Jump to content

XTR

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    407
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

XTR last won the day on June 5

XTR had the most liked content!

Community Reputation

49 Excellent

About XTR

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 04/20/1977

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Alingsås

Profile Fields

  • Namn
    Mattias Kristiansson
  • Ort
    ALINGSÅS
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

9569 profile views
  1. Startar vid 15. Jag åker sjua upp o kollar, åker direkt från jobbet vid 16. Vi blir kanske ett par sjuor från Lerum med omnejd. Enl. Marcus brukar det gå bra att lösa medlemskap och sma på plats ifall man blir sugen på att köra. Hoppas vi blir ett stort gäng sjuor som kommer👍🏻 Skall vi samåka fler bilar smsa eller skicka meddelande isåfall! Mattias 0703-871790
  2. Ja åkte oxå en sväng igår, håller med det är underbart att åka sjua i sånt här kanon väder👍🏻 O grymt med 16kg mindre vikt där ute, kommer o göra stor skillnad till kullen. Du kommer klara under minuten galant👍🏻
  3. Nu till salu igen! Jag har snurr så det räcker i min motor nu. Pris: 2000kr mvh Mattias 0703-871790 stihlteknik@gmail.com
  4. De sa att det beror på pulser i bränsleledningarna som kommer i konflikt med spridarnas öppning/stängning. Korta stumma slangar förvärrar problemet. Bästa är tydligen att ha långa gummislangar.
  5. I onsdags åkte jag till RDB Tuning i Uddevalla för att få justerat in bilen riktigt. För att göra allt lite mera spännande valde jag att köra bilen ToR för egen maskin👍🏻 3 åskskurar senare kom jag fram med blöta kalsonger😁 Väl på plats visade sig Uddevalla från sin bästa sida och solen torkade både mig o bilen. Efter en stunds väntan på att en turbo volvo skulle bli klar var det äntligen dags att ställa upp min bil på bänken. Anders såg till att allt runt omkring fungerade och Björn höll i själva mappningen. Efter en 15-20min hade Björn koll på inställningarna i Tuner studio och kunde ta plats i bilen. Egentligen så gick väl bil endast någorlunda bra på fullgas. Först justeringar på tomgång och lite gasblipp sedan jobba försiktigt upp i registret och därefter sätta Max effekt och justera tändning säker mot knackning. Det gick ganska snabbt hit men därefter la Björn mkt jobb med resten av registret och nu har jag en bil som har helt fantastisk fin gasrespons. Väldigt imponerad av deras noggrannhet i att få allt perfekt👍🏻 Mappningen tog närmare 5 timmar inkl. rigga och demontera. Björn la även mappen medvetet lite lågt på tomgång och igår kunde jag enkelt passera kontroll besiktningen med 3.49 i co och med fungerande passagerarbälte. Så nu är allt klart och nu fortsätter utprovningen av bilen. Skall byta elfläkt, justera framvagnen igen, sänka ridehight bak osv. Bjöd frugan på en tur igår och det pratades mkt om den turen väl hemma igen, sånt är alltid kul! Blir förhoppningsvis några fler turer på tumanhand hand framöver, kanske inte uppställning i rondellerna då bara😁 och nedan toppeffekt repa som senare justerades om tändning mot knackning.
  6. Nu går bilen igen, det var stiften🤪 Va f-n! Nu har jag kört min favoritväg och lagt ett fett 360 bredställ i lokala rondellen, lite lagom gasblipp på 2:an i underbart kvällsväder och om 40 min sticker Bob o Doug upp till ISS i spaceX crew dragon🤟 trevlig kväll forum kompisar👍🏻
  7. Nej, det sitter bara 1 spole med wasted spark. Jag tror kombon med inget tryck i hydrauliska lyftarna har gjort inställningarna galna. Kommer köra motorn varm och snabbt riva av ventilkåpa ställa motor med låsdon mot vevaxel och läsa av höjd med baksida av skjutmått, vi gjorde så vid justeringen i förrgår. Om inställningarna stämmer kommer jag att ställa kamaxlarna med org. låsverktyg i bakkant om ej kommer jag att justera om igen till 2.2mm överlapp. Sen misstänker jag vidare att min btr kan vara modifierad eller trasig så trycket blir för högt. Har en justerbar regulator med manometer så kan jag ställa trycket själv. Hade detta fenomen på en gammal speedparts trimmad saab där man pressat regulatorn för att få högre bränsletryck.
  8. Jaha, det blev ingen premiärtur. Så här bra går motorn efter kamaxlarna är justerade. Kolla stiften, obegripligt! har absolut inte rört något annat sedan jag körde bilen 12mil ToR från besiktningen. Kollade stiften nu när de var ur vid kamaxeljusteringen och då var de inte på när så här sotiga så detta har skett på de 2min som bilen gått efter justeringen.
  9. Igår kom skyltarna på posten, mkt trevligt👍🏻 Sen fick jag hjälp av min fantastiska granne Sture att justera kamaxlarna 2.2 mm överlapp på 4:ans cylinder i tdc. Vi kunde konstatera att insugskammen saknade dryga millimetern lyft och att avgaskammen inte var i synk, den stod mera fel än insugskammen. Bra med extra händer som kan hålla låsverktyg så inget rör sig när man skall dra åt kamdreven igen samt kan dubbelkolla avlästa värden. Sen ligger det ny huvudbromscylinder på arbetsbänken, men den monterar vi efter kvällens premiärtur, broms ligger ju an liite på vänster fram. Bra körsugen nu! Sen är det dags att boka tid för mappning🏁
  10. Perfekt! Och det ser ut att du inte behövde korta det något heller, kanon! Ja det är rackarns snyggt det där scoopet!
  11. Då är bilen igenom registreringsbesiktningen och tagit sin plats igen i garaget. Tyvärr så bråkar passagerar sidans rullbälte vid utmatning som är helt nytt! och co2 halten var liite hög med 7.0, men detta går att släcka på en vanlig efterkontroll. Men slutlig justering av kamaxlarna och mappning kommer behövas för på dagens 12mil gick det åt ca 30lit soppa, hmm🤔 På fullt så går det fint men på låglast är det katastrof vilket co mätningen avslöjade. Sen tycker jag att broms ligger på fram, så ev. Renoverar alt köper jag en ny huvudcylinder Men summerat tycker jag att det gick fint för första långtur och fick en trevlig o rolig besiktning hos Fordonsprovarna👍🏻 Då väntar vi nu på att pappren och enskilt godkännande skall bli klart under morgondagen och sen får vi se om vi frågar efter tillfälliga skyltar hos Polisen
  12. O självklart en eloge till SFRO utan dem inga amatörbyggda fordon för vägbruk! När jag beställde mina stolar från Portugal, fick jag ett mail tillbaka där de sa att de hört talats om att i Sverige får man lov att byggga sin egna bil och dessutom få lov att vägregistrera den!!! Så visst är vi priviligerade här
  13. Härligt! Hade scoopet klarat sig på resan till Uppsala? Försökte vaddera det så bra som möjligt. Tycker faktiskt det scoopet är riktigt snyggt! Skall bli kul och se det live på din bil 1/8. Och här har det vittjats brevlåda efter hemkomst från jobbet idag, så nu är den biten check på. Roligare än att öppna räkningskuvert hahaha
  14. Årets höjdpunkt för mig och förhoppningsvis premiär för nya bilen. Jag finns till förfogande på valfri uppgift. Kan tänka mig att stå vid banutsläppet, då är man i händelsernas centrum, perfekt👍🏻🏁
×
×
  • Create New...