Jump to content

Lozec

Forumdeltagare
  • Posts

    142
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Lozec
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

3,488 profile views
  1. Nytt pris! 100 papp jämt, DET é billigt! :-)
  2. Välbygd Super Seven replika byggd på chassi från Stuart Taylor Motorsport. Motor Ford Zetec 1800, femväxlad låda (type 9). Bromsar fram fyrkolvsok i alu (Outlaw M-16). Bromsar bak trummor. Stålomspunna bromsslangar och bromsvåg. Kort styrväxel ("Quick rack") Knappt körda Toyo R888 på Weller Racing Wheels. Fyrpunktsbälte. Bultad båge (går att ta bort). Bilen körd mindre än 300mil. Helförsäkring helår 1778kr. Skattad och besiktigad. Bara att tuta och köra! Pris: 110' För mer information, ring eller maila. //Bernt 070-7827566
  3. Jag kör med dessa och det funkar lysande!
  4. Jag har beställt därifrån flera gånger och det har fungerat bra. Slå en signal och fråga om det är något problem med ordern, de är väldigt trevliga och lättpratade:-) EDIT: Leverenstiderna har nog legat mellan knappt en och två veckor.
  5. Tror inte att det stämmer riktigt att Caterham kör med så tjockt som 1,25 i panerlerna. De jag sett och läst om har ca 0,8mm paneler (20 gauge). Själv körde jag med 1mm halvhård och det är onödigt "jobbigt", skulle jag byggt idag så skulle jag valt 0,75-0,8mm.
  6. Tjena Peter, Jag har tapp men ingen borr. Hojta till om det är intressant. //Bernt
  7. Så mycket som möjligt... ;-) Om du kommer upp mot 70mm så stämmer det hyfsat i teorin.
  8. Självklart :-) Vad jag menar är att så länge soppan kostar som den gör och även om den går upp till 17-18 spänn så kommer jag förmodligen köra lika mycket och njuta lika mycket av varje förbrukad liter. Självklart var jag lite provocerande men vill bara reflektera över att det gnälls så mycket och att det i det här fallet är ett fantastiskt I-landsproblem ;-) Men låt oss ta den politiska diskussionen i ett annat forum och diskutera hur vi på bästa sätt kan njuta av dessa, i vissa ögon, dyra droppar på bästa sätt. :racesmile:
  9. Det var väl ett jädra gnäll ;) Vänd på det istället och tänk på vad bensinens VERKLIGA värde är... jag skulle säga att det är runt 20 spänn, allt under det är billigt! :-) (om pengarna sedan går till skatt, vinst eller råvarukostnad spelar inte så stor roll...går de till skatt så kommer de ju tillbaka till samhället dvs oss :thumbsup: )
  10. Atorp, Som du säkert läst i tidigare trådar så är problemet med taunusspindlarna känt och det finns inga riktigt bra/enkla vägar kring det. Jag kör själv med taunusspindlar och 15" fälgar med (tyvärr) för liten offset, 15mm om jag minns rätt. Min besiktningsman hade synpunkter på detta och framför allt den brist på självcentrering som är ett av resultaten. För att råda bot på självcentreringen och få den genom besiktningen ökade jag castern till ca 8-9 grader genom nya övre bärarmar (det var enklare än att jaga nya fälgar just då). Den gick igenom med ett nödrop... Tyvärr så blir det följdeffekter av denna caster, framför allt att bilen blir mer trögstyrd och okänslig. Jag har nu bytt tillbaka till original bärarmar som ger en caster på ca 4 grader vilket känns bättre på vägen men resulterar i mycket svag självcentrering (själv anser jag dock att detta inte är ett problem). Mitt förslag om jag var där du är idag skulle nog ändå vara att jaga rätt på tex ett par mondeofälgar med 55mm offset, det lättar förmodligen upp en del, alternativt beställa nya fälgar med ännu mera negativ offset, 70-80mm. Förmodligen blir du då nödd att förlänga bärarmarna för att kompensera spårviddsminskningen, men det är ju fort gjort :-) Något mer komplicerat skulle vara att tillverka nya hubbar och på så sätt flytta fälgens anläggningsyta innåt, osäker på hur mycket detta skulle ge men förmodligen i trakten kring 20mm per sida. Nästa bil, för självklart har man planer, måste dock bli med en annan spindel och framför allt en geometri som ser bättre ut på pappret och därigenom ha bättre förutsättningar att fungera i verkliga livet. För även om taunusspindeln fungerar hjälpligt så är den långt ifrån bra. Lycka till!
  11. OK, I see Men om du kör besiktningen först och slipar och målar sedan så löser det sig. Får väl se om du får fler förslag på i vilken ordning andra anser att detta borde göras... :)
  12. Varför inte kontakta din SFRO-kille? :) Personligen skulle jag föredra att limma/nita golvet efter målning för att slippa risk för spaltkorrosion och stora ytor med galvanisk risk. (Jag besiktigade med målat chassi utan problem, föredrar själv att prata med inspektören framför ett forum som bevisligen har väldigt olika erfarenheter i liknande frågor. Vad en besiktningsman kräver kan en annan bedöma som förkastligt...)
  13. Hade jag byggt idag så skulle jag nog övervägt att bygga som Henrik beskriveri denna tråd: http://www.sportscar.se/forum/index.php?topic=353.0 I min sjua hade jag tidigare problem med att pumpen sög luft (använder endast en escortpump, monterad i tanken) vid kurvtagning. Jag löste dock detta genom att skära av en PET-flaska och stoppa ner i tanken runt pickupen och returledningen. i botten på flaskan borrade jag några 4mm hål. Denna "konstruktion" säkrar att det alltid finns tillräckligt med bensin kring pickupen för att inte suga luft och därmed tappa tryck, hålen i botten ser till att nivån i flaskan är minst i nivå med omkringvarande bensin (tack vare att hålen är små hinner soppan inte rinna ur vid snabb förflyttning av bränslet i tanken, de kommer då fungera som utjämnare av nivån i den inbyggda tanken). Denna lösning har fungerat mycket bra hittills.
  14. Jag hänger inte riktigt med på hur du tänkt, varför skall du ha en trycksatt tank? Kanske du kan rita en skiss??
  15. Om du skriver vilka delar som verkar onödig så kan vi nog reda ut vad som kan tas bort och vad som skall lämnas. (Jag kör utan tomgångsmotorn, dock endast för att det blev onödigt meckigt att få dit den på mitt nya plenum. Kör du original så kan du ju låta den sitta. )
×
×
  • Create New...