i sann Locostanda! Richard
  14. rickepumpen

    Val av bakaxel

    Lada-axeln från personbilarna är trevlig med sina bromstrummor i aluminium men inte så vanlig längre. De Dion gör jag en egen av en bakaxel från Subaru. Får visserligen korta in drivaxlarna för att den är för bred men det går alltid att fixa. Relativt enkelt att göra den typen av bakvagn och då har man mycket mer att välja på när man är på skroten. Att jag tog just Subaru var bara en slump för att den råkade ha lämplig utväxling och såg lättanvänd ut.
  15. rickepumpen

    Torrsump eller inte

    Det är samma tankar som jag har, antingen baffla tråget tills oljetrycket inte försvinner eller torrsump. Eftersom jag tillverkar nästan allt själv har jag redan funderat ut hur jag ska göra oljetank och sugpumpen i sann Locostanda. Inte mycket pengar utan mest arbete...
×