Jump to content

XTR

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    345
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

XTR last won the day on August 3

XTR had the most liked content!

Community Reputation

9 Neutral

About XTR

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 04/20/1977

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Alingsås

Profile Fields

  • Namn
    Mattias Kristiansson
  • Ort
    ALINGSÅS
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

9224 profile views
  1. Du har fått pm😀 /Mattias
  2. Jepp, kopplade till tändningslåset. När jag vred på tändningen öppnar accusumpen och matar tills oljan/trycket är borta. Du har då en överfylld sump så det bästa är att få start på motorn ganska omgående. Så fort motorn är igång och bygger eget oljetryck laddar accusumpen igen och oljenivån är normal igen. Rätt fylld skall det inte bli problem med den extra oljevolymen, jag tog det alltid lungt precis efter motorn startat så man inte börjar varva med massa olja på fel ställe. Supersmart och enkel konstruktion. Sen pratar en del om svajande oljetryck när accusumpen tömmer/ fyller, men med rätt storlek på accusumpen skall det inte ställa till några problem. Funkade kanon i min BB sjua👍🏻 Sök på canton alt. moroso på nätet så hittar du info och filmer.
  3. Det är fördelen med mc motor: man lyfter i o ur för hand! Nu med zetec i nya bilen krävs det kran:-) Bara vxllådan och transkåpan väger som din R1 motor (eller lite mindre...) Ang. accusump så hittade jag ett bra alternativ till den dyra elektriska styrningen. Fanns ett kit för 95usd med teleflexwire för att kunna öppna/ stänga den manuella accusumpkranen från förarplats. En sådan wire med draghandtag skulle man säkerligen kunna göra själv. Då slipper man gå ur och öppna huv och varva upp motorn för att få upp oljetrycket så accusumpen fyller sig tillräckligt efter körning eller om är ute och kör och det plötsligt börjar svänga och man känner sig inspirerad:-) Funktionen är ju densamma och det är aldrig fel med fylld accusump när man crankar motorn med fullt oljetryck i 30-60 sek beroende på tryck och storlek på accusump. Tror dock jag läste någonstans att den reagerade snabbare med elektrisk ventil, men då gäller det att man kombinerat den med rätt tryckvakt och det var lite lurigt kommer jag ihåg att få rätt variant till Superblackbirdens rek. oljetryck. Har faktiskt lite fundering på att montera accusump till Zetecen, aldrig fel med extra säkerhet och ha fullt oljetryck på kall motor vid crankning kan inte skada heller. Jag vill ju ner till minuten runt Kinnekulle, vilket kan bli något att bita i... /Mattias
  4. 3:an känns lite skum, för vem? Tar inte lång tid att vänja sig, alla bilar har ju sina egenheter. Prata ni något om bullerprov? Annars så var det inte så tunga punkter att fixa👍🏻 Vad behövs för att få dispansen på 20kw?
  5. Hur gick T12BF:en Markus?? Om jag förstår rätt så kan man göra den samtidigt som regbesiktningen
  6. Körde oxå accusump på min förra med superblackbird motor. Hade även elektrisk styrning kopplat till tändningslås vilket underlättade återfyllning och preoil så man hade oljetryck direkt när man crankade motorn. Martin kör oxå accusump och svängbar oljepickup på sin busa. Har för mig att r1:an ofta klarar sig med skvalpplåt och lite högre oljenivå.
  7. PRD Motorsport tror jag det var! Kändes som bra mkt mer än 156hk på kullen. Lite fartvind in i scoopet gör säkert gott. Undrar vad Leo Vince dämparen gör för skillnad? Förutom ljudnivån haha. Skall bänka Martins gamla Zetec senare i höst 100hk?? haha
  8. Nr:1 såldes -13 och den har saknats så jag var tvungen att bygga nytt, men bygger gubbräser denna gång😀 Chris Gibbs med zetec 2.0 med nytt insug och avgas 4-1 och helbur. Håller på med slutmonteringen , kanske hinner bullerprov och sfro2 innan säsongen är slut så man är igång i god tid till 2020
  9. Jag läste reportage serien i bilsport och byggde min första sjua då. Nu bygger jag nr:2 och har precis som dig planer för säsongen 2020👍🏻 Hoppas att vi ses på kullen i augusti nästa år.
  10. Skulle bara vilja passa på att... rikta ett STORT tack till Locost Sweden och banledningen för en kanonrolig och lyckad bandag!!! Tror jag pratar för många att detta är årets höjdpunkt och för mig själv som återfallsförbrytare med bygge nr:2 under färdigställande och 2012 som senaste bankörning. Och till sist ett stort tack till Martin o Linda som lånade ut sin bil till mig så jag fick vara med o köra idag!!! Vi syns nästa år igen🏁 Mattias
  11. Packar med allt förutom pino delarna. Jag har gjort en stor kartong bit märkt bagage loppis och som ligger på framrutan om ni vill kolla/ köpa delar.
  12. Jag köper r1 dämparen Martin! Mattias
  13. Hade Biltema belägg i förra bilen. De åkte ur fort..inte imponerad & det var inte min sfro gubbe heller. Körde ferrodo std. belägg ett tag därefter och bytte sedan till racing varianten herre jävlar vilken skillnad🤟
  14. Någon som sitter på en uppsättning bra bromsbelägg fram? Körde Ferrodo racing på förra sjuan o var nöjd med dem. Mattias 0703871790
×
×
  • Create New...