Jump to content

Jocke

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    61
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About Jocke

  • Birthday 10/22/1976

Contact Methods

  • MSN
    pitol_76@hotmail.com
  • ICQ
    4231275

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Färjestaden
  • Interests
    Locost, enduro/mx, CNC, programmering m.m.

Profile Fields

  • Namn
    Joakim Johansson
  • Ort
    Öland
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

2832 profile views
  1. Grattis & bra jobbat!! BOE ram?, tycker mig känna igen ambulansen ifrån industriområdet i Färjestaden! :)
  2. Galet!!, vilka garage!! :notworthy: blev fast i tråden på tok för länge! :) Men själva tillfredsställelsen man upplever då man sitter och suger på en islay och beskådar något man knåpat ihop med sina egna två händer är nog oxå ganska ok jämfört med ha skyfflat över ett dussin skottkärror med pengar till hantverkare och bilhandlare!, Pac's kombination måste ju vara den optimala :) Nedanstående "garage" jag hittade i tråden verkar ju oxå trevligt! :)
  3. Sketchup är stark beroendeframkallande! :), men som du säger, så upplever jag oxå att det är mer för att snabbt skissa idéer! Jag har använt det ganska mycket både på jobbet och privat men ibland kan jag "rita bort mig", d.v.s. är jag inte tillräckligt noggrann med att få ytor paralella o.s.v. så uppstår det bökiga problem. Körde lite AutoCAD och Pro/E i skolan, men fastnade för Solidworks. Ritar min seven i Solidworks, smidigt att t.ex. rita upp ramen som en "streckfigur" och sen ersätta strecken med fördefinerade rörprofiler! Ofta börjar jag att skissa en idé i Sketchup och går sen vidare till Solidworks när jag är nöjd! Kollade även lite på Rhino3D innan jag fick tillgång till studentversionen av Solidworks, verkar ok, men satte mig aldrig in tillräckligt i det!
  4. Det där var ju inom smärtgränsen!!, men som sagt, frågan är vad frakten går på.. Var ändå så pass intressant så jag var tvungen att undersöka K20A + S2000 lådan lite nämre, visade sig tyvärr att inte ens denna lådan passar trots att motorerna är snarlika. Två hål i sprängkåpan passade enligt någon okänd på ett okänt forum! :) Kan det vara någon skillnad på en låda ifrån en höger el. vänsterstyrd bil?, ex. om det är wire till kopplingen så sitter den på olika sidor?
  5. Jag var på väg att inhandla en Ford typ-9 låda som skulle paras ihop med min Honda motor, men när det kom till kritan visade det sig vara en MT75 låda så det blev ingen affär. Dock fick det mig att fundera lite, om jag ska lägga ner blod, svett och tårar på att få en typ-9 låda att passa så kanske det finns något trevligare alternativ till en vettig peng? Jag har inte räknat något vidare på utväxlingar då jag är osäker på valet av diff klump, i dagsläget har jag en Scorpio diff liggandes med okänd utväxling. En 6-växlad låda ifrån en S2000 hade ju varit trevligt men är långt utanför min budget! :) Så om ni har några ideér och förslag så är jag idel öra!, helst med lös sprängkåpa! Getrag / ZF / Borg Warner (!) ?
  6. Hamstrar delar!

  7. Verkar kalasbra så länge man inte sågar fuktigt virke! ;) (vi sågar ofta vattenfast plywood på jobbet som lagras utomhus)
  8. Har ganska långt till närmsta Biltema varuhus + att det är lönedag idag :) så det blir nog en Bacho sats ifrån Lindqvist!, tack alla för hjälpen!! (Skruven sitter kvar än så länge.. :angry:)
  9. Arrowsmith!, den satsen verkar väldigt intressant!, bra verktyg kan man aldrig få för mycket av.. kollade runt lite i Kalmar efter Bacho satsen, hittade den endast hos Ahlsell som inte direkt bedriver välgörenhet, 1508kr inkl. moms, Rigid's motsvarande sats hos Mekonomen (Luna) 1819kr inkl. moms samt Würths 1387kr inkl. moms. Hittils är Plantis billigast och att det är Bacho dessutom stör ju inte nattsömnen! :), el. har du några andra tips på inköpsställen? Würth verkar ha ett fåtal dimensioner efter en snabb sökning: Würth vänsterskärande borr
  10. Har nog aldrig lyckats få ur en skruv mha. en svinpitt när jag tänker efter! :), tack Thomas & Lupus!, ska testa direkt imorgon!
  11. Någon som har ett bra tips på hur man får ut en avbruten skruv ur en aluminiumbit? Kört fast totalt, svetsade på en mutter på resterande gänga, värmt till förbannelsen, borrat så mycket jag vågar och testat svinpittar och fanskap.. är inte redo att ge upp för Helicoil än. :banghead: Funderade på att försöka lösa upp skruven i ett elektrolys bad, hänga på pluspolen och nån rostig bit till minus men har ingen aning om hur processen påverkar aluminiumet, missfärgningar, osv. nån som har provat?
  12. Precis!, dock vet jag inte hur mycket rost den instängda syrevolymen kan generera, är luften någorlunda torr borde det inte bli så farligt.. Kan väll iofs. vara lite lurigt att få det helt tätt med x antal popnit i ramen! =)
  13. Lyckas man bara få ramen hermetiskt sluten så upphör korrosionen när syret är förbrukat! =)
  14. Perfekt!, då kan man skaffa en lite mer lättöverkomlig M56 låda ifall olyckan skulle vara framme? :thumbsup:, och enl. en lokal källa ska lagerna gå att få tag på via SKF om man lyckas identifera dom! Så här i efterhand hade det kanske varit bättre att satsa på en M4x låda med adapterplatta, större tillgänglighet och smalare, men slog till på M90 lådan när tillfälle gavs iom. att den bara är att bulta på, plus att en bekant som skruvat mycket Volvo pratade positivt om den, dessutom fick jag med slavcylindern! :prop:
  15. Haha, får mig onekligen att tänka på den här; :D
×
×
  • Create New...