Jump to content

Lippoman

Forumdeltagare
  • Posts

    7
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Contact Methods

  • Website URL
    http://hem.bredband.net/lippolas/lightning.html
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Plats
    Luleå

Profile Fields

  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge
  1. 33 kg utan sprängkåpa, spak och olja. Sprängkåpa ca 11 kg, finns även i alu på 7 kg. Race version med aluhus, alusprängkåpa och Quaife innehåll 33 kg komplett... Enligt Fluke Motorsport viktlista. Då detta är vikter upplagda av användare ska man ta dem emd visst förbehåll, men de ligger i linje med vad många andra källor anger...
  2. Specifikationer på användbara rör: ………………………………………………………………………………………………………………. Min kvalité - Kalldragna sömlösa olegerade stålrör, Innehållande max 0,3% kol Min sträckgräns - 350 N/mm2 Min dimension Huvudbåge - 45 X 2,5 alt 1,75" X 0,095” eller 50 X 2,0 alt alt 2,0” X 0,083” För övriga delar på buren - 38 X 2,5 alt 1,5” X 0,095” eller 40 X 2.0 alt 1,6” X 0,083” ………………………………………………………………………………………………………………. Olegerat stål får maximalt innehålla 1 % mangan och 0,5 % andra ämnen. Ovanstående är minimikrav. Vid val av stål, ska hänsyn tas till förlängningsegenskaperna och svetsbarhet. Rören ska vara böjda i kallt tillstånd och radien på böjen ska vara minst 3 ggr rördiametern. Om röret blir ovalt under böjningen ska förhållandet mellan minsta och största diametern vara minst 0,9 eller större. Art. 8.1 till 8.3 omfattar skyddsburar tillverkade utan ASN godkännande (Art 8.4) eller FIA homologering För kontroll av godstjocklek ska ett hål med diameter 6 mm finnas ca 5 cm från golvet i huvudbågens och främre bågens vertikala del. Detta gäller ej homologerade/certifierade burar. Hämtat från SBF:s tekniska regler... Men jag rekomenderar oxå att du tar kontakt med ngn som tillverkar burar...
  3. Ser bra ut! Du får köra med lite piska så Mats kommer lika långt... Har du bestämt dig om det blir alu eller plast i huv och scuttle?
  4. Tänk på att utan stöd i längsled blir krafterna på skruvarna i infästningen mycket höga i händelse av en rullning. Det är inte för inte som det i motorsport krävs stöttor både på tvären och längden samt flera fästpunkter... ________________________________________________________________________________ ___ Which nut is the most important one in a race car? The one holding the steering wheel.
  5. Den M90 som man ska ha till volvos alublock är den från 960, då får man en sprängkåpa som passar för de vita. "Röda" M90 har sprängkåpa för gjutjärnsmotorer. Växellådan som sådan har samma infästningar. Den ovanliga biten är alltså sprängkåpa, inte växellåda i sig. "Enligt vanligen pålitliga källor..."
  6. Då vet jag vilken motor insuget ska passa, om du kan meddela fabrikatet på insuget oxå så tror jag nog jag ska kunna skaka fram ett mått, varierar tydligen beroende på insug på Zetecen. Det mått jag fått fram är 93 mm, från Pipercross. Annars tror jag ett inlägg på forumet på locostbuilders.co.uk kan ge dig den information du söker, då Zetec motorn verkar vara vanlig där... eller på http://autos.groups.yahoo.com/group/zetec/ /Lasse
  7. Måttet A är 90 mm, måttet B varierar en del beroende på vilken motor insuget ska passa, från 88,5 mm (Toyota GT, Lotus/Renault) till 120 mm på OPEL CIH (1.9/2.0), kan finnas ytterligare varianter. En källa till info är ITGs filter guide till JC50 filtren ( http://www.itgairfilters.com/downloads/JC50.pdf ). Lasse
×
×
  • Create New...